האישה שבפנים

ריאליטי וינר – צילום משפחתי
ריאליטי וינר - צילום משפחתי

נניח שהייתם נחשפים למסמך שמראה שתוצאות הבחירות שלנו זויפו והאיראנים התערבו בתוצאות, כאשר יש סיכוי סביר שההתערבות שלהם השפיעה על התוצאה.

ונניח שהייתם מבינים שבכירים באמ"ן ובמוסד מודעים להתערבות, אבל בגלל הפדיחה על זה שבניגוד להצהרות שלהם מערכת הבחירות שלנו נפרצה, ובגלל סוגיית אמון הציבור בדמוקרטיה (וגם בגלל חשש מפריצות נוספות) – הם מסווגים את כל החומר הנוגע בדבר כסודי ביותר.

נניח שהייתם נחשפים למסמך שמראה שתוצאות הבחירות שלנו זויפו והאיראנים התערבו בתוצאות, והייתם מבינים שבכירים במוסד ובאמ"ן ובמוסד מודעים להתערבות,  אבל מסווגים את החומר כסודי ביותר

ונניח שהייתם יודעים כי חשיפת המסמך תעלה לכם בחירותכם, במשפט, ובעוד הרבה דברים לא נעימים – מה הייתם עושים?

למזלנו, אנשים עדיין לא נדרשו לענות על שאלות דומות, למרות שהיו מקרים שהאיראנים/אחרים פרצו למערכות מסווגות. אך לפגיעה ממשית שמאיימת על יסודות המשטר למיטב ידיעתי הם לא הגיעו. היו בכירים בצמרת המוסד שהיו צריכים לאשר פעולה, שמטרתה הייתה יחסי ציבור. במקרה שלהם, ככל הנראה, שיקולי הבטחון התעסקותי גברו על בטחון המדינה.

בעולם המקביל של הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, התגלה שהרוסים הצליחו להגיע לרשימת מפעילי מכונות ההצבעה האלקטרוניות במספר מדינות מפתח בארה"ב, ולשלוח להם אימיילים מפוברקים, דרכם הם ניסו לפרוץ למכשירים הסלולרים ולמחשבים שלהם.

היו בכירים בצמרת המוסד שהיו צריכים לאשר פעולה, שמטרתה היתה יחסי ציבור. במקרה שלהם, כנראה ששיקולי הבטחון התעסקותי גברו על בטחון המדינה

התשובה לגרסה האמריקנית של השאלה, שהגיעה מיותר מעשרות שותפי סוד ב-NSA, הייתה לא לעשות כלום (סינדרום ג'ינובזה, או סינדרום הצופה מהצד, בו אנשים צופים בזמן שמתרחש משהו נורא בלי לנקוף אצבע בציפיה שמישהו אחר ירים את הכפפה). אנליסטית מודיעין לשעבר (המתמחה בניבים בפרסית), שנחשפה למסמכים במסגרת עבודה קבלנית עבור ה-NSA – הרימה את הכפפה.

היא נקטה פעולה. ולא, בניגוד להרבה מאנשי 8200 אצלנו, היא לא באה ממשפחה עשירה או מקושרת, ולא הייתה לה וודאות מוחלטת – כי אף פעם אין וודאות מוחלטת.

היה לה הרבה אומץ, וכמו שמצופה מאנליסטית מודיעין מעולה היא הרכיבה חלק מפרטי הפאזל. והגיעה למסקנה שיש סיכוי משמעותי שהרוסים היטו את הבחירות בארצות הברית. החשש שלי שמה שהיא גילתה היא תקיפת הטעייה שמהווה את קצה הקרחון.

הגרסה האמריקנית של השאלה, שנענתה על ידי למעלה מעשרות שותפי סוד ב-NSA, היתה לא לעשות כלום (סינדרום הצפיה מהצד בהתרחשות נוראה בלי לנקוף אצבע). רק אנליסטית מודיעין לשעבר הרימה את הכפפה

השם שלה הוא ריאליטי וינר.

ריאליטי נמצאת בכלא מאז שנעצרה ב-3 ביוני 2017. בניגוד לסנואדן ומאנינג – לא הייתה לה מטרה לפגוע בארגון ביון. היא לא סיכנה אף סוכן, ובטח שלא חיפשה את תהילתה האישית. ומעל לכל היא פעלה לתחושתה ולהבנתי למען הבטחון הלאומי של ארה"ב, ולמען ההליך הדמוקרטי התקין.

הרבה פעמים מתרחש מאורע גדול מול העיניים, שנדרשת פרספקטבה רחבה של זמן כדי להבין שהוא כזה.

היא צריכה לקבל עיטור לשבח, בטח שלא לשבת בכלא.

למטה תרשים תאור התקיפה, ככל הנראה רוסית, על פונקציות מרכזיות בהליך הבחירות לנשיאות בארה"ב.

gru-chart-russia-hacking-election-1496684832 (1)

איתי בן דן הוא חוקר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 435 מילים
סגירה