הדפוס של מנדלבליט

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בוועידה של חדשות 13 בירושלים, 3 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בוועידה של חדשות 13 בירושלים, 3 ביוני 2021

בדצמבר האחרון סערה המערכת הפוליטית ואחריה סערו מערכות החוק והתקשורת. הכל התחיל כשבחדשות ערוץ 2 נחשף מעשה חמור: חוללה מצבת קברו של אביו של היועץ-המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

מנדלבליט, סיפר הדיווח, הגיש עשרה ימים קודם תלונה במשטרה על ההשחתה. החבלה התגלתה למנדלבליט ולמשפחתו כשערכו במקום אזכרה לאב בבית-הקברות ירקון.

ראש-הממשלה, בנימין נתניהו, איך לא, מיהר לתקוף: "מעשה מזעזע שיש לגנותו בכל לשון". נתניהו הנחה את השר לבטחון-פנים, גלעד ארדן, לבדוק מי עומד מאחורי המעשה. אחריו, בשרשרת, הגיעו הגינויים הבאים (דוגמאות מייצגות):

"עוד קו אדום נחצה היום כשאלמונים השחיתו את קבר אביו של היועץ-המשפטי. אלה לא רק צעקות מחוץ לבית-הכנסת – אלה מעשי עוולה מבישים. בכדי לשמור על הדמוקרטיה ושלטון החוק, ראש-הממשלה והשר לבטחון-פנים חייבים לפעול ולהביא את הפושעים האלה בפני שופט", צייץ בטוויטר יאיר לפיד.

"חילול קבר אביו של היועץ המשפטי לממשלה הוא מעשה נואל ומעורר שאט נפש", צייץ גם הנשיא, רובי ריבלין.

נתניהו, איך לא, מיהר לתקוף: "מעשה מזעזע שיש לגנותו בכל לשון", והנחה את השר לבטחון-פנים ארדן, לבדוק מי עומד מאחורי המעשה. אחריו, בשרשרת, הגיעו הגינויים

"השחתת המצבה היא מעשה נורא שחוצה גבולות אדומים. אסור שהשיח הישראלי יגיע למחוזות אלימים. אביחי מנדלבליט הוא משרת ציבור ישר דרך, מקצועי ומסור. אני בטוח שהמשטרה תעשה הכל כדי למצוא את העבריינים ולהעמידם לדין", צייץ גם שר-החינוך, נפתלי בנט, האיש שמחריש מציוצים כשימנים עושים מעשי-קונדס.

ואילו דובר משרד המשפטים מסר רשמית: "יובהר כי המצבה נותרה שלמה, אך יש עליה סימני השחתה שנוצרו ככל הנראה תוך שימוש בכלי כלשהו במטרה לגרום נזק לכיתוב שעל המצבה. ליועץ-המשפטי לממשלה לא ידוע מה הרקע לאירוע".

תשעה חודשים מאוחר יותר, והמעשה המזעזע, חוצה קווים אדומים, טרם פוצח. ייתכן אולי, שרמז מטרים אפשרי למסתוריות שלא התפוגגה מאז, אפשר למצוא בהתייחסות המקורית של נתניהו לפרשה.

אז, רגע לפני שעלה על מטוס שייקח אותו לברזיל (ביקור שהוגדר ב"ישראל היום" כ"הזדמנות פז" הודות ל"יכולותיו הנדירות" של נתניהו, במהלכו השתתף נתניהו בטקס ההשבעה של עמיתו לרדיפת שמאל, זכויות אדם והתקשורת – נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו) נשאל נתניהו האם הוא חושב שהיועץ המשפטי לממשלה צריך להימנע מהודעה על כתב אישום בעניינו לפני הבחירות.

"לא צריך לייחס אליי דברים שלא אמרתי", ענה נתניהו, ואז כבמטה קסם, כאילו הדברים כרוכים זה בזה או זהים בחשיבותם, המשיך ואמר: "שמעתי היום על החילול המזעזע של אביו של היועץ-המשפטי, הכרתי אותו. התקשרתי לשר לביטחון הפנים ארדן וביקשתי שהמשטרה תחקור את זה מיד. מתברר שהיא כבר חוקרת את זה ושזה דווח לפני כעשרה ימים. מה שמעניין הוא עיתוי הפרסום, הערב, אחרי הכותרות הכוזבות שייחסו אליי".

מה שמעניין, שהכותרות עליהן דיבר נתניהו, כמו שכבר ידוע היום לכולם, דווקא לא היו כוזבות; אבל כן, עיתוי פרסום השחתת המצבה – גם אם לא לפרסום הזה כיוון נתניהו – אכן הופך בנסיבות האלה ובמרחק הזמן למעניין. ואיך לא, אצל נתניהו, הזווית האישית חשובה לא פחות, הרי "הכרתי אותו".

עשרה ימים מאוחר יותר, שוב סערו כולם, כאשר שני פעילים במסגרת המחאה הדמוקרטית נגד מנדלבליט, עוכבו לחקירה ביחידה לחקירת פשעים חמורים (להב 433). "לחץ בריוני מטורף", קרא נתניהו בעקבות עיכוב השניים, "אני מקווה שמנדלבליט לא ייכנע ללחץ השמאל".

אולי יש כאן רמז מטרים שני, אבל מה שבטוח, שנתניהו כבר פיצח מי המוח הזדוני מאחורי המעשה, ועל הדרך, חידד לתודעה הציבורית, שהמוחים נגד מנדלבליט על הסחבת והטיפול המקל שהוא מעניק לחקירות נתניהו – הם "שמאל".

שני הנחקרים שוחררו מייד בתום חקירה בת כמה שעות ללא כל תנאים מגבילים. מוזר; חשדות כה חמורים ואפילו לא תנאים מגבילים. יתרה מזאת, מאז אותה חקירה, לא נחקרו השניים שוב

שני הנחקרים שוחררו מייד בתום חקירה בת כמה שעות ללא כל תנאים מגבילים. מוזר; חשדות כה חמורים ואפילו לא תנאים מגבילים. יתרה מזאת, מאז אותה חקירה, לא נחקרו השניים שוב.

אחד החוקרים אף הבהיר לשניים ולעורך-דינם לאחר החקירה שאין לו ספק שהשניים לא קשורים לפרשה והביע צער שהמשטרה נאלצה בכלל לחקור אותם.

"בדרך כלל, חקירות משטרה שלא מושתתות על ראייה מדעית כמו טביעת אצבע, הקלטה ודגימת דנ"א, או שאינן מושתתות על עדות ישירה של מי שראה את מעשה העבירה או השתתף בה – נפתחות בעקבות קבלת מידע מודיעיני", אומר עורך-דין דניאל חקלאי שייצג את השניים בחקירה, "כנראה שהמשטרה קיבלה מידע מודיעיני מוטעה או שמישהו הטעה אותם בכוונה כדי לפגוע בהם. כך או כך, קרוב לוודאי שהזימון שלהם לחקירה הושתת על מידע מודיעיני שגוי".

חשוב להבהיר: המעשה, אם נעשה, חמור. כל מובילי המחאה ובכלל זה כותב שורות אלה, הבהירו מיד שהשחתת הקבר פסולה ולא מקובלת עליהם. לא פחות מפסולה, היא גם פחדנית: מה אשם אבא של מנדלבליט?

מאז, כמעט בכל הפגנה ובכל הזדמנות בנוכחות מנדלבליט, אחרים ואני חוזרים ומדגישים: "לא אנחנו עשינו את זה. אתה (מנדלבליט) יודע את זה".

"כנראה שהמשטרה קיבלה מידע מודיעיני מוטעה או שמישהו הטעה אותם בכוונה כדי לפגוע בהם", אמר עו"ד חקלאי שייצג אותם, "כך או כך, קרוב לוודאי שהזימון שלהם לחקירה הושתת על מידע מודיעיני שגוי"

בדיקה שעשיתי לפני ימים אחדים בקרב עשרות מוחים, מכל מוקדי המחאה בארץ, העלתה שאף לא אחד או אחת מהם זומנו לחקירה בלהב 433 או בכל יחידה משטרתית אחרת. אם המעשה מקורו בלחצים על מנדלבליט סביב תיקי נתניהו, ההיגיון אומר שהם קהל היעד הראשון להיחקר.

אבל שמונה חודשים אחרי ששני הנחקרים שוחררו לביתם ללא תנאים מגבילים – אף פעיל מחאה לא תושאל. זה מתמיה, לאור פעילות היתר של משטרת פתח-תקווה, תוך הפרה שיטתית של הוראות חוק ובג"צ, ביחס למחאה.

"כפי שמשטרת ישראל ציינה בעבר, איננו מוסרים פרטים מחקירות מתנהלות", נמסר מדוברות משטרת ישראל לפנייה שלי בעניין החקירה המדוברת. המשטרה נשאלה היכן עומדת החקירה והאם בידיה קצה חוט לפיצוח. שאלה אחרת התייחסה ישירות לחקירת שני הפעילים בלהב 433.

*  *  *

שעת צהריים מוקדמת בבית-הקברות ירקון. חמש-עשרה לוויות כבר יצאו לדרכן או ממתינות לשיבוץ. משחית המצבה של אביו של מנדלבליט, אם אכן היה כזה, לא צריך היה להרחיק לכת. קברו של ברוך מנדלבליט, שהלך לעולמו בשנת 2003, נמצא מיד בכניסה לאתר.

נחקרים נוספים מבין המוחים אולי לא, אבל אפשר להיות רגועים: המשטרה לא זונחת את הטיפול במקרה. לפני כמה ימים הגיע שוטר רכוב על טוסטוס לבדוק את תקינות מצלמת האבטחה המשקיפה על אזור הקבר, אותה התקינה המשטרה עם פתיחת החקירה. במשטרה ממתינים לראות אולי מבצע המעשה יחזור לזירה לחבל במצבה שנית ואז ילכדו אותו.

אפשר להיות רגועים: המשטרה לא זונחת את הטיפול במקרה. לפני כמה ימים הגיע שוטר רכוב על טוסטוס לבדוק את תקינות מצלמת האבטחה המשקיפה על אזור הקבר

"הם מגיעים אחת לכמה זמן", מספר מלאכי ראבד, מנהל בית-קברות ירקון, "לפעמים באים לתחזק את הציוד, לפעמים כדי לראות שהמצלמה עובדת כמו שצריך. מדי פעם הם פונים אלי שאתקן להם משהו במצלמה. קורה שמתנתק להם כבל או משהו כזה. יש פה הרבה תנועה וקורה שאנשים עוברים ומשהו בציוד הצילום מתקלקל. מעת לעת העץ שממוקם מול המצלמות שלהם גדל, אז הם באים וגוזמים אותו. כל מיני דברים לוגיסטיים כאלה".

עם תחילת החקירה, היה גם ראבד בנחקרים. שוטר הגיע למשרדו וביקש ללמוד ממנו על התנהלות העבודה באתר והאם יש בידיו מידע כלשהו שעשוי לשפוך אור על המקרה. כמוהו נחקרו גם בונה מצבות וקבלן מצבות ועבודות חפירה וגינון בבית-הקברות.

המצבה שנפגמה נלקחה לבדיקת המז"פ ובמקומה הוצבה חדשה. אזור חלקת הקבר של אביו של מנדלבליט לא היה מרושת במצלמות האבטחה של בית-הקברות באותם ימים, מה שמקשה משמעותית על איתור המבצע או המבצעים.

"אין לי מושג ממשי איפה עומדים הדברים היום מבחינת החקירה", אומר ראבד, "אני לא רואה בבית-הקברות משהו מיוחד שיכול לקרב אותם לסיום החקירה. אלא אם כן, מי שעשה את זה ייפול לידיהם כי הוא יבוא שוב".

בתחילת החקירה, היה גם ראבד בנחקרים. שוטר הגיע למשרדו וביקש ללמוד על התנהלות העבודה ואם יוכל לשפוך אור על המקרה. כמוהו נחקרו גם בונה מצבות וקבלן מצבות ועבודות חפירה וגינון בבית-הקברות

למעלה משנה שהוא מנהל בית-קברות ירקון. השחתת המצבה התרחשה כמה חודשים אחרי שנכנס לתפקיד. הוא צמח בצה"ל והיה ראש-ענף הלכה ברבנות הצבאית. במקביל אליו, צמח בפרקליטות הצבאית ובתפקידי שיפוט צבאי מנדלבליט.

הכותרות אולי צעקו "השחתה" ו"חבלה", אבל תמונת המצבה הפגומה שפורסמה בתקשורת, גרמה לכמה אנשים שמכירים בתי-קברות מבפנים ותחזוק מצבות מקרוב, הודות לבני-משפחה שלהם שהלכו לעולמם, לתהות האם אכן מדובר בחבלה.

תמונת המצבה של אביו של מנדלבליט בתקשורת הזכירה לרבים מצבות של בני-משפחה, שבלאי טבעי גרם להן להיראות דומות מאד. אני אישית, בתור מבקר קבוע שלושים שנה בבתי-קברות, מכיר היטב את הצורך לתחזק מעת לעת מצבה. פה דוהה הצבע בכיתוב, שם נסדקת האבן. אם מקשיבים לראבד בין השורות, אפשר להבין מה הוא חושב על הסיפור הזה.

"זה לא נראה כמו משהו פראי או חבלה", הוא אומר, "קשה לי אפילו להגדיר את זה. זאת מין שריטה. זה לא כצעקתה. זה לא נעשה בצורה ברוטלית, שמישהו שבר את המצבה או שפך עליה צבע"

"זה לא נראה כמו משהו פראי או חבלה", הוא אומר, "קשה לי אפילו להגדיר את זה. זאת מין שריטה. זה לא כצעקתה. זה לא נעשה בצורה ברוטלית, שמישהו שבר את המצבה או שפך עליה צבע".

יכול להיות שזה פשוט בלאי טבעי?

"אם תבוא לבקר, אני אראה לך דוגמאות אחרות שקורות למצבות מכל מיני סיבות. לפעמים מחוסר אחריות של בוני מצבות שמגיעים לתקן מצבה מסוימת ובטעות מטפלים באחרת. או שהם בונים מצבה חדשה ובשוגג מזיקים למצבה אחרת. יום אחד בא אלי מישהו ואומר שהשחיתו לו את המצבה. מה מתברר? שמשפחה הזמינה תיקוני צבע למצבה בחריטה ובתהליך השיוף נשרטה המצבה".

"חלק מבוני המצבות אפילו לא יודעים לקרוא. כבר קרה לי שמישהו בא אלי בטענות שחיבלו לו במצבה והתברר שמתקן המצבות התבלבל במצבה", הוא ממשיך, "חבל על הזמן מה שלפעמים הם עושים. חסר להם חלק, אז הם לוקחים ממצבה ליד. יש בלאי של שמש, של מכה. פה מישהו בנה ליד מצבה ומניחים ציוד על המצבה. תאמין לי, מה שאני רואה פה… כשאתה נכנס למקצוע, אתה לומד דברים חדשים. עד שהגעתי לפה לא הייתי מאמין שזה קורה. אני חוזר ואומר שוב, זאת לא השחתה פראית".

אחרי פרסום הסיפור בתקשורת, התקשרו לראבד מהנהלת חברה קדישא (הממונה עליו ועל בתי-הקברות) ואמרו לו, "שמעת? אומרים שהשחיתו את המצבה של אבא של מנדלבליט".

הוא הופתע. כמוהו גם עובד אחר בבית-הקברות, שבצירוף מקרים, עבר על פני משפחת מנדלבליט מיד בתום האזכרה המדוברת בה התגלה להם דבר ההשחתה.

"זה נראה בלאי טבעי. מי שמחלל מצבה מגיע מתוך שנאה או אידיאולוגיה שמפעילה אותו. הוא לא פועל בעדינות ועושה איזה סימן קטן במצבה. או שהוא בא עם פטיש ושובר או שהוא שופך פח צבע"

"ראיתי אותם כשהם יצאו מהאזכרה ההיא ולא ראיתי משהו מיוחד", מספר העובד, "התגובה הראשונית שלי היתה, שלפי איך שראיתי את האנשים, לא היתה כאן חבלה. אותו דבר אמרתי גם למנהלים שלי. נראה לי שמישהו קצת איבד פרופורציות בעניין. הם לא נראו נסערים כמו אנשים שגילו שחיבלו במצבה של אבא שלהם. ככה לא נראה אדם שמגלה שחיבלו לקרוב שלו במצבה. אם זה היה קורה לך והיית רואה את המצבה מחוללת, לא היית יוצא מחייך. הם יצאו עם חיוך. לא נראו נסערים בכלל".

מלאכי ראבד, יכול להיות שמישהו בסיפור הזה טיפס על עץ גבוה?

"יש מקום לחשוב ככה. אתה יכול להבין מהדברים שלי, שלא נשמע לי שמדובר במשהו חריג או בכלל בהשחתה. לפי התמונות, ודאי זה לא נראה לי ככה. מי שמחלל מצבה מגיע מתוך שנאה או אידיאולוגיה שמפעילה אותו. הוא לא פועל בעדינות ועושה איזה סימן קטן במצבה. או שהוא בא עם פטיש ושובר או שהוא שופך פח צבע".

*  *  *

שיהיה ברור: בהחלט ייתכן שמישהו חיבל בזדון במצבה של אביו של מנדלבליט. גם המחשבה שמאחורי המעשה עומדת המחאה נגד מנדלבליט מובנת. אבל מה שמובן פחות, הוא השיוך האוטומטי. גובה להבות הגינויים.

רק לפני כחודש פורסם על הודעות וואטסאפ מטרידות שקיבל מנדלבליט. גם אז קפץ מי שקפץ וקבע שמדובר במוחים. אחר-כך התברר שחרדים שונאי יאיר לפיד עומדים מאחורי ההודעות.

רק לפני כחודש פורסם על הודעות וואטסאפ מטרידות שקיבל מנדלבליט. גם אז קפץ מי שקפץ וקבע שמדובר במוחים. אחר-כך התברר שחרדים שונאי יאיר לפיד עומדים מאחורי ההודעות

ברור למה נתניהו ביקש לייצר את הרושם הזה. מובן גם למה למנדלבליט יהיה עניין כזה. אבל למה לפיד או ריבלין? דווקא הם אמורים היו ללמוד מניסיון העבר הלא-רחוק. כשנה אחורה, ינואר 2018.

גם אז סערו המערכת הפוליטית ואיתה התקשורת. הרקע היה אז טקס ההבדלה שערכו כעשרה מוחים במוצאי-שבת מחוץ לבית-הכנסת בו מתפלל מנדלבליט.

הרעיון היה ברור: הבדלה בין דמוקרטיה להרס שלה, בין שחיתות ופלילים לניקיון וטוהר מידות. מבלי להחליף או לזרוק מילה לעברו של מנדלבליט. מקרי או לא, גם אז אובדן משפחתי השתרבב פנימה. שלושה שבועות קודם לכן, הלכה לעולמה אמו של מנדלבליט.

הדיווחים בתקשורת זעקו ש"המפגינים גרמו לכך שמנדלבליט לא יגיד קדיש על אמו בסיום 'ברכת הלבנה' והוא הוסע לביתו על ידי רעייתו מחשש שיפגעו בו…רעייתו של מנדלבליט הזעיקה את המשטרה, שהגיעה למקום ופיזרה את המפגינים. כמו כן, מנדלבליט חולץ מהמקום באמצעות מאבטח לביתו".

מקרי או לא, גם אז אובדן משפחתי השתרבב פנימה. שלושה שבועות קודם לכן, הלכה לעולמה אמו של מנדלבליט. הדיווחים בתקשורת זעקו ש"המפגינים גרמו לכך שמנדלבליט לא יגיד קדיש על אמו"

דיווח אחר לימד ש"מנדלבליט עזב את בית הכנסת לאחר שמפגינים קראו לעברו קריאות, הקיפו אותו, צילמו אותו וכי הוא יצא לפני סיום התפילה מדלת צדדית".

כתב מקור ראשון סיפר לקוראים: "מנדלבליט עזב את המקום לפני שאמר קדיש על אמו שמתה לפני כשלושה שבועות. במקום התפתח עימות בין כחמישה מפגינים לכמה מתפללים שזעמו על התנהגותם. המשטרה הגיעה לבית הכנסת כדי להרגיע את הרוחות". ערוץ 2, ערוץ 10, העיתונים. כולם קפצו פנימה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מיהר לפרסם: "הזדעזעתי עמוקות מאירועי אמש בפתח תקווה. למנוע מאדם להתפלל לעילוי נשמת אמו עד אשר יידרש לחילוץ בסיוע של מאבטח? זוהי רמיסה גסה של זכויות הפרט, חופש הדת, ובעיקר – של כללי ההגינות הבסיסיים שבין אדם לחברו".

מגלגל העיניים הראשי, הרב ישראל לאו, זעק: "לאורך כל הדורות, גם אנשים שלא היו מבאי בית הכנסת בכל יום, היו זהירים בכבוד בית הכנסת וקדושתו. המעשה שנעשה הערב, בו הפגינו ליד בית כנסת תוך הפרעה למתפללים, הוא חילול ופגיעה בכבוד בית הכנסת שהוא מקדש מעט. אין לקבל זאת בשום פנים ואופן, יש לגנות זאת ולהימנע מכך בעתיד".

מגלגל העיניים הראשי, הרב ישראל לאו, זעק: "לאורך כל הדורות אנשים היו זהירים בכבוד בית הכנסת וקדושתו. המעשה שנעשה הערב, בו הפגינו ליד בית כנסת תוך הפרעה למתפללים, הוא חילול ופגיעה בכבוד בית הכנסת שהוא מקדש מעט

הדמוקרטית הדגולה, שרת המשפטים אז, איילת שקד, צייצה: "‏לצערי אני רואה שזה נדרש, אז הנה כלל אצבע למפגינים בפתח תקווה: כשאתם מגלים שבשם חופש הביטוי אתם מונעים מיהודי לומר קדיש על אמא שלו – זו כבר לא דמוקרטיה… קווי המחאה הלגיטימית נחצים בתקופה האחרונה. הטרדה בשבת ובבית כנסת זו בריונות אלימה והתנהגות מבזה".

והמאור, מירי רגב: "המפגינים הבריונים קוראים לזה טקס הבדלה אלטרנטיבי. הם ממשיכים להשתמש במכבסת מילים ובניסיונות האלימים שלהם כדי להפעיל לחץ על היועמ"ש לתת להם את הראש של בנימין נתניהו ראש הממשלה. זה לא יקרה. אני סומכת על היועמ"ש שיפעל בדרך הצדק וההגינות המתבקשת". ב"גלובס" סיפרו שמנדלבליט נאלץ להימלט מהמקום, לא פחות.

אלה דוגמאות. אבל דווקא לאחת שווה להקדיש תשומת לב מיוחדת. זו של דובר משרד המשפטים. הדובר, משה כהן, היה הראשון להגיב נגד המוחים מחוץ לבית הכנסת:

"הפרובוקציה בבית הכנסת שבו מתפלל היועץ המשפטי בפתח תקווה, תוך כדי חילול השבת והפרעה למתפללים, ראויה לכל גינוי. זו ממש בושה וחרפה. אלה אנשים קיצוניים שמפיצים הסתה ושקרים, ואין להם שום מעצורים. נחצים פה קוים אדומים".

הודעה רשמית של דובר משרד ממשלתי, שמנדלבליט הוא אחד מעובדיו הבכירים. אחריו נגררו כולם. ההיגיון אומר, שכהן לא היה מוציא הודעה כזאת על דעתו בלבד, מבלי שקיבל לכך לפחות את הסכמתו של מנדלבליט.

ההיגיון גם אומר, שכהן החליף כמה מילים עם מנדלבליט לפני הוצאת ההודעה, כדי שיהיו בידיו הפרטים הדרושים, אחרת הוא גילה חוסר מקצועיות כדי מעילה בתפקיד.

אבל לא ההודעה הרשמית של דובר משרד ממשלתי, לא הגינויים שבאו בעקבותיה, גם לא הפרסומים בתקשורת, שרצה כעדר כבשים פועות תוך אימוץ אוטומטי של גרסת הצד החזק – אחד מכל אלה לא היה נכון.

מלאכתם של צדיקים נעשית כנראה בידי אתיאיסטיים: לא כהן, גם לא מנדלבליט, הביאו בחשבון שהאירוע יתועד במצלמה של צלמת שהוזמנה לאירוע בידי המוחים.

אבל לא ההודעה הרשמית של דובר משרד ממשלתי, לא הגינויים שבאו בעקבותיה, גם לא הפרסומים בתקשורת, שרצה כעדר כבשים פועות תוך אימוץ אוטומטי של גרסת הצד החזק – אחד מכל אלה לא היה נכון

ומה גילה הסרטון ששודר רק יממה לאחר האירוע בחדשות ערוץ 2?

את היועץ-המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגיע אל בית-הכנסת וחולף על פני מפגינים ללא כל חיכוך בין הצדדים. מניעת אמירת קדיש? ליווי משטרתי? לא היה ולא נברא. למעשה, בסרטון רואים את מנדלבליט הולך נינוח ושליו, ללא ליווי, נכנס לבית-הכנסת.

פתאום גם מנדלבליט כבר שינה מעט גרסה. יאיר שרקי, כתב ערוץ 2, סיפר שמנדלבליט עזב את המקום "כדי לא לגרום לעימות אלים עם מתפללים בבית-הכנסת שזעמו על צילום האירוע דקות לפני יציאת שבת".

נו, ברור שזעמו; אם הדבר היה תלוי בשמירת השבת האירוע לא היה מצולם והשקר המכוער והמסית היה שריר וקיים. הדת היא כיפת הגנה לפשעים.

אבל חשיפת האמת – וחשוב ממנה, מסכת השקרים – לא גרמה לאחד מהפוליטיקאים ואנשי הציבור לחזור בהם. איש מהם לא פרסם הודעת הבהרה, ודאי לא התנצלות.

יאיר לפיד, שאחרי פרסום חקירת המשטרה על חשד לחבלה במצבת הקבר של מנדלבליט, הודיע ש"עוד קו אדום נחצה היום כשאלמונים השחיתו את קבר אביו של היועץ-המשפטי. אלה לא רק צעקות מחוץ לבית-הכנסת – אלה מעשי עוולה מבישים"; נדם. עוד קו? צעקות מחוץ לבית-כנסת? מעשי עוולה מבישים? לא נחצה עוד קו אדום מהטעם הפשוט שהקו הראשון לא נחצה. גם השני לא.

אבל חשיפת האמת – וחשוב ממנה, מסכת השקרים – לא גרמה לאחד מהפוליטיקאים ואנשי הציבור לחזור בהם. איש מהם לא פרסם הודעת הבהרה, ודאי לא התנצלות

זאת דוגמא ליצירת תודעה כוזבת, הסתה, שקר שמצמיח רגליים, ידיים וראש. לאיך מקבעים דימוי, שאת התוצאות של כל אלה רואים כולנו היטב סביב מערכת הבחירות. וחמור מהם, דובר משרד המשפטים כהן, ועובד המשרד הבכיר, היועץ-המשפטי לממשלה, מנדלבליט.

*  *  *

יש כאן דפוס. משפטן בכיר, ראש התביעה הכללית, שותף להטעיית הציבור, להטלת דופי באזרחים הפועלים על-פי חוק ומהות הדמוקרטיה. זו התנהלות שגובלת בפלילים. היא בוודאות חסרת ניקיון כפיים ומריחה כמו מרמה והפרת אמונים.

"העובדה שמנדלבליט לא יצא תוך דקה אחרי הפרסומים הראשונים בעניין טקס ההבדלה והבהיר שמדובר בשקר – היא לא פחות ממדהימה", אומר חקלאי, "בעיני, הוא גם יורה לעצמו ברגל. תאר לך שמדי פעם הוא היה מפרסם הודעה לציבור שהוא מודע לכך 'שהמפגינים מייצגים ציבור רחב, שהציבור דורש ממני להיות מחויב לשלטון החוק ולא לחשודי צמרת ואני מבטיח שאני משתדל להתקדם בקצב ראוי, גם אם לכם זה נראה אטי'. לו היה נוהג ככה – הדברים היו נראים אחרת. במקום זה, הוא משאיר את הדברים בחלל האוויר בלי אמירה מפורשת ובכך מניח תשתית לחשש מפני השפעת הלחץ מטעם חשודי הצמרת".

יש כאן דפוס. משפטן בכיר, ראש התביעה הכללית, שותף להטעיית הציבור, להטלת דופי באזרחים הפועלים על-פי חוק ומהות הדמוקרטיה. זו התנהלות שגובלת בפלילים

יש כאן חשש לשימוש בעייתי מאד, בלשון המעטה, בחוק ובסמכות, אפילו עד כדי איום כלפי אזרחים שומרי חוק. זה אמור להטריד מאד כשמדובר ביועץ-משפטי לממשלה; לא רק ביחס ליושר שלו, אלא גם ביחס לאומץ לבו וחוסן עמוד השדרה שלו.

אילו מנדלבליט היה נוהג באותו אומץ, למשל, כלפי שרה נתניהו, היא כבר היתה בכלא. מה זה אומר על יכולת העמידה שלו מול בעלה של העבריינית הראשונה – אפשר רק לשער.

יש כאן דפוס. גם במקרה מצבת קבר אביו של מנדלבליט וגם במקרה טקס ההבדלה והקדיש על אמו, נרתמה הדת להגברת הלהבות. כולנו יודעים מה קורה כשמלבים להבות בבנזין הדת.

דפוס הפעולה הכפול הזה, חוזר על עצמו שיטתית מצד מנדלבליט, מחוז מרכז במשטרה ומשטרת פתח-תקווה לאורך כל המחאה, בוודאי בחצי השנה האחרונה – אבל על כך, בפרקים הבאים. מקריות, אין פה. גם תום לב.

חיים שדמי עושה סרטים, כותב ספרים והרבה שנים שהוא עיתונאי (לרוב בפרינט או בכתובה, אבל גם בטלוויזיה). הוא פיראט ממייסדי חבורת הקריים-מיניסטר גאנג ובסוף יפליג בנחת אל האופק, אבל עד אז – יש לו כמה עניינים לסדר

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
חיים שדמי, תודה על שמציף את המציאות בפנינו. מציאות ״הזויה״. תמשיך להיות מהמעטים שבמחיר כלכלי ואישי ממשיכים בחקר האמת וחשיפת המציאות ושומרים על הרוח והחוסן של המחנה הליברלי בישראל מול... המשך קריאה

חיים שדמי,
תודה על שמציף את המציאות בפנינו. מציאות "הזויה".

תמשיך להיות מהמעטים שבמחיר כלכלי ואישי ממשיכים בחקר האמת וחשיפת המציאות ושומרים על הרוח והחוסן של המחנה הליברלי בישראל מול השחור הביביסטי והמשיחי מסביב.

וווייי וייייי מעניין איך יתייחסו לצעקה שצעקתי אליו בשישי האחרון זה כמעט נסיון ללינצ' צעקתי "העם החליט" ובא אלי החמוד ברק מרדכי עם אש בעיניים , אתה ככה ממעצר ומסמן לי 5 ס"מ... המשך קריאה

וווייי וייייי
מעניין איך יתייחסו לצעקה שצעקתי אליו בשישי האחרון
זה כמעט נסיון ללינצ'
צעקתי "העם החליט"
ובא אלי החמוד ברק מרדכי עם אש בעיניים , אתה ככה ממעצר ומסמן לי 5 ס"מ רווח ..
חייכתי וניסיתי להתמסר לאזיקים , אך הן לא הגיעו …

עוד 2,997 מילים ו-5 תגובות
סגירה