משפחות הנערים

צילום מסך מתוך "הנערים"
צילום מסך מתוך "הנערים"

צפייה בפרק האחרון של "הנערים" מטרידה בהיבט אחד שאולי לא דובר מספיק – משפחות הנערים הרוצחים.

הסביבה החברתית. התמיכה, הביחד, השתיקה, הניסיון להקטין את המעשה, למצוא לו צידוקים הלכתיים או התנהגותיים, להאשים את הרוצחים בצד הפלשתיני, להכליל נגד כל מי שמזוהה כפלשתיני – גם אם אינו מחבל אלא רק נער חף מפשע, וההסתה הקשה.

משפחות הנערים הרוצחים הן המראה, שחלק נכבד בחברה הישראלית צריך להבין שדמותו משתקפת בה.

התנהגותן מטרידה ומהפכת קרביים, גם כי הביחד הזה גובר על 'לא תרצח', ובימינו הביחד הזה גובר על 'לא תגנוב' ועוד ערכים רבים אחרים.

משפחות הנערים, שלא מסוגלות להקיא מתוכן את העשב המורעל שצמח אצלן ולעשות חשבון נפש כיצד צמח, מי חינך, מי השגיח, מי שטף את מוחם, מי טרף את נפשם, מי השחית וטמטם עד שגרם להם לבצע את הנורא מכל

משפחות הנערים, שלא מסוגלות להקיא מתוכן את העשב המורעל שצמח אצלן ולעשות חשבון נפש כיצד הוא צמח אצלן, מי חינך, מי השגיח, מי שטף את מוחם, מי טרף את נפשם, מי השחית וטמטם עד שגרם להם לבצע את הנורא מכל.

בקרוב נציין את יום השנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין. גם אז התלכדה המשפחה הגרעינית סביב הרוצח ואחיו שנשפט איתו. גם אז התלכדה החברה הדתית לאומית נגד כל ניסיון להאשים אותה בהכללה, או לייחס לדברי הרבנים על 'דין רודף' קשר כלשהו לרוצח. גם אז ניסו לגמד את השפעת ההסתה בכיכר ציון וברחובות נגד המהלך שהוביל רבין ונגדו אישית.

גם אז אחדות ישראל ו'חשבון נפש' נישאו בפי כל, בניסיון להרגיע את החברה הישראלית. הרי אנחנו לא כאלה…לא רוצחים…לא מובילים למלחמת אחים, וכן הלאה התחמקויות מפותלות מהאמת המרה.

יהודים רוצחים יהודים. יהודים רוצחים ערבים. פושעים אידאולוגים הלכתיים יש גם ביננו. מהאמת המרה הזו נמלטות משפחות הנערים הרוצחים. נמלטת החברה הדתית לאומית. נמלטים מנהיגיה הפוליטיים והרבניים

יהודים רוצחים יהודים. כן. יהודים רוצחים ערבים. כן. פושעים אידאולוגים הלכתיים קיצוניים יש גם ביננו. הם מובילים את כולנו לאסון, לחורבן, למלחמת אזרחים, לנקמות ולמלחמה אין סופית.

מהאמת המרה הזו נמלטות משפחות הנערים הרוצחים. נמלטת החברה הדתית לאומית והימנית. נמלטים מנהיגיה הפוליטיים והרבניים.

אבל האמת לא שוכבת בקבר. הוא בוערת מול עיננו יומיום ורק תוצאותיה ממשיכות לגבות מחיר עד שנכיר בה.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 332 מילים
סגירה