כחול לבן לא רוצים להיות הראשונים לנסות להרכיב קואליציה

נתניהו: "אפעל להקים ממשלת אחדות רחבה, אין פתרון אחר" ● הרשימה המשותפת המליצה על בני גנץ להרכבת הממשלה, בבל"ד הביעו התנגדות ● טיבי: "היום נעשה היסטוריה ונעשה מה שצריך כדי להפיל את נתניהו" ● ליברמן הודיע כי לא ימליץ על אף מועמד ● נציגי כחול לבן לנשיא: "אם לא נצליח לעמוד במשימה, נחזיר את המנדט אליך"

BLUE AND WHITE JOINT LIST (צילום: מימין לשמאל: בני גנץ ויאיר לפיד ממפלגת כחול לבן מבקרים במרכז קניות בעיר אשדוד במרץ 2019)
מימין לשמאל: בני גנץ ויאיר לפיד ממפלגת כחול לבן מבקרים במרכז קניות בעיר אשדוד במרץ 2019
מימין לשמאל: בני גנץ ויאיר לפיד ממפלגת כחול לבן מבקרים במרכז קניות בעיר אשדוד במרץ 2019
06:55 עריכה

היום יחל נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, בהתייעצות עם נציגיהן של תשע הרשימות שנבחרו לכנסת בבחירות שנערכו בשבוע שעבר. הפגישות יחלו בחמש אחר הצוהריים, כשלכל סיעה יוקצבו 45 דקות. כמו במערכת הבחירות הקודמת, גם הפעם המפגשים בבית הנשיא ישודרו לציבור בשידור ישיר. סדר הפגישות יהיה לפי גודלן של הסיעות – מהגדולה ביותר ועד הקטנה ביותר.

17:00 – כחול לבן
17:45 – הליכוד
18:30 – הרשימה המשותפת
19:15 – ש"ס
20:00 – ישראל ביתנו

מחר, מהשעה עשר בבוקר, יקיים הנשיא את הפגישות עם ארבע הסיעות הנותרות: יהדות התורה, ימינה, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי.

כל סיעה תידרש לומר לנשיא על מי היא ממליצה להטיל את הרכבת הממשלה. הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה – שיחדיו מגיעים ל-55 מנדטים – ימליצו על בנימין נתניהו. כחול לבן, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי – שמגיעים יחד ל-44 מנדטים – ימליצו על בני גנץ. היום יתכנסו ראשי הרשימה המשותפת – נציגי חד"ש, בל"ד, רע"ם ותע"ל – ויחליטו האם להמליץ על גנץ או שלא להמליץ על איש מהמועמדים. החלטה זהה – האם להמליץ על גנץ או שלא להמליץ על אף מועמד – תתקבל בישראל ביתנו.

גנץ ייפגש היום עם יושב ראש העבודה-גשר עמיר פרץ – כך מדווח אריק בנדר מ"מעריב". נתניהו ייוועד היום לשיחות אחד על אחד עם ראשי מפלגות הימין – כך מפרסם מיכאל שמש מתאגיד השידור כאן. בשבוע שעבר חתמו ראשי הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי – האיחוד הלאומי והימין החדש על הסכם – שלפיו הם יפעלו יחד במשא ומתן הקואליציוני.

07:27 עריכה

מקורב לאביגדור ליברמן לעסקנים חרדים בכירים: תיתכן ישיבה בממשלה של ישראל ביתנו עם ש"ס ויהדות התורה – כך פרסם הבוקר יהודה שלזינגר ב"ישראל היום". את הדברים אמר איש סודו של ליברמן, אבי אבוחצירא, אתמול באירוע לרגל הולדת נינה לרב חיים קנייבסקי. לדבריו, יש לתת לליברמן כמה חוקים – כמו חוק הגיוס וחוק המרכולים – כדי שיוכל להציגם כהישג וכך יתאפשר לו "לרדת מהעץ". אבוחצירא מסר בתגובה כי הוא לא אמר "כזה דבר".

07:48 עריכה

אהוד ברק: "מהגמגום של ליברמן בקשר להמלצה על גנץ עולה חשד כבד שליברמן איננו מתכוון לממשלה רחבה בראשות גנץ ולא בראשות נתניהו – רצונו כנראה להוביל לכישלון של שניהם. כישלון שבעקבותיו על פי החוק, יכול כל חבר כנסת ש-61 עומדים מאחוריו לדרוש להקים ממשלה. הערכתו היא, כנראה, שהרתיעה ממועד ג' לבחירות, בראשית 2020, תוביל את הכנסת אל הרע במיעוטו – ממשלה בראשותו".

במהלך מערכת הבחירות אמר ליברמן מספר פעמים שפוליטיקאי שלמפלגתו יש פחות מ-24 מנדטים – שהם 20% מהכנסת – לא יכול לכהן כראש ממשלה.

יומן הקמת הממשלה. יום 1: לגנץ יש יותר ממליצים ומפלגה גדולה יותר. אפילו הראשון בין השניים מספיק כדי שהנשיא יטיל עליו את…

פורסם על ידי ‏Ehud Barak – אהוד ברק‏ ב- יום שבת, 21 בספטמבר 2019

בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו מתח ראש הממשלה לשעבר ביקורת על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וקרא לו להודיע כבר בחודש הבא על החלטתו בתיקי נתניהו.

08:06 עריכה

יותר ויותר גורמים בכחול לבן מעדיפים להקים ממשלה עם ש"ס ועם יהדות התורה מאשר עם ישראל ביתנו – כך מפרסם זאב קם מתאגיד השידור כאן. לפי הדיווח, אותם גורמים סבורים שיהיה קל יותר להקים קואליציה עם המפלגות החרדיות מאשר עם אביגדור ליברמן. קם מציין שעד כה נמנע יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, לעמוד בתנאי שהציב ליברמן להמלצה בפני הנשיא – לומר שהוא מעוניין להקים ממשלה שתורכב מהליכוד, ישראל ביתנו וכחול לבן.

לפי התוצאות הכמעט סופיות של הבחירות, ישראל ביתנו קיבלה שמונה מנדטים, ש"ס – תשעה, ויהדות התורה – תשעה.

09:00 עריכה

עופר כסיף מהרשימה המשותפת: "העמדה שלנו ברורה: העמדה היסודית היא שאת נתניהו צריך להעיף מהשלטון. האיש הזה לא ראוי. האיש הזה פוגע בחברה כולה. הוא מזיק. הוא מוביל את כולנו לתהום, ולכן הכוונה שלנו היא לעשות כל דבר כדי למנוע מנתניהו להרכיב את הממשלה, אבל למנוע מנתניהו להרכיב את הממשלה זה לא אומר שאנחנו נקבל כל אחד אחר – לא משנה כרגע מי – ללא הבנה ברורה לאיזה כיוון הוא הולך". את הדברים אמר כסיף בראיון לאפי טריגר בגלי צה"ל.

עופר כסיף (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
עופר כסיף בכנסת באפריל האחרון (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

כסיף נמנע מלהתנער מדברים שאמר בעבר; בין היתר, כשכינה את חיילי צה"ל קלגסים וכשאמר שאיילת שקד היא חלאה נאו-נאצית.

בתגובה תקפו נפתלי בנט ואיילת שקד את כסיף

09:24 עריכה

יושב ראש רע"ם, חבר הכנסת מנסור עבאס, אמר כי כחול לבן לא הבטיחה לרשימה המשותפת דבר בתמורה להמלצתה. את הדברים אמר עבאס לישי שנרב בגלי צה"ל. מנסור אמר בתוכנית "נכון להבוקר" כי דרישות הרשימה המשותפת הועברו לגנץ, והם ממתינים לתשובה.

חבר הכנסת יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת אמר: "חצי מיליון אזרחים בחרו בנו. מי שמתייחס לרשימה כלא לגיטימית – מתייחס לכל הציבור הערבי כלא לגיטימי". ג'בארין אמר את הדברים לקלמן ליבסקינד ולאסף ליברמן בכאן רשת ב'.

מוקדם יותר אמר אחמד טיבי לאריה גולן בכאן רשת ב': "בסופו של דבר נגיע אל הנשיא ונקבל החלטה היסטורית – שתשלח את נתניהו הביתה". דברים אלה רומזים שהתקבלה החלטה לתמוך בבני גנץ.

חברי הרשימה המשותפת (צילום: רוי אלימה, פלאש 90)
חברי הרשימה המשותפת אתמול בכפר קאסם (צילום: רוי אלימה, פלאש 90)
09:30 עריכה

מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, אומר שראובן (רובי) ריבלין יפעל כדי למנוע מערכת בחירות שלישית וכי "ההתייעצויות יכללו הצעות חדשות שהציבור טרם שמע". טובי אמר את הדברים לרזי ברקאי בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל.

10:30 עריכה

השר צחי הנגבי מהליכוד: אם תוגש הצעה לפיזור הכנסת – נצביע נגד. עוד אמר הנגבי, בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל, שהסיכויים להקמת ממשלה צרה – נמוכים.

11:04 עריכה

ועדת הבחירות המרכזית מסרה היום לזמן ישראל תגובה על חשיפת האתר לגבי ניסיון זיוף בקלפי מספר 9 בפרדיס. למחרת הבחירות פורסם בזמן ישראל כי אדם, שהציג עצמו כנציג של ועדת הבחירות, הוציא את כל הנוכחים מחדר ההצבעה, להוציא איש הליכוד. יחד, לפי החשד, ניסו השניים להטות את ההצבעה. בסוף השבוע מסרו מוועדת הבחירות כי נמצאו ראיות ממשיות לביצוע עבירה, והנושא הועבר לחקירת המשטרה. בתגובה שמסרו היום עדכנו בוועדת הבחירות שהבדיקה בעיצומה, ועד להשלמת הבדיקה, לא יפורסמו תוצאות ההצבעה מקלפי מספר 9.

לקראת סוף יום הבחירות, התקבל בוועדת הבחירות המרכזית דיווח ממפקח טוהר הבחירות, לעניין האירוע שהתרחש בקלפי מס' 9 בפורדייס. משכך, החליט, מייד, כבוד השופט מלצר, יושב ראש הוועדה, בהתייעצות עם השופטת טל טדמור-זמיר, יושבת ראש ועדת הבחירות האזורית חדרה, כי הקלפי לא תיספר במקום הקלפי, אלא תובא בשלמותה לוועדת הבחירות המרכזית.

בוועדת הבחירות המרכזית הועברה הקלפי לבחינה מעמיקה במסגרת "נוהל טוהר הבחירות" שמנהלת הלשכה המשפטית של הוועדה. הבדיקה בעיצומה, ועד אשר הבדיקה לא תמוצה, לא יפורסמו התוצאות מהקלפי. מטבע הדברים, לצורך שמירת טוהר ההליך, אין בידנו לפרט על ממצאי הבדיקה, בעת זו. יצויין שתלונה כבר הוגשה למשטרה על התנהלות זו.

11:32 עריכה

חבר הכנסת יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת: "נגיע לנשיא הערב ב-18:30. ההחלטה אם להמליץ על גנץ לראשות הממשלה תתקבל ממש לפני הפגישה. בפוליטיקה זה הרבה זמן".

11:40 עריכה

ראשי הרשימה המשותפת יתכנסו בשעה 12:00 בלשכתו של יושב ראש הסיעה, חבר הכנסת אחמד טיבי, כדי לקבל החלטה בשאלה האם להמליץ לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בני גנץ – כך דיווח אריק בנדר מ"מעריב".

בשעה 18:30 ייפגשו נציגי הרשימה המשותפת עם הנשיא ריבלין וימסרו לו את החלטתם.

12:13 עריכה

הבוקר דווח ב"ידיעות אחרונות" שאביגדור ליברמן לא צפוי להמליץ לנשיא על אף מועמד. עתה מספק גם כתב "וואלה! ניוז" את אותה הערכה –

12:33 עריכה

חבר הכנסת מיקי זוהר: כחול לבן רוצה לקבל את המנדט מהנשיא ראשונה כדי שתוכל לאייש את ראשות הוועדה המסדרת ואת תפקיד יושב ראש הכנסת – כך שתוכל לחוקק חוקים פרסונליים שימנעו מנתניהו לכהן כראש הממשלה. זאת על ידי חוק שיאסור על אדם שהוגש נגדו כתב אישום לכהן כראש ממשלה. זוהר אמר את הדברים בגלי צה"ל ובכאן רשת ב'.

ייתכן שחוק זה, כמו גם האפשרות שיחוקק חוק שיקצוב את מספר הכהונות של ראש הממשלה – נועד להפעיל לחץ על נתניהו, כדי שיסכים להיכנס לממשלה בראשות גנץ.

12:39 עריכה

בשעה 15:00 תתכנס סיעת ישראל ביתנו במלון יד השמונה כדי לדון בשאלה על מי להמליץ בפני הנשיא – לקראת פגישתם עם ריבלין הערב בשעה 20:00. בשעה 17:00 יקיים ליברמן מסיבת עיתונאים, שבה יודיע על ההחלטה שהתקבלה.

ההערכה הרווחת היא שבישראל ביתנו לא ימליצו בפני הנשיא על איש.

12:52 עריכה

שעות אחדות לפני שיחל בהתייעצויות עם נציגי סיעות הכנסת, הנשיא ריבלין נועד בשעה זו עם שליח ארצות הברית למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט.

13:01 עריכה

מימין: יושב ראש רע"ם מנסור עבאס, יושב ראש תע"ל אחמד טיבי, יושב ראש חד"ש איימן עודה ויושב ראש בל"ד מטאנס שחאדה

13:29 עריכה

גורמים בכחול לבן: מצע הבחירות שלנו נותן מענה לדרישות של הרשימה המשותפת – ואנו מחויבים אליו. במצע הבטיחו בכחול לבן לפעול נגד האלימות בחברה הערבית, לתקן סעיפים בחוק הלאום ולטפל במחסור בתוכניות מתאר ביישובים ערביים. כך פרסמו יהונתן ליס וג'קי חורי ב"הארץ". אך לצד זאת מבטיחים בכחול לבן לחזק את גושי ההתנחלויות – יוזמה שברשימה המשותפת יקבלו פחות באהדה.

14:11 עריכה

הסתיימה פגישתם של ראשי הרשימה המשותפת יושב ראש רע"ם מנסור עבאס, יושב ראש תע"ל אחמד טיבי, יושב ראש חד"ש איימן עודה ויושב ראש בל"ד מטאנס שחאדה. הארבעה יתייעצו עם חברי הכנסת של מפלגותיהם ויתכנסו שוב בשעה 17:00. כך דיווחה שירית אביטן כהן מ"מקור ראשון".

פגישת הסיעה בבית הנשיא תתקיים בשעה 18:30.

14:23 עריכה

האמת? נשמע הגיוני –

14:32 עריכה

מרבית היהודים בישראל – 54% – תומכים בשלילת זכות ההצבעה ממי שמתנגד להגדרתה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. רוב הערבים בישראל – 74% – שוללים את זכותה של ישראל להיות מוגדרת כך. כך נמצא במחקר שנערך על ידי פרופסור תמר הרמן ממרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה.

72% מהיהודים בישראל סבורים שהמדינה דמוקרטית גם עבור אזרחיה הערבים. לעומת זאת, 55% מהערבים סבורים שהמשטר בישראל לא דמוקרטי עבורם.

רוב הערבים, 76%, תומכים בהצטרפות מפלגותיהם לממשלה. מחצית מהציבור היהודי מחזיק בעמדה שיש מקום לשלב בקואליציה מפלגות ערביות.

14:40 עריכה

ראש הממשלה נתניהו עורך שיחות עם שרים בליכוד לגבי האפשרות שלא להמליץ על איש – וכך מלאכת הרכבת הממשלה תוטל עליו שני, בהנחה שבני גנץ ייכשל בהרכבת הממשלה. כך מדווח עקיבא נוביק בחדשות 13.

מנגד נטען כי מדובר בספין: יושב ראש הליכוד יודע שלגנץ יש יותר ממליצים וגם מפלגה גדולה יותר, לכן כדי להימנע מלהצטייר כלוזר – בוחר נתניהו מראש שלא להתמודד במגרש זה.

14:48 עריכה

חברי הכנסת אחמד טיבי ומטאנס שחאדה מתייחסים לאפשרות שימליצו על גנץ בפני הנשיא, לאחר פגישה שקיימה צמרת הרשימה המשותפת בנושא –

15:02 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ נפגש עם ראשי העבודה-גשר עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס. הצדדים הסכימו שיקיימו פגישות נוספות בהמשך.

נתניהו נועד היום בלשכת ראש הממשלה עם יושב ראש ש"ס אריה דרעי במשך כשעה.

15:31 עריכה

הדיווחים על עסקת טיעון בתיקי נתניהו. עו"ד רם כספי, שהצטרף לצוות ההגנה של ראש הממשלה, הכחיש את הטענה שסוגיית הסדר טיעון או חנינה עלו לדיון. עוד נמסר בהודעה מטעמו, כי הוא הצטרף כיועץ חיצוני ועצמאי, לצוות בראשותם של עורכי הדין יוסי אשכנזי ועמית חדד.

15:40 עריכה

יו"ר הבית היהודי ושר החינוך רפי פרץ, יצא מפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וסיפר בטוויטר על מה דנו השניים. "מלבד הדברים שעל הסדר, ביקשתי ממנו שיעלה בקשה בפני טראמפ, לאפשר ליונתן פולארד לעלות ארצה עוד לפני ראש השנה". אוקיי.

15:49 עריכה

יו"ר מפלגת ש"ס, השר אריה דרעי: "צר לי לאכזב את כולם. ש"ס תמשיך להיות בצד של נתניהו. נקודה"

בפתח ישיבת הסיעה, אמר דרעי: "אני שומע מאז הבחירות משאלות לב בשמאל, בחכול לבן, שש"ס תעזוב את נתניהו ותעבור לשמאל. אנחנו לא נוותר על הקרונות שלנו – על השבת, על המסורת, היהדות וההתיישבות. מי שפסל אותנו וניסה להוריד כל זיקה יהודית, זה לא אנחנו. המשלחת של ש"ס תמליץ לנשיא על נתניהו".

דרעי פנה גם לגנץ: "ראש הממשלה קרא לך לשבת בארבע עיניים. חבל שלא הסכמת. עוד לא מאוחר. הוא מייצג אותנו. אתה עוד יכול לעשות זאת. העם רוצה את זה".

16:38 עריכה

המשלחת לנשיא מטעם כחול לבן – הח"כים צבי האוזר, אבי ניסנקורן ופנינה תמנו שטה, הגיעו לבית הנשיא לקראת פגישתם עם ריבלין. במהלך הפגישה ימליצו להטיל את מלאת הרכבת הממשלה על ראש מפלגתם, בני גנץ.

17:13 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הודיע כי מפלגתו לא תמליץ להטיל את הרכבת הממשלה על בני גנץ או על בנימין נתניהו

במסיבת עיתונאים שכינס, אמר ליברמן: "כל מה שמפריד בין הקמת ממשלה לבין בחירות חדשות, זה הוויכוח מי הראשון ומי השני שינסה להרכיב את הממשלה.
מבחינתי שיזרקו מטבע, שילכו מכות – זה לא משנה – שירכיבו ממשלה".

"אני שמחתי לראות שגם שתי הממשלות הגדולות הגיעו לאותה מסקנה שדיברנו עליה בזמן מערכת הבחירות. יש אופציה אחת – ממשלת אחדות. שניהם חזרו ואמרו שהם מבינים שזה הצורך הלאומי".

ליברמן במסיבת עיתונאים, 22.9.2019 (צילום: צילום מסך)
ליברמן במסיבת עיתונאים, 22.9.2019 (צילום: צילום מסך)
17:23 עריכה

יועז הנדל מכחול לבן: "אין שום עסקה עם הרשימה המשותפת. זו המצאה". 

17:29 עריכה

בפתח סבב ההתייעצויות אמר נשיא המדינה, ראובן ריבלין: "לא חלפו חמישה חודשים והנה אנו נאלצים לשבת שוב על המדוכה שכבר ישבנו בה. ההכרעה נפלה. עם ישראל כולו צופה בנו כרגע וחלחלה אוחזת בעצמותיו מהמחשבה על בחירות שלישיות".

17:35 עריכה

הסתיימה פגישת הנשיא ריבלין עם נציגי כחול לבן. הבאים בתור הם נציגי מפלגת הליכוד.

17:57 עריכה

השר יריב לוין מהליכוד בישיבת ההתייעצות עם נשיא המדינה ראובן ריבלין: "כדי להימנע מבחירות שלישיות נדרש דבר אחד – פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ח"כ בני גנץ"

בפתח דבריו של יו"ר המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד, המליץ על ראש הממשלה להרכבת הממשלה. לוין הדגיש את החשיבות של ממשלה אחדות לאומית רחבה: "אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי לייצב בין מה שרצינו לבין המציאות. אנחנו הבענו נכונות. לא המתנו – ראש הממשלה אמר את הדברים בצורה ברורה".

לפי השר, הדרך היחידה היא לקיים דיאלוג. "נדרש דבר אחד – פגישה בין ראש הממשלה לבין ח"כ בני גנץ, בניסיון לראות אם אפשר להגיע להבנה כזאת. אנחנו מתקשים להבין מדוע ההצעה הזאת לא נענתה עד היום. זה בלתי מתקבל על הדעת שהם לא מוכנים לשבת עם נתניהו, אבל כן לנהל דיאלוג עם הקשים שבאויבנו. אם לא נצליח לקיים דיאלוג בין הצדדים, בוודאי שלא נצליח להגיע להסכמים ולתוצאה. בעיניי זה הוא צו השעה". 

18:04 עריכה

מירי רגב בלייב בלוג קטנטן לפני פגישת נציגי הליכוד עם הנשיא: "אנחנו הושטנו את ידינו לאחדות"

18:05 עריכה

מיד לאחר הפגישה עם נציגי הליכוד, בשעה 18:30, ייפגש הנשיא ריבלין עם נציגי הרשימה המשותפת. ח"כ אחמד טיבי: "נעשה היום הסטוריה: נעשה מה שצריך להפיל את נתניהו" – אפשר לראות בכך רמז לכך שהרשימה תמליץ על גנץ.

18:14 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו בראיון אצל עודד בן עמי בחדשות 12: "אני שמח שגם גנץ וגם נתניהו הבינו מה שאמרנו בתחילת הבחירות – אין דרך אחרת, חוץ מלהקים ממשלת אחדות לאומית. אגב, אף אחד לא מפריע להם. יש להם ביחד 64 מנדטים. הם לא צריכים גם אותי. תאורטית, הם יכולים גם מחר להקים ממשלה יציבה ואחר כך להוסיף את מי שהם רוצים".

עוד הוסיף ליברמן: "לא קיימת אפשרות של רוטציה שבה אהיה בממשלה של נתניהו עם החרדים".

18:16 עריכה
הרשימה המשותפת תמליץ על בני גנץ מכחול לבן. נציגי בל"ד, שמתנגדים למהלך, ייעדרו מהפגישה עם הנשיא.
18:22 עריכה

לקראת הפגישה עם הנשיא, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, מצטט בטוויטר מספר תהילים את הפסוק הבא: "אבן מאסו הבונים היתה לראש פנה". ובעברית של ימינו – הדחוי הופך לעיקר.

18:55 עריכה

הרשימה המשותפת המליצה על בני גנץ לנשיא על מנת להרכיב את הממשלה

יו"ר הרשימה, איימן עודה, אמר לנשיא: "אנחנו עברנו את הבחירות הכי קשות מאז שנת 48', מבחינת ההסתה נגד הציבור הערבי. אם זה בשנת 2015 עמד על 'הערבים נוהרים', לפני חודש זה היה 'הערבים גונבים', ולפני שבועיים זה היה 'הערבים משמידים'".

אחמד טיבי ואיימן עודה בפגישה עם הנשיא
אחמד טיבי ואיימן עודה בפגישה עם הנשיא

עודה המשיך לתקוף את נתניהו: "אנחנו חיינו את עידן בנימין נתניהו בעשור האחרון ובשנות ה-90'. הסוגיות העיקריות – אם זה קירוב בין יהודים ויהודים, אם זה השוויון ואם זה השלום – הכל התרחק יותר. אלה מבחינתנו הדברים העיקריים".

ולבסוף הגיעה ההמלצה: "אנחנו בדרך כלל לא ממליצים, לכן יש משהו היסטורי במה שאנחנו עושים עכשיו. לכן אנחנו נמליץ על בני גנץ להקים את הממשלה הבאה". 

18:58 עריכה

הליכוד בתגובה להחלטה של הרשימה המשותפת להמליץ על גנץ: "כפי שהזהרנו: המפלגות הערביות שמתנגדות לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומאדירות מחבלים, ממליצות על בני גנץ לראשות הממשלה"

19:05 עריכה

גלעד ארדן מהליכוד במתקפה על הרשימה המשותפת על רקע הפגישה עם הנשיא וההמלצה על גנץ: "עודה שונא ישראל, שמשבח את הרוצח ערפאת, שמבקר מחבלים רוצחים ולא מגנה את חיזבאללה וחמאס מתלונן על הסתה. הגיוני"

גם יואב קיש מהליכוד מצטרף: "מועמד לראשות הממשלה מקבל את מירב הקולות אצל הנשיא עקב תמיכת מפלגה שמתנגדת לקיום מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

19:19 עריכה

ח"כ אסף זמיר מכחול לבן מזכיר את מהות הדמוקרטיה

19:29 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על החלטת הרשימה המשותפת להמליץ על בני גנץ כמועמדה לראשות הממשלה

"אזרחי ישראל, זה קרה בדיוק כפי שהזהרנו. הרשימה הערבית המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה. עכשיו יש שתי אפשרויות: או שתקום ממשלת מיעוט שנשענת על אלה ששוללים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהללים מחבלים שרוצחים את חיילינו ואת אזרחינו, או שתקום ממשלה לאומית רחבה", אמר נתניהו.

"אני יודע מה התשובה וגם אתם יודעים, ולכן אני אפעל ככל שאני יכול להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. אין פתרון אחר"

19:38 עריכה

מפלגת בל"ד הודיעה כי היא מתנגדת להמלצה על יו"ר כחול לבן בני גנץ כמועמד להקמת הממשלה מטעם הרשימה המשותפת

בהודעה מטעם המפלגה נכתב: "אין להמליץ על גנץ בשל עמדותיו הפוליטיות הימניות, שאינן שונות בהרבה מאלה של הליכוד, וכן בגלל ההיסטוריה הצבאית המדממת והתוקפנית שלו".

"גנץ מתכוון להקים ממשלה עם הליכוד וליברמן. המלצה עליו היא המלצה על ממשלת אחדות, שהיא גרועה יותר מממשלת ימין".

19:47 עריכה

אחרי התלבטויות אסטרטגיות האם לנסות להרכיב את הממשלה ראשונים או לא, עמית סגל מחדשות 12 מדווח כי ההחלטה התקבלה – לתת לנתניהו את המנדט ראשון

 

21:32 עריכה

יאללה, מחכים לשמוע איך היה

סגירה