והרי התחזית ל-2060: כולנו נמות מחום, בעיקר בירושלים

מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב מגלה כי הטמפרטורה בירושלים צפויה לעלות ב-40 השנים הקרובות בכ-4 מעלות, תלוי בגידול האוכלוסייה בעיר הבירה ● גם בערים אחרות הטמפרטורה צפויה לעלות משמעותית ● ודווקא בבאר שבע צפויה עליה מתונה יחסית

ילדים מתקררים במים ליד מגדל דוד בירושלים (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
ילדים מתקררים במים ליד מגדל דוד בירושלים

מחקר שנערך על ידי חוקרים ישראליים מציג את הנתונים הקונקרטיים שעומדים מאחורי האיום הערטילאי "התחממות גלובלית". לפי המחקר, שמתפרסם בגיליון החדש של כתב העת "אקולוגיה וסביבה", הטמפרטורה בירושלים תעלה ב-40 השנה הקרובות (עד 2060) ב-4.1 מעלות על פי התרחיש החם ביותר, וב-2.9 מעלות "בלבד" על פי תרחיש קצת יותר אופטימי. ההשלכות של התחממות כה עוצמתית על כל תחומי החיים יהיו מרחיקות לכת.

המחקר, שנערך על ידי ד"ר חופית יצחק בן שלום ממכללת סמי שמעון ומבית הספר פורטר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב (בהשתתפות מספר עמיתים מאוניברסיטת תל אביב), בדק מה תהיה טמפרטורת האוויר בשעה החמה של היום –  שלוש אחר הצהריים – ב-2060 בירושלים, תל אביב, באר שבע ואילת.

החישובים התבססו על ההתחממות שכבר נרשמה בערים אלה בארבעת העשורים האחרונים (בבאר שבע, למשל, הטמפרטורה כבר עלתה ביותר מ-3 מעלות צלזיוס מאז 1980), ועל תרחישים שונים לקצב גידול האוכלוסייה. ככל שאוכלוסיית הערים תגדל – כך הן יתחממו מהר יותר.

המסקנה העיקרית של המחקר היא שבאיזורים יבשים ומדבריים, ההתחממות צפוייה להיות דרמטית יותר מאשר במישור החוף. "לא פרסמנו תחזית מדוייקת לגבי תל אביב וערי החוף", אומרת בן שלום, "מפני שהיתה בעייה להשיג נתונים מדוייקים מהעבר מתחנות ניטור מייצגות. אבל בגדול ברור לנו שההתחממות בערי החוף תהיה מתונה יותר".

אם אוכלוסיית ירושלים תגדל ב-40 השנים הקרובות ב-70% – תחזית סבירה בהחלט לאור קצב גידול האוכלוסייה בישראל – הטמפרטורות בה יעלו כאמור ב-4.1 מעלות לעומת היום. אם אוכלוסיית הבירה תצמח בקצב מתון יותר שדומה לעשורים האחרונים, הטמפרטורה תעלה רק ב-2.9 מעלות.

אם אוכלוסיית ירושלים תגדל ב-40 השנים הקרובות ב-70% – תחזית סבירה בהחלט לאור קצב גידול האוכלוסייה – הטמפרטורות בה יעלו ב-4.1 מעלות לעומת היום

גם אילת צפוייה לבעור: עלייה של 3.9 מעלות בתרחיש גידול של 70% באוכלוסייה, ו-2.8 מעלות אם האוכלוסייה תצמח בקצב מתון. דווקא בבאר שבע ההתחממות תהיה יותר מאופקת: 1.7 מעלות בתרחיש המקסימלי ו-1.2 בתחזית הסולידית.

הנתונים קיצוניים ומטרידים, אבל בן שלום מסכימה שייתכן שבמהלך הזמן הם יתבררו דווקא כאופטימיים לעומת המציאות. השנים האחרונות לימדו אותנו שההתחממות מתקדמת בקפיצות ולא בגרפים סדורים ועקביים, ובמהירות שעולה בהרבה על תחזיות המומחים.

לא מן הנמנע, אם כן, שבשעת צהריים רותחת של 2060, כשתושבי ירושלים יביטו במד הטמפרטורות, הם יאמרו לעצמם שעלייה של 4 מעלות הייתה יכולה להיות גן עדן לעומת המציאות המהבילה של חייהם.

עוד 352 מילים
סגירה