חזקת החפות?

עו"ד רם כספי מגיע לשימוע לנתניהו במשרד המשפטים (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90
עו"ד רם כספי מגיע לשימוע לנתניהו במשרד המשפטים

מאז הסתבך ראש ממשלת ישראל בפלילים, רוֹוח במחוזותינו הביטוי "חזקת החפות". רוצה לומר, אל תאשימו את ראש הממשלה, הוא חף מפשע עד שתוכח אשמתו ועד אז הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות.

אלא שבמקרה דנן אין הדברים פשוטים כפי שמנסים לתאר אותם. כאן מדובר בנבחר ציבור בכיר שנחשד בקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים בשלושה תיקים חמורים. מדובר במשרת ציבור זמני שאמור לשמש דוגמה ומופת לאזרחות טובה. בפועל הוא משמש ההפך הגמור.

חזקת החפות רלוונטית לאדם מן השורה, לאזרח הפשוט, לא לראש ממשלה שמנצל את כוחו, מעמדו, השפעתו ושליטתו הרבה כדי לקעקע את מערכות השלטון והחוק, לנטרל את שומרי הסף ולחמוק ממשפט.

אלא שבמקרה דנן אין הדברים פשוטים כפי שמנסים לתאר אותם. כאן מדובר בנבחר ציבור בכיר שנחשד בשלושה תיקים חמורים. משרת ציבור זמני שאמור לשמש דוגמה ומופת לאזרחות טובה

ובמילים אחרות, חזקת החפות אינה רלוונטית לנבחר ציבור בכיר שמתנהל כעבריין צמרת, שלא לומר כמַאפיונר. חזקת החפות אינה רלוונטית למשרת ציבור זמני המזלזל ללא הפסק ברשויות החוק, מתנשא עליהן ולא מכבד לא את הדמוקרטיה, לא את שומרי הסף שלה, לא את אזרחי ישראל ולא את עצמו. לאדם כזה חזקת חפות אינה רלוונטית, שהרי מעשיו מעידים על חוסר תום לב בלשון המעטה ועל פעילות עבריינית־לכאורה בלשון ברורה יותר.

לעניין זה אזכיר שאפילו את יום הבחירות (הקודמות וביתר שְׂאת הנוכחיות) ניצל נתניהו כדי לעבור על החוק, וכש"הפריעו" לו לעשות כן ולא אִפשרו לו להמשיך לעבור על חוק הבחירות פרסם סרטון מביך (כמו כל סרטוניו, אגב) ובו התרעם על מי שמנע ממנו לעבור על החוק ודרש למעשה, שיַחזור בו.

באותו סרטון אומלל ביקש נתניהו לתת לו קנס, אבל שיאפשרו לו להמשיך לעבור על החוק. והמסר הבעייתי לאזרחי ישראל: תעברו על החוק, אין שום בעיה, לכל היותר תשלמו קנס. מצטער, חברים, אבל לאדם כזה אין שום זכות להשתמש בחזקת החפות, אדם כזה לא צריך לעמוד בראשות ממשלת ישראל אלא לעמוד למשפט כאחד האדם.

באותו סרטון אומלל ביקש נתניהו לתת לו קנס, אבל שיאפשרו לו להמשיך לעבור על החוק. והמסר הבעייתי לאזרחי ישראל: תעברו על החוק, אין שום בעיה, לכל היותר תשלמו קנס

כבר נתנו לפניי את הדוגמה של מורה החשוד בהטרדה מינית או במעשים מגונים – אין ספק שעומדת לו חזקת החפות אבל באופן טבעי מורה כזה מושעה מתפקידו עד לבירור העניינים ושום הורה לא יהיה מוכן שילַמד את בנו או את בתו.

כנ"ל המקרה של גננת מתעללת – האם תיתנו לגננת החשודה בהתעללות בילדים לטפל בילד שלכם? ודאי וּודאי שלא. אז למה לראש ממשלת ישראל, התפקיד הבכיר ביותר בישראל, אתם מוחלים ומוכנים שימשיך לכהן כרגיל למרות התנהלותו הבעייתית וכתבי האישום הכפופים לשימוע?

ראש ממשלה שיודע שהוא חף מפשע לא מתנהל כפושע. נקודה. ראש ממשלה שיודע שהוא חף מפשע מכבד את רשויות החוק והשלטון, לא תוקף אותן ולא נלחם בהן.

ראש ממשלה שמאמין שלא יהיה כלום כי אין כלום מתפטר מכל תפקידיו הציבוריים, מתעקש לקיים משפט צדק כמה שיותר מהר ונאבק על חפותו בבית המשפט.

ראש ממשלה שמאמין שלא יהיה כלום כי אין כלום מתפטר מכל תפקידיו הציבוריים, מתעקש לקיים משפט צדק כמה שיותר מהר ונאבק על חפותו בבית המשפט

ראו מקרה אולמרט שאומנם הורשע וישב בכלא, אבל בניגוד לנתניהו לא האשים את רשויות החוק, לא נטרל את שומרי הסף של הדמוקרטיה ולא ברח ממשפט. להפך, הוא נשא באחריות למעמדו ולתפקידו, כיבד את רשויות החוק, את שומרי הסף ואת הדמוקרטיה, התפטר ונלחם בבית המשפט, בדיוק כפי שמצופה ממשרת ציבור בכיר שנחשד בפלילים.

בנקודה זו הרשו לי לפנות ישירות לראש ממשלת ישראל אף שברור לי שלא יקרא את הדברים, וגם אם בדרך נס הדברים יובאו לידיעתו, הוא יתעלם מהם במקרה הטוב או יתקוף אותם במקרה הטוב פחות, שהרי האזרחים משעממים אותו ולא מעניינים אותו.

נתניהו, בניגוד לשאר ראשי הממשלות של ישראל, אתה לא מנהיג ולא מתנהל כראש ממשלה אלא כראש משפחת פשע. מנהיג אמיתי וראש ממשלה היה מסתגר עמוק בארון מרוב בושה: לראש ממשלת ישראל, שלא מפסיק לזלזל ברשויות החוק ובבכירים שהוא עצמו מינה, נערך שימוע על שלושה כתבי אישום חמורים. תתבייש. קצת בושה לא תזיק לך.

והינה הזכרתי את המצב הבעייתי בלשון המעטה שבו חשוד בכיר בפלילים ממנה את האנשים שאמורים לחקור אותו (מפכ"ל משטרה, יועץ משפטי לממשלה, פרקליט מדינה, מבקר מדינה…), בהם אדם שעומד בניגוד עניינים מובהק, חריף וחד – הד"ר אביחי מנדלבליט.

מנדלבליט היה מזכיר הממשלה ועבד עם נתניהו בדיוק בתקופה הנדונה (כך שצפוי שידע על המעשים בזמן אמת ולכל הפחות היה עֵד להם בזמן התרחשותם) ונתניהו אף נפגש איתו עשרות פעמים בארבע עיניים!

מנדלבליט היה מזכיר הממשלה ועבד עם נתניהו בדיוק בתקופה הנדונה (כך שצפוי שידע על המעשים בזמן אמת ולכל הפחות היה עֵד להם בזמן התרחשותם) ונתניהו אף נפגש איתו עשרות פעמים בארבע עיניים! זה הרי מצב בלתי נסבל, בלתי נתפס ובלתי מתקבל על הדעת!

בהתנהלותו של נתניהו אין רק פן פלילי־לכאורה אלא גם פן ציבורי־מוסרי בעייתי: נתניהו לא מסתפק בהרס אושיות הדמוקרטיה הישראלית, התקשורת הישראלית (שבה סיים לבצע הפיכה רבתי והשתלטות עוינת לפני כשנתיים) ושומרי הסף – אלא הוא אף מתעקש למוטט את החברה הישראלית ולרוקן אותה בשיטתיות מכל המוסר והערכים שהיא הושתתה עליהם. הוא מצליח לפורר את החברה הישראלית לפירורים דקים של שנאת אחים.

תקצר היריעה מלתאר את כל ההתנהלות הבעייתית הקשורה בנתניהו, אזכיר חלק ממנה בקצרה: העלאת סרטוני הסתה מביכים וילדותיים לרשתות החברתיות (סרטונים שבהם נתניהו מגחיך את עצמו, מתבזה ומבזה אותנו); התנהלות בעייתית של אשת ראש הממשלה שנוסף על כל זאת מתנהל נגדה משפט בכפפות של משי; התנהלות שאגדיר ילדותית (היא הרבה יותר מילדותית, אבל אסתפק בזה כרגע) של בנו של ראש הממשלה ועוד ועוד.

הגענו למצב הטרגי שבו ראש ממשלת ישראל חטף מדינה שלמה והפך אותה בת ערובה. הוא משעבד עַם שלם לצרכיו המשפטיים, העברייניים־לכאורה והאנוכיים. אדם אחד תוקע מדינה שלמה

מן הון להון הגענו למצב הטרגי שבו ראש ממשלת ישראל חטף מדינה שלמה והפך אותה לבת ערובה. הוא משעבד עַם שלם, מדינה שלמה לצרכיו המשפטיים, העברייניים־לכאורה והאנוכיים. אדם אחד תוקע מדינה שלמה ועושה בה כרצונו. לא נשמע כדבר הזה במדינה דמוקרטית.

שחרר אותנו מעולך הכבד, נתניהו! מגיע לנו מנהיג אמיתי שישרת אותנו ורק אותנו, מנהיג ישר והגון, אנושי ולא רובוטי, מכבד ולא מזלזל ומתנשא. תן לנו לברך "ברוך שפטרנו מעונשו של זה" ולהתחיל לשקם את החברה והמדינה מכל ההריסות, החורבות והנזקים הרבים שאתה משאיר אחריך.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 956 מילים
סגירה