"גנבתם לי את החלומות ואת הילדות במילים ריקות", נאמה גרטה תונברג

גרטה טונברג (צילום: AP Photo/Markus Schreiber,)
AP Photo/Markus Schreiber,
גרטה טונברג

מנהיגי מדינות מרחבי העולם התכנסו ביום שני בועידת האקלים של האו"ם במטרה להגביר את המאמצים להפחתת פליטת גזי החממה תוך השגת יעדי הסכם פריז ובכך לעצור את ההתחממות הגלובלית.

קדמו לוועידות הפגנות במספר מוקדים בעולם ובהם בארה"ב על מנת להפעיל לחץ על המנהיגים לנקוט בצעדים משמעותיים בנושא.

בפתיחת הכנס נאמה האקטיבסטית השבדית גרטה טונברג בת ה-16, שסחפה אחריה מיליונים ברחבי העולם למחאת היחיד שלה לפני שנה

תונברג, בגילה הצעיר, הפכה לגיבורה הקוראת תיגר על גישת "העסקים כרגיל" שבה נוקטים המנהיגים, כחלק ממדיניות קפיטליסטית שלטת והכחשת שינויי האקלים.

כל זאת, בשעה שהטמפרטורות בכדור הארץ עולות, ומצטברות עוד ועוד עדויות ממקומות שונים בעולם המצביעים על החמרה.

הסיפור של תונברג מרגש אף עוד יותר, כאשר לפי ראיון שהעניקה לרשת CBS סיפרה תונברג שהיא סובלת מתסמונת אספרגר שעל הרצף האוטיסטי.

כחלק ממחאתה תונברג, היא נאמה נאום מרגש ועוצמתי באו"ם. לא זו אף זו, הנאום למעשה תקף את מנהיגי העולם והופנה בעיקר כלפיי נשיא ארה"ב טראמפ והתבטאויותיו המכחישות על שינויי האקלים.

נשיא ארה"ב לא התכוון להשתתף בועידה, אולם לבסוף הופיע בה. התבטאויותיו הקודמות לא הראו כי בכוונתו להיאבק בתופעה. נראה כי בנושא זה טראמפ ממשיך את דרכו של הנשיא לשעבר, גם הוא רפובליקני, גורג' בוש הבן, ששלל על הסף את ההתחממות הגלובלית, ואף האשים כי המאמצים להפחית את גזי החממה פוגעים בתעשיית הרכב. בתקופתו של בוש פליטות גזי החממה בעולם עלו לרבע מסך הפליטות.

הנשיא בוש, כזכור, ניצח בבחירות 2000 את יריבו סגן הנשיא לשעבר אל גור, אחד ממובילי הקמפיין העולמי נגד התחממות גלובלית, שבזכותו זכה בפרסים רבים.

גור נהנה ממעמד של סגן נשיא לשעבר, דבר שעזר לו בקמפיין נגד התחממות הגלובלית, שכלל הרצאות ברחבי העולם.

תונברג לא נהנית ממעמד דומה. היא נהנית מאינטליגנציה ומאומץ, ותושבי העולם החפצים בשינוי יכולים ליהנות ולרוות נחת ממנה.

הנאום של תונברג

"זה כל כך לא בסדר. לא הייתי אמורה להיות כאן. הייתי אמורה לחזור לבית הספר מעברו השני של האוקיינוס. איך כולם מצפים מאיתנו הנערים שנהיה מלאי תקווה? איך אתם מעזים? גנבתם את חלומותיי את ילדותי, עם המילים ריקות התוכן שלכם, אך אני מבין ברי המזל. אנשים סובלים, אנשים מתים, מערכות אקולוגיות שלמות קורסות. אנחנו בתחילתה של הכחדה המונית, וכל מה שאתם מדברים עליו הוא כסף ואגדות על צמיחה כלכלית איך אתם מעיזים?! אתם לא בוגרים מספיק כדי לספר את המציאות כפי שהיא. אתם מכשילים אותנו, אבל אנשים צעירים מתחילים להבין שאתם בוגדים בהם. אנחנו לעולם לא נסלח לכם ולא ניתן לכם לחמוק מאחריות. כאן ועכשיו, אנחנו מייצרים את הגבול. העולם מתעורר, והשינוי בדרך, אם אתם אוהבים את זה או לא".

טראמפ הגיב לתונברג בציוץ הבא: "היא נראית כמו צעירה מאושרת מאד, שמצפה לה עתיד מזהיר ונפלא. כל כך נחמד לראות את זה!".

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 411 מילים
סגירה