עליה חדה בפשעי שנאה אנטישמיים בניו יורק‎

משטרת ניו יורק דיווחה על 311 פשעי שנאה עד לחודש ספטמבר, לעומת 250 בתקופה המקבילה ב-2018 ● "הטיפול בכך הוא ריצה למרחקים ארוכים"

יהודי חרדי חולף על פני מכונית משטרה בשכונה יהודית חרדית בברוקלין (צילום: Spencer Platt/Getty Images)
Spencer Platt/Getty Images
יהודי חרדי חולף על פני מכונית משטרה בשכונה יהודית חרדית בברוקלין

מספר פשעי השנאה נגד יהודים בעיר ניו יורק עלה במידה משמעותית בתשעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית, כחלק מעליה כללית בעבירות השנאה בעיר.

משטרת ניו יורק דיווחה על 311 פשעי שנאה בסך הכול עד לחודש ספטמבר, לעומת 250 שדווחו בתקופה המקבילה ב-2018. את הנתונים מסר מארק מולינארי, העומד בראש כוח המשימה של משטרת ניו יורק למאבק בפשעי שנאה.

מולינארי אמר כי 52% מפשעי השנאה המדווחים, שהם 163 מקרים, כוונו נגד יהודים. במהלך אותה התקופה אשתקד דיווחה משטרת ניו יורק על 108 פשעי שנאה אנטישמיים.

במפגש שנערך ביום חמישי עם תורמים יהודים התייחס מולינארי למספרים ולאמצעים הננקטים כדי למנוע פשעים אנטישמיים בעיר. הוא מנה רשימה של פשעי שנאה אנטישמיים שהגיעו לכותרות בשבוע זה בלבד:

  • קבוצת בני נוער אשר העיפה את כובעיהם של שני גברים יהודים מראשיהם.
  • קבוצת ילדים אחרת ניפצה את חלונותיו של בית כנסת בברוקלין בראש השנה.
  • עוד במהלך החג, קבוצת ילדים שלישית נטפלה לאשה יהודיה ומשכה מעליה את המטפחת והפאה שחבשה.

"למרות שמדובר בסמיכות מדהימה בין התקריות, לא מדובר באותה קבוצת ילדים בשלושת המקרים", אמר מולינארי. "הלוואי שאדם אחד בניו יורק היה זה שביצע את כל 311 פשעי השנאה שלי, והייתי יכול לאסור אדם אחד ולסלק את התופעה.

באופן כללי אני מתמודד עם 311 בני-אדם אקראיים מרקעים מאוד שונים שמבצעים את פשעי השנאה האלה כנגד אנשים שונים".

מולינארי אמר שלא נראה כי ההתנהגות הנפשעת מגיעה מצד קבוצות שנאה קיצוניות מוכרות כמו הקו-קלקס-קלאן או משתתפי צעדת הימין הקיצוני שהפגינו לפני שנתיים בשרלוטסוויל, וירג'יניה

זהו האתגר שעומד בפני העיר, המנסה לסכור גל גואה של שנאה בתחומיה, גל שחלק ניכר ממנו מכוון כלפי יהודים. מולינארי אמר שלא נראה כי ההתנהגות הנפשעת מגיעה מצד קבוצות שנאה קיצוניות מוכרות כמו הקו-קלקס-קלאן או משתתפי צעדת הימין הקיצוני שהפגינו לפני שנתיים בשרלוטסוויל, וירג'יניה.

"הנרטיב הלאומי הוא לא הנרטיב שאנחנו רואים כאן בעיר ניו יורק", אמר מולינארי. "לא משוטטות פה חבורות של תומכי עליונות הגזע הלבן משום סוג, לא נושאי-לפידים במכנסי חקי ולא חובשי ברדסים". מאוחר יותר הוסיף, "אידאולוגיה פוליטית, אידאולוגיה דתית – זה לא משהו שאנחנו רואים בניו יורק".

לצדו של מולינארי הופיעה באירוע גם דברה לאוטר, שהחלה באחרונה בתפקידה כראש המשרד העירוני החדש למניעת פשעי שנאה, לאחר קריירה בליגה נגד השמצה ובארגונים יהודיים אחרים. לאוטר הדגישה כי אחד המפתחות למניעת פשעי שנאה, בעיקר בקרב ילדים מרקעים שונים, הוא חינוך ושותפות ארוכת-טווח בין קהילות דתיות ואתניות.

"בשלב מסויים החלה הקהילה היהודית לסגת מהמחויבות שלה לעיסוק ביחסים בין-קהילתיים", אמרה. "עכשיו אנחנו מרגישים את ההשלכות. זו עבודה קשה. הטיפול בבעיות האלה הוא ריצה למרחקים ארוכים".

באירוע הכריזה הפדרציה היהודית של ניו יורק על שורה של יוזמות חדשות למלחמה באנטישמיות בכרך היהודי הגדול באמריקה. יחד עם המועצה היהודית לקשרים בין-קהילתיים, משקיעה הפדרציה 4 מיליון דולרים לאורך שנתיים בשיפור האבטחה הפיזית של 2,000 מוסדות יהודיים.

כמו כן מגייסת הפדרציה שישה מנהלים שיתאמו ביחד את האבטחה הקהילתית ליהודים בחמשת רובעי העיר, וכן בפרוורים וסטצ'סטר קאונטי ולונג איילנד, ועוד מתאם מיוחד למחנות הקיץ היהודיים באזור. הפדרציה גם מקימה ועדת אבטחה בין-קהילתית שתעבוד עם קבוצות אתניות וקהילות מיעוטים אחרות.

"תקוותנו היא שהשקעה אסטרטגית זו תאפשר ליהודים בכל האזור ולבני כל הדתות להרגיש רצויים במוסדותינו, מאובטחים במרחבים הקהילתיים שלנו, ובטוחים באופן כללי", אמרה אליסה דוקטורוף, נשיאת הפדרציה בעבר. "עלינו להושיט עזרה לבני-אדם אחרים, לקהילות אחרות, כדי שנוכל לצפות מהם להושיט לנו עזרה".

למולינארי היו גם חדשות טובות: מספר פשעי השנאה שבוצעו בספטמבר האחרון ירד בהשוואה לספטמבר 2018, לאחר עלייה במהלך כל שנת 2019.

בין משחיתי הרכוש יש בני נוער שלא מכירים את ההיסטוריה האנטישמית של צלב הקרס ולא יודעים מה הוא מסמל. בקהילה היהודית קוראים ללמד על השואה כדי להבהיר כי הסמל הנאצי אינו רק סימן מעורר פרובוקציה

לדברי מולינארי, 87% מפשעי השנאה האנטישמיים השנה היו מה שכינה "פרחחות פושעת", בעיקר השחתת רכוש בתוספת ציור צלבי קרס. שאר 13% היו פשעים של אדם כנגד אדם, כגון תקיפות. כדי שתקרית אנטישמית תסווג כפשע שנאה, עליה להיות פשע של ממש, בניגוד לקריאת משפטים פוגעניים כלפי מישהו.

אולם לאוטר אמרה שגם גורם הגיל ממלא תפקיד בציורי צלבי הקרס. בין משחיתי הרכוש, לדבריה, ישנם בני נוער שאינם מכירים את ההיסטוריה האנטישמית של צלב הקרס ואינם יודעים מה הוא מסמל. היא קראה לבתי הספר ללמד על השואה כדי להבהיר כי הסמל הנאצי אינו רק סימן מעורר פרובוקציה.

"הילדים שעושים צלב קרס לא יודעים מהו צלב קרס", אמרה לאוטר. "זהו בדיוק סוג הדברים שאני רוצה לבחון. צריך לומר דברים ברורים. ילדים לא מבינים מה זה פשע שנאה".

עוד 679 מילים
סגירה