פרשני חצר חושפים לפעמים יותר ממה שהתכוון המפעיל שלהם

נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק לראש הממשלה בנימין נתניהו את המנדט להרכיב ממשלה, ב-25 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק לראש הממשלה בנימין נתניהו את המנדט להרכיב ממשלה, ב-25 בספטמבר 2019

"החלטת היועמ"ש צפויה להתקבל באמצע חודש דצמבר, רגע לפני עזיבתו של פרקליט המדינה שי ניצן. במידה שיצליחו פרקליטי נתניהו להביא לתהליך השלמת חקירה, יוכל ראש הממשלה להיות רגוע ולהחזיק את המנדט אצלו תקופה ארוכה יותר. השלמת חקירה פירושה דחייה של כמה חודשים טובים. שי ניצן כבר יהיה עמוק באזרחות כשתתקבל ההחלטה הסופית בתיקים" (מתי טוכפלד, "ישראל היום" 3.10.19)

מה שיפה בפרשני-חצר, שהם חושפים לפעמים יותר ממה שהתכוון המפעיל שלהם. אז הנה, שחור על גבי שחור, בחצי פיסקה, הטקטיקה של נתניהו – לקבל ממנדלבליט עוד טובת-הנאה מכריעה אחת, "השלמת-חקירה", ובכך להרוג שתי ציפורים במכה אחת: את הקמת הממשלה, ואת שי ניצן.

ואז? בחירות, כשנתניהו בתפקיד ראה"מ, או מלא-מלא, בחסדי ליברמן ועמוק בכיסו, או בתפקידו הזמני-קבוע, החדש יחסית שכבר נדמה כשגרה מאוסה, של "ראש ממשלת מעבר".

מה שיפה בפרשני-חצר, שהם חושפים לפעמים יותר ממה שהתכוון המפעיל שלהם. אז הנה, שחור על גבי שחור, בחצי פיסקה, הטקטיקה של נתניהו

אז בשבועות הקרובים המדינה בידיים של:

1

מנדלבליט – שצריך לגלות עמידות ויושרה מן הסוג שטרם נחשפו אצלו. הוא אמור להתעלות לגודל השעה, ולחתור להכרעה בשיא המהירות. לאחר שהתמחה בשנים האחרונות, כמו קודמו בתפקיד ויינשטיין, בכל מגוון שיטות הדחיינות, המסמוס ומשיכת הזמן, עליו להבין שכלו כל הקיצין.

ממשלה חדשה שבראשה נאשם בפלילים לא תוכל ליהנות מאמון הציבור, גם אם על פי החוק היבש לכאורה ניתן למצוא לכך תימוכין. כך גם באשר למערכת בחירות נוספת, שתצא לדרך כשאחד משני המועמדים לתפקיד ראש הממשלה הינו בחזקת נאשם. חלקים גדולים בציבור הישראלי, שגם כך רובו מאבד אמון במערכות המדינתיות, יראו בכך בצדק אינדיקציה נוספת לכשל מערכתי חמור.

למרבה הדאגה, מכלול התנהלותו של מנדלבליט בחקירות נתניהו ובחקירות שחיתות נוספות (מישהו אמר דרעי/ ליצמן/ ביטן?) מהווה בסיס נרחב לחשש שתוכנית נתניהו תצליח ומנדלבליט יעניק לו את "השלמת החקירה",  או ימצא דרכים יצירתיות אחרות למשיכת זמן ולמסמוס החשדות החמורים.

למרבה הדאגה, התנהלותו מנדלבליט בחקירות נתניהו ואחרים (מישהו אמר דרעי/ ליצמן/ ביטן?) מבסס חשש שתוכנית נתניהו תצליח, ומנדלבליט ימצא דרכים יצירתיות למשיכת זמן ולמסמוס החשדות החמורים

באשר לשי ניצן, ברור שנתניהו ופרקליטיו חותרים להוצאתו מהתמונה, ויש להניח שסיבותיהם עימם. גם כאן, תפקידו של מנדלבליט איננו לספק את מבוקשם, אלא לפעול כאיש  מקצוע בשירות האינטרס הציבורי.

במידת הצורך עליו להאריך את כהונתו של פרקליט המדינה, כפי שנעשה במקרים רבים בשירות המדינה ובמערכת הביטחון כאשר בעל תפקיד בכיר נדרש לסיים פרוייקט משמעותי. אסור לאפשר החלפת פרקליט מדינה בטרם תתקבל הכרעה סופית בכל תיקי נתניהו.

2

גנץ – הפרסומים העקשניים על נטייתו של גנץ "להתפשר" על כניסה לממשלה עם נתניהו, בתירוץ כזה או אחר, מעידים כנראה כי הוא עלול לבחור בדרך הקצרה והקלה-לכאורה, כדי למנוע מעצמו עוד מערכת בחירות מסוכנת.

זוהי עוד אחת מהתוצאות הרות-האסון שהמיטה עלינו כהונתו בת ה-13 שנים של נתניהו. כל מתחריו מסתכלים עליו מלמטה, לא רק כעמדה פסיכולוגית, אלא כעובדה ארגונית-הסטורית.

כל אנשי "הקוקפיט" של כחולבן תפקדו במשך שנים תחת נתניהו, כרמטכ"לים או כשרים בממשלותיו. קשה להם מאוד, ולגנץ אישית אולי עוד יותר משותפיו, לראות עצמם כשווי-משקל לנתניהו.

גנץ יכול וצריך להיות תקיף יותר כלפי מנדלבליט והפרקליטות. עליו לתבוע מהם להשלים את ההליכים במהירות המקסימלית, להגיע להכרעה ובכך להסיר את החסם בפני הקמת ממשלה.

גנץ יכול וצריך להיות תקיף יותר כלפי מנדלבליט והפרקליטות. עליו לתבוע מהם להשלים את ההליכים במהירות המקסימלית, להגיע להכרעה ובכך להסיר את החסם בפני הקמת ממשלה

עליו גם לממש את חובתו למצביעיו בכל הקשור בפיקוח על פעולותיו של נתניהו בהקשרים המדיניים-בטחוניים. בהיעדר שרים בעלי משקל סגולי, ועם שומרי סף מורתעים ומוחלשים, נתניהו מוכיח בחודשים האחרונים חוסר אחריות והיעדר עכבות, גם בסוגיות בטחון לאומי קריטיות.

בהיעדר "איזונים ובלמים" אחרים, מוטל על גנץ ועל שותפיו הבכירים להיכנס לנעליים אלה ולרסן את דחפיו המסוכנים של נתניהו, הנובעים ממצוקתו המשפטית-פוליטית.

3

ליברמן – מי שנמצא בעמדה הנוחה ביותר, ויכול בכל רגע לממש את האופציה שיש לו על מניית-שליטה בליכוד, ובימין כולו, בהסכמת נתניהו, תמורת חסינות.

בעקבות מחדל מתמשך של התקשורת, רוב הציבור אינו מודע לנסיבות שבהן בחר ליברמן להצביע בעד פיזור הכנסת. כפי שפורסם ב"מקור ראשון", הסיבה האמיתית לא היתה חוק הגיוס, וגם לא יצר לאו-בר-כיבוש לנקום בנתניהו.

ליברמן ולנתניהו היה הסכם על מיזוג בין ישראל ביתנו לליכוד, הסכם שנתניהו בחר להפר ברגע האחרון, מסיבות שטרם הובהרו. נראה כי בסיבוב הזה, אליו מגיע ליברמן מחוזק משמעותית, נתניהו ייאלץ להעלות את המחיר

לליברמן ולנתניהו היה הסכם על מיזוג בין ישראל ביתנו לליכוד, הסכם שנתניהו בחר להפר ברגע האחרון, מסיבות שטרם הובהרו. נראה כי בסיבוב הזה, אליו מגיע ליברמן מחוזק משמעותית, נתניהו ייאלץ להעלות את המחיר.

למול עסקת-חלומות כזו, האם בסופו של דבר יעדיף ליברמן ללכת לבחירות נוספות, או לשמש כ"מלבין" של נתניהו במסגרת ממשלה תלת-מפלגתית עם הליכוד וכחולבן?

4

ריבלין – שיכול למצוא-מחדש את הממלכתיות ואת עמוד השידרה, ולקבוע שראש ממשלה תחת כתבי אישום הוא כתם בל-יימחה, וסכנה ברורה ומיידית לבטחון הלאומי ולדמוקרטיה הישראלית.

ריבלין יכול למצוא-מחדש את הממלכתיות ואת עמוד השידרה, ולקבוע שראש ממשלה תחת כתבי אישום הוא כתם בל-יימחה, וסכנה ברורה ומיידית לבטחון הלאומי ולדמוקרטיה הישראלית

עליו לדרוש ממפלגת-האם שלו לחזור לעצמה, ולבחור ממלא-מקום לנתניהו, שייכנס לתפקידו מיד עם החלטת יועמ"ש על כתב-אישום.

ובמקביל עליו להצהיר שח"כ שיש כנגדו כתב חשדות, ובוודאי כתב אישום, *לא יוכל לקבל את המנדט להרכבת ממשלה*, ולקרוא לכנסת להעביר חוק ברוח זו במיידי, לפני שהיא מתפזרת, אם תתפזר.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 793 מילים
סגירה