לייסי שוורץ דלגאדו מחזיקה ספר תורה בבת מצווה שלה (צילום: Courtesy)
Courtesy

בלי סודות "בגיל 18 גיליתי שאבי הביולוגי הוא אפרו-אמריקאי"

לייסי שוורץ דלגאדו תמיד נראתה שונה, ובבית הכנסת שאלו אותה אם היא ממוצא אתיופי ● אבל רק בגיל 18 גילתה שאמה ניהלה רומן עם גבר אפרו-אמריקאי ● היום היא מסתובבת בארה"ב עם הסרט התיעודי שעשתה על סיפור חייה ● ובחתונה שלה השמיעו מוזיקת סול והורה

על רקע העלייה של המתחים האתניים בארצות הברית אל פני השטח, יש אנשים המקדמים דיאלוג כדרך לבניית גשרים. אחת מהן היא לייסי שוורץ דלגאדו, שסיפורה האישי מנווט בין זהות יהודית לבין זהות אפרו-אמריקאית.

בסרט התיעודי שלה, Little White Lie, שוורץ דלגאדו יוצאת בעקבות הסוד המשפחתי שעיצב את חייה: בגיל 18 היא גילתה שאביה הביולוגי היה למעשה גבר אפרו-אמריקאי, שאמה ניהלה איתו רומן מחוץ לנישואים.

בחמש השנים שעברו מאז השלמת הסרט, הרבה השתנה באמריקה. הנשיא האפרו-אמריקאי הראשון, ברק אובמה, דמוקרט, הוחלף על ידי הרפובליקאי דונלד טראמפ, שזכה בבחירות שהתנהלו בטונים גבוהים מול הילארי קלינטון.

שוורץ דלגאדו מכירה בכך שהשיח על גזענות בארצות הברית היה "מורכב" בשנים האחרונות. לדעתה, הסרט מציע לצופים דרך להתמודד עם הנושא הרגיש הזה.

לייסי שוורץ דלגאדו עם אמה פגי שוורץ בתמונה מתוך הסרט התיעודי Little White Lie (צילום: ג'יימס אדופולוס\ Courtesy)
לייסי שוורץ דלגאדו עם אמה פגי בתמונה מתוך הסרט התיעודי Little White Lie (צילום: ג'יימס אדופולוס\ Courtesy)

הניחו שהיא ממוצא אתיופי

בתור ילדה יהודייה בוודסטוק, ניו יורק, שוורץ דלגאדו הבחינה שהיא נראית שונה מהוריה, רוברט ופגי . העור שלה היה כהה יותר, והשיער שלה היה מתולתל יותר. בבת המצווה שלה, אחד מהמתפללים בבית הכנסת הניח שהיא ממוצא אתיופי.

בתחילה, הוריה הגיבו לבלבול של בתם בכך שסב-סבו של רוברט הגיעה מסיציליה, צומת תרבותי בין אפריקה, המזרח התיכון ואירופה.

בזמן שעברה מהתיכון לקולג', היא החלה לפקפק בהסבר הזה – במיוחד לאחר שהקולג' שבחרה, ג'ורג'טאון, ראה בה סטודנטית אפרו-אמריקאית לכל דבר.

בגיל 18, לאחר שהוריה התגרשו, היא גילתה את האמת: אמה ניהלה רומן עם גבר אפרו-אמריקאי, רודני פרקר, שהיה אביה הביולוגי.

"כשהתחלתי את הסרט, נאבקתי לשלב בין החלקים של הזהות שלי, כשחורה ויהודייה", היא אומרת. "הרעיון של להיות שחור ויהודי היה חדש עבורי".

שוורץ דלגאדו תיארה את ההגעה לג'ורג'טאון כ"חוויית ההתבגרות האולטימטיבית שלי". "הייתי בבית לפני קולג', לפני שההורים שלו נפרדו", היא אומרת. "הייתי בת 16, ההורים שלי הגדירו במידה רבה את מי שהייתי, הגדירו את הזהות שלי. בקולג' היה לי מרחב משלי לחקור את הזהות שלי עבור עצמי".

הנושא הזה מהדהד אצלה כיום, כשהיא מקרינה את הסרט בפני סטודנטים, במסגרת עבודתה ב"בכל לשון", ארגון המקדם יהודים מרקעים מגוונים ברחבי העולם. במסגרת עבודתה, אומרת שוורץ דלגאדו, היא מנסה לעזור לסטודנטים להבין כי "זהות יהודית היא לא רק דרך פריזמה אחת".

במהלך העבודה על הסרט, שוורץ דלגאדו ראיינה מספר רב של אנשים: אמה פגי, רוברט – האדם שגידל אותה כמי שהייתה בתו, כמו גם אביה הביולוגי – רודני. היא גם דיברה עם בני המשפחה המורחבת וחברים.

בשיחות עם אמה, שוורץ דלגאדו הבינה כי פגי חשבה שהיא מגנה על בתה בכך שלא סיפרה לה על אביה. בעוד שפגי נפתחה, רוברט היה מסויג. הסרט מציג את שוורץ דלגאגו שמנסה שוב ושוב, לעתים ללא הצלחה, ליצור איתו קשר כדי לדבר.

היא אומרת כי היה "מסובך" ליצור קשר עם רוברט, שגידל אותה ואותו היא מחשיבה בתור אביה, אך אומרת "עבדנו על זה יחד ושמרנו על מערכת היחסים שלנו. אהבתי מאוד לצאת מכל זה". עם זאת, היא מסבירה כי "עבורם לקבל אותי על מי שאני, הייתי צריכה לקבל אותם על מי שהיו".

זה כולל את פגי שאמרה לבתה שאם הייתה לה אפשרות, היא לא הייתה עושה שום דבר אחרת. "אני מבינה את זה", אומרת שוורץ דלגאדו. "בתור אמא בעצמי, יש מורכבות. אני גם חושבת, בנקודה מסוימת בחיי, אנחנו צריכים לקבל את העבר, לנוע ממקום של להיות אשם למקום של להיות אחראים לפעולות שלנו".

אביה הביולוגי, רודני, נפטר במהלך צילומי הסרט. שוורץ דלגאדו אומרת כי הנוכחות שלה בהלוויה, יחד עם ילדיו האחרים, "הייתה רגע מורכב מאוד".

למרות האבדן של רודני והשיחות הקשות עם פגי ורוברט, שוורץ דלגאדו מרגישה שהיא יכולה סוף-סוף להיות פתוחה בנוגע לעבר המורכב שלה. "החרדה, המתח והסודות שהיו קיימים שוחררו", היא אומרת. "עבורי זו הקלה. זה מאחורי".

אנטוניו דלגאדו מושבע לקונגרס, לצד אשתו לייסי שוורץ דלגאדו (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
אנטוניו דלגאדו מושבע לקונגרס, לצד אשתו לייסי שוורץ דלגאדו (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

ביקרה בישראל עם בעלה

בשנים שחלפו מאז, היא הפכה לאישה נשואה ואם של שני בנים צעירים. היא נישאה לאנטוניו דלגאדו, חבר קונגרס דמוקרטי מהמחוז ה-19 של ניו יורק.

לאחרונה, שוורץ דלגאדו הצטרפה לבעלה בנסיעה של מחוקקים אמריקאים לישראל ולרשות הפלסטינית. יותר ממחצית מחברי הקונגרס הדמוקרטיים החדשים לקחו חלק בנסיעה, בה נפגשו עם בנימין נתניהו, בני גנץ ומחמוד עבאס.

הסרט מציג את החתונה של שוורץ דלגאדו – ערבוב של מסורות המשלבות מוזיקת סול, ריקודי שורות והורה. "זה מאוד מסמל את המסע שלי, המקום אליו הגעתי", אומרת שוורץ דלגאדו. "המשפחות של בעלי ושלי התאספו יחד. זה מאוד משמעותי לסיפור, המסע שלי כפי שהוא יוצא מהצד השני של החיים".

עוד 641 מילים
סגירה