תחנת הכוח רידינג בתל אביב (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
Moshe Shai/FLASH90

תחנת הכח האייקונית והוותיקה של ת"א עומדת בפני צומת ● לפי תרחיש אחד, כושר הייצור שלה יוכפל והיא תהפוך לאחת התחנות הגדולות בארץ - דווקא כשבצמוד ייבנו אלפי דירות ● לפי התרחיש השני, היא תועבר אל מחוץ לעיר

תחת השם היבשושי תמ"א/10/א/2/3, נערך לאחרונה במועצה הארצית לתכנון ובנייה דיון על עתידה של תחנת הכוח רדינג שבתל אביב.

בהתחשב בכך שהתחנה ממוקמת בלב אוכלוסיה צפופה, ושבשנים הקרובות עתידות להיבנות רבבות יחידות דיור במרחק נגיעה ממנה, מדובר בסוגיה טעונה, שעשויה להצית דיון ציבורי סוער. מה עוד, שעל הפרק עומדות שתי אפשרויות קוטביות: הכפלת כושר הייצור של התחנה – או העתקתה אל מחוץ לתל אביב.

הספק הייצור של רדינג עומד כיום על 428 מגה-ואט שמיוצרים מגז טבעי. לפני כמה שנים קיבלה הממשלה החלטה לבחון את האפשרות להכפיל את כושר הייצור של התחנה, וכעת הרעיון עולה על פסים מעשיים.

אם ההספק של רדינג יעמוד על קרוב ל-1,000 מגה-ואט היא תהפוך לאחת התחנות הגדולות בישראל, ויש כאלה שלא רואים את זה בעין יפה.

"לא נכון למקם תחנת כוח בלב אוכלוסייה, ובטח שלא כדאי להגדיל אותה במקום לפנות אותה", אומר לזמן ישראל גורם במועצה הארצית לתכנון ובנייה.

"יש השפעה על תושבים שעתידים לגור באזור, וזה גם עלול למנוע את הבנייה של חלק מיחידות הדיור המתוכננות להיבנות שם.

"עדיף לפנות את הקרקע היקרה הזאת, לבנות עוד אלפי דירות, לסייע למאבק במשבר הדיור, ולהכניס כסף לקופת המדינה ממכירת הקרקע".

תחנת הכוח רידינג בתל אביב (צילום: Abir Sultan/Flash 90)
תחנת הכוח רידינג בתל אביב (צילום: Abir Sultan/Flash 90)

"הציוד בתחנה התיישן"

דורית הוכנר, מנהלת אגף בכיר תכנון פיזי במשרד האנרגיה, רואה את הדברים אחרת: "כרגע התכנית נכנסת לשלב של תסקיר השפעה על הסביבה. זה אומר שבודקים אם ניתן להגדיל את כושר הייצור של התחנה בלי להגדיל את זיהום האוויר, ובלי לחרוג מהתקנים המחמירים שמחויבים להם על פי חוק אוויר נקי.

"הציוד ברדינג התיישן, בתחום הזה כל הזמן יש טכנולוגיות חדשות שמאפשרות לייצר יותר חשמל ופחות זיהום, ובחודשים הקרובים ייבדק אם זה אפשרי. הרעיון הוא לא להגדיל את זיהום האוויר או את שטח התחנה, אלא רק את כושר הייצור.

"בכל העולם המערבי תחנות כוח יושבות בלב אוכלוסייה ואין עם זה בעיה. אם התסקיר יעלה שהם יכולים לחיות ביחד, אז אפשר יהיה להתקדם, ואם לא, אז יהיה צורך באתר אחר".

במקביל לבדיקת ההיתכנות להכפלת כושר הייצור, כבר נזרקים לאוויר מיקומים מחוץ לתל אביב שאליהם ניתן להעתיק את התחנה. בין השאר הוזכר אתר ליד מחלף קסם.

"לא הגיוני שעיר גדולה כמו תל אביב תקבל את אספקת החשמל מבחוץ. אם רדינג תוצא מהעיר יהיה צורך להוסיף קווי הובלה ותשתיות כדי לספק חשמל, כשכל זה כבר קיים בשטח. עדיף לנצל את מה שיש ולא לבנות הכל מחדש"

הבעיה היא שבכל הארץ מנהלות בימים אלה קבוצות של תושבים מאבקים נגד תכניות להקמת תחנות כוח גזיות, וקשה לראות איך משרדי הממשלה יוכלו להסביר לתושבים שאין מנוס מהקמת תחנה חדשה מול ביתם – בעוד זו שכבר פועלת בתל אביב מפונה.

הוכנר ממשרד האנרגיה מעלה קושי נוסף: "לא הגיוני שעיר גדולה כמו תל אביב תקבל את אספקת החשמל מבחוץ. אם רדינג תוצא מהעיר יהיה צורך להוסיף קווי הובלה ותשתיות כדי לספק חשמל, כשכל זה כבר קיים היום בשטח. עדיף לנצל את מה שיש ולא להתחיל לבנות הכל מחדש".

בחודשים הקרובים, אם כך, ייערך תסקיר השפעה על הסביבה על ידי חברת החשמל ובהנחיית המשרד להגנת הסביבה. לאור התוצאות המשרד להגנת הסביבה יגבש את עמדתו ביחס להפעלת התחנה, ואז הנושא יחזור לשולחנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

"דבר אחד בטוח", אומר גורם במועצה, "גם אם התחנה תוצא בסופו של דבר מהעיר, חייבים לשמר את מבנה הארובה. זה אייקון עירוני שאסור להרוס".

במשרד להגנת הסביבה מתלבטים

במשרד להגנת הסביבה אומרים שעדיין לא גיבשו עמדה, ושזה יקרה רק כאשר תסקיר ההשפעה על הסביבה יהיה מוכן.

מהמשרד נמסר: "לפי הנחיית המועצה הארצית, וכנדרש בחוק התכנון והבנייה, המשרד להגנת הסביבה הוציא הנחיות מעודכנות להכנת תסקיר השפעה על הסביבה, שבהן נדרשת חברת החשמל להציג באופן מפורט את ההשפעות הסביבתיות הצפויות מהתכנית, ובכלל זה היבטי איכות אוויר, חומרים מסוכנים ותפקוד השטחים הציבוריים הסמוכים ביבשה ובחוף.

"בהנחיות אלו ניתן דגש מיוחד לעניין הסמיכות לאזורי המגורים המתוכננים, וכן לבחינת תרחיש של ייצור האנרגיה במיקום אחר במרחב המטרופולין.

"לאחר קבלת התסקיר יוציא המשרד להגנת הסביבה חוות דעת מפורטת המציגה את עמדתו המקצועית לגבי התכנית והמשך הפעלת התחנה באתר רדינג".

עוד 603 מילים
סגירה