לשמור על הילדים האחרים והשונים

ילד בדיכאון, אילוסטרציה (צילום: iStock / kieferpix)
iStock / kieferpix
ילד בדיכאון, אילוסטרציה

השבוע חל האחד בספטמבר, מעברי החציה מבריקים מלובן, ילדי כיתה א' הנרגשים פוסעים עם הוריהם ועל גבם ילקוטים נוצצים ותלמידי החטיבות העליונות מתחבקים או טופחים זה לזה על השכם. על פניו, יום חגיגי והכל מלאים בתחושת התחדשות ובתקוות ששנת לימודים זו תהיה טובה מקודמתה ותביא אתה הצלחות אקדמיות וחוויות טובות.

עין חדה תראה גם את הילדים האחרים: אלו שהילוכם איטי, ראשיהם מושפלים מעט ואינם משתתפים בצהלה הכללית. גם ההורים המלווים בידיהם, בעיניהם ובליבם – חלקם בטוחים בהצלחת ילדיהם, אך אצל רבים מהם החששות גוברים. מה יהיה אם שוב יחזור יומיום מושפל ובודד? ואיך תקבל המחנכת החדשה את בעיות הקשב שלה? ומה יהיה עם החרדות הרבות שלו מכל מבחן ומטלה? ומה יהיה אם התקוות הרבות שתלתה במעבר ביה"ס יתבדו?

עין חדה תראה גם את הילדים האחרים: אלו שהילוכם איטי, ראשיהם מושפלים מעט והם אינם משתתפים בצהלה הכללית. גם ההורים המלווים – חלקם בטוחים בהצלחת ילדיהם, אך אצל רבים מהם החששות גוברים

אכן, ספטמבר הוא חודש מורכב עבור רבים ומעברים בחיים הם פוטנציאל להזדמנויות חדשות, אך גם  לקשיים לא מעטים.

כמה עקרונות לתשומת לב ההורים:

  • אל תתעלמו ממראה עיניכם! אם אתם רואים שינוי משמעותי בהתנהגות או התדרדרות במצב ילדכם, בררו אתו איך הוא מרגיש, בררו עם אנשי החינוך את נקודת מבטם.
  • אל תיבהלו מתגובת דחייה: ייתכן שילדכם פיתח חשדנות ואולי גם מתבייש במצבו ולכן נמנע מלגעת בכאביו.אתם המבוגרים האחראים ועליכם לגלות מצד אחד אהבה רבה, ומצד שני העדר הסכמה להצטרף להימנעות. אמרו משהו כגון: "אנחנו אוהבים אותך ולכן לא נוותר לך, כי לא נוותר עליך".
  • הגיבו במהירות לשינויים קיצוניים: אם השינוי הוא קיצוני בתוך זמן קצר, זהו סימן אפשרי למצוקה חריפה וחובתכם להיפגש בדחיפות עם איש מקצוע להתייעצות.
  • משך הבעיה וחומרתה: יש להתבונן על חומרתה של הבעיה ועל משך הזמן בו היא נוכחת – לבחון בכנות עד כמה היא "צובעת" את חייו של ילדכם וכמה זמן היא נמשכת. ככול שהזמן ארוך וההשפעה על חלקים רבים בחיים היא גדולה, כן יש חשיבות לאבחנה ולסיוע המקצועי.

ייתכן שילדכם פיתח חשדנות ואולי גם מתבייש במצבו ולכן נמנע מלגעת בכאביו. אתם המבוגרים האחראים ועליכם לגלות מצד אחד אהבה רבה, ומצד שני העדר הסכמה להצטרף להימנעות

  • סירוב להיעזר: אם ילדכם אינו משתף פעולה עם המלצתכם לגשת לאיש מקצוע, לכו אתם להתייעץ. הדרכה של מומחה עשויה לסייע מאוד בהבנת המצב ובקבלת כלים ראשוניים לסיוע. איש המקצוע ידע מתי יש לחייב קבלת סיוע ואת הדרכים הנכונות לבצע זאת.
  • שיתוף הפעולה בין ביה"ס להורים: שת"פ חשוב תמיד, ועוד יותר בתקופות קשות. הימנעו מטשטוש, הסתרה או סודיות. אלו עלולים לפצל כוחות ולמנוע טיפול מיטבי.
  • האמון והתקווה חשובים ביותר תמיד ועוד יותר במצבים בהם הילד איבד את האמון ביכולותיו להצליח בלימודים, בקשר עם המורים/ההורים או/ו עם החברים.זכרו שלצד הדאגה והנחישות להגיע לתהליך הסיוע המתאים, האמינו באפשרות לעבור את התקופה הקשה ולעלות על מסלול של תפקוד, ההולם את הגיל ושלב ההתפתחות ולצמוח. האמון והתקווה הם במידה רבה החמצן של החיים.
  • תפקיד הקהילה: ולכם מחנכים, חברים-עמיתים והקהילה כולה, זכרו: כמעט כל ילד בסיכון שהפך למבוגר מתפקד ובריא, יודע להצביע על מבוגר משמעותי שהאמין בו.לפעמים מחמאה אמיתית על החולצה, הודעת ווטסאפ מחממת לב לתלמיד שנעדר או הבעת אמון ביכולותיו של הילד, עושה את ההבדל. אל תחסכו באלו הם בבחינת "מים קרים על נפש עייפה".

ולכם מחנכים, חברים-עמיתים והקהילה כולה, זכרו: כמעט כל ילד בסיכון שהפך למבוגר מתפקד ובריא, יודע להצביע על מבוגר משמעותי שהאמין בו

בהצלחה רבה לכולם.

ד"ר יוכי סימן-טוב היא מומחית במצבי משבר, חירום ואובדנות. משתתפת בכנס "קהילה מצילת חיים" שעורכת עמותת מש"ה לרגל היום הבינלאומי למניעת אובדנות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 526 מילים
סגירה