פחות חשבון נפש, יותר איחולים לחג: במערכת הפוליטית מקבלים את יום הכיפורים תש"ף

פרקליטי נתניהו יוכלו למסור את סיכומיהם עד 22 באוקטובר; מנדלבליט צפוי להחליט לגבי הגשת כתב אישום עד פרישת שי ניצן בדצמבר ● מחרתיים תדון הוועדה המסדרת של הכנסת בפיצול ימינה ● ב-65% מהקלפיות בבני ברק נכחו מתחזים למשקיפים של העבודה ● בשבוע הבא יציג ליברמן את תוכניתו להתמודדות עם המשבר הפוליטי

  • הכותל המערבי, לפנות בוקר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
    יונתן זינדל, פלאש 90
  • תל אביב, אתמול (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
    מרים אלסטר, פלאש 90
  • קבר רבי שמעון בר יוחאי במרון, היום (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
    דוד כהן, פלאש 90
  • כפרות בבית שמש, השבוע (צילום: Oded Balilty, AP)
    Oded Balilty, AP
  • בני ברק, השבוע (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
    יונתן זינדל, פלאש 90
07:29 עריכה

ב-65% מהקלפיות בבני ברק הוצבו משקיפים שהתחזו לנציגים של מפלגת העבודה – כך פורסם הבוקר ב"הארץ". שלשום העבירה הפעילה הפוליטית אורנה אנג'ל את המידע ליושב ראש ועדת הבחירות, חנן מלצר.

ב"הארץ" מצאו לפחות 112 קלפיות שבהן ישבו נציגים עם כתבי מינוי מזויפים – ששמותיהם לא הופיעו ברשימותיה של העבודה. ביהדות התורה הכחישו שהנציגים הוצבו מטעמם.

07:48 עריכה

בשבוע שעבר הודיעה ישראל ביתנו שאם עד יום כיפור לא תושג התקדמות בפתרון המשבר הפוליטי תציג המפלגה הצעה משלה לפתרון המבוי הסתום. לפי דיווח בחדשות 12, יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יציג את המתווה שלו בשבוע הבא.

הבוקר מתפרסם ב"מעריב" ראיון עם ליברמן, שבו הוא מכנה את שרת התרבות והספורט מירי רגב "בהמה" ואת שר החוץ ישראל כ"ץ "שקרן עלוב" (קטעים מהראיון פורסמו אתמול באתר "מעריב"). לפי דיווח של יואב קרקובסקי אתמול בתאגיד השידור כאן, יש בליכוד מי שסבורים שתוכניתו של ליברמן היא להיעדר מהצבעה על ממשלת מיעוט בראשות בני גנץ – דבר שעשוי לאפשר את השבעתה של ממשלה שכזו, ובכך יביא לקצן של שנות נתניהו בשלטון (אפשרות זו הוצגה בחודש שעבר על ידי רביב דרוקר).

הבוקר עוסק נחמיה שטרסלר ביחסיהם של נתניהו וליברמן. שטרסלר מציג תזה רווחת במערכת הפוליטית, שלפיה ליברמן מעוניין בחיסולו הפוליטי של נתניהו, והוא מוכן לעשות לא מעט לשם כך. לפי טור הדעה, נתניהו היה גורם מרכזי בפתיחתה של החקירה הפלילית נגד בכירי ישראל ביתנו, ועתה מעוניין ליברמן לראות את נתניהו מאחורי סורג ובריח.

08:26 עריכה

אמש הסתיימו ארבעת ימי השימוע שנערכו לראש הממשלה נתניהו בפני היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. עד 22 באוקטובר, סוף חג סוכות, יוכלו פרקליטיו של ראש הממשלה למסור את סיכומיהם. אז יתכנס הצוות בראשות מנדלבליט כדי לסכם את השימוע מבחינתם. ההערכה הרווחת היא שהיועץ המשפטי לממשלה מעוניין להגיע להחלטה בעניין כתב אישום עד שפרקליט המדינה שי ניצן יסיים את תפקידו בדצמבר הקרוב.

אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90)
מנדלבליט בהגיעו למשרד המשפטים, אתמול (צילום: פלאש 90)

אחד הנושאים שבלטו בסיקור השימוע היה העיסוק בהיעדרותה של הפרקליטה ליאת בן ארי, שנכחה רק במחצית מימי הדיונים בגלל חופשה שנקבעה מראש.

09:10 עריכה

כתב "ידיעות אחרונות" יובל קרני מדווח שפעילי ליכוד קיבלו בימים האחרונים מכתבי הדחה מהתנועה. לפי המכתב המצורף, הפעילים קראו במערכת הבחירות להצביע לרשימות המתחרות בליכוד.

10:17 עריכה

מחרתיים, ביום חמישי, תתכנס הוועדה המסדרת של הכנסת כדי לדון בפיצולה של ימינה לשתי סיעות, הבית היהודי – האיחוד הלאומי והימין החדש, כך פורסם בערוץ כנסת. עם הפיצול ימנה הימין החדש שלושה חברים, איילת שקד, נפתלי בנט ומתן כהנא, והבית היהודי – האיחוד הלאומי ימנה ארבעה, רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ', מוטי יוגב ואופיר סופר.

מימין: בצלאל סמוטריץ', מוטי יוגב, עידית סילמן, איילת שקד, נפתלי בנט ורפי פרץ (צילום: פלאש 90)
מימין: בצלאל סמוטריץ', מוטי יוגב, עידית סילמן, איילת שקד, נפתלי בנט ורפי פרץ, אחרי פרסום מדגמי הבחירות (צילום: פלאש 90)

ביום זה תתכנס גם הוועדה הזמנית לחוץ וביטחון כדי להקים שתי ועדות משנה זמניות: ועדת משנה למודיעין, שירותים חשאיים, שבויים ונעדרים וועדת משנה למוכנות וביטחון שוטף. בדיון גם ייקבע הרכב החברים בשתי ועדות המשנה.

11:05 עריכה

ב-25 בספטמבר הטיל הנשיא ריבלין על ראש הממשלה נתניהו להקים ממשלה. ליושב ראש הליכוד ניתנו אז 28 ימים להקים ממשלה, שיסתיימו ב-23 באוקטובר. תחילה מסרו גורמים בסביבתו של נתניהו, שאם ראש הממשלה יווכח שאין בכוחו להקים ממשלה, הוא לא ישתהה וישיב את המנדט לנשיא. אולם לאחרונה חל שינוי, וקולות אחרים נשמעים כעת, ולפיהם, בכוונת נתניהו להשאיר את המנדט אצלו לעת עתה. לפי הערכות, נתניהו רוצה שהמנדט יהיה אצלו כשליברמן יציג את תוכניתו לפתרון המשבר הפוליטי. ייתכן אף שראש הממשלה יפעל להעביר החלטה במרכז הליכוד, שתבצר את מעמדו כיושב ראש, בטרם יושב המנדט לנשיא.

ראובן ריבלין נותן לבנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה, ב-25 בספטמבר 2019 (צילום: ראול ווטליף)
ריבלין בעת הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו בחודש שעבר (צילום: ראול ווטליף)

אחרי מערכות בחירות קודמות, פנו לא אחת המועמדים שעליהם הטיל הנשיא להרכיב ממשלה בבקשה לקבלת הארכת זמן – בת 14 יום. הנשיא נהג לאשר את הבקשה. אולם כעת לא צפוי ריבלין לנהוג כבעבר. עם תום המנדט של נתניהו, עתיד ריבלין להטיל על גנץ את מלאכת הרכבת הממשלה.

11:38 עריכה

חבר הכנסת יועז הנדל התנצל בפני השר רפי פרץ על הדה לגיטימציה שעשתה כחול לבן ל"אדם ראוי שתרם מחייו למען המדינה". פרץ השיב שהוא "סולח בלב שלם".

12:00 עריכה

"אני מתנצל מעומק ליבי על מה שקרה. לא התכוונתי לפגוע", כתב הבוקר השר דודי אמסלם בחשבון הפייסבוק שלו בהתייחס לדברים שאמר שלשום ב"חדשות הבוקר" בקשת 12. אמסלם אמר אז שבגלל המשאבים שמקצה המשטרה לחקירות נתניהו, לא נותרים משאבים להתמודדות עם רצח נשים. לדבריו, הוא לא ידע שלפניו התראיינה לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה, שלפי החשד נרצחה על ידי בעלה. אמסלם כתב שסמיכות הראיונות היא שהביאה לתוצאה עגומה. עוד כתב השר שהוא פעל "בתום לב ומחוסר ידיעה".

קצת ארוך, אבל מתבקש…ביום ראשון התראיינתי לתכנית הבוקר בקשת12 מהבית שלי במעלה אדומים.בעודי ממתין לתורי, הסתבר לי רק…

פורסם על ידי ‏דוד אמסלם David Amsalem‏ ב- יום שלישי, 8 באוקטובר 2019

13:16 עריכה

ערב יום כיפור שורה של פוליטיקאים מאחלים חתימה טובה, מבקשים סליחה ומשתפים בהגיגיהם

15:26 עריכה

הראיון המדובר של אביגדור ליברמן לבן כספית במעריב, עלה כעת לאינרטנט, ונדמה שהזירה הפוליטית עדיין עסוקה בשאלה: מה גרם ליו"ר ישראל ביתנו ומי שהיה בעברו אחד האנשים הקרובים ביותר לבנימין נתניהו לצאת בהתקפה כה חריפה, כמעט חסרת תקדים, נגד נתניהו ומפלגת הליכוד?

יכול להיות שהתשובה לשאלה זו טמונה בקטע ספציפי מאד באותו ראיון. "לצערי, ביבי לא מסוגל להבין מושגים כמו חברות או נאמנות", אומר שם ליברמן. "הרי לא במקרה אין לנתניהו אפילו חבר אחד בחייו האישיים. תבדוק אותי, אפילו אחד אין. היו לו הרבה חברים, הכרתי את כולם, ראיתי איך כולם עוזבים, זה אחר זה.

"היום הוא לבד, בודד, בלי אף חבר. הוא לא מסוגל להבין שחברות לא נמדדת כשהכל טוב, אלא דווקא ברגעי משבר. גם כשחבר עושה טעות או שטות ואתה כועס ורותח עליו, תפקידך הוא לתמוך בו ברגעים הקשים".

זו לא הפוליטיקה, זה לגמרי אישי.

אביגדור ליברמן עם בנימין ושרה נתניהו בדרך לביקור מדיני, בדצמבר 1996 (צילום: יעקב סער/לע
אביגדור ליברמן עם בנימין ושרה נתניהו באותם ימים, כשחבר היה חבר. דצמבר 1996 (צילום: יעקב סער/לע"מ)
15:36 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הצטרף לרשימת המברכים לקראת כניסת יום כיפור, ועמד על מהות חשבון הנפש והתיקון הטמונים ביום זה.

וגם זכר לברך את חוגגי יום האופניים, כפרה עליו.

16:45 עריכה

רגע לפני ששקט מבורך נופל על הזירה הפוליטית למשך 25 שעות, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי מקבל את המילה האחרונה, בשורת ציוצים נוגעת ללב – משהו שאפשר להסכים עליו.

גמר חתימה טובה לכולם! נחזור במוצאי החג.

סגירה