פער השכר - אגדה פמיניסטית

פערי שכר על בסיס מגדר. אילוסטרציה (צילום: Popartic/iStock)
Popartic/iStock
פערי שכר על בסיס מגדר. אילוסטרציה

בביקורי האחרון בארץ נפגשתי לארוחת צהרים עם אשה שאני מעריך מאד, פמיניסטית מהסוג המקשיב. על הרבה דברים הסכמנו, על הרבה דברים הסכמנו פחות, אבל בנושא אחד לא הצלחנו אפילו לקרב עמדות, נושא פער השכר.

נראה שהנתון המופרך שנשים מרוויחות 25%-30% פחות מגברים על עבודה זהה בתנאים זהים השתרש כל כך עמוק בדעת הקהל, ששום מחקר (ומאלה אביא בהמשך) לא מצליח לערער את אותו דו"ח ארור של האו"ם אשר נערך ברשלנות, תוך השמטת פרטים מהותיים כמו מספר שעות עבודה, וותק וסוג העיסוק.

כולנו יודעים מי היה זה שאמר (אבל אסור להשוות) ששקר, אם חוזרים עליו מספיק פעמים, הופך לאמת, וזה מה שקרה עם שקר פער השכר. אבל את בת שיחי אני כאמור מעריך מאד, והיא טענה בפני בתוקף ומידע אישי שבשוק ההייטק הפער שריר וקיים. והיא מבינה בהייטק הידידה שלי, לא פחות ממני, אולי קצת יותר. בעצם הרבה יותר.

אז החלטתי להתעלם מהדיווחים על הבדיקה שביצעה גוגל בקרב עובדיה על מנת לגלות הפרשי שכר, בדיקה שבסיומה נאלצה להעלות שכר לכמה אלפי עובדים ממין זכר שהרוויחו פחות מעמיתותיהן הנשים, כי יותר משאני גבר לבן פריבילגי ושוביניסט, קודם כל אני קפיטליסט חזירי.

ככה שעם חזרתי לארגנטינה בה אני חי וזימנתי למשרדי את מנהלת כוח האדם בחברה שלי.

כשנכנסה למשרד מיהרתי לידע אותה ששש עשרה המצלמות פועלות, מכיוון שאמנם רק 2% מן התלונות על הטרדה מינית הן תלונות שווא, אבל בימינו אי אפשר להיות זהיר מידי. הצעתי לה קפה, והבטחתי לה שהישיבה לא תתארך מעבר לשעה שלוש אחר הצהריים, שעה בה היא מסיימת את עבודתה כדי לקבל את פני הילדים החוזרים מבית הספר.

בחברה שלי יש כמה עשרות עובדים, רובם מתכנתים ואנשי פיתוח, ורובם בעוונותי גברים. אתם יודעים איך זה, חבר מביא חבר, הפטריארכיה דואגת למקורבים.

בחברה שלי יש כמה עשרות עובדים, רובם מתכנתים ואנשי פיתוח, ורובם בעוונותי גברים. אתם יודעים איך זה, חבר מביא חבר, הפטריארכיה דואגת למקורבים. הרגשתי זעם גדול על טפשותי ועל הבזבזנות הבלתי נסלחת שלי כמנהל עסק. איך זה יכול להיות שאני משלם משכורת יתר לעובדים רק בשל היותם גברים, כשעומד לרשותי כח אדם איכותי שמוכן לעבוד עבור 25%-30% פחות?

כשעברנו יחד על בסיס הנתונים של כח האדם, זעמי רק התגבר. הסתבר לי שאני עוד יותר אידיוט ממה שחשבתי. מסתבר שאני משלם משכורת זהה למתכנתים ולמתכנתות, בחלק מהמקרים יש מתכנתות שמרוויחות אפילו קצת יותר, ולא בגלל איזשהו מדד שוביניסטי של מראה חיצוני, אלא כנראה שהן פשוט מתכנתות טובות.

בכל אופן לא נפלה רוחי, רצה הגורל ויש ארבע עמדות חדשות שדורשות איוש בחברה, החלטתי שאת העמדות האלה אאייש בנשים ואציע להן 85% מהשכר אותו מקבלים גברים על אותה עבודה. מה שנקרא בעגת העסקים win win. הן הרי מועסקות מן הסתם בחברות פחות פמיניסטיות משלי בעבור 70%-75% מן השכר אותו מקבלים גברים, כפי שהבטיחה לי ידידתי, אני אציע להן שיפור של 10-15% במשכורת, כך אחסוך עלויות לחברה, ובמקביל אתרום לצמצום פער השכר המגדרי. הרגשתי נפלא עם עצמי באותו יום.

במודעת הגיוס הבטחתי באותיות קידוש לבנה "תנאים משופרים לנשים" ושלחתי את מנהלת כח האדם לעשות את הסינון הראשוני.

במודעת הגיוס הבטחתי באותיות קידוש לבנה "תנאים משופרים לנשים" ושלחתי את מנהלת כח האדם לעשות את הסינון הראשוני.

אחרי שלושת ימי הראיונות הראשונים, לא רק שלא מצאתי מתכנתות, כמעט ואיבדתי את מנהלת כח האדם שלי. היא הודיעה לי חד משמעית שהיא לא מוכנה להמשיך בהשפלה הזו, מבטי הבוז שהיא קיבלה כאשר הציעה למתכנתות את השכר שאמור היה להוות שיפור עבורן היו יותר מידי בשבילה.

לא אסתיר מכם את האמת, היו כמה מועמדות שהיו מוכנות לעבוד במשכורת מופחתת. בדרך כלל מדובר היה בעבודה מהבית (בגלל הילדים…) או שעות מופחתות (בגלל הילדים…). אז או קיי או קיי, אני יודע. אני שומע את קריאות ההסללה מהשורות האחרונות, הפטריארכיה מסלילה את הנשים לטפל בילדים ולעסוק במטלות הבית בנוסף לקרירה המקצועית. אבל זה לא הנושא שלנו היום, אני מבטיח פוסט בנושא ההסללה בפעם אחרת.

היום אנחנו מדברים על פער השכר, ולא – זה לא אותו הדבר. הטענה בדבר פער השכר היא שנשים מרוויחות פחות כסף על אותה עבודה, באותם תנאים. אם יש הסללה שגורמת לנשים לעבוד פחות שעות ולהקדיש זמן לעבודות הבית, זה נושא חשוב שדורש דיון, אבל זה לא הנושא שלנו כרגע.

הידידה שלי, חוץ מהייטק מבינה גם בעתונות ובכתיבה בכלל, ובדרך כלל הביקורת שלה על הפוסטים שלי היא שהם שטחיים, והיא צודקת. אני לא כותב עבודות מחקר אקדמיות, אני זורק רעיון פרובוקטיבי מתוך מטרה לעורר מחשבה ודיון.

הרעיון הכללי שלי בפוסט הזה הוא שאין ולא יכול להיות פער שכר בשוק קפיטליסטי. אני לא החזיר הקפיטליסטי היחיד, כל בעל חברה מעוניין להפחית את עלויות השכר שלו, אם באמת היה מאגר של עובדות מוכשרות שמוכנות לעבוד במשכורת נמוכה, כל השוק היה רץ אחריהן ומציע להן עבודה, בלי קשר לג'ניטליה שלהן. וכשכל השוק רץ אחריך, הערך שלך עולה, ככה זה בקפיטליזם.

חברות מרחיקות אל מעבר לים ומעסיקות אנשים שאינם דוברים את השפה, עם הפרשי שעות והפרשי מנטליות, רק כדי לחסוך בעלויות, כל זה כאשר יש לנו אוצר בלום של כח עבודה זול ממש מתחת ליד? זה לא עובד ככה. בשוק הציבורי בכלל אין על מה לדבר משום שהוא מפוקח ועובד על פי נורמות קשיחות. אין פער שכר, כי לא יכול להיות.

כל הטיעונים שנשים עובדות בעבודות שמשלמים עליהן פחות כי פטריארכיה, הן טענות מענינות ששוות בדיקה, אבל גם הן לא קשורות ישירות לנושא הפוסט שהוא השאלה האם נשים מרוויחות פחות על אותה עבודה באותם תנאים.

ועכשיו, אחרי שפרשתי את טיעוני השטחיים, אביא כמה מחקרים שמאששים אותם באופן אמפירי, סתם כדי שהידידה שלי תפסיק להגיד שאני שטחי.

פער השכר האמיתי
פער השכר האמיתי

מקורות:
למי שאין כח להתעמק במחקרים ומאמרים בשפות זרות, כאן יש וידאו קצר וקליט  בעברית שנותן סקירה לא רעה, אם כי שטחית כמעט כמו הפוסטים שלי.

פער השכר (ההפרש המפורסם שאומר שנשים מרוויחות 77 סנט על כל דולר שמרוויח גבר) מבוסס על חישוב של ההכנסה החציונית של הנשים לעומת ההכנסה החציונית של הגברים. החישוב לא לוקח בחשבון שעות עבודה, וותק, הכשרה ותחומי העסקה ואת כל הנתונים שאביא בהמשך שמראים שפער השכר, גם אם הוא קיים אינו עולה על שני אחוז, וגם פער זה אין שום סיבה אמיתית להניח שהוא נובע מאפליה:

נשים עובדות פחות שעות מגברים. הרבה יותר נשים עובדות במשרה חלקית, אבל גם אלה שעובדות במשרה מלאה עובדות בממוצע 35 דקות פחות ביום, ומעטות עובדות בעבודות שדורשות יותר מחמישים שעות בשבוע.

נשים עוסקות במקצועות בהם מרוויחים פחות. אל תקפצו לי עם הסללה, זה לא הנושא של הפוסט, אבל על קצה המזלג, לנשים יש נטיה לבחור במקצועות שקשורים בטיפול באנשים ופחות במקצועות שעוסקים "בדברים". זו נטיה מולדת בעיקרה ולא נובעת מהסללה. אפילו ברפואה, מקצוע בו יש נוכחות נשית גבוהה, נשים בוחרות לעסוק ברפואת ילדים שהוא ענף שמרוויחים בו פחות.

גם בעריכת דין, נשים נוטות לבחור לעסוק בדיני משפחה שהוא תחום משתלם פחות מהמשפט הפלילי בו יש רוב גברי ברור. נתונים ממחקר שערכה רוקסנה קריימר על "תקרת הזכוכית" בארגנטינה

בעשרת המקצועות הרווחיים בארה"ב ביותר יש רק אחד בו יש רוב נשי (רוקחות) ובעשרת המקצועות הפחות רווחיים יש רק אחד עם רוב גברי (תאולוגיה)

כאשר נשים מתמידות בקרירה קורפורטיבית ועושות מסלול דומה לזה שעושים הגברים, הן זוכות לקידום מהיר יותר ומרוויחות יותר מאשר הגברים.

גברים עובדים בעבודות המסוכנות ביותר. על סיכון משלמים, לא משלמים הרבה, אבל בין המקצועות שאינם דורשים השכלה רחבה או כישורים יוצאי דופן, לעבודה מסוכנת יש תגמול כספי נוסף. בטבלת עשרת המקצועות המסוכנים בארה"ב, בתשעה מהם יש רוב של מעל ל 90% גברים, רק באחד מהם יש רוב זעום של 76% גברים.

זה הילדים, טמבל!

נשים בגילאי העשרים מרוויחות יותר מגברים (אין להן ילדים בדרך כלל)
טיים גם הוא גילה כבר ב 2010 שבעצם נשים מרוויחות יותר מגברים, ובאחוזים משמעותיים. הם לא יכלו להתאפק שם מלחזור על השטות של פער השכר המפוברק של 20% (שמחושב כרגיל בלי לקחת בחשבון שעות עבודה ובחירת מקצוע) אבל כשהם ירדו לפרטים והשוו בין נשים צעירות ללא ילדים לבין גברים בגיל דומה בערים הגדולות – הפתעה- הפער התהפך! אז זהו, שהפער לא "התהפך", פשוט עשיתם השוואה הגיונית.

למעשה פער השכר בין נשים ללא ילדים לבין נשים עם ילדים, הוא גדול יותר מאשר פער השכר בין גברים ללא ילדים לנשים עם ילדים, את זה אומרת וויקיפדיה, ואם וויקיפדיה אומרת, אז בטוח שזה נכון.

ולסיום הנושא של הילדים, הנה מחקר שאומר שאין הבדל בשכר בין גברים ונשים עם אותן התחיבויות משפחתיות.

פער מרחק הנסיעה – נשים נוטות לבחור מקומות עבודה קרובים יותר לביתן והנטיה הזו מתחזקת כמובן כאשר הן אמהות. נטיה זו משפיעה ישירות על האפשרות לבחור עבודה משתלמת.

נשים נוטות לדרוש פחות שכר. שוב, אפשר להאשים את הפטריארכיה או את טבען הפחות אגרסיבי של הנשים, אבל העובדה היא שנשים נותנות יותר משקל בבחירת מקום עבודה לתנאים ולזמן החופשי ופחות למשכורת. מספר כפול של נשים מגברים מדווחות על הרגשת מועקה כשהן צריכות להתמקח על שכר (הן משוות את ההרגשה לטיפול אצל רופא שיניים). גברים מבקשים העלאה בממוצע ארבע פעמים יותר מנשים. עשרים אחוז מהנשים הבוגרות לא מנהל משא ומתן בכלל (גם לא בקניה של רכב למשל) ובעוד 83% מהנשים אומרות שזה חשוב לנהל מו"מ על השכר, רק 41% מהן עושות זאת בפועל.

כשלוקחים בחשבון את כל הנתונים, משקללים את מספר שעות העבודה, את העיסוקים השונים של גברים ושל נשים, את ההבדל ביכולת (או ברצון) המיקוח ואת שאר הבחירות שעושים גברים ונשים, בין אם הן בחירות חופשיות ובין אם מוסללות על ידי הפטריארכיה האימתנית ששולחת את הנשים לגדל ילדים ואת הגברים להתחשמל על עמודי מתח גבוה, אנחנו מגלים שפער השכר קרוב יותר לשני אחוז מאשר לשלושים, וגם שני אחוז אלה (שהם לגמרי בתוך התכנות שגיאה סטטיסטית) לא בהכרח נובעים מאפליה.

 

גיא נבו הוא יליד 1964, עורך דין לשעבר, יזם סדרתי בהווה. גרוש מאד, אב לשתי בנות, חי בארגנטינה מאז רצח רבין אותו לקח באופן אישי. לכלב שלו קוראים רון.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
14
מצטער נעמה, אני לא יכול לעזור לך בחניה ברוורס, אני לא טוב בזה במיוחד, אבל שמעתי שיש רכבים חדשים שבאים עם מערכות לסיוע בחניה, אשמח לשלוח לך חומר בנושא אם תבקשי. לעיניין המחמאה על תגובתך,... המשך קריאה

מצטער נעמה, אני לא יכול לעזור לך בחניה ברוורס, אני לא טוב בזה במיוחד, אבל שמעתי שיש רכבים חדשים שבאים עם מערכות לסיוע בחניה, אשמח לשלוח לך חומר בנושא אם תבקשי. לעיניין המחמאה על תגובתך, זה נאמר בציניות כמובן, תגובתך לא היתה ממש מענינת, היא היתה קלישאה אחת גדולה, רק השתדלתי להיות מנומס. אבל מכיוון שאת מרשה לעצמך לומר לי על מה לדעתך אני אמור לכתוב ועל מה לא, אני מרשה לעצמי להניח את הנימוס בצד. אני סולד בדיוק כמוך מהדרת נשים על במות, באקדמיה והיכן שלא יהיה, זה מצדיק כמובן כתיבת פוסט או מאמר, אבל במקום לתת לי הוראה לכתוב אחד כזה. את יותר ממוזמנת לכתוב אותו בעצמך. כנ"ל לעיניין ההסללה וכל נושא שבוער בעצמותייך. אני כתבתי פוסט בעיניין הנתון השגוי של פער השכר, שהוא לא 30% וגם לא 11% אך למרות זאת, גם ארגוני נשים וגם חברות כנסת פמיניסטיות ממשיכות לנפנף במספר השקרי הזה. זה שלדעתך הייתי צריך לכתוב על משהו שמעניין אותך יותר זו בעיה שלך. יש הרבה דברים שנכתבים שלא נראים לי חשובים מספיק, בדרך כלל אני לא מתעכב להגיב עליהם.

ומה קורה כשנשים מרוויחות יותר מהגבר? ובכן, הן לא מוכנות להתחתן איתם כי לפי "המחקר" הזה, גברים הם כבר לא חומר נישואין מספיק טוב ולא מביאים כלום לזוגיות. לכן, הם מאשימים את הגברים בכך שלנ... המשך קריאה

ומה קורה כשנשים מרוויחות יותר מהגבר? ובכן, הן לא מוכנות להתחתן איתם כי לפי "המחקר" הזה, גברים הם כבר לא חומר נישואין מספיק טוב ולא מביאים כלום לזוגיות. לכן, הם מאשימים את הגברים בכך שלנשים אין מספיק בעלים פוטנציאליים. במילים פחות מכובסות גברים שלא משמשים ככספומט הם לא אטרקטיביים מספיק. זה הצביעות מאחורי הסיפור אבל האמת היא זו שהראיתי במחקרים הקודמים.

https://www.google.co.il/amp/s/www.newshub.co.nz/home/lifestyle/2019/09/broke-men-leading-to-fewer-us-women-getting-married-study.amp.html

ופה זה פמיניסטית שכביכול שמה לב לתופעה שגם פמיניסטיות נוהגות בצביעות זו. העניין שהקריאה שלה לא תעזור כי אלא הם אמיתות שלא ניתן להתגבר עליהן.

https://www.google.co.il/amp/s/thelibertarianrepublic.com/dear-feminists-please-stop-marrying-up-patriarchy-ceo-husband-income/amp/

הינה עוד כמה מחקרים שמחזקים את מה שכתבת ושוללים את השקרים של המיזאנדריה הפמיניסטית. ראשית, כסוג של הפרכה אולטימטיבית, עדיף להתחיל קודם בביולוגיה ובמוח ומשם להתקדם הלאה מכיוון שזה מראה ש... המשך קריאה

הינה עוד כמה מחקרים שמחזקים את מה שכתבת ושוללים את השקרים של המיזאנדריה הפמיניסטית.
ראשית, כסוג של הפרכה אולטימטיבית, עדיף להתחיל קודם בביולוגיה ובמוח ומשם להתקדם הלאה מכיוון שזה מראה שהבחירות קשורות לשוני ברמות אלו ולא שום הסללה או נורמות חברתיות. אז קודם כל כאן יש לנו מחקר שמראה שבחירות מקצועיות של נשים אינן הסללה חברתית אלא קשורה באופן ביולוגי ואבולוציוני להבדלים ההורמונליים ובמוח של גברים ונשים:

http://www.rci.rutgers.edu/~shors/pdf/gender_brain_Apr30_2006.pdf

נמשיך, פה יש לנו עוד מחקר חשוב שלא תשמעו עליו בתקשורת המיינסטרים ושברצוני לפרט עליו מכיוון שהוא לא תומך בהסללה אנטי גברית שלא לומר בהרבה מקרים בהסתה נגדם. ובכן, המחקר הזה שנערך באוסטרליה בדק ומצא שבכדי לאזן בין אמהות לקריירה, נשים בוחרות בעבודות גמישות לא מתוך כפייה גברית – פטריארכלית אלא רצון חופשי (ולמרות שמטבען בעבודות אלו יש פחות תנאים ושכר). לפי המחקר גברים גם מסכימים לסידור זה בניגוד לרצונם, בניגוד למה שהם רוצים, וזאת מתוך הראייה הכוללת של טובת המשפחה, טובת הילדים ומתוך הרצון לאפשר לאישה איזון בין קריירה לאמהות ומיצוי שאיפותיה.

זאת ועוד, אותם גברים בתפקידם כבוסים וכמנהלים, מקדמים את הנשים בעבודות שלהן ולמרות שהן כאמור לא עובדות כמו עמיתיהם הגברים. משמעות הדינמיקה הזו ברורה: נשים מקבלות שכר זהה ואף גבוה מזה של הגברים למרות שבעבודה הם לא משתווים אליהם. מדובר על אפליית גברים מובנית בתחום העבודה. נשים עובדות פחות אבל מרוויחות יותר. כפי שהראיתי בלא מעט פוסטים קודמים דינמיקה זו קיימת גם בישראל. יתירה מזאת, בעוד הנשים זוכות להטבות מפליגות, גברים זוכים ליחס נוקשה וכל ניסיון לקבל תנאים הוגנים כמו הנשים זוכה בבוז ובזלזול. ואם כך, לא רק שגברים מוותרים מרצונם לנשותיהם, הם מקבלים עונש נוסף על ידי מעסיקיהם. וגרוע מכך, כפי שנראה מייד, זה לא נגמר כאן.

אז איך זה קשור לאפליית אבות וגברים? כאן חשוב לזכור שכאשר הנישואין מסיבות אלו ואחרות קורסים ארגוני הנשים בחסות השדולות וחברות הכנסת שלהן מנהלות מלחמת שקרים, השמצות, דמוניזציה ודה לגיטימציה של האבות תוך שהן משקרות ומסתירות את חלקו של האב לא רק בחיי ילדיו אלא גם ביכולתה של אשתו להשיג את מאוויה ושאיפותיה. הן משקרות כאילו האב לא השתתף בגידול ילדיו, כאילו אין לו חלק בתמיכה באישתו, כאילו האישה עשתה זאת לבד וזאת מתוך הרצון לאיין אותו, את תרומתו ואת מורשתו. בכך הן משיגות לא רק את הרחקת האב מהמשפחה אלא גם את המורשת והתרומה של כלל הגברים לחברה. מטרתן של הפמיניסטיות, כפי שחנה רוזין, אחת ממנהיגותיהן היותר חשובות, כתבה אינה יצירת שוויון אלא מטריארכיה. וזו האמת מאחורי מס השפתיים של ארגוני הנשים הפמיניסטיים. את האמת והדינמיקה הזו המחקר הזה שהבאנו כאן חושף ללא כחל ושרק:

הינה הלינק

https://www.theguardian.com/world/2016/feb/03/flexible-working-helps-women-succeed-but-makes-men-unhappy-study-finds

המאמר הבא חשוב במיוחד בהפרכת המיתוסים והשקרים בנוגע לפערי השכר מכיוון שהוא לא רק מפרט על כל ההבדלים שציינו למעלה אלא בעיקר משום שהוא מוכיח שגם נשים בעלות עסק עצמאי בו אין להן מנהלים ובוסים על הראש מרוויחות כחצי מהגברים פשוט משום שמטרותיהן שונות ולא משום אפליה סקסיסטית משום סוג שהוא, הסללה או נורמות חברתיות:

https://www.cbsnews.com/news/the-gender-pay-gap-is-a-complete-myth/

המחקר הזה שנערך בהארוורד מראה שנשים שעובדות כנהגות אוטובוס ורכבות בתאגידי הסתדרות בארצות הברית שם הכל שוויוני ואין אפליה גם לאחר שהילדים גדלים ועוזבים את הבית לא עובדות יותר שעות למרות שהאופציה הזו קיימת כי הם רוצים להיות איתם ועם הנכדים. ובמילים אחרות, הוא מוכיח שזה נטו בחירות אישיות של נשים ולא אילוצי בחירה של גברים שנשים נדחפות אליהם מחוסר ברירה או הסללה מסוג כלשהו:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://scholar.harvard.edu/files/bolotnyy/files/be_gendergap.pdf&ved=2ahUKEwiZ-9GJkOniAhUjPewKHVisA5sQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw3HpK7q5iEKA2A-sZ7yU07J

פה מאמר על כך

https://fee.org/articles/harvard-study-gender-pay-gap-explained-entirely-by-work-choices-of-men-and-women/

כאן יש לנו מאמר של פרופסור כריסטינה הוף סומרס שמפריכה שוב את המיתוס של פערי השכר מזוויות נוספות וחושפת את שיטות וטקטיקות המניפולציה הפמיניסטיות:

https://m.huffpost.com/us/entry/2073804

כאן גם סרטון שלה שמדבר על אותה התופעה

מחקר נוסף של פורבס היוקרתי שמפריך את המיתוס והשקרים על פערי השכר וחושף גם הוא את טקטיקות המניפולציה הרגילות בעובדות ובנתונים:

https://www.forbes.com/sites/karinagness/2016/04/12/dont-buy-into-the-gender-pay-gap-myth/#294b59a2596

כאן כתבה שחושפת את העובדה שנשים חולשות על יותר ממחצית ההון האישי, שקשורה בעקיפין לנתונים אלו ומפריכה את טענות הדיכוי הנשי אפילו לו באמת פער מגדרי בשכר היה קיים:

http://www.businessinsider.com/women-now-control-more-than-half-of-us-personal-wealth-2015-4

שתי הכתבות האחרונות שתסכמנה את הפרק הזה מסבירות או ליתר דיוק חושפות מה קרה למשל כאשר בבי.בי.סי ובגוגל נאלצו להתמודד עם האשמות של הטייה מגדרית בשכר לרעת הנשים ולטובת הגברים והחליטו לערוך בדיקה יסודית. ובכן, הם קודם כל הגיעו לאותם מסקנות כמונו ובסופו של דבר נאלצו להגדיל הרבה יותר את שכרם של הגברים ומעט מאוד נשים לאחר שהצחנה הפמיניסטית צפה על פני השטח והתברר כמובן שגברים הם אלו שסובלים מאפליה בשכר ולא נשים. אגב, זו הסיבה מדוע בדיקה אמתית לא ממש תקרה. והייתי למעשה אומר לא תתקיים אף פעם. חשוב להבין שלמעט פסיאדו מחקר פמיניסטי לא יתבצע אף פעם מחקר אמתי בתחום. למה זה כך אתם שואלים? משום שכמו שהראיתי נשים עובדות משמעותית הרבה פחות שעות אבל מרוויחות יותר פר שעה לעומת הגברים שנאלצים מחוסר ברירה להיקבר עם השעות הנוספות בעבודה ובעיקר כאשר מחשבים את כל הטבות המס לנשים שאותם מממנים כלל הגברים במיסים (דרך הפיקציה של השכר הגבוה והשעות הנוספות). הינה לינק לכתבה על בדיקת הב.ב.סי.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-5332355/BBC-hands-pay-rises-men-women.html

בגוגל, אחת החברות שסובלות הכי הרבה מתרבות הפוליטיקלי קורקט, קרה דבר דומה. ב 2018 החברה נתבעה על ידי נשים כביכול על אפליה בשכר. הדבר כמובן גרר בדיקה ואיך לא בדומה ל BBC הבדיקה של גוגל העלתה כמובן שמי שסובל מאפליה בשכר אלו לא הנשים אלא בעיקר הגברים. עקב כך נאלצו בגוגל להגדיל את שכרם של של כ 8000 מעובדיה הגברים מסך 10000 עובדים.

https://www.npr.org/2019/03/05/700288695/google-pay-study-finds-its-underpaying-men-for-some-jobs

ועכשיו עוד אסופת כתבות בנושא.

סרטון של עמוד 'שווים – שונים': האם אישה אכן תקבל על אותו התפקיד, אותן השעות, אותה רמת סיכון בדיוק כמו גבר, 30% פחות בשכר??

נקודה למחשבה מ"שווים שונים" – האם יש אפליה בשכר בין גברים לנשים?

"נשים מרוויחות שלושים אחוז פחות מגברים". כמה אנחנו שומעים את זה…לכאורה אפליה חמורה שמצדיקה כל אפליה נגדית, כל התקרבנות נשית, כל מחשבה מדומיינת על תקרת זכוכית ואפילו תקרת ברזל אימתנית. מספיק להציץ בסרטון של אורית נבון מאתמול, ששודר ב"כאן", כדי לראות את התוצרים של הגישה הזו (https://goo.gl/C7jRmi)אבל האם היא מבוססת על חשיבה וידע? מה לה ולעובדות? האם אישה אכן תקבל על אותו התפקיד, אותן השעות, אותה רמת סיכון בדיוק כמו גבר, 30% פחות בשכר??לנו ב"שווים שונים" גישה אחרת; פחות פומפוזית וצעקנית, יותר מבוססת עובדות ונתונים עדכניים.רק כך, בהכרה מלאה ומדויקת של המציאות ניתן יהיה לטפל בנדרש לטיפול.מוזמנים לצפות ולשתף.

פורסם על ידי ‏שווים שונים‏ ב- יום שני, 7 באוגוסט 2017

ווידאו נוסף של עמוד 'שווים – שונים': למה יש פערי שכר בין גברים לנשים?

נקודה למחשבה משווים שונים – מרכיב הבחירה

למה יש פערי שכר בין גברים לנשים? רובו הגדול של הפער אינו טמון באפליה ישירה. דיברנו על זה. הגורמים המרכזיים לפערים הם דפוסי המקצוע והיקפי העבודה. אבל הבסיס, השורש, טמון בבחירה בתחומי הלימודים והתעסוקה.איך נצמצם את הפער הזה? באמצעות החזרת הכוח לידינו ושינוי הבחירות שלנו. מוזמנים לצפות בסרטון החדש.

פורסם על ידי ‏שווים שונים‏ ב- יום שלישי, 15 באוגוסט 2017

אז מה שאתה אומר בעצם זה שלא בא לך להתייחס לתמונה הכללית, אלא לפרק אותה לגורמים נוחים יותר. נכון, פערי הזכר בישראל הם 11 אחוזים ולא שלושים, אז מה? זה תקין? והבעיה בישראל היא ההסללה והיחס... המשך קריאה

אז מה שאתה אומר בעצם זה שלא בא לך להתייחס לתמונה הכללית, אלא לפרק אותה לגורמים נוחים יותר. נכון, פערי הזכר בישראל הם 11 אחוזים ולא שלושים, אז מה? זה תקין? והבעיה בישראל היא ההסללה והיחס לנשים כאל האחראיות (לרוב) לגידוך הילדים וטיפוח הקריירה. אז היי, נכון – עלית על נתון ידוע – זה לא פער של 30 אחוז. אבל המשמעות? מה בעצם באת לתת שיעור במתמטיקה? מה שחשוב לעתיד ילדותינ- הוא חינוך לשיוויונית, וחינוך שיוויוני. במדינה הזאת נשים לא יכולות לשיר על אותה במה כבקהל יש דוסים, וגם באקדמיה מקימים מחיצות. אז לא באת לדבר על זה בפוסט הזה – אבל היי, השלכות הן משהו רחב, והן משמעותיות יותר, ועך זה צריך לדבר. על איזה חג בדיוק דיברת?

הי נעמה, תגובה מענינת, אבל אני מניח שהיא מיועדת לפוסט אחר. לפוסט שעוסק בהסללה, בתקרת הזכוכחת, בעוולות הקפיטליזם ובעוד מושגים שמצדיקים דיון רציני, שגם בו מן הסתם יהיה לנו וויכוח משמעותי,... המשך קריאה

הי נעמה, תגובה מענינת, אבל אני מניח שהיא מיועדת לפוסט אחר.
לפוסט שעוסק בהסללה, בתקרת הזכוכחת, בעוולות הקפיטליזם ובעוד מושגים שמצדיקים דיון רציני, שגם בו מן הסתם יהיה לנו וויכוח משמעותי, אבל כל מה שאמרת לא משנה את מה שהצגתי כאן. נשים לא מרוויחות 20-30% מהשכר אותו מרוויחים על אותה עבודה. זו הטענה בפוסט, היא נתמכת בעוסדות, מחקרים וטיעונים הדיוניים. אז כן, ישראל מדינה שוביניסטית, היא גם גזענית, שמרנית וקצת תאוקרטית. לא, אני לא חושב שהיא פטריארכלית, אבל זה נושא ממש ממש מורכב ואני לא מתכוון להכנס אליו בתגובות, כמו לשאר הטיעונים שלך על הסללה ואפליה, מהסיבה הפשוטה שהפוסט שלי בא להזים טענה פשוטה (ומוטעה) בדבר הפרשי שכר על עבודה זהה.
חג שמח

מממ. מעניין ופנטסטי. זו אגדה פמיניסטית עם זקן? כי ההסללה לה לה לה היא לא עניין זניח. לא יודעת איך זה בארגנטינה, אבל במדינת ישראל הפטריאכלית, שלא לומר השוביניסטית, עדיין נוטים להאמין שנש... המשך קריאה

מממ. מעניין ופנטסטי. זו אגדה פמיניסטית עם זקן? כי ההסללה לה לה לה היא לא עניין זניח. לא יודעת איך זה בארגנטינה, אבל במדינת ישראל הפטריאכלית, שלא לומר השוביניסטית, עדיין נוטים להאמין שנשים הן המטפלות העיקריות בילדים, שהן אלה שצריכות ליהות זמינות בשעות אחה"צ ובימי מחלה, והן עדיין נתקלות בתקרת זכוכית מבטון יצוק. תראה כמה נשים יש בממשלה לה לה לה, ובכנסת. הקפיטליזם הנפלא שמאפשר לכאורה לכולנו להרוויח על פי כשרוננו, נחסם אולי בחומה של טראמפ, אולי בחומת מגן או בצוק איתן. יש לקוות שזה ישתנה ובמיוחד לשם כך עשיתי בנות ולא בנים כמובן. בתגובה שכתבתי כאן אתמול ומשום מה לא הצלחתי לפרסם כי אני אשה, סיפרתי על מקום עבודה מאד מתקדם שעבדתי בו שלא עשה שום דבר רע לאימהות שחזרו מחופשת לידה חוץ מלקצץ להן בשכר כי הן היו צריכות לצאת לאסוף את הילדים מהגן (זה היה לפני עשרים שנה, בתקופת בדינוזאורים). היום החוק מתקדם יותר, אבל בפרקטיקה, בישראל לפחות, יכולות ההתקדמות וההשתכרות של נשים, מוגבלת יותר. שששש אסו ר לדבר על זה, כי זה לא חוקי אולי, והיי הקפיטליזם מאפשר לנו להרוויח על פי כשרוננו, לא? לא. שנה טובה לדוד גיבור

זו שאלה לא פשוטה בכלל אפרת, ואין לי תשובה חד משמעית. אני לא בטוח שיש תשובה חד משמעית בכלל, יש הרבה מאד גורמים שצריך לקחת בחשבון. קודם כל אני רוצה להבהיר שזה לא קשור למה שרציתי להראות בפ... המשך קריאה

זו שאלה לא פשוטה בכלל אפרת, ואין לי תשובה חד משמעית. אני לא בטוח שיש תשובה חד משמעית בכלל, יש הרבה מאד גורמים שצריך לקחת בחשבון. קודם כל אני רוצה להבהיר שזה לא קשור למה שרציתי להראות בפוסט, שהוא הדרך השגויה שבה נערכות ההשוואות הסטטיסטיות בין מה שמרוויחות נשים למה שמרוויחים גברים, אבל עדיין השאלה מעניינת.

כרמ אלקסנדרה יקרה, קראתי הרבה מחקרים. ציטטתתי לא מעט מהם, את קראת מחקרים שאומרים אחרת? המחקרים מתחלקים לשניים, אלה שלוקחים בחשבון שעות עבודה, סוג עיסוק ושנות וותק ואלה שלא. מחקרים מהסוג... המשך קריאה

כרמ אלקסנדרה יקרה, קראתי הרבה מחקרים. ציטטתתי לא מעט מהם, את קראת מחקרים שאומרים אחרת? המחקרים מתחלקים לשניים, אלה שלוקחים בחשבון שעות עבודה, סוג עיסוק ושנות וותק ואלה שלא. מחקרים מהסוג הראשון מראים שאין פער. אלה העובדות, נא להתמודד. הבנות שלי חיות בעולם לא הוגן ולא בטוח, לא עבורן ולא עבור אף אחד. לא עבור מהגרים, לא עבור פליטים, לא עבור פלסטינים, עניים, אתיופיים. מביך לקרוא את התגובה שלך ולראות עד כמה את מרוכזת בעוולות שאת חושבת שנגרמות לך ברת מזל שמשתייכת לחמישה האחוזים העשירים ביותר בעולם (כן כן תעשי חשבון) כי יש גברים שעומדים לפנייך בתור לחלוקת הפריבילגיות. גברים שמשרתים יותר זמן בצבא ממך, מתים בגיל צעיר יותר, מתאבדים פי ארבי ממך, נרצחים ביחס של אחד לשמונב, יוצאים לפנסיה חמש שנים אחרייך. בקיצור, העולם הוא לא סיפור בלהות לנשים כמו שאוהבים לספר לך, הוא סיפור קצת יותר מורכב, וזה מה שאני מנסה להראות פה. זו לא גזענות מגדרית, מה שאת עושה זה אד הומינם, "הכותב הוא גבר" מה זה קשור מי הכותב, מדובר בעובדות. ולעיניין ההסללה, יש לי כמובן הרבה מה לומר בנושא, אבל כמו שציינתי לא על זה הפוסט.

מציעה לך לקרוא עוד מחקרים בנושא. כמו כן גורמי ההסללה הם אמיתיים מאוד כמה נוח לכתוב עליהם בציניות. במקום לחפש במה הפיבוריטסם עובד כביכול למען נשים תחשוב מה אתה יכול לעשות למען שיוון ושיו... המשך קריאה

מציעה לך לקרוא עוד מחקרים בנושא. כמו כן גורמי ההסללה הם אמיתיים מאוד כמה נוח לכתוב עליהם בציניות. במקום לחפש במה הפיבוריטסם עובד כביכול למען נשים תחשוב מה אתה יכול לעשות למען שיוון ושיוויון הזדמנויות אתה אב לשתי בנות ואני אומרת לך כאישה שהן חיות בעולם לא הוגן ולא בטוח עבורן ! כמה לא מפליא לפתוח כתבה כזו ושהכותב הוא גבר… פשוט מביך וחסר רגישות ומודעות כל מילאניאל שקןרא את זה נדהם מהגזענות המגדרית

עוד 1,462 מילים ו-14 תגובות
סגירה