המיינסטרים של התקשורת המגויסת

.עמית סגל ודוד ביטן (צילום: Tomer-Neuberg-Flash90)
Tomer-Neuberg-Flash90
עמית סגל ודוד ביטן

13.3.2019

מתפרסם לראשונה על ידי כתב חדשות 13 אביעד גליקמן, כי נתניהו שיקר לחוקריו בנוגע למועדים בהם רכש ומכר מניות מחברת Seadrift. חברת סידריפט מייצרת פלדה עבור צוללות מחברת תיסנקורפ, שמוכרת צוללות למדינת ישראל.

המידע הזה עלול להעיד על ניגוד עניינים בלתי נתפס בין האינטרס האישי והכלכלי של נתניהו לבין האינטרסים הביטחוניים הכי כמוסים של מדינת ישראל

המידע הזה עלול להעיד על ניגוד עניינים בלתי נתפס בין האינטרס האישי והכלכלי של נתניהו לבין האינטרסים הביטחוניים הכי כמוסים של מדינת ישראל.

14.3.2019

עמית סגל מדווח: "אנחנו מספרים לכם הערב סיפור מדהים, על דרמה שידועה למתי מעט בלבד" – האירנים פרצו לטלפון של בני גנץ ולקחו ממנו מספרי טלפון. עד היום לא ברור אם ואיזה מידע נלקח אם בכלל. הפרסום בלעדי לעמית סגל.

עמית סגל צייץ על פרשת הפריצה 12 פעמים עד ה-17.3, על התגלית המרעישה בפרשת הצוללות לא צייץ אפילו פעם אחת.

עמית סגל צייץ על פרשת הפריצה 12 פעמים עד ה-17.3, על התגלית המרעישה בפרשת הצוללות לא צייץ אפילו פעם אחת

27.8.2019

מתפרסם לראשונה כי נתניהו הונה, לכאורה, את הציבור כשאמר, שהסיבה שאישר את מכירת הצוללות למצרים היא "סודית ביותר" עד כדי כך שלא עדכן בה את שר הביטחון והרמטכ"ל.

התברר שהעסקה, שעברה בלי אישורם, היא שנתניהו קיבל הנחה מהגרמנים על הצוללות של תיסנקרופ המיועדות לישראל, בתמורה למכירת צוללות לוחמה מתקדמות למצרים. פגיעה קשה ביתרון האסטרטגי של מדינת ישראל.

28.8.2019

"הדו"ח שהונח על שולחנו של בני גנץ מכיל הרבה יותר מאשר חפרפרת ב'יש עתיד'", מדווח עמית סגל, וטוען לחשד לפריצת סייבר. סגל מפרסם שחברת cgi שנשכרה על ידי גנץ לברר מי הדליף מידע מהקמפיין, גילתה "שהרוסים" פרצו לטלפון של גנץ. הפרסום בלעדי לעמית סגל.

עמית סגל צייץ על התגלית "שהרוסים" פרצו לטלפון של גנץ 12 פעמים עד לתאריך 30.8. אף מילה לא צויצה על ההונאה לכאורה של נתניהו בפרשת מכירת הצוללות למצרים

עמית סגל צייץ על הפרשה הזו 12 פעמים עד לתאריך 30.8. אף מילה לא צויצה על ההונאה של נתניהו.

*  *  *

אז למה עמית סגל מתנהל ככה?

הרי כולנו יודעים שעמית סגל הוא איש ימין. אבל הוא מצליח בשלל דרכים פתלתלות להיראות כמו עיתונאי אובייקטיבי. הוא שולף נתונים ומספרים מהעבר, שואל שאלות קשות, ולרגע אפשר אפילו להאמין לו שהוא עובד בשבילנו, הצופים.

אבל אם עושים בדיקה פשוטה בטוויטר ובדיווחים של סגל נדמה שהוא עובד עבור צופים מסוימים מאוד. הצופים היושבים ברחוב בלפור בירושלים והצופים במעוזי הימין הקיצוני באיו"ש.

לרגע אפשר להאמין שהוא עובד בשבילנו, הצופים. אבל אם עושים בדיקה פשוטה בטוויטר ובדיווחים של סגל, נדמה שהוא עובד עבור צופים מסוימים מאוד, היושבים ברחוב בלפור ובמעוזי הימין הקיצוני באיו"ש

מה שאנחנו רואים למעלה נראה כדפוס. עמית סגל מפרסם ידיעה נגד גנץ שמטרתה

להראות את גנץ כחלש וסחיט, בתזמון מושלם עם פרסומים קשים מאוד על התנהלות נתניהו בפרשת הצוללות. מהפרסומים עלול לעלות הרושם שהוא החזיק את המידע שפרסם – זמן מה לפני שפרסם אותו, כלומר, יתכן שהוא זה שבחר את עיתוי הפרסום כדי להיטיב עם הימין.

נראה כי שדפוס נוסף של סגל הוא יצירת דיסאינפורמציה מכוונת תוך שימוש בנתונים, שלצופה הממוצע אין דרך או זמן לבדוק אותם. כמו כן נהנה סגל מקרדיט ציבורי של אדם עם ידע פוליטי והיסטורי רב, ודומה שהוא עושה שימוש מכוון בקרדיט הזה.

אף גורם בימין לא עתר לפסילת אותה מועמדת, ולכן אין לביהמ"ש את הסמכות, הידע או היכולת לדון בעניינה. את סגל, שידע את זה, זה לא עניין. הוא תקף את ביהמ"ש נמרצות וטען שהם "פוליטיקאים עם פטיש עץ"

לדוגמה, ב-25.8 פסל בג"צ את בנצי גופשטיין יו"ר להבה ומיכאל בן ארי "מעוצמה יהודית" מלרוץ לכנסת, לאחר שמפלגות השמאל עתרו נגדם. סגל צייץ 6 פעמים בימים לאחר הפסילה (שמעון ריקלין צייץ בנושא פעמיים) ובפוסט מאוד ויראלי (15 אלף לייקים) טען נגד אי פסילת מועמדת של הרשימה המשותפת, שבעבר פרסמה פוסט תמיכה ברוצח סמיר קונטאר.

הבעיה היא שאף גורם בימין לא עתר לפסילתה של אותה מועמדת, ולכן לבית המשפט אין את הסמכות, הידע או היכולת לדון בעניינה. את סגל, שידע את זה, כל זה לא עניין. הוא תקף את ביהמ"ש נמרצות בפוסטים, ולאחר מכן גם בטור דעה ב'ידיעות' בו טען שביהמ"ש הם "פוליטיקאים עם פטיש עץ".

כשהעיתונאי אביעד גליקמן ביקש מסגל לבדוק את העובדות בנושא אי הפסילה של המועמדת, כינה אותו סגל בציוץ מה-25.8 "דובר של בית המשפט". למעשה, סגל ביקש מביהמ"ש להיות אולטרה אקטיביסט ולבחון ביוזמתו את כל המועמדים לכנסת. והרי סגל מתנגד לאקטיביזם שיפוטי, אז איך בדיוק הדבר מתיישב?

סגל טען בציוץ מה-14.8, ששדולת הנשים "לא מאפשרת לגברים לקחת חלק בפעילות הארגון". כותב הטור הנוכחי חבר בשדולת הנשים כבר מספר שנים וסגל הועמד על טעותו. טרם התקבלה התנצלות

עוד דיסאינפורמציה בוטה ראינו בסערת ההפרדה של נשים חרדיות במופע בעפולה. סגל טען בציוץ מה-14.8, ששדולת הנשים "לא מאפשרת לגברים לקחת חלק בפעילות הארגון". כותב הטור הנוכחי חבר בשדולת הנשים כבר מספר שנים וסגל הועמד על טעותו. טרם התקבלה התנצלות מסגל על הדיסאינפורמציה שהוא הפיץ.

*  *  *

תקשורת מגויסת ומחנאית אינה תופעה חדשה, אנחנו עדים לה בכל העולם כמו גם בישראל. אין זה סוד שמאז ח"כ אורי אורבך ז"ל, הימין הישראלי רואה את "איזון התקשורת השמאלנית" כמשימה עליונה, וסגל רואה עצמו חייל במשימה קדושה זו.

בארה"ב רשת "פוקס ניוז" עובדת במוצהר עבור ועם הנשיא טראמפ, ומשדרת רק חדשות שמיטיבות עימו תוך שהוא עצמו מקדם באופן אישי כתבים מהערוץ לתפקידים בבית הלבן.

עם זאת לכלל הציבור האמריקאי ברור שרשת פוקס היא ערוץ הבית של הנשיא והמפלגה הרפובליקנית, ולכן לוקחים את שנאמר בה בעירבון מוגבל תוך הבנה שמדובר בתקשורת מגויסת ומוטה.

בניגוד לארה"ב, בישראל אין לצופה הממוצע את ההבנה מי היא התקשורת המגויסת ומי היא האובייקטיבית. עמית סגל, הנמצא בערוץ תקשורתי מיינסטרים לחלוטין כמו חדשות 12, הוא למעשה עיתונאי מגויס העובד בסימביוזה עם ראש הממשלה ועם גורמים בימין הקיצוני.

לציבור האמריקאי ברור שרשת פוקס היא ערוץ הבית של הנשיא והמפלגה הרפובליקנית, ומבינים שמדובר בתקשורת מגויסת ומוטה. בניגוד לארה"ב, בישראל אין לצופה הממוצע הבנה מי התקשורת המגויסת ומי האובייקטיבית

הצופה לוקח הדברים שסגל אומר כהווייתם, ובטוח שכל דיווחיו של סגל נעשים בתום לב מצידו של העיתונאי. סגל הוא אף מרצה מבוקש שמוזמן "להסביר מיהו ביבי" לציבור, תוך טשטוש מוחלט של החשדות הכבדים נגד נתניהו, והצגת נתניהו כ"שמרן" תוך הצגת תמונה חלקית ומוטה.

ניתן כמובן לטעון שהתקשורת שמאלנית ולכן יש לסגל את הלגיטימציה לדווח חדשות באופן מוטה, חלקי ומגמתי. עם זאת מחקרים רבים שנעשו בנושא מוכיחים שהתקשורת אינה שמאלנית

את זה יכול לראות גם הצופה הממוצע, כאשר עיתונאים הנתפשים כימנים ממלאים את ערוצי התקשורת, ועיתונאים הנתפשים כשמאלנים מדווחים דיווחי אמת נגד השמאל. כמו, למשל, התחקיר המקיף שערך עיתון 'הארץ' בנושא אהוד ברק מה-15.7. אשמח לראות תחקיר דומה בישראל היום על מקורות המימון של נתניהו וארגוני ימין כמו 'אם תרצו'.

מחקרים מוכיחים שהתקשורת אינה שמאלנית. עיתונאים הנתפשים כימנים ממלאים את ערוצי התקשורת, ועיתונאים הנתפשים כשמאלנים מדווחים דיווחי אמת נגד השמאל

יש לסגל דפוס, סקופים מפוקפקים, שאולי מגיעים ישירות מבלפור, מה שנראה כדיסאינפורמציה מכוונת, והגנה נמרצת על גזענים וכהניסטים. באף מדינה נורמלית אין כתבים מגוייסים בתקשורת המיינסטרים. העובדה שמתייחסים אליו עדיין כעיתונאי אמיתי מעידה בעיקר על עומק הריקבון.

שמאלני ציוני גאה, תל אביבי, לומד משפטים ומלמד עברית. הוביל מחאות למען קהילת להט״ב, שיויון לנשים והדמוקרטיה הישראלית וכעת דובר של ח"כ יאיר גולן. גר עם הכלבה שלו, ירדנה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,068 מילים ו-1 תגובות
סגירה