מח"ש: "השוטר שירה למוות ביהודה ביאדגה לא ביצע עבירה פלילית"

מח"ש קבעה כי השוטר שירה בצעיר בן העדה האתיופית הלוקה בנפשו, נמצא בסכנת חיים שהצדיקה את השימוש בנשק● הורתה למשטרה לבדוק את סוגיית הטיפול באנשים הלוקים בנפשם ולברר מדוע לקח לשוטרים זמן כה רב להיענות לקריאת המשפחה

אטאלאי ביאדגה אביו של יהודה ביאדגה (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
אטאלאי ביאדגה אביו של יהודה ביאדגה

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, החליטה על דעת פרקליט המדינה, כי לא נמצא חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי השוטר שירה למוות בינואר ביהודה ביאדגה ז"ל מבת ים, צעיר בן העדה האתיופית הלוקה בנפשו (24).

לפי חקירת מח"ש, השוטר ירה בביאדגה פעמיים בלבד כהגנה עצמית, ולא ביצע כל וידוא הריגה.

במח"ש מסבירים: "נמצא כי פעולתו של השוטר נבעה מתחושה של סכנת חיים קרובה ומיידית, בנסיבות שבהן קמה הצדקה חוקית לשימוש בנשק".

עם זאת, מח"ש העבירה ביקורת על התנהלות המשטרה בפרשה. ממח"ש נמסר: "הוחלט להעביר לבחינת משטרת ישראל את בחינת פרק הזמן שחלף עד להגעת כוחות המשטרה לזירה, ואת סוגיית טיפול שוטרי סיור במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו".

עוד ציינו במח"ש: "אין במסקנה זו כדי להפחית, ולו במאום, מהטרגדיה הקשה שאירעה לבני משפחת המנוח, ועל הצורך בהתבוננות רחבה על השתלשלות העניינים שהובילה בסופו של דבר למותו של  צעיר שסבל מקשיים נפשיים".

"רץ במהירות בסכין שלופה"

לפי חקירת מח"ש, יצא ביאדגה מביתו כשהוא עטוף בטלית ובידו סכין. בני משפחתו פנו אל מכריהם בבקשה לקרוא למשטרה, כדי שיטפלו באירוע. בפניות אל המשטרה נאמר: "הבחור משתולל עם סכין… אתם רוצים שהוא יפגע במישהו?…יש לו סכין מטבח ענקית, כמו חרב, בשלוף".

לפי החקירה, המשטרה הגיעה למקום, ואז, לאחר שביאדגה ז"ל זוהה על ידי שוטר, שקרא לעברו לזרוק את הסכין, הוא החל להתקדם בריצה לעבר השוטר, כשידו האוחזת בסכין מונפת מעלה, ומכוונת אל השוטר. בתגובה ביצע השוטר שתי יריות, מטווח קצר ביותר, שכן לדבריו, חש סכנת חיים ברורה ומיידית.

השוטר הסביר בהודעתו, כי פעל כך משום שהמנוח רץ לכיוונו, ולא נרתע מכך ששלף נשק והורה לו לזרוק את הסכין. במח"ש אומרים כי "גרסאותיהם של שלושה עוברי אורח שצפו באירוע, תמכו חד משמעית בגרסה זו".

לדברי עוברי האורח, ביאדגה רץ לכיוון השוטר היורה עם סכין שלופה מושטת קדימה בגובה הראש, במהירות רבה, ונראה באופן ברור כמנסה לפגוע בשוטר. לדברי אחד מעורבי האורח: "אם השוטר היה מתמהמה עוד שנייה, הוא היה אוכל את הסכין".

במח"ש קבעו על סמך עדותם של עוברי האורח, כי השוטר צעק לביאדגה לפני שירה בו, וביקש שיניח את הסכין. הוא כיוון אליו את האקדח והזהיר אותו לפני שירה.

במח"ש מבהירים: "טענות מסוימות שפורסמו  במהלך החקירה, כגון הטענה כי המנוח נורה בראשו או הטענה כי בוצע בו וידוא הריגה, הופרכו לחלוטין לאחר שנבדקו ביסודיות".

עוד 350 מילים
סגירה