הכנסת החדשה מקווים לקדנציה, מתכוננים לבחירות

בהשבעת הכנסת ה-22 אתמול, הח״כים החדשים-ישנים הסבירו כי זו בסך הכל החזרה הגנרלית לטקס ההשבעה של הכנסת ה-23 ● ללא התקדמות ממשית במו״מ להקמת ממשלה, נתניהו מתחיל לגלות סימני מצוקה ● "אין מדינה שמאותגרת כמו שאנחנו מאותגרים בעולם הזה", אמר בנאומו אתמול ● אפשר גם לומר, באותה מידה, שאין ראש ממשלה שמאותגר כמוהו בעולם ● פרשנות

ראשי המפלגות עם נשיא המדינה בטקס פתיחת הכנסת ה-22, 3 באוקטובר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
ראשי המפלגות עם נשיא המדינה בטקס פתיחת הכנסת ה-22, 3 באוקטובר 2019

1

הכנסת ה-22 יצאה אתמול (חמישי) לדרך שיכולה להסתיים בעוד כמה שבועות. כולם יודעים את זה. הבדיחות שהתרוצצו באולם המליאה וביציע רק הוסיפו צחוק וקצת סרקזם לתחושת הזמניות של הפוליטיקה הישראלית המתערערת.

חברי כנסת הסבירו כי השבעת הכנסת ה-22 היא בסך הכל חזרה גנרלית לטקס ההשבעה של הכנסת ה-23. אחרים טענו שהם לא מורידים את הפרחים שתלו להם על דש הבגד, כי הם לא ינבלו עד הכנסת הבאה. שיישאר.

נשיא המדינה רובי ריבלין הפציר בקול בוכים בראש הממשלה בנימין נתניהו וביו"ר כחול-לבן בני גנץ ללכת לממשלת אחדות. נראה היה שהוא היחידי בסביבה שחרד באמת לגורל המדינה, אם תצא לסיבוב בחירות שלישי.

נשיא המדינה ראובן ריבלין עם יו
נשיא המדינה ראובן ריבלין עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בטקס פתיחת הכנסת ה-22 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

הנשיא טען שהמנהיגים מבזבזים את חלום המדינה, זורקים 1.7 מיליארד שקל לפח, ותיאר ממשלה אוטופית שבה השרים מטפלים במעונות לגיל הרך ובאלימות בחברה הערבית.

אילו היה איכפת לפוליטיקאים ששמעו את ריבלין, הם היו יוצאים מהמליאה לפינת הקפה ביחד איתו וסוגרים עניין. אבל נתניהו וגנץ דחפו זה את זה יותר עמוק לתוך המבוי הסתום, והנשיא חזר מאוכזב למעונו ברחביה, דחף את מתווה הפשרה שלו עמוק לכספת, וסובב בכעס את המפתח.

2

נתניהו הוא היחידי שיודע לנאום בכנסת הזו. פעם היו בשטח אוראטורים טובים לידו, כמו דוד לוי או יוסי שריד, אבל היום הוא נותר זוהר לבדו על הפודיום.

נתניהו נאם אתמול באולם שאגאל, אחרי טקס ההשבעה בכנסת, וירד לרזולוציות של הסכנה האיראנית שמרחפת עלינו בימים האלה ממש. נתניהו נשמע מעניין ואמין, עד לרגע שבו כרך את מצבנו הביטחוני בצורך להקים ממשלת אחדות מהירה שהוא יתחיל לנהל אותה, כמובן.

כאן כבר הדביקו לו את האינטרס הפוליטי ואת המשחק הכפול, לאמור: אנחנו לא יודעים אם אתה רוצה ממשלת אחדות או בחירות; אנחנו רק יודעים שאתה רוצה להיות ראש ממשלה בלי הפסקה.

בנימין נתניהו נואם בטקס פתיחת הכנסת ה-22 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
בנימין נתניהו נואם בטקס פתיחת הכנסת ה-22 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"אין מדינה שמאותגרת כמו שאנחנו מאותגרים בעולם הזה", אמר נתניהו בנאומו. אפשר גם לומר שאין ראש ממשלה שמאותגר כמוהו בעולם, על ספינה מתנדנדת ועם שלושה כתבי אישום בפוטנציה על הראש. אדם שמקורב מאד לנתניהו יצא אתמול במתקפה רבתי על השימוע שמתנהל נגד ראש הממשלה באותן שעות ממש.

"בכתב החשדות נגד נתניהו אין שום דבר, זה ברור", אמר המקורב לזמן ישראל. "גם היועץ [המשפטי לממשלה, אביחי] מנדלבליט סבור כך, אבל הוא במלכודת. הוא לא יכול לעמוד בלחץ העצום של כל האנשים שסובבים אותו.

"מנדלבליט הוא איש ימין, ממשפחה ימנית, אבל השמאלנים בפרקליטות בוחנים אותו בשבע עיניים. לנתניהו אין שום סיכוי במצב הזה. הם לא יוציאו אותו זכאי. אולי יסגרו תיק או יורידו לו סעיף בשביל ההצגה, אבל לא יותר מזה. המשחק מכור".

"מנדלבליט הוא איש ימין, ממשפחה ימנית, אבל השמאלנים בפרקליטות בוחנים אותו בשבע עיניים. לנתניהו אין שום סיכוי במצב הזה. הם לא יוציאו אותו זכאי"

"לנתניהו לא תהיה ברירה", סיכם המקורב. "הוא לא יבקש חנינה ולא ילך לעסקת טיעון כל כך מהר. הוא ייקח את כתב האישום וילך להתמודד עימו בבית המשפט. עד הסוף".

נתניהו נפגש אתמול בבוקר עם אביגדור ליברמן. מקורבו של נתניהו טוען שליברמן יכול לקבל מנתניהו רוטציה, ולהיות ראש ממשלה במהלך הקדנציה, וזה הפתרון היחידי למשבר. אחרת אין מנוס מבחירות, למרות התחינות של הנשיא ומיליוני אזרחים במדינה הזו, שלא רוצים לראות את הסיוט הזה חוזר בפברואר הקרוב.

3

נתניהו המאותגר אוהב לומר כי "דברים רעים חותכים באיבם". הוא הרגיש אי-נחת בליכוד לקראת העברת המנדט לגנץ, ובעיקר לקראת תקופת האי-ודאות המסוכנת שאחריה: 21 יום שבהם אפשר להטיל את הרכבת הממשלה על כל חבר כנסת אחר. נתניהו ביקש לשמור על הגב שלו בליכוד וזרק לחלל האויר את רעיון הפריימריז המהירים לראשות המפלגה.

סביב המהלך הזה רצות שתי אסכולות. האחת טוענת כי נתניהו לא התכוון להצעה ברצינות, אלא ניסה לאתר כיסי התנגדות. השנייה קובעת כי נתניהו באמת רוצה להוליך את הליכוד לפריימריז חדשים, כדי לנצח ולשמש יו"ר הליכוד גם בשנים הבאות, גם אם יאלץ לפרוש או לצאת לנבצרות מתפקיד ראש הממשלה.

כך או כך, גדעון סער נענה לקריאה, ונתניהו אולי נפל בפח שטמן לעצמו. אין אדם אחד בליכוד שסבור שיש מי שיכול לנצח היום את נתניהו בקרב על ההנהגה, אבל ההתנגדות לפריימריז היא גורפת, גם בגלל המלחמה הפנימית שהיא גוררת בתקופה כל כך רגישה.

גדעון סער מגיע עם המשפחה לטקס השבעת הכנסת ה-22 (צילום: דוברות הכנסת)
גדעון סער מגיע עם המשפחה לטקס השבעת הכנסת ה-22 (צילום: דוברות הכנסת)

לסער עצמו אין מה להפסיד. אם נתניהו יישאר ראש הממשלה, הוא לא ייתן לו להתקרב לתפקיד שר, למרות שהוא במקום השישי ברשימת הליכוד לכנסת. ההערכה היא כי בהתמודדות מול נתניהו, סער יוכל לקבל 30 אחוזים מהקולות ואולי יותר, ולקבע את עצמו כאלטרנטיבה. הנה עוד סיבה להתנגדות של החברים בצמרת הליכוד לפריימריז. אף אחד לא יופתע אם הרעיון ייגנז באותה מהירות שבה עלה.

4

יאיר לפיד ויתר אתמול על נשיאות ארצות הברית. תשאלו למה? אם הוא ויתר על הרוטציה לראשות הממשלה שלא הייתה בידיו ממילא, הוא יכול היה לוותר גם על הבית הלבן שאליו הרי עמד להיכנס בכל רגע, אחרי ההדחה של דונלד טראמפ.

גם בכחול-לבן לגלגו על הצעד של לפיד. "אם הוא היה עושה את זה לפני שבועיים, יום אחד לפני הבחירות -אולי היו לנו עוד שני מנדטים על חשבון הליכוד", אמרו שם. ומישהו בעל רקע צבאי הוסיף: "זה היה ירי על יבש".

תגיות
עוד 753 מילים
סגירה