מלאך או שטן

60 שנה לאחר מותו, הכומר הקרואטי אלויסיוס סטפינאץ מעורר מהומת אלוהים בירושלים ● לוחית חדשה שהותקנה בבית ההארחה הסקוטי בעיר העתיקה, מנציחה את זכרו של איש הדת רב הניגודים ● הוא הציל יהודים בתקופת השואה - ובה בעת הביע תמיכה במשטר הפשיסטי הרצחני באוקראינה

Stepinac

60 שנה לאחר מותו, הכומר הקרואטי אלויסיוס סטפינאץ מעורר מהומת אלוהים בירושלים ● לוחית חדשה שהותקנה בבית ההארחה הסקוטי בעיר העתיקה, מנציחה את זכרו של איש הדת רב הניגודים ● הוא הציל יהודים בתקופת השואה - ובה בעת הביע תמיכה במשטר הפשיסטי הרצחני באוקראינה

היסטוריון השואה פרופ' גדעון גרייף הגיש עתירה לבג"ץ – יחד עם האפיפיור פרנציסקוס, הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ואחרים – להסרת לוחית זיכרון בירושלים המוקדשת לקרדינל הקרואטי אלויסיוס סטפינאץ.

הקרדינל הוא דמות שנויה במחלוקת בהיסטוריה של הבלקן, בשל תמיכתו במשטר האוסטאשה הפשיסטי ששלט במדינה העצמאית של קרואטיה במלחמת העולם השנייה, וביצע רצח של יהודים, סרבים וצוענים בשטח קרואטיה בעת המלחמה.

הלוחית לזכרו נתלתה באכסניה האוסטרית בעיר העתיקה, המתהדרת בהיותה בית ההארחה הראשון לצליינים נוצרים בירושלים, שפתח את שעריו בשנת 1863.

מבנה הכנסייה הוקם בעזרת הרשויות הקתוליות באימפריה האוסטרית דאז, שכללה את אוסטריה, הונגריה, קרואטיה של היום ושטחים נוספים.

הרשויות הקתוליות שהיו מעורבות בהקמת האכסניה שמרו על קשרים עמה בכך ששלחו אוצרים, כמרים וצליינים אל בית ההארחה בירושלים לאחר קריסת האימפריה ושלטון בית הבסבורג ב-1918, כך לפי רקטור הכנסייה מרקוס בוגניאר.

אלויסיוס סטפינאץ, מימין, לוחץ את ידו של מנהיג האוסטאשה אנטה פאבליץ' (צילום: צילום: רשות הציבור)
אלויסיוס סטפינאץ, מימין, לוחץ את ידו של מנהיג האוסטאשה אנטה פאבליץ' (צילום: צילום: רשות הציבור)

לדברי בוגניאר, בשנה שעברה הציעה משלחת של צליינים קרואטים לראשי האכסניה לתלות במקום לוחית הנצחה לזכרו של הקרדינל הקרואטי.

הלוחית, שכתובה בלטינית, ממוקמת במסדרון החיצוני לאולם התפילה, אך בתחום המבנה. היא הותקנה שם על ידי קבוצה בשם אבירי הקבר הקדוש, לזכר עלייתו לרגל של סטפינאץ לארץ הקודש ב-1937, לפני מלחמת העולם השנייה.

סטפינאץ, יחד עם צליינים קרואטים נוספים, שהה באכסניה, מה שהפך אותו ואת המסע שלו לחלק מההיסטוריה של המקום.

"הלוחית הזאת היא פרובוקציה. פירושה שאנחנו רוצים שהוא ייחשב לאדם אציל, למרות שאנחנו יודעים שהוא לא היה כזה", אומר פרופ' גדעון גרייף, שמחקרו על מחנה ההשמדה אושוויץ היווה בסיס לסרט זוכה האוסקר "הבן של שאול". "אני חושב שזה צעד כוחני להכריח אותנו לחשוב על נבל כעל אדם טוב לב".

הלוחית, שכתובה בלטינית, ממוקמת במסדרון החיצוני לאולם התפילה. היא הותקנה שם לזכר עלייתו לרגל של סטפינאץ לארץ הקודש ב-1937, לפני מלחמת העולם השנייה

גרייף ידוע גם בשל המחקר שערך על מחנה המוות הקרואטי עבור ספרו "יאסנובאץ: האושוויץ של הבלקן". הספר בוחן את מנגנון הרצח שהקימה המדינה העצמאית של קרואטיה במחנה המוות יאסנובאץ, וכלל 57 שיטות השמדה שונות.

יאסנובאץ נפתח באוגוסט 1941, ונסגר רק במאי 1945 עם בריחתם ההמונית של אלף אסירים, שרק מאה מהם שרדו.

המספרים המדויקים אמנם שנויים במחלוקת, אבל מוזיאון יד ושם מעריך ש-600,000 סרבים נרצחו ביאסנובאץ. מקורות נאציים מתקופת מלחמת העולם השנייה העריכו כי מספר הקרבנות הסרבים, היהודים, הצוענים והאחרים ביאסנובאץ עמד על בין 600,000 ל-800,000 בני אדם.

באתר ההנצחה של יאסנובאץ בקרואטיה עצמה, נקבע כי מספר הנרצחים במחנה עמד על 83,000 איש. מצדו השני של נהר הסאווה, באתר ההנצחה דוניה גראדינה ברפובליקה סרפסקה בבוסניה והרצגובינה, מצוין כי מניין הקרבנות ביאסנובאץ ובמחנות המשנה שלו הוא 700,00 נפשות.

הלוחית לזכרו של סטפינאץ, כמו כל דבר אחר שקשור בשואה במדינות הבלקן, מביעה אי-נוחות ודחף להתרחק מן העבר ולהמשיך הלאה.

משרד החוץ הישראלי סירב להגיב לשאלה אם התקנת הלוחית לזכרו של סטפינאץ בנכס פרטי של כנסייה בבירת ישראל היא בבחינת מעשה הולם.

לא ברור אם מישהו מממשלת ישראל ידע על ההחלטה הזאת לפני יישומה.

שגרירויות קרואטיה וסרביה בישראל נמנעו גם הן מלספק תגובות רשמיות בעניין הלוחית. כשפנינו לשגרירות הוותיקן בארץ, הופנינו אל רקטור הכנסייה באכסניה.

לוחית הזיכרון הלטינית שהותקנה ב-2019 על ידי אבירי הקבר הקדוש להנצחת הקרדינל אלויסיוס סטפינאץ וביקורו בארץ הקודש ב-1937 (צילום: פרופ' גדעון גרייף)
לוחית הזיכרון הלטינית שהותקנה ב-2019 להנצחת הקרדינל סטפינאץ וביקורו בארץ ב-1937 (צילום: גדעון גרייף)

מורשת שנויה במחלוקת

מורשתו של סטפינאץ מתקופת המלחמה אינה חד-משמעית: הוא עשה מאמצים להציל קבוצות מסוימות של יהודים וסרבים מרצח בחסות המדינה במלחמה.

"במהלך שנות המלחמה, סטפינאץ סיפק מחסה לאנשים ולקבוצות כדי להציל אותם מרדיפה", אומרת אסתר גיטמן, היסטוריונית ומחברת הספר "אלויזיה סטפינאץ – עמוד תווך של זכויות אדם".

שלא כמו מנהיג האוסטאשה, אנטה פאבליץ', סטפינאץ לא ראה את השואה מבעד לעדשות של טוהר הגזע. היות שעמדתה של הכנסייה הייתה שטקסי הטבלה ונישואים הם קדושים, הכנסייה הקתולית החזיקה בעיקרון שלפיו עליה להגן על יהודים ועל סרבים שהוטבלו לנצרות, וכן על מי שקודש בכנסייה בנישואים מעורבים לקתולים. על מנת להציל את אותם אנשים, הקרדינל נטה לתת אמון בכנותם של המומרים ובידע שלהם לגבי אמונתם החדשה.

בספרה מצטטת גיטמן מכתב אופייני שכתב סטפינאץ ב-7 במרץ 1942 לשר הפנים של המדינה העצמאית של קרואטיה, אנדריה ארטוקוביץ'.

"אינני סבור שנזכה לתהילה כלשהי אם ייאמר עלינו שפתרנו את הבעיה היהודית בדרך הקיצונית ביותר, כלומר האכזרית ביותר. פתרון השאלה הזאת חייב לשמש רק לענישת אותם אנשים שביצעו פשעים, לא לרדיפת אנשים חפים מפשע", כתב.

באופן דומה, הקרדינל לעתיד והארכיבישוף דאז היה מוכן לפעול להצלתם של אנשים ברמה האישית. לפני גירושם המתוכנן של יהודי זגרב, סטפינאץ אפילו הציע מקלט לרב הראשי של העיר, מירוסלב פרייברגר. הרב סירב והעדיף להישאר עם קהילתו. הוא מת באושוויץ.

כשפרייברגר סירב להצעה של סטפינאץ, הוא ביקש מהארכיבישוף להשגיח על הספרייה שלו. הספרייה הוחזרה בשלמותה לקהילה היהודית המתחדשת לאחר המלחמה.

יד ושם סירב להכיר בסטפינאץ כחסיד אומות העולם כשהוגשה לו בקשה לכך ב-1970, ולאחר מכן שוב ב-1994, היות שהוא לא סיכן את חייו כדי להציל יהודים.

האכסניה האוסטרית הייתה בית ההארחה הראשון לצליינים נוצרים בירושלים, שפתח את שעריו בעיר העתיקה ב-1863 (צילום: גדעון גרייף)
האכסניה האוסטרית הייתה בית ההארחה הראשון לצליינים בירושלים, שפתח את שעריו ב-1863 (צילום: גדעון גרייף)

קרבה לשלטון

כדי לסבך את העניינים עוד יותר, בעוד שמעת לעת סטפינאץ יצא נגד מעשי טיהור הגזע של ממשלת האוסטאשה, לעתים הוא הפגין תמיכה בשלטון.

ב-1942 סטפינאץ ביטא את תמיכתו בכך שהפך לחבר בפרלמנט של קרואטיה. מנהיג האוסטאשה פאבליץ' אפילו העניק לו את עיטור מסדר הכוכב ב-1944, כהוקרה על שירותו למדינה העצמאית של קרואטיה. קרבתו של סטפינאץ לשלטון העניקה לכמרים הקתולים בקרואטיה אור ירוק לסייע ברצח העם, וכמה נזירים פרנציסקנים היו מעורבים ישירות במעשי הטבח שבוצעו ביאסנובאץ, מחנה ההשמדה היחיד במלחמת העולם השנייה שלא נוהל בידי הנאצים עצמם.

"זאת הטרגדיה של הקרואטים היום", אומר גרייף. "הם משכנעים את עצמם שהשלטון שלהם היה בסדר… ושהפושעים נהגו נכון. אחרת, כל תפיסת העולם שלהם תקרוס".

האכסניה לא מנסה לכבס את עברו של האורח המהולל שלה. בקומה הראשונה של האכסניה יש תצוגת קבע של אורחי עבר ראויים לציון. כאן מוזכרת המחלוקת בין נקודות המבט של הקרואטים ושל הסרבים בנוגע לקרדינל סטפינאץ.

"אני מודע לתפקידו השנוי במחלוקת של הקרדינל במהלך מלחמת העולם השנייה ולמעשיו בתקופת שלטון האוסטאשה", אומר רקטור הכנסייה בוגניאר. "היות שהכנסייה הקתולית הכריזה על הקרדינל סטפינאץ כמבורך (כחלק מתהליך הקנוניזציה), אפשר להניח שרשויות הכנסייה בחנו כמובן גם את העניין הזה".

אנטה פאבליץ', שעמד בראש ארגון האוסטאשה הפשיסטי, היה מנהיגה של המדינה העצמאית של קרואטיה בתקופת מלחמת העולם השנייה (צילום: "יאסנובאץ: האושוויץ של הבלקן")
אנטה פאבליץ', שעמד בראש ארגון האוסטאשה הפשיסטי (צילום: "יאסנובאץ: האושוויץ של הבלקן")

הקנוניזציה של סטפינאץ

האכסניה האוסטרית בירושלים שוכנת במיקום בעל חשיבות סמלית רבה לנצרות – היא ממוקמת בוויה דולורוזה, דרך הייסורים שעבר ישו בדרך לגבעת הגולגולתא, שעליה נצלב. עובדה זו מובילה לשאלה אם הלוחית הלטינית היא ניסיון לקדם את מועמדותו של סטפינאץ לקבלת מעמד של קדוש.

תהליך הקנוניזציה של סטפינאץ החל ב-1998, כשהאפיפיור יוחנן פאולוס השני הכריז עליו כמבורך. סטפינאץ הוצג כקורבן של המשטר הקומוניסטי שלאחר המלחמה, שהעמיד אותו לדין ושלח אותו למאסר, שכמה שנים מאוחר יותר הומר למעצר בית. מאז, תהליך הקנוניזציה הוקפא בשל עברו של הקרדינל במלחמה.

"תמיד צריך להסתכל על התמונה המלאה, בכל עניין שרוצים להכריע בו. אם סטפינאץ הציל מספר יהודים, זה לא הופך אותו לאדם טוב או לאדם שהתנגד לאכזריות האוסטאשה"

ב-2017, ועדה משותפת של אנשי דת אורתודוקסים ובעלי תפקידים מחוץ לכנסייה מסרביה ומקרואטיה לא הצליחו להגיע להסכמה בנוגע לקרדינל.

במאי 2019, האפיפיור פרנציסקוס קרא לבצע בדיקה נוספת בעניינו לפני שיחליט אם להכריז עליו כקדוש. פתיחת הארכיון הסודי של האפיפיור פיוס ה-12 ב-2020 צפויה לחשוף פרטים רבים נוספים על מעשיו של סטפינאץ בתקופת המלחמה.

"תמיד צריך להסתכל על התמונה המלאה, בכל עניין שרוצים להכריע בו", אומר גרייף. "צריך להשוות את הגודל של החלקים השונים של התמונה, או בין מה שיותר ופחות משמעותי". לדבריו, "אפילו אם סטפינאץ הציל מספר מסוים של יהודים, זה לא הופך אותו לאדם טוב או לאדם שהתנגד לאכזריות האוסטאשה".

"אם יתגלו עובדות חדשות, כל אדם הגון יצטרך להעריך את העניין מחדש. אבל אם זה לא יקרה, מדוע שנעריך מחדש את מעשי הנבלה שלו?", הוא שואל.

עוד 1,117 מילים
כל הזמן // יום ראשון, 26 בינואר 2020
מה שחשוב ומעניין עכשיו

גנץ נענה להזמנת טראמפ, ייפגש איתו ביום שני

מפקד חיל האוויר לשעבר, אמיר אשל, מייעץ לגנץ ● נתניהו ייפגש עם טראמפ בשני ובשלישי ● גנץ: בתום הפגישה אשוב לישראל לדיוני החסינות ● נתניהו: עסקת המאה, הזדמנות שלא תחזור ● עמיר פרץ: טראמפ מתערב בבחירות ● טיבי מאשים את עיריית ירושלים במות הילד שנמצא מת בבור מים ● ליברמן: עיתוי פרסום העסקה קצת חשוד

עוד 17 עדכונים

השמאל חייב להציע חלופה לפתרון שתי המדינות כדי לחזור לשלטון

השמאל כבר עשרות שנים לא מקדם תהליך מדיני כי הוא לא בעמדת כוח. הוא השאיר את המלאכה בידי החברה האזרחית. זו עוסקת בפועל רק בקידום המימוש של פיתרון 2 המדינות ואיך לארגן ולנהל את הנסיגה/ההיפרדות/החלוקה – ולא בדרכים לגיבוש ולהשגת הרוב הפוליטי הנדרש למימוש פיתרון מדיני כלשהו.

במקביל לכך, הפיתרון התורן (והבודד) של השמאל לסכסוך, חלוקת הארץ ל-2 מדינות, נפרם מכמה סיבות: יישוב הגדה המערבית שנמשך עשרות שנים; עקשנות פלסטינית שמונעת התקדמות לעבר הסכם; מאמצים בינלאומיים לא יעילים לגרום לסיום הכיבוש; וחוסר החלטיות של ארה"ב לקדם הסכם באופן נחרץ. כל אלה הובילו לכך שפיתרון שתי המדינות כבר לא רלוונטי.

מותו של פיתרון 2 המדינות נקלט היטב בציבור. בעוד הפוליטיקאים בשמאל חוזרים על הדוגמה של שתי מדינות, ללא קשר למציאות בשטח, התמיכה בפתרון בקרב הציבור, הן הישראלי והן הפלסטיני, ירדה מתחת ל-50%. בנוסף, רוב של 2/3 בשתי האוכלוסיות מסכים כי לא ניתן ליישם את פיתרון שתי המדינות בעתיד הנראה לעין.

מותו של פיתרון 2 המדינות נקלט היטב בציבור. בעוד הפוליטיקאים בשמאל חוזרים על הדוגמה של שתי מדינות, ללא קשר למציאות בשטח, התמיכה בפתרון בקרב הציבור, הן הישראלי והן הפלסטיני, ירדה מתחת ל-50%

במצב זה, להמר על היפרדות ופתרון 2 המדינות בלבד מבלי לשקול חלופות זו גישה לא ראויה, אך זה בדיוק מה שהשמאל בכנסת עושה.

השמאל צריך לשאול את עצמו ביושר, איך הפכה הפרדת העמים על בסיס אתני/דתי – המרכיב המרכזי בפתרון שתי המדינות – למטרה העיקרית של השמאל הפרלמנטרי בישראל?

איך הפכו לאום יהודי ופלסטיני נפרד לחזון פוליטי חשוב הרבה יותר מאשר חלוקה שוויונית של הזכויות האזרחיות הפוליטיות והכלכלית עבור כל תושבי ארץ ישראל/פלסטין?

איך זה שהשמאל לא מהסס לדרוש השקעת סכומי עתק על מנת להפריד בין שתי אוכלוסיות, שבפועל השתלבו פיזית וכלכלית במהלך 52 השנים האחרונות ואף יותר? איפה עוד יש שמאל כזה?

איך הפכו לאום יהודי ופלסטיני נפרד לחזון פוליטי חשוב הרבה יותר מאשר חלוקה שוויונית של הזכויות האזרחיות הפוליטיות והכלכלית עבור כל תושבי ארץ ישראל/פלסטין?

היום אנחנו לכודים בין שמאל מוחלש שדבק בדוגמה של שתי מדינות/הפרדה שאינה ניתנת ליישום, ללא חזון לטווח הרחוק – לבין ימין, שיש לו את כל האנרגיה שמגיעה עם תנועת המתנחלים המשיחית שהיא חלק ממנו, ונציגיו הפוליטיים בכנסת יודעים להשיג את מבוקשם, אך גם לו אין כל חזון ארוך טווח אמיתי.

המשותף לשניהם הוא התביעה לשליטה בטחונית על כל האזור שבין נהר הירדן לים התיכון, ללא קשר להסדר הקבע הפוליטי שיושג, אם יושג.

הציבור הישראלי מעדיף מידה של הפרדה מהפלסטינים, אך מתעקש על שליטה ביטחונית על האזור כולו. הוא דוחה במידה רבה את הרעיון של מדינה פלסטינית עצמאית ולא רוצה לאבד גישה לארץ אבות בגדה המערבית. הוא בהחלט לא רוצה לחזור על הטראומה של נסיגה כפויה, שבמסגרתה יוחזרו מאות אלפי מתנחלים מהשטחים. נסיגה כזאת תהיה חלק מכל תרחיש מציאותי של פיתרון שתי המדינות.

הציבור הישראלי מעדיף מידה של הפרדה מהפלסטינים, אך מתעקש על שליטה ביטחונית על האזור כולו. הוא דוחה במידה רבה את הרעיון של מדינה פלסטינית עצמאית ולא רוצה לאבד גישה לארץ אבות בגדה המערבית

הימין, לעת עתה, אינו מוכן או אינו מסוגל לעצב חזון פוליטי שאינו אתנוצנטרי ומדיר, חזון שיכול להכיל את כל תושבי האזור ולספק להם זכויות אזרח והזדמנות כלכלית שווה.

השמאל, לו רק היה מגלה עניין בכך, בהחלט יכול. נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה יחד עם חזרה להצעות מדיניות היסטוריות שנדונו ברצינות על ידי התנועה הציונית בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת, כולל גישות פדרטיביות המכילות את השטח בין הים לירדן במדינה פדרלית אחת.

פירוש הדבר הוא שינוי פרדיגמה של ממש, אימוץ מדיניות שקרובה הרבה יותר לזו שנשקלה על ידי מקימי המדינה, אשר הבינו תמיד שבישראל תווצר מציאות דו-לאומית ועל כן נמנעו בכוונה להקים כאן מדינת לאום יהודי. זאת בניגוד להנהגה הפוליטית הנוכחית שרק לאחרונה עמדה על חקיקת חוק מדינת הלאום .

פירוש הדבר הוא שינוי פרדיגמה של ממש, אימוץ מדיניות שקרובה הרבה יותר לזו שנשקלה על ידי מקימי המדינה, אשר הבינו תמיד שבישראל תווצר מציאות דו-לאומית ועל כן נמנעו בכוונה להקים כאן מדינת לאום יהודי

המשמעות היא להחזיר את ערכי השמאל ואת האידיאולוגיה שהיא חלק מהחשיבה הציונית שהובילה להקמת המדינה וקראה בהכרזת העצמאות, לפתח את המדינה לטובת כל תושביה; לבסס אותה על חירות, צדק ושלום כפי שנחשבו על ידי נביאי ישראל; להבטיח שוויון מוחלט של זכויות חברתיות ופוליטיות לכל תושביה ללא קשר לדת, גזע ומין; להבטיח חופש דת, מצפון, שפה, חינוך ותרבות; לשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ולהיות נאמן לעקרונות מגילת האומות המאוחדות.

למה הציבור לא יתחבר להצעה שמסיימת את הכיבוש, קובעת את גבול הביטחון לאורך הירדן, מונעת היפרדות/הפרדה, שומרת על רוב יהודי של 2/3, נותנת אזרחות שווה לכל אזרח ותוביל לכך שישראל תחזיר לעצמה את צדקת דרכה?

עמנואל שחף הוא מהנדס, מנהל, איש מוסד, פעיל פוליטי וחברתי, בעל ניסיון רב תרבותי יוצא דופן, מעוניין במיוחד בחלופות מדיניות ומקדם היום פדרציה בארץ ישראל. חי עם שוש באזור השרון, אבא לשנים וסבא ל-8

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 714 מילים
ששה מהמועמדים הדמוקרטיים המובילים בעימות האחרון ביניהם בחודש ינואר. מימין: איימי קלובישר, פיט בוטיג׳ג׳, ברני סנדרס, ג׳ו ביידן, אליזבט וורן, טום סטייר

היום שאחרי טראמפ? מה חושבים המועמדים הדמוקרטים על איראן

שבעת המועמדים המובילים של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב מסכימים על דבר אחד: יש לעשות הכול כדי להימנע מעימות צבאי עם איראן ● אבל בנוגע להסכם הגרעין וללחץ שיש להפעיל על הרפובליקה האסלאמית, יש ביניהם הרבה חילוקי דעות ● מצאו את ההבדלים

עוד 885 מילים

הקצין הנאצי ששלף אותי מהטרנספורט והציל את חיי

40 שנה לאחר מותו, הלמוט קלייניקה, ששמר בסוד את העובדה שנתן מחסה לעובדי כפייה יהודים וסייע להם להימלט מגירוש למחנות המוות, קיבל את אות חסיד אומות העולם ● כתב זמן ישראל נכח בטקס המרגש

עוד 575 מילים

בשביל זה יש "חברים": המשמר האזרחי החרדי במונסי, ניו יורק, התמחה עד כה בתיקון פנצ'רים ובהשבת תשמישי קדושה אבודים ● אחרי הפיגוע הרצחני בבית הרב שם, הם מתמקדים בניסיונות להציל חיים של יהודים

עוד 982 מילים

למקרה שפיספסת

"אדם הוא תבנית נוף מולדתו"

בכל פעם שאני מטייל בארצנו הקטנטונת, אני נדהם מהגיוון הגאוגרפי הבלתי יאמן. אמנם היא לא גדולה בכלל, אבל הארץ שלנו מהווה גשר בין שתי יבשות וגבולותינו משתרעים מהמדבר הצחיח בדרום עד להרים המושלגים בצפון.

אך כמה שגיוון השטח מרתק, הגיוון היפה ביותר שלנו נמצא בין הגבולות. בין ההרים ומישורים ישנו גיוון של חיים יהודיים כפי שלא היה בהיסטוריה. כל עיר וכל כפר מציעים דרך אחר להיות יהודי.

כשאני הגעתי עם חבריי לארץ הזאת כעולה חדש לפני שנתיים וחצי, התברכנו למצוא בית בקיבוץ אורים שבעוטף עזה. אורים, אשר הוקם ב-1946 כאחת מאחת עשרה נקודות הנגב, נברא, ככל קיבוץ, על מנת להחזיר את עמנו לאדמה.

על פי חזון מנהיגי הזרם הסוציאליסטי של הציונות, אשר שנאו את החולשה וחוסר ההגנה של יהודי הגטו, הקיבוצים נועדו להפוך את תושביהם ליהודים חדשים, חזקים, ובריאים דרך חיים של צניעות ועבודה חקלאית.

אף כי רוב הזמן שביליתי בקיבוץ אורים היה בשבתות בין זמן השירות הצבאי שלי בבסיס, אורח החיים היפה שם מצא חן רב בעיניי.

הקיבוץ העיר בתוכי, בן אדם אשר נולד וגדל בפרוור חומרני בטקסס, אהבה עמוקה לפשטות. כשהלכתי הביתה כל שבוע, עם השמש השוקעת על השדות בנוף, ראיתי ילדים יהודיים רצים על הדשא הרחב ללא דאגה בעולם, ראיתי תיכוניסטים מתאספים במועדון שלהם, ומבוגרים חוזרים אל משפחותיהם מעבודה. לקיבוץ יש את היכולת לקשר בין ילדיו ופועליו לטבע אשר סביבם ולאיכרים היהודיים אשר עמלו גם הם על אותה אדמה לפני דורות רבים.

אחרי שנה וחצי בקיבוץ האהוב שלי, עברתי לתל אביב, הפריז המזרח תיכוני שלנו. בשעות צהריים האביכות אשר אפיינו את זמני בעיר הזאת עד עכשיו, ראיתי את התושבים הצעירים והשזופים של תל אביב נוהרים אל השדרות הרחבות ומתהלכים בין האוסף העצום של הבניינים הטמפלריים, האקלקטיים, הבאוהאוסיים, והברוטליסטיים בעיר.

תל אביב, עם מגדליה הגבוהים, החיי לילה הבלתי פוסקים, ומצעדי הגאווה הראוותנים, הביאה את המדינה כולה לתוך המאה ה-21. במדינה של היסטוריה ואידאולוגיה, אמונה ומאבק, תל אביב מתריסה בנהנתנות שלה.

כי העיר הזאת, החלון שלנו למערב, מציעה למדינה היהודית אורח חיים אוניברסלי, קוסמופוליטי, וליברלי. היא מקשרת אותנו לעולם אשר מעבר לגבולותינו ומחיה אותנו עם תקווה לעתיד שלפנינו. זה מה שתל אביב מציעה לתושביה, חיים אשר מוגדרים פחות על פי העבר היהודי, מאשר העתיד היהודי.

אך עם כל האהבה שלי לקיבוץ ולתל אביב, רק עיר אחת חרוטה לנצח בלבבי. כשאני הולך בסמטאותיה הצרות, בין ההריסות ואתרי בנייה, בין ארמונות עות'מאניים לשכונות חצר, נשמתי עפה לשמיים.

בעיר הזאת, הכל כך מבוקשת והכל כך אהובה, שלושים מאות של היסטוריה מוטלות על כל אחד מאתנו, ודורשות כבוד. כל נשימה בירושלים היא קרב וברכה.

כל שבוע כאשר אני עולה ברכבת דרך הגבעות המיוערות של יהודה אל עירנו הזהובה, הדאגות היומיומיות שלי נעלמות ואני מכושף מהסיפור של המקום הזה, סיפור של ארץ ועם משוחרר וכבוש ומשוחרר שוב פעם. לחיות בירושלים, בעדות החיה לקשר הקדוש בין עם, ארץ, ואלוקים, זה לחוות את הציביליזציה היהודית בכל תפארתה.

הגיוון הזה של אורחות החיים היהודיים, בין אלה של הקיבוצים, תל אביב, וירושלים בין היתר, הוא לא רק תוצר של התפתחות אקראית של מדינתנו. כל חלק של ישראל הוא פרי של תנועה אידאולוגית שונה: ציונות סוציאליסטית, תרבותית, דתית, ועוד רבות המציעות דרכים שונות להיות יהודים במולדתנו, חזונות אשר משקפים את כל חלקי הנשמה היהודית אשר הומיה בנו.

העבודה נותרה לנו, לבנות ולהיבנות, לעצב ולהתעצב על ידי הארץ אשר אליה שבנו.

מתן הוא עולה חדש מטקסס ומשרת כחייל בודד. הוא ציוני, מסורתי, ואוהב קרמבו בכל ליבו

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 508 מילים

תגובות אחרונות

עודכן אתמול
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

העולם הערבי מתחיל להכיר בהתרחשות השואה ● בישראל מדברים על סיפוח - בירדן מאיימים בביטול השלום ● שש שרות חדשות מככבות בממשלת לבנון, כולל שרת ביטחון ● ובלוב מצאו דרך מקורית להילחם בהטרדות המיניות ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

עוד 828 מילים

סודות האפיפיור שלא פצה פה בשואה נחשפים

רגע לפני שהוותיקן יחשוף 17 מיליון מסמכים הנוגעים להתנהגותו בתקופת השואה, סרט תיעודי חדש שופך אור על האפיפיור פיוס ה-12, שלא עשה דבר כדי למנוע את השמדת יהודי אירופה ● לדברי המומחים, לאפיפיור לא הייתה השפעה על מנהיגי הנאצים - אך הוא בהחלט יכול היה לנסות לפנות ללבם של אזרחי אירופה הקתולית ● במקום זאת, הוא דאג יותר לגורלן של יצירות האמנות

עוד 1,354 מילים

כמה זה עולה לנו כינוס פורום השואה בירושלים עלה לציבור 20 מיליון ש״ח

בדיקת זמן ישראל: אירוע 75 שנה לשחרור אושוויץ ביד ושם מומן מכספי ציבור בעלות של כ-20 מיליון שקלים ● ממשלת ישראל לא מימנה את אירוח המנהיגים הזרים ● התרומה של משה קנטור לא עברה דרך גופים ציבוריים ישראליים, אך גורם המעורה בפרטים טוען כי היא סייעה באירוח המנהיגים הזרים

אירוע 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ, שהתקיים אתמול (חמישי) ביד ושם בירושלים, מומן כולו מכספים של גופים ציבוריים ישראליים בעלות כוללת של 20 מיליון שקלים. כך עולה מבדיקת זמן ישראל.

מדובר בעלות צנועה יחסית להפקת ענק מושקעת, בהשתתפות עשרות אישים בכירים מישראל והעולם – כולל מספר חסר תקדים של ראשי מדינות בישראל.

בבית הנשיא מבהירים כי המימון לאירוע התקבל מבית הנשיא, משרד החוץ, השב"כ, רשות שדות התעופה, המשטרה ועיריית ירושלים.

עוד עולה מבדיקת זמן ישראל כי קרן פורום השואה הבינלאומי, בראשותו של יוזם האירוע, איש העסקים היהודי-רוסי משה קנטור, לא השתתפה במימון האירוע. גורם בבית הנשיא מבהיר כי "לא ניתנה תרומה או מעורבות של כסף שלא קשור להוצאות תקינות ממשרד האוצר".

אירוח המנהיגים הזרים בבית הנשיא, לעומת זאת, לא נעשה, ברובו הגדול, על חשבון ממשלת ישראל, מאחר שלא מדובר בביקורים ממלכתיים. משרד החוץ והשב"כ השתתפו בחלק קטן מהעלויות, בעיקר עלויות האבטחה, כמקובל בביקורים בלתי-ממלכתיים של מנהיגים זרים. הנוהל בביקורים כאלה הוא שממשלות המדינות המתארחות מממנות את הביקור של עצמן.

גורם המעורה בפרטים טוען כי התרומה של קרן פורום השואה הבינלאומי בראשות קנטור "סייעה בחלק ממימון האירוח של המנהיגים הזרים". אותו גורם לא ידע, או לא רצה למסור, איזה מנהיגים זרים התארחו במימונו של קנטור ובאיזו עלות.

מקרן פורום השואה הבינלאומי לא נמסרה תגובה ובקרן סירבו למסור פרטים ולענות לשאלות בנושא.

מיד ושם נמסר כי נושא המימון לא נמצא באחריות המוזיאון.

מבית הנשיא נמסר כי האירוע ביד ושם מומן כולו על ידי ממשלת ישראל בהתאם להקצאות תקינות ושקופות של משרד האוצר, וכי אירוח המנהיגים הזרים לא התבצע במימון ממשלת ישראל.

עוד 242 מילים

מפעלי ים המלח משנים את הטבע

הדיווח המדובר על ״הנהר הסודי״ בים המלח חידד: ספק אם יש עוד מקום בעולם שבו הטבע נכנע כה מהר להתנהלות אנושית ברוטלית ● לפנטזיות על תיירות בולענים הצטרף עכשיו הגרנד קניון החדש שלנו, שהוא בעצם תעלה תפעולית של מפעלי ים המלח ● הגאולוגים כבר נתנו לזה שם: עידן ה״אנתרופוקן״, שבו האדם משנה את פני הפלנטה

עוד 744 מילים
אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
חֲסִינוּת

אל מול מנהיגי אומות העולם אשר הגיעו לירושלים, בירת הנצח של ישראל, על מנת לציין את זכר השואה, לשחרר את נעמה ולחשוף את עסקת המאה, אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינת חסינות בארץ ישראל, היא מדינת בנימין

ברחוב בלפור קמה משפחת נתניהו, שם עוצבה דמותה הרוחנית, הכוחנית והמלוכנית, שם חיה חיי נוחות מרבית, יצרה סרטוני רשת ויראליים והורישה לעולם כולו את דף המסרים הנצחי.

לאחר שהוגלתה המשפחה מביתה בכוח הזרוע, שמרה לו אמונים גם מן הווילה שבקיסריה, ולא חדלה מתפילה ומתקווה לשוב אל בית ראש הממשלה ולחדש שם ימיה כקדם.

מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרה המשפחה לשוב ולהיאחז בביתה העתיק, ובעשור האחרון שבה אל מעון ראש הממשלה עם פטרונים, טייקונים, מממנים ובני דודים, שהביאו את ברכת הקידמה לכל יושבי הבית שנושאים נפשם לעצמאות כלכלית.

השואה המשפטית שנתחוללה על המשפחה בזמן האחרון, במהלכה הוגשו כנגדה כתבי אישום מזעזעים, הוכיחה מחדש את ההכרח בפתרון בעיית המשפחה המלכותית, על ידי חידוש מוסד החסינות בארץ ישראל, אשר תעניק לאבי המשפחה מעמד של מנהיג נשגב בתוך משפחת העמים.

בכ"א בנובמבר 2019 קיבל היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט ימ"ש, החלטה המחייבת הגשת כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים. הכרזה זו של היועץ המשפטי לממשלה כנגד המשפחה המלכותית – אינה ניתנת לביצוע.

זוהי זכותה הטבעית של משפחת נתניהו להיות מורמת מעם ופטורה מהטרדות משפטיות במולדתה.

לפיכך נתכנסנו אנו חברי מועצת הביביסטים, נציגי הליכוד והימין, בדיון מליאת הכנסת על בקשת החסינות, ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית על השלטון בישראל ועל יסוד הבוז שלנו לשמאל, לכחול לבן, לערבים, לפרקליטות, לתקשורת, לג'ורג' סורוס, לקרן לישראל חדשה, למערכת המשפט ולכל מי שביבי אומר לנו, אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינת חסינות בארץ ישראל, היא מדינת בנימין.

אנו קובעים שהחל מרגע זה ועד להקמת הממשלה בתום הבחירות שייערכו ב-2 במרץ 2020 ועד בכלל – ינהיג בנימין נתניהו את עם ישראל כראש ממשלה קבוע ונצחי, ויהיה פטור מכל ניג'וס, הטרדה, הצקה, ביקורת וחקירה כראש מדינת בנימין.

מדינת בנימין תהיה סגורה לחקירה משטרתית ולבדיקה משפטית.

מדינת בנימין תשקוד על פיתוח ההון המשפחתי לטובת כל ילדיה.

מדינת בנימין תהא מושתתת על יסודות התיחמון, הספין והמניפולציה, לאור חזונם של מלכי ישראל. תנהיג שיטת הפרד ומשול בין אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש שימוש ברגשות דת, העדר מצפון, לשון פוגענית וחינוך קלוקל; תשמור על הנכסים הקדושים לכל בני המשפחה; ותהיה נאמנה לזלזול בעקרונות האומות המאוחדות.

מדינת בנימין לא תהיה מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של הפרקליטות, המשטרה, העיתונות והחברה האזרחית ותפעל להרחבת השפעתה החברתית והכלכלית על ארץ ישראל בשלמותה.

מתוך ביטחון בנתניהו בנימין הננו חותמים בחתימת ידנו על הכרזה זו, במושב מועצת החסינות הזמנית, על אדמת המולדת, בעיר הקודש ירושלים, ערב שבת,
כ"ז בטבת תש"פ, 24 בינואר 2020.

רגב מירי / ביטן דוד / אמסלם דודו / אוחנה אמיר / זוהר מיקי / ריקלין שמעון / סג"ל אראל / מגל ינון / ציפר בני / טאוב גדי, ד"ר / ברדוגו יעקב / ביסמוט בועז / הביביסטית רונית / נתניהו יאיר / נתניהו אבנר / נתניהו שרה

עוד 452 מילים

דיווח: גנץ נוטה שלא להיענות להזמנת טראמפ להגיע לבית הלבן בשבוע הבא

היועמ"ש מנדלבליט צפוי להודיע על העמדה לדין של ח"כ ביטן ● יושב ראש כחול לבן ימסור מחר בערב הצהרה לתקשורת ● הקרמלין: שחרור נעמה יששכר מתעכב כי טרם הוגשה בקשת חנינה רשמית ● הפרקליטות ערערה על ההחלטה שלא לאפשר חיפוש בטלפונים של שלושה מיועצי נתניהו

עוד 21 עדכונים

עוד לא ירד המסך על אירועי פורום השואה הבינלאומי ופרשת נעמה יששכר, וכבר עולה מסך חדש, על תכנית מדינית דרמטית שתהפוך לנושא מרכזי בבחירות הקרבות ● זו לכאורה ההצגה של נתניהו, אך ראש הממשלה יצטרך לגייס את כל הכוחות השיווקיים שלו כדי למכור את תוכנית טראמפ למחנה הימין, בעוד שראשי כחול-לבן, שעבדו בתיאום עם הבית הלבן בחודשים האחרונים, יתמכו בה כאיש אחד ● פרשנות

עוד 895 מילים

צינור הגז לא יסופח

סיבוב התעמולה שעשה ראש הממשלה על הפיכת ישראל למעצמת אנרגיה צפוי להסתיים כמו מסעות תעמולה שערך בעבר: בכלום ● ישראל מחזיקה בפחות מחצי אחוז מעתודות הגז הטבעי בעולם, וסיכויי ההקמה של צינור הגז לאירופה קלושים ● היה עדיף בהרבה אם נתניהו היה יכול להתגאות בהישגים בתחום האנרגיה המתחדשת

עוד 943 מילים

ישראל יודעת כיצד להתמודד עם ההצפות, אך לא עושה דבר

ד"ר סיניה נתניהו הובילה דוח בין-משרדי לממשלה על היערכות ישראל להסתגלות לשינויי אקלים, ובו המלצות לתכנית פעולה אסטרטגית לאומית ● הדוח אושר על ידי השרים כבר ב-2018, אך ההחלטות האופרטיביות לא יושמו עד היום ● החודש היא הביטה בכאב בתוצאות השיטפונות, וידעה שניתן היה למנוע חלק ניכר מהנזקים ● טור מיוחד

עוד 721 מילים

העירייה קונסת בעלי כלבים שכבר חוסנו או עזבו את העיר

עיריית רחובות שיגרה יותר מ-3,000 דוחות, בטענה כי כלבים לא חוסנו ● בין מקבלי הקנסות: בעלי כלבים שחוסנו, וגם תושבים שעזבו את העיר ושינו את כתובתם בתעודת הזהות ● בשירות הווטרינרי מסבירים שמערכת רישום הכלבים "ישנה ולוקה בחסר" ולא מעדכנת שינויי כתובת מהארנונה ● אבל בעירייה מטילים את האחריות דווקא על המתלוננים: "לא מדובר ב'תקלה׳, אלא בחוסר עדכון של בעלי הכלב״

עוד 1,141 מילים ו-1 תגובות
סגירה
בחזרה לכתבה