תעמולת אפטר בחירות

הנשיא רובי ריבלין דוחף ללחיצת יד בין בני גנץ לביבי נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
הנשיא רובי ריבלין דוחף ללחיצת יד בין בני גנץ לביבי נתניהו

ראש ממשלת המעבר שלא נבחר, החשוד בשוחד מרמה והפרת אמונים בכפוף לשימוע, מנסה עכשיו להמציא את השיטה הפרלמנטרית מחדש.

אחרי שניסה להמציא דמוקרטיה מסוג חדש במהלך שנות כהונתו ובעיקר בקמפיין הבחירות האחרון, הוא פשוט לא מקבל את תוצאות הבחירות. הפסד לא נכלל בעולם המושגים הדמוקרטי שלו. ברכות למנצח – הס מלהזכיר. הבנה שהבוחרים הצביעו כרצונם וכעת יש לממש את רצונם, אינה נמצאת כלל בתודעתו.

הוא פשוט לא מקבל את תוצאות הבחירות. הפסד לא נכלל בעולם המושגים הדמוקרטי שלו. ברכות למנצח – הס מלהזכיר. הבנה שיש לממש את רצון הבוחרים – אינה נמצאת כלל בתודעתו

נתניהו שקיבל רק 31 מנדטים לליכוד לעומת 33 לכחול לבן, בונה "בלוק ימני חרדי" של 55 מנדטים ומציג אותו כאילו זה מה שהוא קיבל בבחירות. 55 מנדטים ולא 31 כפי שמצביעות תוצאות הבחירות.

ברור שמדובר בהמצאה חדשה מבית הפייקניוז של נתניהו. השיטה הפרלמנטרית מדברת על קואליציה של מפלגות, החוברות בהסכם על דרכה של הממשלה, כדי לקבל את תמיכת רוב חברי הכנסת.

אבל לנתניהו אין קואליציה כזו. כתחליף להודאה בכישלונו, הוא מציג את מפלגות הימין והחרדים כ"קואליציה" למו"מ על הקואליציה. אין חיה כזו. אין בשיטה הישראלית מושג של בלוק ימני. יש בישראל  "בלוק חוסם". אבל גם את זה אין כעת לנתניהו.

וכך כדי להגיע למו"מ על ממשלת אחדות מעמדת כוח, מציג נתניהו מצג שקרי לפיו לכאורה הוא זכה ב 55 מנדטים ובני גנץ רק ב 33 מנדטים. זה הרי שקר גס.

כתחליף להודאה בכישלונו, הוא מציג את מפלגות הימין והחרדים כ"קואליציה" למו"מ על הקואליציה. אין חיה כזו. אין בשיטה הישראלית מושג של בלוק ימני. יש בישראל  "בלוק חוסם". אבל גם את זה אין כעת לנתניהו

מי שהצביע לימינה או לש"ס ולא לנתניהו, הצביע עבור המפלגה שבה הוא מאמין. מצביעי המפלגות הללו ידעו מה מציעים נציגיהם ובמה הם מייצגים אותם. הליכוד התנגד כל הזמן ל"ממשלת שמאל". וכעת הוא מבקש ממשלת אחדות עם השמאל.

האבסורד גדל כשמנסים לבחון את המעשיות של הצעד המופרך הזה. האם ליצמן יישב עם לפיד? בממשלה אחת? מה הוא מבלבל ת'מוח, ראש ממשלת ישראל. האם נתניהו ייצג את בוחרי הבית היהודי במו"מ מול גנץ וכחול לבן? הרי ימינה התפצלה דקה אחרי המדגם.

הרי ברור שכדי להקים ממשלת אחדות צריך להסכים על כמה עקרונות. המרחק בין הבית היהודי לכחול לבן גדול כפליים מהמרחק של הליכוד מכחול לבן. מה יעשה נתניהו? יציג את עמדות הבית היהודי? ברור שלא תוכל לקום ממשלת אחדות.

הסכם קואליציוני בין "קואליציית ימין חרדים ליכוד" לבין מפלגות מרכז שמאל – הוא מתכון לכאוס מתמשך. הרי מה אומר נתניהו? נעביר את הויכוח הפוליטי הצפוי בארבע השנים הקרובות בכנסת, למסגרת הזמן שנועדה להקמת ממשלה.

מדובר בתעמולת אפטר-בחירות חדשה. היא בנויה גם על השקר שנתניהו קורא לגנץ בסרטון להיכנס עוד היום למו"מ על ממשלת אחדות. מה יש? אין לגנץ טלפון? הרי המספר שלו ידוע לך מתעמולת בחירות אפריל

55 חברי כנסת ממפלגות שונות יצטרפו למו"מ בין נתניהו לגנץ? זו אחיזת עיניים וניסיון להמציא מחדש שיטה פרלמנטרית להקמת ממשלה.

מדובר בתעמולת אפטר-בחירות חדשה. היא בנויה גם על השקר שנתניהו קורא לגנץ בסרטון להיכנס עוד היום למו"מ על ממשלת אחדות. מה יש? אין לגנץ טלפון? הרי המספר שלו ידוע לך מתעמולת בחירות אפריל.

ובכלל, איזו ממשלת אחדות יכולה לקום בין הקצוות למרכז? כל הרעיון של ממשלת אחדות הוא לחבר את מפלגות המרכז, הקרובות בעמדותיהן, לצורך אינטרס ציבורי משותף.

כל אחת תוותר קצת על שאיפותיה ותנסה לנהל את המדינה יחד עם מפלגה יריבה, אך כזו שעימה ניתן להגיע להבנות. כך עשו שמיר ופרס ממשלה בין העבודה לליכוד ב 1984 וכך צריך לעשות כיום.

אלא ששמיר לא היה חשוד בשוחד מרמה והפרת אמונים ולכן היה יכול לקבל החלטה מנהיגותית לטובת המדינה.

ובכלל, איזו ממשלת אחדות יכולה לקום בין הקצוות למרכז? כל הרעיון של ממשלת אחדות הוא לחבר את מפלגות המרכז הקרובות בעמדותיהן לצורך אינטרס ציבורי משותף

נתניהו בדרכו הנכלולית מנסה לייצר לעצמו ראשות ממשלה המבוססת על מתנגדים חריפים למדיניותו ולדרכו, עם כל תומכיו מהשנים האחרונות, ובעצם למחוק את תוצאות הבחירות.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 601 מילים
סגירה