מנהרה של חמאס מעזה לישראל, 2014 (צילום: AP Photo/Jack Guez, Pool)
AP Photo/Jack Guez, Pool

תחקיר הנשק הסודי של צה"ל

קציני צבא ומשטרה מגלים: הרב-המקובל יהודה זיהה עבורנו 31 מנהרות בגבול עזה - שנים רבות לפני שהתגלו ופוצצו במבצע צוק איתן ● 6 מנהרות זוהו בגבול לבנון - לפני מבצע מגן צפוני ● משה, יד ימינו של הרב: "אנחנו יודעים על עוד עשרות מנהרות בצפון ובדרום״

ב-2015 נחת על שולחנם של בכירי הצבא דו"ח מבצעי מפתיע מטעם אלוף משנה ע', מפקד צפון בפיקוד העורף. תחת הכותרת: "דיווח על פעילות משותפת בנושא איתור תווך תת-קרקעי", מתוארת פעילות לאיתור מנהרות-אויב בגבול הצפון.

אבל הגיבורים בדוח הזה אינם כלי חפירה או כלים הנדסיים, אלא דווקא צמד רבנים.

אלוף משנה ע' מתאר בדוח סיור שקיים בגבול הצפון, לצורך איתור מנהרות באמצעים מטה-פיזיים, תוך שימוש ביכולותיהם המיוחדות של הרב-המקובל יהודה, ויד ימינו, הרב משה.

"ביצענו סיור במחנה. במחוז קיים מאגר מים תת קרקעי ענק, שלא ניתן לזיהוי אם לא הראו לך אותו באופן ישיר. הרב איתר, בלי שאמרנו מילה על כך, את המתחם התת קרקעי ואת החלל שנמצא מתחת למחוז"

"ביצענו סיור במחנה", כותב ע' למפקדיו. "במחוז קיים מאגר מים תת קרקעי ענק, אשר לא ניתן לזיהוי אם לא הראו לך אותו באופן ישיר. הרב איתר, בלי שאמרנו מילה על כך, את המתחם התת קרקעי ואת החלל שנמצא מתחת למחוז. כשהמשכנו לסייר הוא איתר עוד שני חללים תת-קרקעיים, וידע לתאר פעילות פלילית של חמושים, שבוצעה בסמוך למחוז לפני יותר משלוש שנים".

אל"מ ע' מבהיר כבר בתחילת הדוח כי דעתו לא השתבשה עליו: "אציין שאיני אדם דתי. אני אדם רציונלי שמרבית פעולותיו בחיים המקצועיים והאישיים נובעים מרציונליות ובחינה שכלתנית של כל דבר".

הוא מסיים את הדוח בהמלצה ברורה לנסות ולהפיק תועלת מהיכולות שזיהה אצל הרב יהודה בסיור: "ראיתי אדם הגון בעל יכולות כאלו ואחרות, המעוניין לסייע. להערכתי, בהסתכלות רווח והפקה אין סיבה לא להסתייע ברב אל מול אתגרים מבצעיים אחרים, בזירות הפעולה השונות של צה"ל".

אל"מ ע' אינו היחיד שהתפעל מהיכולות של שני הרבנים. בשבועות האחרונים שוחחנו עם שורה של מג"דים בצבא, קציני דרג הביניים במשטרה וקציני הביטחון האזרחיים ביישובים בצפון ובדרום, שסיירו עם הרב לאורך קו המערכת, ואישרו בפה מלא: ראינו בזמן אמת כיצד הרב המקובל מזהה ומאתר מבנים ותעלות מתחת-לפני-הקרקע, והשתכנענו מעל לכל ספק כי המקובל יכול  לזהות פעילויות מתחת לאדמה ולסייע לכוחות הלחימה, ההנדסה והחפירה שעובדים בשטח.

מבדיקה שערכנו, עולה כי המידע שאספו הקצינים בסיורים המשותפים עם הרב, דווח בזמן אמת במעלה שרשרת הפיקוד. אולם שם, בדרגות ההנהגה הבכירות, הפעילות הזאת נעצרה.

עם זאת, רוב האנשים ששוחחנו איתם על סיורי פתיחת הקו עם הרב, לא הסכימו להתראיין לכתבה בשמם, ודבריהם מובאים בכתבה בשמות בדויים: אף אחד לא רוצה שיחשבו שהוא רוחניק-מיסטי.

"תנו לנו לעזור"

אם להאמין לתושבים, לחלק מקציני צה"ל ובעיקר לצמד הרבנים – האיום רחוק מלהסתיים. בזרעית, למשל, שבשטחה התגלו שלוש מנהרות, קשה למצוא ולו תושב אחד שמאמין שכל המנהרות החפורות מתחת לפני הקרקע נחשפו ופוצצו, וזאת על אף הצהרות חד-משמעיות של הרמטכ"ל.

"אם הצבא היה יותר פתוח – היו נחסכים חיי אדם", אומר הרב משה, עימו נפגשנו לאחרונה. "אנחנו יודעים על עוד עשרות מנהרות שפרושות על פני קו הגבול, בצפון ובדרום, אם הצבא לא היה כל כך חשדן כלפי כל דבר שמריח מדת, אז גם אלופים ותתי-אלופים עימם דיברנו היו נותנים לנו צ'אנס לסייע. חבל, כי המציל נפש אחת בישראל, כאילו הציל עולם ומלואו".

לתעל את היכולות לאפיקים מעשיים

הרב יהודה, בן 50, הוא חוזר בתשובה, מתבודד מהגליל המסרב להיחשף או לדבר עם התקשורת. מקורביו מגדירים אותו כבעל יכולות על-טבעיות "לראות את העולמות האחרים". לדבריהם, הוא יכול ולזהות את המכאובים והמצוקות של בני שיחו כהרף עין, בדייקנות וללא כל מידע מוקדם.

"הוא יכול להסתכל עליך ולקבוע אם יש לך מצוקה נפשית כלשהי, אם אתה סובל מבעיה כלכלית או אם אתה מסתיר סוד גדול", מעיד הרב משה, שהסכים לדבר עם זמן ישראל ובלבד שלא ייחשף אף הוא. "אני לא ניחן ביכולות האלה, אבל אני יודע לקרוא היטב את הרב יהודה ולתעל את היכולות שלו לאפיקים מעשיים".

הרב משה, בן 71, נשוי ואב לעשרה וסב לעשרות נכדים ונינים, הוא חוזר בתשובה המתגורר כיום בשכונה בעלת ציביון דתי בדרום ירושלים. הוא שירת בעבר בחיל המודיעין, ולדבריו "מקיים קשר ישיר עם גורמי ביטחון", כבר שנים.

קצה מנהרה שנחפרה מלבנון לשטח ישראל, דצמבר 2018 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
קצה מנהרה שנחפרה מלבנון לשטח ישראל, דצמבר 2018 (צילום: Hadas Parush/Flash90)

בפגישה שהתקיימה בביתו של הרב משה בערב ליל הסדר לא היה דבר מיסטי או יוצא דופן, לא בוצע בנו כישוף, לא היו טריקים וגם לא שתדלנות. משה ציין שוב ושוב, במהלך השיחה כי אין לו עניין בחשיפה שלו עצמו או של הרב המקובל.

"בעשרות השנים האחרונות אני משתדל לסייע לעם ישראל ולמדינת ישראל בידע וביכולות שחנן אותי הבורא, אני עושה זאת כאזרח פרטי בהתנדבות וללא שכר.  המטרה היחידה שלי היא למנוע מחדלים נוספים, לעורר את המערכת, ואם אפשר – גם להציל חיי אדם".

"לגנוב סוסים, ולהיצמד לגבול"

"לאורך 12 השנים האחרונות דיווחו עוד ועוד תושבים ביישובים סמוכים לגדר בצפון, על כך שהם שומעים רעשים ודפיקות מבטן האדמה, מתחת לבתיהם", אמר לנו לפני שבועות ספורים מג"ד באוגדה 91 לשעבר, סגן-אלוף עודד.

"שמעתי את זה מתושבים בקיבוץ סער, באזור ראש הנקרה, במושב זרעית, ואפילו בשכונה בפאתי שלומי. היינו צריכים להגיע ולהרגיע את התושבים, כי הם היו בחרדות איומות".

עודד היה ממייסדי "בית הספר ללוחמה בגרילה", שהוקם ב-97' בהנחיית הרמטכ"ל אמנון ליפקין-שחק, כדי לשכלל את שיטות הלחימה מול החיזבאללה. כיום הוא מתגורר ב"חוות בודדים" בצפון ומנהל משק בקר רחב ידיים. "הצבא הוא מערכת נוקשה, ואני תמיד חשבתי שאת המיומנויות שלי אני צריך לרתום לטובת חשיבה מחוץ לקופסה, שחסרה בצה"ל מאוד".

החשיבה מחוץ לקופסה הביאה אותו להכרה שבשטח ישראל נחפרות מנהרות, וזאת זמן רב לפני שהצבא הודה בכך בגלוי. "ידענו על קיומן של מה שקראו אז 'שמורות טבע' – רשת מנהרות תת-קרקעיות סבוכות בשטחים של לבנון, המאפשרות ללוחמי חיזבאללה להסתתר ולהמתין לחיילי צה"ל בעת פלישה פנימה ללבנון ולהפתיע אותם.

מנהרה של חמאס מעזה לישראל, 2014 (צילום: AP Photo/Jack Guez, Pool)
מנהרה של חמאס מעזה לישראל, 2014 (צילום: AP Photo/Jack Guez, Pool)

"מאחר שיש שם גם מערכת מוסווה של רקטות תת-קרקעיות, היה הגיוני להניח שאת 'שמורות הטבע' האלה ינסו להרחיב אל מעבר לגבול. אבל גורמי צבא התייחסו להערכות הללו כפנטזיות לא הגיוניות. זה היה מוזר, כי אני כמג"ד הכרתי תוכניות פשיטה על שמורות הטבע הללו, אבל האופציה של טיפול במנהרות בתוך שטח ישראל נותרה תמיד כמשהו שזורקים מדי פעם לאוויר, וזהו".

המג"ד עודד, שמכיר את יד ימינו של הרב-המקובל, החליט לחשוב מחוץ לגדר, מעבר לגבול. "הרב משה מכיר את השטח, יודע ערבית, ומחובר היטב לתרבות הערבית ולערבים עצמם. הוא הציע לי לארגן סיור בגזרה הצפון-מערבית, על קו הגבול, ולחפש נקודות שבהן יש חשש למנהרות. זה היה ב-2013, למיטב זכרוני, והוא פנה אלי כמג"ד האחראי על הגזרה הצפון-מערבית בעוצבת הגליל (אוגדה 91)".

מה חשבת על ההצעה?

"אני לא אדם דתי אבל לימדו אותי שלא פוסלים שום דבר באופן מוחלט לפני שבודקים אותו. בהתחלה הייתי סקפטי, גם בגלל שפחדתי שהמהלך לא יתקבל יפה. אמרתי לו 'המערכת לא תראה את זה בעין יפה כי לא מקובל לאפשר לגורמים אזרחיים לסייר על קו גדר המערכת'. אבל החלטתי בכל זאת לתת למהלך צ'אנס.

"פניתי למח"ט שלנו, אלוף משנה ציון, וביקשתי אישור. המח"ט לא התלהב, אבל שכנעתי אותו לאפשר לרב יהודה ולרב משה להצטרף לסיור עם קצין ההנדסה של הגדוד ועם עוד כמה חיילים. הנימוק שלי היה שבמקרה הכי גרוע זה ירגיע את התושבים. ככה לפחות נוכל לעדכן אותם שאנחנו עושים כל מאמץ לבדוק את הטענות שלהם, והם יירגעו".

המח"ט חשב רגע, ואישר את הסיור. הוא אמנם הורה לכוח להתרחק מהגדר ולא להיצמד לקו הגבול, אבל המג"ד מרדכי החליט שאם כבר – אז כבר, ונתן הוראה "לגנוב סוסים, ולהיצמד לגבול".

"לקחתי את קצין ההנדסה ואמרתי לו 'תיצמדו כמה שיותר לגדר'", נזכר עודד. "הם נסעו ברכב צבאי לאורך הגזרה המערבית, מאזור זרעית ועד ראש הנקרה, וחזרו עם ממצאים מדהימים. אני זוכר שקצין ההנדסה היה בהלם מזה שהרב זיהה 'שמורות טבע' מעבר לגבול, ולא הבין איך הוא בכלל יודע שיש כאלה.

"הרב זיהה מנהרה מתחת לבסיס זרעית, מבלי שידע אפילו שיש שם מוצב של צה"ל – וצדק. סמוך לראש הנקרה הוא זיהה מנהרה נוספת. זו הייתה המנהרה שחודש אחר כך, נתקלה שם חוליה של צה"ל.

"קיבלתי את הדיווח על ההצלחה בזיהוי מנהרות, מקצין ההנדסה ומהכוח שסייר עם הרב, אבל אני מודה שעדיין הייתי סקפטי. היתה לי דילמה איך אני מעביר את המידע הזה הלאה ולמי. הרי אני עדיין לא מאמין בתופעה בכל לבי, איך אוכל לדווח עליה בלב שלם?"

מנהרה פלסטינית בין עזה לרפיח, מצרים, 2014 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
מנהרה פלסטינית בין עזה לרפיח, מצרים, 2014 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)

בלב חצוי או לא, עודד המג"ד פנה לממונה עליו. "כשהמח"ט קיבל ממני עדכון שזוהו מנהרות בשטח באמצעים אלטרנטיביים, הוא הגיב בחוסר עניין. שיתפתי עמיתים נוספים בגזרה וגם הם לא התרגשו. החלטתי להימנע מכתיבת מסמך רשמי".

קצין ההנדסה שליווה את הסיור על קו גדר המערכת היה רב סרן גלעד. הוא אישר באוזנינו כי הוא זוכר את הרב ואת הסיור, אך סירב לדבר מבלי לקבל אישור מדובר צה"ל. בדו"צ סירבו להתייחס לבקשתנו לראיין אותו.

"כשהמח"ט קיבל ממני עדכון שזוהו מנהרות בשטח באמצעים אלטרנטיביים, הוא הגיב בחוסר עניין. שיתפתי עמיתים נוספים בגזרה וגם הם לא התרגשו. החלטתי להימנע מכתיבת מסמך רשמי"

פחות משנה אחר כך, באוגוסט 2014, התחלף מפקד החטיבה בגזרה, והמח"ט הנכנס התנגד בתוקף להמשך הסיורים עם הרבנים. סא"ל עודד מספר כי כל נסיון לאשר סיורים נוספים נתקלו בסירוב נמרץ.

המח"ט הנכנס היה אל"מ אלון מדנס, כיום קצין המבצעים של פיקוד מרכז , העומד מאחורי מכתב הביקורת החריג והתקיף ששלח לפני כחצי שנה לאלוף פיקוד המרכז, ושבו חשף שורה של ליקויים ארגוניים, תרבותיים ומבצעיים בהתנהלות הצבא.

באופן מעט אירוני מדנס מתח ביקורת בדיוק על אותן התופעות בפיקוד הצה"לי, שנגדן מתריעים סגן אלוף עודד ואלוף משנה ע': הפחד להביע דעה, חשיבה מקובעת וחד-ממדית, התנהלות מקצועית חסרת מעוף וכו'.

מנהרה של חמאס מעזה לשטח ישראל, 2013 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov, File)
מנהרה של חמאס מעזה לשטח ישראל, 2013 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov, File)

הרב משה ראה את המכתב של מדנס מעט לאחר פרסומו ונזכר במח"ט הסקפטי שהפסיק את סיורי הרבנים בגבול הצפון. הוא לא התאפק ושיגר אליו הודעת וואטסאפ: "אלון היקר בוקר טוב, היה מעניין לשמוע את חשיבתך האמיצה לגבי הנעשה בצה"ל. לצערי לא גילית אותה פתיחות בזמן פיקודך בחטיבה הצפונית. כשדיווחנו לך על מנהרות חודרות קראת לנו הזויים… אני לא כועס עליך, אני מודע שחינוכך שדומה לחינוך שקיבלתי בצעירותי מגביל את חשיבתך ותוחם אותה בתחום הרציונלי".

מדנס השיב תשובה סתומה: "משה היקר, לא כל מה שידעתי ושאני יודע אני בהכרח יכול לחלוק עם אזרחים. אני בטוח שאתה מבין זאת. יום טוב ובשורות טובות".

כשביקשנו מדובר צה"ל לשוחח עם אל"מ מדנס, כדי להבין מה מסתתר מאחורי התשובה המתחמקת שלו, נמסר לנו: "למפקד הזכות לקבוע את דעותיו המקצועיות ואת תוכן המסמכים באופן עצמאי בהסתמך על שיקול דעתו".

איתור חמש מנהרות סביב זרעית

סיור נוסף עליו פיקד הרב המקובל ב-2013, עוד קודם לכניסת מדנס לתפקיד, היה באזור מושב זרעית, מוקד הרעשים התת-קרקעיים, שעליהם דיווחו תושבי המקום במשך כמה שנים.

"הרב משה, יד ימינו של המקובל, ביקר אצלי, ואחר כך גם שוחחתי בטלפון עם הרב מקובל. הם יצאו לסיור בשטח עם איש משטרה, ואיתרו לטענתם חמש מנהרות מסביב ליישוב", אמר לנו יו"ר ועד זרעית, יוסי אדוני.

יוסי אדוני (צילום: דפנה טלמון)
יוסי אדוני (צילום: דפנה טלמון)

"הרב זיהה. הייתה התאמה בין מה שהרב זיהה לבין מה שאותר בשטח. העובדות בשטח מדברות בעד עצמן: הצלבתי נתונים והשוויתי בין שלוש המנהרות שנחשפו סמוך לזרעית במבצע 'מגן צפוני', לבין האזורים שהרב דיבר עליהם בסיור ההוא, והייתה התאמה. גם איש המשטרה שהיה איתם, התרשם מאוד. בדיעבד הופתעתי לגלות שהרב היה מדויק למדי".

"רציתי לראות את הדברים בעיניים"

לקראת סוף 2013 התחילה התחממות צבאית גם בגזרה הדרומית. הרב משה, האסטרטג שעומד מאחורי הרב-המקובל, העריך כי גם בדרום יש מנהרות רבות, ופנה לראש חטיבת האבטחה במטה הארצי של המשטרה,  תת ניצב לוי אמיתי, בהצעה לעזור במציאת פעילות אנושית תת קרקעית גם בחזית הדרומית.

תת ניצב לוי אמיתי גישש קצת, וניסה לברר מי הרב המדובר, ולאחר שקיבל מאנשי הצבא בצפון חוות דעת חיוביות, החליט לסייע באופן מעשי ולארגן סיור לאיתור מנהרות גם בדרום. "חשבתי שצריך לתת לרבנים הזדמנות להוכיח את עצמם, ושאסור לשלול על הסף את אופן החשיבה הזה", אומר לוי אמיתי, אדם דתי לשעבר, שמגדיר את עצמו כאדם מאמין.

"צריך להבין מאיפה זה מגיע ולאיזה תוצאות זה מוליך. אתה לא צריך להיות חרדי או ירא שמיים בשביל לבדוק דברים כאלה. אני פשוט רציתי לראות את הדברים בעיניים".

נאמן לגישתו, קישר לוי אמיתי בין הרב המקובל יהודה ויד ימינו משה, לבין קצין האבטחה של המחוז, רפ"ק י', וקצין הביטחון של המועצה האזורית, רפי בביאן, כדי שייצאו לסיור לאורך הקו ברצועה בינואר 2014. במהלך הסיור איתר הרב-המקובל לא פחות מ-31 מנהרות תת קרקעיות, וסימן את פתחי היציאה של כמה מהמנהרות האלה.

כמה חודשים לאחר מכן, במבצע צוק איתן, דיווח צה"ל על איתור ואיטום של 32 מנהרות.

"אני עם דמעות בעיניים אפילו עכשיו כשאני מדבר איתך", אומר רפ"ק י' כשהוא נזכר בסיור שקיים עם הרב לאורך קו הגבול כמה שנים קודם.

"תקשיב זה לא ייאמן. זה לא ייאמן. לאיש הזה יש כוחות עליונים ללא ספק. במהלך הסיור הגענו איתו לאזור נחל עוז, וכשנעמדנו בנקודה מסוימת הוא משך לי את היד ואמר 'יש פה מנהרה'.

"תקשיב זה לא ייאמן. זה לא ייאמן. לאיש הזה יש כוחות עליונים ללא ספק. במהלך הסיור הגענו איתו לאזור נחל עוז, וכשנעמדנו בנקודה מסוימת הוא משך לי את היד ואמר 'יש פה מנהרה'".

"אלוהים יודע איך הוא ידע, אבל זו היתה בדיוק הנקודה שממנה יצאו מספר חודשים אחר כך, במהלך המלחמה מחבלים והרגו את חיילי גבעתי. בדיוק באותו מקום שעמדתי יחד איתו. אני לא אשכח את הרגע הזה אף פעם".

רפ"ק י' מדבר על התקרית באזור נחל עוז שאירעה בעת מבצע "צוק איתן" ב-14.7.2014, ושבמהלכה חדרו ארבעה פלסטינים חמושים דרך מנהרה בנחל עוז, ירו טילי נ"ט לעבר עמדת צה"ל והרגו חמישה חיילים.

הוא משוכנע ביכולותיו של הרב לסייע בשטח בזיהוי מנהרות, אבל כבר חווה את היחס ששמור בצבא למי שמסתודד עם רב-מקובל. "קשה לבכירים במערכת הביטחון או לגנרלים לקבל את העניין הזה של המתקשרים. קשה מאוד. למי שלא חווה את זה בשטח, כמוני, קשה להאמין בזה. אם אני אחשף הם יחשבו שאני חולה נפש".

בנימין נתניהו מדבר על איום המנהרות, 2018 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו מדבר על איום המנהרות, 2018 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

גם ראש חטיבת האבטחה לשעבר, תנ"צ לוי אמיתי, התקשה להאמין שצה"ל יאמץ את יכולותיו המאגיות של הרב-המקובל וחדל מניסיונותיו להביא את הצבא לבדוק את הממצאים שעלו במהלך הסיור.

"לא דחפתי את זה יותר חזק, כי קשה מאוד לשכנע אנשים בעמדות מפתח להאמין. אם הייתי מגיע עם הממצאים האלה לפיקוד העליון היו אומרים עלי שאני קוקו, איזה משוגע, הזוי. הדרך הטובה ביותר היא להביא כמה שיותר אנשים לשטח, ולראות את זה בזמן אמת. כל מי שראה בעיניים משהו מוחשי – השתכנע".

"הרמטכ"ל לא אוהב רבנים"

גם בשנים שלאחר מבצע "צוק איתן" נעשו כמה ניסיונות לחבור לצבא ולסייע לו באיתור המנהרות. הפעם גייס הרב משה את ידידו, אלוף פיקוד מרכז רוני נומה, כדי לצאת לסיור על קו הגבול עם הרב המקובל יהודה.

"רוני, שמכיר היטב את יכולותי בתחומים שונים, תיאם בתחילת 2016 סיור עם קצין ההנדסה של פיקוד דרום, בתיאום עם קצין המבצעים של האוגדה. אספתי את הרב יהודה ונסענו דרומה. שכרנו צימר באחד הקיבוצים, ובערב טילפנתי למפקד האוגדה, שהוא בחור חובש כיפה סרוגה, כך שהנחתי כי הוא מבין את המושג 'רוחניות'. הצגתי את עצמי ואמרתי לו שמחר אנחנו באים אליו לגזרה כדי לבדוק אם יש מנהרות בשטח.

"מפקד האוגדה אמר לי בשיחה: 'ברוכים הבאים. עם איזה ציוד אתם מגיעים?' חייכתי ואמרתי שאין לנו ציוד, אבל סיפרתי לו קצת על הגילויים שלנו לאורך הגזרה. בשלב הזה הוא הודיע חד משמעית שלגזרה שלו הוא לא מוכן שניכנס. כשמחיתי ואמרתי שהסיור תואם עם קצין המבצעים שלו, הוא הוסיף: 'קצין המבצעים יחטוף ממני'".

הרב משה ניסה להילחם בהחלטה. "אמרתי לו 'בדוק אותנו. קח אותנו למקום שאתה מכיר ותעשה בדיקה'. אבל הוא רק ענה 'אני לא יודע לעבוד עם רבנים. הרמטכ"ל לא אוהב רבנים'.

מצעד של חזבאללה בלבנון, 2010 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
מצעד של חזבאללה בלבנון, 2010 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

הניסיון האחרון הגיע כמה חודשים אחר כך, בדצמבר 2016, גם בפעם על קו הגבול בדרום. "מפקד האוגדה התחלף בינתיים, ונקבעה לי פגישה עם שני קצינים מהאוגדה: אחד קמ"ן בדרגת סגן אלוף והשני רב סרן בחיל ההנדסה", אומר הרב משה. "יצאנו איתם לשטח וזיהינו עבורם כמה מנהרות. הם היו מאוד חיוביים בגישתם, ואישרו שאימתנו להם כמה חשדות".

שני הקצינים רשמו את הנתונים והבטיחו להיות בקשר. אבל זמן קצר אחר כך, כשהרב משה ניסה ליצור קשר עם הקמ"ן, הוא לא קיבל כל מענה. הנחתי שהם קיבלו פקודה להתנתק מאיתנו. זה היה הקשר האחרון איתם".

בשנתיים וחצי שחלפו מאז, ממתין הרב משה לשעת כושר כדי לחזור ולסייע למערכת הביטחון באיתור מנהרות שעוד נותרו בשטח, לטענתו, ושוחח על כך גם עם אלופים בצבא, שהביעו עניין עקרוני לשמוע ולראות במה מדובר.

אבל, לטענתו, המערכת נאטמה לקבלת עזרה מגורמים מיסטיים בגלל מה שהוא מגדיר כרתיעה מכל דבר שמריח דת. "ההנהגה הצבאית והמדינית סובלת מעיוורון, וחיה בבועה וירטואלית של מציאות. המערכת כמערכת היא בסוף אנטי-דתית, והרמטכ"ל לא יכול להרשות לעצמו להודות בצורך לקבל עזרה מגורמים נוספים, רוחניים.

"מצביאים צריכים להיות מפתיעים וחריגים. אבל הצבא שלנו הפסיק להיות שובב, מפתיע או חריג. אין הפתעה ואין הטעיה בגישת הלוחמה של צה"ל וזו הסיבה לכך שבכל המערכות האחרונות לא הגענו להכרעה".

נאמן לשיטתו, הרב משה גם מבהיר מה ההשלכות של חוסר השובבות והאטימות של צה"ל על התוצאות בשטח."אם היו נעזרים בנו אפשר היה למצוא מנהרות הרבה קודם, ולטפל בהן בזמן", הוא אומר. כששואלים אותו אם מבצע "חומת מגן" הביא לחיסולן של כל המנהרות היוצאות משטח-עזה, הוא משיב חד משמעית: "לא".

מי שסייר עם הרבנים בגבול הצפון כבר ב-2013, המג"ד עודד, סבור כי צה"ל שוגה בגישתו. "אני חושב שהצבא יכול היה להיות פתוח יותר לקבלת סיוע מגורמים רוחניים. הרי אין בכך כל נזק. ייתכן אפילו שהיינו חוסכים זמן, מקטינים סיכונים ובעיקר – חוסכים בחיי אדם", אומר עודד.

בהתייחס לשאלת קיומן של עוד מנהרות לאורך קווי הגבול של ישראל הוא אומר: "היום כשאני שומע שהרב אומר שיש עוד מנהרות, גם בצפון וגם בדרום, אני מאמין לו".

מי שכן הסכים לדבר בגלוי, אזרח מן השורה שבמשך שנים התעלמו מהטענות שלו ושל הציבור שהוא מייצג על רעשים שהם שומעים מבטן האדמה, מבטיח לא להרפות מהעניין. "אני משוכנע שעדיין לא כל המנהרות התגלו", אומר יוסי אדוני, יו"ר ועד זרעית.

"המאבק הציבורי שלי נועד להעיר את צה"ל כדי שיתחילו לקחת את נושא המנהרות ברצינות ויטפלו בזה. היום אני יכול לומר שאני סומך על צה"ל שהם מטפלים בכך. אבל אם ארגיש שצה"ל מוריד פרופיל, ולא עושה את מה שאני חושב שצריך לעשות, לא אהסס להביא אנשי מקצוע אחרים, מתחומים אחרים".

תגובות

תגובת דובר צהל: "צה"ל עוקב אחר איומי המנהרות הן מצפון והן מדרום, ופעל לאיתורן על ידי אמצעים טכנולוגיים, הנדסיים ומודיעיניים בלבד.

"אחר פרויקט המנהור ההתקפי של חיזבאללה, צה"ל עקב למעלה מארבע שנים באמצעות צוות מודיעיני-טכנולוגי המשותף לפיקוד הצפון ואגף המודיעין. משהבשילו התנאים למבצע ובטרם הפכו המנהרות לאיום על ביטחון תושבי הצפון, יצא צה"ל למבצע מגן צפוני לחשיפת, נטרול והשמדת המנהרות ההתקפיות חוצות-הגבול של חיזבאללה.

"צה"ל לא הסתמך בשום שלב על אזרחים בעלי יכולות כלשהן בכדי לאתר מנהרות התקפיות, אלא השתמש באמצעים טכנולוגיים ומודיעיניים מתקדמים בלבד".

יצויין שבדו"צ סירבו להתייחס לשאלותינו הפרטניות על הסיורים שהתקיימו לאורך קוי הגבול ביחד עם רבנים, וכן סירבו לאשר לקצינים שעדיין נמצאים בשירות קבע להתראיין בנושא.

שאלות שהפנינו לדוברות משטרת ישראל בנוגע לסיורים שהתקיימו בתיאום עם גורמים במשטרה, ואף בהנחיית קצינים בכירים במשטרה נענו בתשובה הבאה: "בכל הנוגע לאיום המנהרות, דרכי גילויין וההתמודדות עמן – יש לפנות לצה"ל האמון על הנושא".

"לא" ב-120 ימים

בצה"ל ביקשו 3 הארכות זמן כדי להשיב לשאלה אם בחמש השנים האחרונות היו לו התקשרויות עם בעלי מקצועות שונים בתחום המיסטיקה.

עמותת "הצלחה" פנתה לצה"ל בבקשת חופש מידע ב-5 בינואר השנה, וביקשה להבין את היקף היחסים המקצועיים, ככל שיש כאלה, בין הצבא לבין מיסטיקנים בחמש השנים האחרונות. "נבקש את פירוט ההתקשרויות שערך צה"ל ופירוט השירותים שקיבל מבעלי מקצועות שונים בתחום המיסטיקה, (אדם העוסק במיסטיקה, בתורת הנסתר, בכישוף, בעל-טבעי) בין אם בתשלום או שלא בתשלום".

כבר עם הגשת הבקשה בתחילת השנה, ניכר היה כי צה"ל מגלה בה עניין חריג, גדול יותר מבקשות אחרות שהוגשו על ידי העמותה בעבר. שיחה שהגיעה ליועץ המשפטי של הצלחה, עו"ד אלעד מן, מגורם צבאי בכיר, ביקשה לעמוד על מהות הבקשה והנתונים המבוקשים. בהמשך, הגיעה לעו"ד מן שיחה מפתיע נוספת, מטעם גורם צבאי במטכ"ל שהזדהה רק בשמו הפרטי, "יוראי", ושאל במפתיע: "אתה התעניינת במיסטיקנים?" לאחר שניסה לדלות פרטים נוספים בקשר לבקשה, בחר אותו יוראי מסתורי באופן פתאומי ובלתי-מוסבר לנתק את השיחה.

צה"ל מצידו בחר להאריך את זמן הטיפול בבקשה עד למקסימום האפשרי, כשהוא מנצל את מלוא הארכות העומדות לרשותו בחוק חופש המידע, 120 יום בשלוש הארכות שונות, לשם איתור ההתקשרויות האמורות. הנימוק שניתן להארכות היה "היקף הבקשה ומורכבותה". כאמור, הצבא אמור לדווח גם על התקשרויות שאינן בשכר, ולמסור מידע גם על דוחות רשמיים, דוגמת הדוח שמילא הקצין הבכיר בפיקוד העורף.

שבוע לאחר הגשת הבקשה מצה"ל, ב-12 בינואר, הוגשה גם למשטרה בקשה דומה. במסגרת בקשה זו נשאלה גם המשטרה באשר להתקשרויות שערכה ושירותים שקיבלה מבעלי "מקצועות שונים בתחום המיסטיקה". לאחר כחודש התקבלה התשובה הבאה: "לא אותרו התקשרויות עם גורמים מתחום המיסטיקה". תשובה זו מעלה תהיה האם במשטרה לא מודעים לפעילות של הרב עם קצינים בכירים במשטרה בגבול הדרומי, או שהחליטו להתעלם ממנה?

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
8
מה זה מסטיקה ? אם יש לווין גי-פי-אס- שמזהה מלמעלה פקק תנועה ומתריע בעוד מועד , זה מסטיקה או לוגיקה צרופה ? ואם יש משקיף על הר גבוה שמביט למרחק בהתקרב אויב מתריע לפני ההתקפה... המשך קריאה

מה זה מסטיקה ? אם יש לווין גי-פי-אס- שמזהה מלמעלה פקק תנועה ומתריע בעוד מועד , זה מסטיקה או לוגיקה צרופה ? ואם יש משקיף על הר גבוה שמביט למרחק בהתקרב אויב מתריע לפני ההתקפה , זה נחשב מסטיקה או חוקיות לוגית ? ובמה שונה דוגמאות הללו אם יש עין בשמיים שרואה מלמעלה מה שיוצר את גימוד הזמן והמרחק הפיזי אל מעבר למימד "על זמן טבע " מדוע יהיה קשה להבין ולקבל רצף ישיר של חוקי לוגיקה ,כמו זמן שמתגמד על כדור הארץ ביחס לתנועת מהירות האור ?

עוד 3,114 מילים ו-8 תגובות
סגירה