הדחתו של קינג ביבי

חברי הכנסת של הליכוד עדיין מחויבים בנאמנותם לנתניהו, אבל תוצאות הבחירות עשויות להוביל אותם להפלת המלך ● אחד מהפרשנים מעריך: "הם לא יישארו על הליכוד-טיטאניק"

בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין, ארכיון, 12 באוגוסט 2018 (צילום: Noam Moskowitz/POOL)
Noam Moskowitz/POOL
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין

בהינתן התוצאות הלא משמעיות בבחירות לכנסת בשבוע שעבר, השאלה של זהות חבר הכנסת שיקים את הממשלה יכולה להיות טמונה במשפט הידוע בשם הפרדוקס הסוקראטי: "אני יודע שאני לא יודע כלום".

ישנם מספר תרחישים אפשריים, אבל מומחים רבים סבורים כי הפתרון עם הסיכוי הסביר ביותר לחידת ההיגיון של הרכבת הקואליציה בישראל, הוא ממשלת אחדות רחבה הכוללת את כחול-לבן והליכוד – אבל רק לאחר שחברי הליכוד ייפטרו ממנהיגם הוותיק, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

כחול-לבן קוראת כבר זמן רב לממשלת אחדות, אבל מתעקשת כי נתניהו לא יהיה חלק ממנה, בעקבות שלושת התיקים הפליליים הנוגעים לשחיתות, העומדים מולו.

עם זאת, כל חברי הכנסת הבכירים מהליכוד – אפילו גדעון סער, שנתניהו האשים בעבר בתכנון הפיכה נגדו – מתעקשים שהם לא ינטשו את היו"ר שלהם. ומתוך ציפייה למרד אפשרי, נתניהו אף אילץ אותם לחתום על הצהרת נאמנות לפני הבחירות.

בהינתן המבוי הסתום הזה, מספר פרשנים פוליטיים אמרו ביום חמישי כי בסופו של דבר, לאחר שכל האפשרויות האחרות ימוצו, נתניהו ככל הנראה ייאלץ לפרוש – או להיות מודח – על מנת לאפשר הקמה של ממשלת אחדות בלעדיו.

"הוא כבר לא יכול להכתיב את התנאים"

"מבין כל התרחישים האפשריים, התרחיש בו נתניהו הוא ראש הממשלה הוא האפשרות עם הכי פחות סיכויים", אומר מיטשל ברק, סוקר ופרשן פוליטי. "אם הליכוד היו מקבלים 40 מנדטים, הוא אולי היה יכול להכתיב תנאים בממשלה הבאה. אבל הוא קיבל רק 31 מנדטים. הוא כבר לא יכול להכתיב את התנאים".

יתרה מכך, השימוע של נתניהו צפוי להיערך ב-2 באוקטובר, תהליך שצפוי להסתיים עם כתב אישום אחד או שניים, לרבות אפשרות לשוחד, מציין ברק, שעבד עם נתניהו בסוף שנות ה-1990.

התפתחות זו תעודד כמובן את השותפים הקואליציוניים הפוטנציאליים לדחות את נתניהו, וגם יקל על חברי הכנסת מהליכוד לדרוש ממנו לוותר על תפקידו כדי לאפשר הקמה של ממשלת אחדות, כך טוען ברק.

לא שזה עומד להיות קל לאלץ ראש ממשלה לפרוש מתפקידו. המפלגה שלו, לפחות נכון לעכשיו, נראית נאמנה מאוד לנתניהו, שנבחר לראשונה ליו"ר הליכוד ב-1993.

"העובדה היא שכל חברי הכנסת, השרים והיורשים הפוטנציאליים של נתניהו ממפלגת הליכוד, תמכו בו משום שהוא דרש מהם לעשות זאת בנקודה זו", אומר ברק. "כל דבר שאינו נאמנות מוחלטת ייענש במרוץ הבא על הנהגת המפלגה, ובהצבעות לכנסת הבאה".

ישראל כ
ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, משה כחלון וגלעד ארדן בכנסת ב-30 באפריל 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

הדברים ישתנו, עם זאת, אם ראש הממשלה ייכשל בהקמת קואליציה, בין אם לפני או אחרי ניסיון כושל מצדו של גנץ, כך צופה ברק. "הם גיבו אותו אחרי הבחירות האחרונות; הם נשארו איתו אפילו אחרי שפיזר את הכנסת. אבל הם לא יישארו על הליכוד-טיטאניק".

אם נתניהו לא יצליח לרבע את המעגל איכשהו ולהשיג רוב, הוא עשוי לבחור להתפטר, ככל הנראה במסגרת עסקה עם היועץ המשפטי לממשלה או פרקליטות המדינה כדי להפחית את חומרת האישומים המשפטיים נגדו, אומר ברק. ביום חמישי, דובר של ראש הממשלה הכחיש נמרצות דיווחים על כך שנתניהו ישאף לעסקת טיעון.

"הם גיבו אותו אחרי הבחירות באפריל. הם נשארו איתו אפילו אחרי שפיזר את הכנסת. אבל הם לא יישארו על הליכוד-טיטאניק"

אבל אם הוא לא יעשה זאת בעצמו, המפלגה שלו עשוי להחליט לאלץ אותו לצאת, הוסיף ברק. "ככל הנראה יהיה צורך במרכז הליכוד למהלך שכזה, אבל אם כל חברי הכנסת יסכימו על מנהיג חדש, בהחלט יש דרך לכך".

על פי חוקי העזר של הליכוד, מנהיג התנועה הוא המועמד לראשות הממשלה. אבל מרכז המפלגה יכול פשוט לשנות את התקנות שלו על מנת להסתגל למצב החדש.

לחלופין, קבוצה של ליכודניקים יכולה להתנתק ממפלגת האם וליצור מפלגה עצמאית משלהם, עם יו"ר משלה.

"אף אחד לא רוצה להיות מייקל הזלטיין"

בניגוד לעבודה, הנפטרת ממנהיגיה בתדירות גבוהה, הליכוד תמיד היה נאמן מאוד למנהיג שלו, מציין אסף שפירא, מומחה למפלגות פוליטיות ישראליות. "כמובן שישנה אי שביעות רצון במהלך השנים, אבל בהיסטוריה של הליכוד היו רק שלושה מנהיגים מלבד נתניהו: מנחם בגין, יצחק שמיר ואריאל שרון. כולם עזבו. אף אחד מהם לא הודח".

אבל אם וכאשר מצב הרוח ישתנה, ישנן מספר אפשרויות באשר להדחתו, על פי שפירא. המפלגה יכולה לקרוא לפריימריז מהירים לבחירת יו"ר חדש.

אם הדבר יהיה בלתי אפשרי, מסיבות לוגיסטיות או משפטיות, נציגי המפלגה יכולים לבקש מהנשיא ראובן ריבלין להטיל על חבר כנסת אחר מהליכוד לנסות ולהקים קואליציה. פעולה שכזו עשויה להיות הפרה של תקנות הליכוד, אבל זו לא הבעיה של הנשיא, אומר שפירא.

"חיים כץ, העומד בראש מרכז הליכוד, יכול לשנות בקלות יחסית את התקנות של המפלגה", מוסיף שפירא, המוביל את תכנית הרפורמה הפוליטית במכון הישראלי לדמוקרטיה.

חיים כץ (צילום: Miriam Alster/FLASh90)
חיים כץ (צילום: Miriam Alster/FLASh90)

כץ, העומד בפני בעיות משפטיות משלו ועשוי להרגיש שאין לו הרבה להפסיד מבחינה פוליטית, "מחזיק בהרבה כוח, והדברים לא תמיד נעשים בהתאם לחוקים", אומר שפירא.

הנאמנות הנוכחית של הליכוד לנתניהו עשויה להתמסמס במהירות ברגע שהאפשרות של בחירות נוספות תהפוך לסבירה, אם נתניהו וגנץ לא יצליחו לבנות קואליציה. זמן קצר לפני פיזור הכנסת פעם נוספת, הליכוד עשוי לשקול הדחה, לפי שפירא.

חוק יסוד: הממשלה מציין כי אם שני מועמדים התבקשו, ניסו ונכשלו לבנות קואליציה, השלישי יכול לנסות את מזלו אם 61 חברי כנסת ביקשו זאת בכתב. זה יכול להיות כל חבר כנסת ולא חייב להיות יו"ר של מפלגה.

לכן, בניסיון להימנע מבחירות חדשות, כחול-לבן (ובאופן פוטנציאלי מפלגות אחרות) עשויה להסכים עם קבוצה של חברי מפלגת הליכוד על ממשלת אחדות בה גנץ וחבר כנסת של הליכוד שעדיין לא יודעים מיהו, יהיו ראשי ממשלה ברוטציה.

כמובן שלא יהיה קל למצוא ליכודניק שיבגוד בנתניהו בפנים, משום שמהלך שכזה, גם אם יוסבר לליכוד בתור עניין של מצב חירום לאומי, עשוי למתג את המורד העתידי בתור בוגד, אומר ג'ונתן ריינהולד, חוקר פוליטי באוניברסיטת בר-אילן.

"אף אחד לא רוצה להיות מייקל הזלטיין", הוא אומר, ביחס לפוליטיקאי הבריטי שהתמודד מול מרגרט תאצ'ר ב-1990 על הנהגת המפלגה השמרנית. הזלטיין התחיל שרשרת התרחשויות שהורידו את אשת הברזל מתפקידה לאחר 11 שנים, אך הוא הפסיד במרוץ על הנהגת המפלגה לג'ון מייג'ור.

מייקל הזלטיין, מימין, לצד מרגרט ת'אצר ב-1983 (צילום: AP Photo/Press Association)
מייקל הזלטיין, מימין, לצד מרגרט ת'אצר ב-1983 (צילום: AP Photo/Press Association)

גם אם רבים מהליכוד לא מחבבים את נתניהו בשיחות פרטיות, והיו רוצים לראות אותו פורש לביתו, התמודדות ציבורית על החלפתו בתפקיד עשויה לסבך את העתיד של המורד במרוץ להנהגת המפלגה, אומר ריינהולד.

לכן, "אף אחד לא עומד לעשות משהו עד שזה ברור לחלוטין שנתניהו לא יכול להקים ממשלה", הוא אומר. "אבל ברגע שזה מתברר שאין ממשלה, שאפילו כחול-לבן לא מצליחים להשיג רוב – מה שצפוי בשלב מסוים – דעת הציבור תיצור לחץ על נתניהו לפרוש".

מרד בליכוד נגד נתניהו הופך במקרה כזה ל"תרחיש הסביר ביותר", אומר ריינהולד. הליכודניק שיתחיל בקריאה לסילוקו של נתניהו יהיה מישהו שאינו קרוב במיוחד או מחבב את ראש הממשלה, וזה שגם לא שואף לעמדת ההנהגה בליכוד, הוא אומר.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, אשר על פי השמועות רוצה להחליף את ריבלין בתור נשיא בעוד שנתיים, עשוי להיות דוגמה לגורם בכיר בליכוד שמתאים לפרופיל, אומרים הפרשנים.

"אבל נתניהו הוא הפוליטיקאי המיומן ביותר בהיסטוריה ישראל", מוסיף ריינהולד. "הוא לא עומד לתת לזה לקרות בקלות".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הליכוד צריך שפיון חייל מהשורות האחרונות שיתחיל לתקוף את ביבי בפראות. איזה נחשון חדש אשר יצא בהכרזות שישרפו אותו במרכז אבל יאפשרו לצמפיון שלו לגלגל מהלך של החלפה. הוא כבר יקבל את הפיצוי ... המשך קריאה

הליכוד צריך שפיון חייל מהשורות האחרונות שיתחיל לתקוף את ביבי בפראות. איזה נחשון חדש אשר יצא בהכרזות שישרפו אותו במרכז אבל יאפשרו לצמפיון שלו לגלגל מהלך של החלפה. הוא כבר יקבל את הפיצוי בתפקיד. אף אחד לא רואה בליכוד את משחקי הכס?

עוד 1,015 מילים ו-1 תגובות
סגירה