ציור של בנימין ושרה נתניהו בתל אביב, ספטמבר 2019 (צילום: פלאש 90)
פלאש 90

"מדהים כמה נתניהו מוכן ללכת רחוק כדי לשמור על שלטונו"

יועץ הסקרים האמריקאי סטן גרינברג היה אחד מאדריכלי הניצחון של אהוד ברק ב-1999 ● כעת הוא מאמין כי ימיו של נתניהו בתפקיד ראש הממשלה ספורים ● אבל בהכירו את רה"מ, הוא יודע שהכל עדיין פתוח

בהתחשב בטלטלות וברעידות האדמה הפוליטיות שהתחוללו סביב העולם בשנים האחרונות – מההצבעה של בריטניה על הברקזיט ועד לניצחונו בבחירות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ – צריך להיות אדם אמיץ כדי לנבא מי ישב בבית הלבן אחרי הבחירות לנשיאות בנובמבר הבא. סטן גרינברג הוא אדם כזה.

גרינברג, עורך סקרים מפורסם מהמרכז-שמאל ואסטרטג פוליטי, עזר להביא את ביל קלינטון אל הבית הלבן, את טוני בלייר אל רצף של ניצחונות בבריטניה ואת אהוד ברק לראשות ממשלת ישראל לפני 20 שנה.

לא זו בלבד שהוא מאמין שהדמוקרטים יביסו את טראמפ בסתיו הבא, הוא גם חוזה להם ניצחון מוחץ מזה שרשמה המפלגה בבחירות לקונגרס בסתיו שעבר.

"מערכת הבחירות של 2020 בארה"ב תביא לשינוי שכמוהו הביאו רק מעטות בהיסטוריה שלנו. היא תסתיים במותה של המפלגה הרפובליקנית כפי שאנו מכירים אותה"

כותרת ספרו החדש של גרינברג – "R.I.P. G.O.P" ("נוחי על משכבך בשלום, המפלגה הרפובליקנית") מתרברבת באמונתו כי "מערכת הבחירות של 2020 תביא לשינוי שכמוהו הביאו רק מעטות בהיסטוריה שלנו. היא תסתיים במותה של המפלגה הרפובליקנית כפי שאנו מכירים אותה".

סטן גרינברג (צילום: באדיבות המצולם)
סטן גרינברג (צילום: באדיבות המצולם)

גרינברג, שהוא יהודי, מסתמך על ניסיון עשיר. הוא יעץ לא רק לקלינטון, בלייר וברק, אלא גם לנלסון מנדלה, לקנצלר גרמניה לשעבר גרהרד שרדר ולשורה של סנאטורים.

הראיון איתו התקיים זמן קצר לפני פתיחת הקלפיות בישראל.

יש לגרינברג קשר ארוך שנים עם השמאל הישראלי, והוא עבד עם ברק ב-1999 ועם יצחק הרצוג ב-2015, אך כששאלתי אותו מה סיכוייו של בנימין נתניהו בבחירות האלה, גרינברג אמר שהוא רק "משקיף מרחוק" על הבחירות, ושלא שוחח עם ברק מאז שהלקוח שלו לשעבר שב בקיץ האחרון לחזית הפוליטיקה.

גרינברג אמר לי שהוא "תמיד נדהם כמה רחוק ביבי מוכן ללכת כדי לשמור על שלטונו". עם זאת, הוא מאמין שימיו של נתניהו בתפקיד ככל הנראה ספורים.

"לא נראה לי שהוא יצא שוב מהבחירות האלה כמנהיג, ואני מאמין למה שאומרים הסקרים לגבי הגושים. נראה שצפויים שילובים חדשים שיקבעו את זהותו של ראש הממשלה", הוא הוסיף רגע לפני פתיחת הקלפיות.

לדברי גרינברג, הוא גם התרשם כי התעמולה האנטי-ערבית של נתניהו  אינה מביאה לו רווח. "מאז שהוא עבר לאסטרטגיה הנואשת שלו, נראה שזה לא עובד, ונראה שמפלגות מוכנות לדבר על שוויון אזרחי ומחזרות אחר קולותיהם של כל האזרחים באופן שלא ראינו קודם לכן, אז אולי יהיו כמה שינויים בתרבות הפוליטית אחרי הבחירות האלה", הוא הציע בזהירות.

"לא נראה לי שנתניהו יצא שוב מהבחירות האלה כמנהיג, ואני מאמין למה שאומרים לגבי הגושים. נראה שצפויים שילובים חדשים שיקבעו את זהותו של ראש הממשלה"

גרינברג אמר בראיון שהוא תומך במחנה הדמוקרטי של ברק, ודיבר בצער על קשייה הנוכחיים של מפלגת העבודה. "אני יכול להבין הרבה מההחלטות שמפלגת העבודה קיבלה", הוא הוסיף, "אבל זה לא מה שמפלגת העבודה אמורה לייצג בישראל בהתחשב בהיסטוריה שלה".

גרינברג התבדח ואמר שנתניהו ללא ספק זוכר את מסע התעמולה שהוא עבד עליו עבור ברק לפני 20 שנה. הוא נזכר שראש הממשלה לקח אותו הצידה כשביקר לאחרונה בישראל כחלק ממשלחת של חברי קונגרס – אשתו של גרינברג היא חברת הקונגרס רוזה דלאורו – ואמר: "אתה האדם האחרון שהביס אותי".

אהוד ברק מצביע בבחירות 1999 (צילום: AP Photo/Nati Harnik)
אהוד ברק מצביע בבחירות 1999 (צילום: AP Photo/Nati Harnik)

החולשה של טראמפ

אבל כאמור, חלק ניכר מהראיון עסק בפוליטיקה האמריקאית. "אני בטוח בעליית הדמוקרטים, כי המגמות שמצביעות על כך הן לא רק דמוגרפיות ותרבותיות. אלה מגמות תודעתיות, בעוצמת ההתנגדות לטראמפ. מגמות במפלגה הרפובליקנית שהופכות אותה למפלגת אנטי-מהגרים במדינת מהגרים", אמר גרינברג.

עבורו, "החלק החשוב ביותר בסיפור" הוא ההגירה. כשטראמפ נבחר, הוא מציין, 50% מהבוחרים בארה"ב האמינו שההגירה מועילה למדינה. המספר הזה עלה עכשיו ליותר מ-65%, ואילו רק 26% מאמינים שמהגרים מהווים נטל.

"המספר הזה משתנה בכל יום בתקופת כהונתו של טראמפ", הוסיף גרינברג. "ככל שטראמפ נהיה יותר אנטי-הגירה, ארה"ב נהיית יותר פרו-הגירה. נושא ההגירה פוגע בו, למרות שהוא חושב שזה מועיל לו, ושבגלל זה הוא נבחר ב–2018".

"אנשים כמהים לחיים טובים יותר", אומר גרינברג. "הם לא חושבים שהחיים יהיו טובים יותר אם טראמפ ייבחר שוב. הוא לא שיפר את חייהם, הם רק חושבים שיש יותר פילוג"

לדבריו, הרפובליקנים היו צריכים ללמוד מהאירועים שהתרחשו בקליפורניה לפני 25 שנה. תמיכתה של המפלגה הרפובליקנית במשאל עם נגד מהגרים שנערך בקליפורניה ב-1994 הביאה לצמצום דרמטי של כוחה במדינה.

קליפורניה, שהרפובליקנים הציבו בה בעבר תחרות הן במירוץ לתפקיד מושל המדינה והן במירוץ לנשיאות, היא כיום דמוקרטית במובהק.

"ככל שהמצב החמיר, כך הרפובליקנים של קליפורניה התחפרו" בעמדתם נגד ההגירה. "אבל בכל מערכת בחירות מצבם נהיה גרוע יותר ויותר, ועכשיו אין להם אף אחד במשרד המדינה, וכמעט אף אחד ברשות המחוקקת", אומר גרינברג.

מגמה נוספת מ-2018 – העלייה בתמיכה במפלגה הדמוקרטית בקרב בוחרים לבנים ממעמד הפועלים – גם היא מבשרת טובות למפלגה, טוען הסוקר המנוסה.

גרינברג מנוסה מאוד בנושא. ב-1985 הוא ערך מחקר חלוצי במחוז מאקומב במישיגן, פרוור צווארון כחול, קתולי ברובו, של דטרויט, שהיה בעבר דמוקרטי, והצביע ברוב גדול לרונלד רייגן בבחירות לנשיאות של השנה הקודמת.

ממצאיו עזרו לקלינטון לזכות מחדש באותם "דמוקרטים תומכי רייגן" ב-1992 ולהרכיב קואליציה שהצליחה לשחרר את אחיזתם של הרפובליקנים מהבית הלבן.

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – העימות הנשיאותי (צילום: Rick T. Wilking/Pool via AP)
הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – העימות הנשיאותי (צילום: Rick T. Wilking/Pool via AP)

הטעויות של הילרי

גרינברג מודה כי הוא היה מזועזע מהאופן שבו מסע הבחירות של הילרי קלינטון מ-2016 התעלם ממעמד הפועלים במדינות המערב התיכון דוגמת מישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה – טעות שעלתה לה בנשיאות.

"מה שלא הבנתי אז היה וויתור הצוות של קלינטון על הניסיון לזכות באותם בוחרים. הם הפסיקו להתארגן, הם הפסיקו ללכת לשם, הם לא פרסמו מודעות תעמולה במדינות האלה. זה מדהים מה שקרה, זה היה חוסר כבוד של ממש כלפי הבוחרים ממעמד הפועלים, והם שמעו את זה והבינו את זה", הוא נזכר.

אבל גרינברג מוצא עידוד בכך שנראה כי נשים לבנות ממעמד הפועלים, בעיקר, מפנות את גבן לטראמפ. "אם אתה מסתכל על מה שקרה בבחירות של 2018", הוא אומר, "הדמוקרטים נחלו ניצחון במדינות האלה. מאיווה דרך פנסילבניה ועד מיין, הדמוקרטים נחלו ניצחון מוחץ. התנודות היו חזקות מאוד במדינות האלה, והם ינצחו במדינות האלה בקלות ב-2020 אם המגמה הזאת תימשך".

בעוד שפרשנויות רבות לאחר הבחירות התמקדו בשיעורי התמיכה הגבוהים בדמוקרטים בפרוורים – שהקנו למפלגה את רוב המושבים החדשים שלה בבית הנבחרים – גרינברג מציין שהתנודות הגדולות ביותר שהמפלגה השיגה בהשוואה ל-2016 היו באזורים כפריים ובקרב בוחרים לבנים ממעמד הפועלים.

מחקר שערך גרינברג בקיץ האחרון על קבוצות מיקוד מקרב בוחרים לבנים ממעמד הפועלים, שתמכו ברובם בטראמפ ב-2016, הראה כי בעוד שנראה כי הגברים ממשיכים לתמוך בטראמפ, נשים רבות הפסיקו לתמוך בו.

בעיני רבות מאותן נשים, כותב גרינברג בתזכיר שפרסם לאחרונה, הנשיא נתפס כעת "כאגוצנטרי, מפלג ולא פועל למען מעמד הפועלים".

"אנשים כמהים לחיים טובים יותר", אומר גרינברג. "הם לא חושבים שהחיים יהיו טובים יותר אם טראמפ ייבחר שוב. הוא לא שיפר את חייהם, הם רק חושבים שיש יותר פילוג".

בעוד שהגברים ממשיכים לתמוך בטראמפ, נשים רבות הפסיקו לתמוך בו. בעיני רבות מהן, מסביר גרינברג, הנשיא נתפס כעת "כאגוצנטרי, מפלג ולא פועל למען מעמד הפועלים"

גרינברג סמוך ובטוח שהדמוקרטים לא יחזרו בשנה הבאה על הטעויות שלהם מ-2016. "אם אתה מסתכל על המתמודדים של הדמוקרטים לנשיאות, כולם מתעקשים: נלך לכל מקום'", הוא מציין. איווה, שבה יחל המירוץ לבחירות המקדימות בוועידה המפלגתית בפברואר הקרוב, היא "מקום טוב להתחיל בו".

למרות שגרינברג מילא תפקיד מפתח בעיצוב התדמית של ביל קלינטון ב-1992 כ"דמוקרט חדש" המשתייך למרכז, הוא דוחה את הטענה שהדמוקרטים יסתכנו בהפסד לטראמפ אם יפנו חזק מדי שמאלה. הסקרים שלו על המועמדים הדמוקרטיים הסופיים ל-2020 מראים כי כל אחד מהם יכול להביס את הנשיא.

הקול היהודי

גרינברג מאמין שלמאמציו של טראמפ לתייג את הדמוקרטים כאנטי-ישראלים וכאנטישמיים יש "אפס" השפעה על הבוחרים היהודים. הוא מציין כי סקרים שערך בקרב ארגונים יהודיים דמוקרטיים מראים שישראל "אינה מהווה נושא בבחירות" עבור יהודים אמריקאים.

לדבריו, "היהודים מצביעים ברובם המכריע לדמוקרטים. זה לא השתנה. הקולות נגד הרפובליקנים היו אפילו חזקים יותר בבחירות האמצע מאשר ב-2016".

תחת זאת, הוא טוען, היהודים מוטרדים מאוד מה"לאומנים האולטרה-ימניים" שמבצעים מעשי אלימות אנטישמיים נגד הקהילה היהודית. יתר על כן, הוא טוען, "חלק גדול מהיהודים מאמינים שטראמפ הוא חלק מזה, ושהוא יוצר את זה".

"היהודים מוטרדים מאוד מהלאומנים האולטרה-ימניים שמבצעים מעשי אלימות אנטישמיים, ורבים מהם מאמינים שהנשיא טראמפ הוא חלק מזה, ושהוא יוצר את זה"

אבל למרות שגרינברג מאמין שמה שהוא מכנה "ציבור הבוחרים האמריקאים העולה" – צעירים, עירוניים, נשים רווקות ובני מיעוטים – יסייע בהחלשת המפלגה הרפובליקנית בנובמבר הבא, הוא משמיע כמה מילות אזהרה.

"תמיד דחיתי את הרעיון שזה בלתי נמנע", הוא אומר. "אני חושב שזה היה מסוכן מאוד בשביל הילרי, כי אני חושב שהיא האמינה בזה, ואני חושב שצוות הקמפיין שלה האמין שהמגמות האלה והסלידה של הקבוצות האלה מטראמפ הן שיניעו את הבוחרים… ויביאו לבחירתה".

תחת זאת, הוא מאמין, "קרו כמה דברים שהפכו את המגמות האלה לפוליטיות". הבוחרים "מודעים יותר לערכים שלהם, הם נהיים מעורבים ופוליטיים יותר".

מיד לאחר הבחירות, מציין גרינברג, היה בלתי אפשרי להכניס את הבוחרים של קלינטון ושל טראמפ לחדר אחד לצורך יצירת קבוצות מיקוד. לדבריו, תומכיה של קלינטון שלטו בשיחה, והתקיפות שלהם הפכה לפעמים להטלת ספק ולגסות רוח.

טראמפ והרפובליקנים "מתנהגים בדרכים שגורמות לאנשים להיות מעורבים יותר בפוליטיקה", דוחפות אותם לעבר הדמוקרטים ו"מאיצות את המגמות הדמוגרפיות", אומר גרינברג.

הוא מצטט שורה של ממצאים שעלו מסקרים – עמדות ליברליות יותר לא רק לגבי הגירה אלא גם לגבי אי-שוויון כלכלי, אקטיביזם ממשלתי, הסביבה, נישואים חד-מיניים וגזע – כדי לתמוך באמונתו כי "מהפכת הנגד של טראמפ יוצרת בהירות-נגד עבור אמריקה שהשתנתה".

עוד 1,385 מילים
סגירה