איך אומרים "עילת הסבירות" בערבית?

אלמיאדין עוקב אחרי ההפגנות בישראל והפרשנים טוענים כי בנימין נתניהו מיישם את האידיאולוגיה של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', צילום מסך מאלמיאדין
אלמיאדין עוקב אחרי ההפגנות בישראל והפרשנים טוענים כי בנימין נתניהו מיישם את האידיאולוגיה של איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', צילום מסך מאלמיאדין

התקשורת הערבית עוקבת בעניין אחרי המהפכה המשפטית המאיימת להרוס את ישראל מבפנים. איך הדברים מתפרשים בעולם הערבי? מה מנבאים הפרשנים בעולם הערבי? ואיך אומרים בערבית "רפורמה משפטית", "מלחמת אזרחים", "עילת הסבירות" ושאר הביטויים החוזרים בתקשורת באזור. מילון המהפכה המשפטית בישראל בשפה הערבית.

*  *  *

ההתעסקות במהפכה המשפטית בישראל בתקשורת הערבית גוברת כל הזמן, עם החקיקה החד-צדדית של הממשלה והתגברות המחאה והדיכוי המשטרתי.

ברשתות שאינן עוינות לישראל, כגון אל-שרק אל-אווסט ואל-ערביה הסעודיות, המעקב אחר האירועים בישראל הוא בד"כ לקוני – רק דיווח ללא פרשנות. אולם ברוב הרשתות בערבית שהן עוינות לישראל מתווסף ניתוח ופרשנות המשקפים שמחה לאיד, תקווה לחורבן ה"ישות הציונית" אך גם חששות לא קטנים.

ברשתות שאינן עוינות לישראל המעקב אחר האירועים בישראל בד"כ לקוני. אך ברוב הרשתות בערבית העוינות לישראל מתווסף ניתוח ופרשנות המשקפים שמחה לאיד, תקווה לחורבן ה"ישות הציונית" וגם חששות

"האויב הציוני" – הסוף?

עבד אל-בארי עטואן הפרשן הפלסטיני הוותיק ועורך עיתון "רַאִי אל-יום" (דעת היום) מביע לאחרונה במאמרו סיפוק רב על מה שהוא רואה כראשית חורבנה של הישות הציונית.

עטואן מסביר כי סופה של ישראל מסתמן כי הפילוג כבר הגיע לשורות צה"ל. עטואן מעריך כי מלחמת האחים היהודית כבר יצאה לדרך כאשר קראה הממשלה להפגנות תמיכה במדיניותה, נגד מאות אלפי המוחים. לטענת עטואן, אויבי ישראל כבר חשים את התפרקותה של ישראל, בעיקר חמושי ג'נין בגדה המכינים גל פיגועים וכוח רדואן של חזבאללה בדרום לבנון, המתאמנים לכיבוש הגליל.

עטואן ואחרים מצטטים חזון לפיו שמדינת היהודים לא תשרוד יותר מ-80 שנה. מדובר בחזון (או יותר נכון קללה) המופץ ברשת כבר מספר שנים בספר אונליין מאת דרשן אל-אקצא אסעד ביוד א-תמימי, המבוסס כביכול על פסוקים מהקוראן. עטואן כותב בהתלהבות:

"הנזק שעושה ממשלת נתניהו באמצעות השסע העדתי הוא פשוט מתנה אלוהית!"

לטענת עטואן, אויבי ישראל כבר חשים את התפרקותה של ישראל, בעיקר חמושי ג'נין בגדה המכינים גל פיגועים וכוח רדואן של חזבאללה בדרום לבנון, המתאמנים לכיבוש הגליל

רוב הפרשנים עוקבים אחרי הדרדרות היחסים בין ארה"ב לישראל בתקווה שאבדן התמיכה המסורתית של המעצמה הגדולה בעולם תהיה מרכיב מרכזי בסופה של "הישות הציונית". עם זאת, מורגשת זהירות בהערכה זו, אולי מתוך ידיעה כי הימין בישראל נתמך ע"י גורמים רפובליקאים בארה"ב.

אל-יהוד מפוצלים

באופן אירוני, פרשנים מייחסים לישראל תופעות המוכרות במדינות ערביות שנמצאות במצב קשה ביותר: פרשנים מלבנון וסוריה, מדינות כושלות והרוסות, מדברים על מצב של פַאוּדַה – אנרכיה ברחובות ישראל, על אבטלה ועוני, ירידה בערך המטבע הישראלי.

פרשנים אלה טוענים כי בישראל יש בעיית טַאִפִיַה – מתח עדתי, שהוא למעשה הגורם מרכזי במלחמות האזרחים שפרצו בלבנון, סוריה ועיראק. באותה מידה מתמיה הלעג של פרשנים פלסטינים על מצב האִנְקִסַאם – הפילוג החברתי בחברה הישראלית, כאשר הקרע הפנים-פלסטיני רק מתרחב מאז ההפיכה בעזה ב-2007 ונמצא כעת בשיאו.

ערוץ אל-מיאדין הלבנוני הפרו-איראני מפרסם כבר מספר חודשים טור מיוחד תחת הכותרת "אִסְרַאִיל תַתַאַאכַּל" (ישראל אוכלת את עצמה).

פרשנים בטור מצביעים על כך שהמהפכה המשפטית מחלחלת לצבא ומפרקת את החברה הישראלית למעמדות, לעדות (אשכנזים ומזרחים), לחילונים ודתיים.

ערוץ אל-מיאדין הלבנוני הפרו-איראני מפרסם כבר חודשים טור מיוחד "אִסְרַאִיל תַתַאַאכַּל" (ישראל אוכלת את עצמה), שלטענת פרשניו המהפכה המשפטית מחלחלת לצבא ומפרקת את החברה הישראלית

גם הפרשן הסורי אבראהים עלוש מנסה לחלק את המתח בישראל למחנות: תומכי המהפכה המשפטית לטענתו הם הספרדים שמוצאם ממדינות ערב, איתם החרדים, הציונות הדתית והמתנחלים. ואילו מתנגדי הרפורמה הם בעיקר המעמד הבינוני, לרוב אשכנזים ממוצא אירופאי, חילוניים התומכים במפלגות השמאל והמרכז. ומה עם הפלסטינים? לטענתו הם בכלל לא חלק במאבק, כי איש לא מחשיב אותם למרכיב ב"הישות הציונית" לדבריו.

עלוש כותב כי במחאה, בנוסף למתח העדתי, התחזקה העוינות בין חילונים לדתיים חרדים. עלוש כותב כך: "דמיינו לעצמכם כי אלפים מקבלים כספים ממשלמי המיסים ומקבלים פטור משרות צבאי, רק כדי להתפנות לתפילה ולקריאה בתורה".

עלוש מנסה גם להציג את הפילוג בישראל כסכסוך בין שתי ערים המשקפות שני עולמות: ירושלים הדתית השמרנית ותל-אביב החילונית הליברלית. בסיכום מאמרו הוא כותב:

"נתניהו התחייב לוויתורים מפליגים למפלגות הדתיות על חשבון האחדות הציונית, כדי לשמור על כסאו וזה מעולה בשבילנו".

חלק מהפרשנים באל-מיאדין מבטאים בין השורות אכזבה מהעובדה שלמרות המחאות ההמוניות עדיין אין בישראל ירי ואין הרוגים, כפי שהיה בעשור הקודם אצלם במחאות "האביב הערבי".

עלוש מנסה גם להציג את הפילוג בישראל כסכסוך בין ירושלים ות"א. בסיכום מאמרו הוא כותב: "נתניהו התחייב לוויתורים מפליגים למפלגות הדתיות על חשבון האחדות הציונית, כדי לשמור על כסאו וזה מעולה בשבילנו"

אך הפרשנים לא מאבדים תקווה ומצביעים על העובדה שישנה עלייה מתמדת באלימות במחאות, בעקבות ייאוש המוחים אחרי ביטול עילת הסבירות.

לנצל את ההזדמנות?

מעניינת במיוחד הדילמה שמעלה הפרשן עטואן. לכאורה, אומר עטואן, זה הזמן המתאים להתקיף את ישראל, כאשר היא מצויה בחולשה ובמצוקה פנימית. אך מצד שני הוא מזהיר כי דווקא הכרזה על מלחמה עלולה לאחד מחדש את שורות החברה הישראלית.

עטואן מנצל את הדיון במהפכה המשפטית כדי להעביר ביקורת על המנהיגים הערבים. לטענתו, אין לקוות כי צבאות ערב יתקיפו את ישראל כמו בעבר, כי כל "המנהיגים הללו מושחתים ומסייעים בעקיפין או במישרין לישראל". על כן, הוא משליך את יהבו על חמאס והג'יהאד בעזה, על ההתנגדות בג'נין ועל חזבאללה.

הפרשן הפלסטיני וסאם אבו שמאלה באל-מיאדין מדגיש את הסדקים בחברה הישראלית, בעיקר בין העדות. הוא מסביר כי רה"מ בנימין נתניהו מתנקם במערכת המשפטית המזוהה עם השמאל לטענתו, זאת כדי לחמוק מהכלא, וגם במחיר הרס החברה הישראלית.

לטענתו, הנקמה של רה"מ נשענת על התסכול והשנאה של בני עדות המזרח כלפי האשכנזים שהקימו את המדינה ושלטו בה מראשיתה. כך מסביר אבו שמאלה את קמפיין "אזרחים סוג ב" של הליכוד.

לטענתו, הנקמה של רה"מ נשענת על התסכול והשנאה של בני עדות המזרח כלפי האשכנזים שהקימו את המדינה ושלטו בה מראשיתה. כך מסביר אבו שמאלה את קמפיין "אזרחים סוג ב'" של הליכוד

הוא טוען כי ההנהגה האשכנזית מאז דוד בן גוריון ועד גולדה מאיר התאמצה למחוק את זהותם של יהודי המזרח ולקיים "מדינה אשכנזית" גזענית שהמזרחיים הם רק משרתיה. כך הונצחו לטענתו הפערים בין שתי הקבוצות בכלכלה ובהשכלה. לטענתו המחאה כעת מוכיחה שפרויקט כור ההיתוך של צה"ל נכשל.

תוצאות המחאה לפי אלג'זירה

מכון אלג'זירה למחקרים פרסם בחודש מרץ ניתוח של המהפכה המשפטית בישראל. לדעת הכותבים מטרת הממשלה היא להשיג כוח בלתי מוגבל שיאפשר להם ליישם מדיניות גזענית כלפי ערביי ישראל ובמקביל לממש את האידיאולוגיה הימנית הקיצונית להשלמת הכיבוש. במילים אחרות – לספח את הגדה. גם הפרשן עלוש מאל-מיאדין רואה את סופו של התהליך בסיפוח השטחים ומוסיף עוד מטרה – הקמתה של מדינת הלכה בישראל.

בניגוד לעיתונות בלבנון ובסוריה, עמדת אל-ג'זירה יותר זהירה ושומרת על חזות מקצועית. על כן בשורה התחתונה מציב הניתוח של הערוץ הקטארי סימן שאלה, כלומר – אמנם הקרע בישראל צפוי להתרחב, אך לא ברור אם מצב זה אכן יביא למלחמת אזרחים.

חששות ממלחמה יזומה

בכל הפרשנויות חוזר ההסבר לפיו החברה הישראלית אינה מלוכדת כיום, כי מזמן לא הייתה מאוימת ע"י מלחמה המסכנת את קיומה. על כן, גובר החשש בעולם הערבי כי ממשלת ישראל תיזום מלחמה, למשל נגד איראן, בזמן הקרוב.

לאור החששות הללו ניתן להבין את איומיו החוזרים לאחרונה של חסן נסראללה על ישראל כי כל התקפה ישראלית תיענה בתגובה חריפה מצד חיזבאללה.

במאמר מערכת בעיתון אל-קודס היוצא בגדה, נטען כי בכל פעם שהמשבר הפנימי בישראל מחריף, מנסה נתניהו לאחד את העם ולחזק את מעמד הממשלה ע"י מלחמה יזומה באויב חיצוני, אם זה ע"י הפצצות בסוריה, מבצעים בג'נין או מתקפה על לבנון.

במאמר מערכת בעיתון אל-קודס היוצא בגדה, נטען כי בכל פעם שהמשבר הפנימי בישראל מחריף, מנסה נתניהו לאחד את העם ולחזק את מעמד הממשלה ע"י מלחמה יזומה באויב חיצוני

ולסיום, הערה: לפני עשור חיברתי כפרשן YNET לענייני ערבים את "מילון המהפכות הערביות", בעקבות התפשטות המחאות של "האביב הערבי" במזרח התיכון. לא חלמתי כי יום אחד אכתוב את מילון המהפכה בישראל. נקווה שהטלטלה אצלנו תסתיים טוב יותר ונישאר דמוקרטיה. אנשאללה

המילון בערבית של המהפכה המשפטית:

איחוד היהודים – תַוְּחִיד (א)לְ-יַהוּד توحيد اليهود
איום בהפסקת התנדבות – תַהְדִידַאת בִּעַדַם (אל)-תַטַוֻּע تهديدات بعدم التطوع
דיכוי אלים – קַמְע עַנִיף – قمع عنيف
הפגנות – מֻזַ'אהַרַאת مظاهرات
הצטברות [מתח] חברתי – אִחְתִקַאן אגְ'ִתִמַאעִי احتقان اجتماعي
התמוטטות – אִנְהִיַאר إنهيار
התפרקות – תַפַכֻּכּ تفكك
חוסר יציבות –  עַדַם (א)לִ-אסְתִקְרַאר عدم الاستقرار
ישראל אוכלת את עצמה – אִסְרַאאִיל תַתַאַאכַּלֻ إسرائيل" تتآكل
כור היתוך בּוּתַקַת אנְסִהַאר بوتقة انصهار
"מדינת הכיבוש" – דַוְּלַת (א)לִ-אחְתִלַאל دولة الاحتلال
מחאה – אחתג'אג' احتجاج
מלחמת אזרחים – חַרְבּ אַהְלִיַה حرب أهلية
מחלוקות – חִ'לַאפַאת خلافات
מעמדיות – טַבַּקִיַה الطبقية
מרד בצבא –  תַמַרֻד פי (א)ל-ג'יש تمرد  في الجيش
נזקים כלכליים – אַדְ'רַאר אקְתִסַאדִיַה أضرار اقتصادية
נסיגה ביחסים הבילטראליים (ארה"ב-ישראל) – תַרַאגֻ'ע (א)לְ-עַלַאקַה (אל)-תֻ'נַאאִיַה تراجع العلاقة الثنائية
נקמה – אִנְתִקַאם, תַ'אְר (נקמת דם) انتقام, ثأر
סופה של ישראל – זִוַּאל אִסְרַאאִיל زوال إسرائيل
סיפוח הגדה – דַ'ם (אל)-דַ'פַה ضم الضفة
סירוב לשירות צבאי – רַפְד (א)לְ-חִ'דְמַה (א)לְ-עַסְכַּרִיַה رفض الخدمة العسكرية
עדתיות – טַאִיפִיַה طائفية
עילת הסבירות – חֻגַ'ת (א)ל-מַעְקוּלִיַה حجة المعقولية
פסימיות – תַשַאאֻם تشاؤم
פירוד/פיצול פנימי – אִנְקִסַאם דַאחִ'לִי إنقسام داخلي
פגיעה בכשירות הצבא – אִדְ'רַאר בִּכַּפַאאַת (א)לְ-גַ'יְש إضرار بكفاءة الجيشפגיעה במוכנות הצבא – תַדַ'רֻר גַ'אהִזִיַה (א)לְ-גַ'יְש تضرر جاهزية الجيش
רפורמות משפטיות – אִסְלַאחַאת קַדַאִיַה اصلاحات قضائية
שינויים חוקתיים – תַעְדִילַאת קאנוניה تعديلات قانونية

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,348 מילים
סגירה