אין עתיד זעם בכחול-לבן על דברי לפיד נגד החרדים

יאיר לפיד חידש השבוע את מתקפותיו על החרדים, ובמפלגת כחול-לבן זועמים ● אם אנחנו רוצים להגיע אי פעם לשלטון, אומרים שם, אנחנו חייבים את החרדים איתנו ● ״עכשיו לפיד מסכסך ומרחיב מולם את הקרע. בשביל מה?״

יאיר לפיד ובני גנץ בכנסת, ה-6 במאי 2019 (צילום: נעם רבקין פנטון/פלאש90)
נעם רבקין פנטון/פלאש90
יאיר לפיד ובני גנץ בכנסת, ה-6 במאי 2019

ביקורת קשה, אולי תקדימית, נשמעה השבוע בכחול-לבן על יאיר לפיד, בעקבות המתקפות שלו על החרדים. חברים בסיעת כחול-לבן בכנסת טוענים כי לפיד גורם למפלגה נזק רב, קורע לחלוטין את היחסים עם החרדים ומטרפד כל אפשרות להצלחה של המפלגה, וליכולת שלה להקים ממשלה, בעתיד.

"אני לא יודע מה עובר על לפיד", אמר אחד מחברי הכנסת של הסיעה, שאינו איש יש עתיד. "אנחנו הרי רוצים להגיע פעם לשלטון. אנחנו חייבים את החרדים איתנו. התחלנו לבנות מולם ערוץ במהלך מערכת הבחירות. היינו נותנים להם כל מה שהם רוצים אם היינו מקבלים מהנשיא את המנדט להקים ממשלה, ולפיד יודע את זה. עכשיו לפיד מסכסך ומרחיב מולם את הקרע. בשביל מה?".

היינו נותנים להם כל מה שהם רוצים אם היינו מקבלים מהנשיא את המנדט להקים ממשלה, ולפיד יודע את זה. עכשיו לפיד מסכסך ומרחיב מולם את הקרע? בשביל מה?

לפיד יצא בימים האחרונים למתקפות זעם על החרדים, באופן המזכיר את הימים שבהם היה עיתונאי ופוליטיקאי בראשית דרכו. זה התחיל עם התקפה על הרב הספרדי הראשי שטען כי בתי הכנסת הרפורמים הם עבודה זרה. "ראש הממשלה צריך לקרוא אותו לסדר," אמר לפיד. "הוא לא יעשה את זה. הוא צריך את ש"ס בשביל החסינות מהכלא".

בהמשך תקף לפיד בהזדמנויות שונות את חוק הגיוס, בעקבות דיווחים כי במהלך המו"מ הקואליציוני מסתמנת פשרה בין הצדדים. לפיד עצמו תמך בחוק הגיוס בקריאה הראשונה, אך לקראת הקריאה הנוספת בכנסת טען כי נעשות קומבינות בין הצדדים. "באוצר הכינו פיצוי כספי לחרדים. זה חוק גיוס כספים. משתמטים מקבלים כסף", אמר אז. ההערכה הייתה שלפיד לא רוצה לסייע לנתניהו להעביר את החוק שבו תמך. הסירוב של לפיד תרם להקדמת הבחירות.

יאיר לפיד מיש עתיד ומשה גפני מיהדות התורה במהלך דיון בכנסת הקודמת (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
מתלוצץ עם יריביו:  לפיד ומשה גפני מיהדות התורה במהלך דיון בכנסת הקודמת (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

עכשיו חידש לפיד את ההתקפות על חוק הגיוס. "אם אנחנו לא קובעים יעדי גיוס זה לא חוק, זה צחוק מהעבודה", התבטא לפיד בראיון לכאן ב'. "נתניהו מוכר את הגיוס לצה"ל כבר שנים, כדי שליצמן ודרעי יוציאו אותו מהכלא. עכשיו הם גם מנסים לגרום לליברמן למכור כל דבר שהוא נשבע או הבטיח לו".

מה שהרתיח עוד יותר את החרדים וגרם לתגובות זעם רבות היו ההשוואות החדשות שעשה לפיד בראיונות שונים בין קצבאות האברכים וקצבאות הזקנה. "אם קוראים לך משה ואתה סבא בן 80 שנלחם בכל מלחמות ישראל, תקבל קצבה של 2,432 שקל. ואם קוראים לך משה ואתה תלמיד ישיבה בן 19 שמשתמט מגיוס לצה"ל- אתה מקבל קצבה של 8,000 שקל מהמדינה", טען לפיד.

פוליטיקאים ופובליציסטים חרדים טענו כי המספרים של לפיד שקריים וכי לפיד הוא "רשע ואכזרי", שממשיך במסע השיסוי וההסתה שלו נגד החרדים באשר הם".

בכחול-לבן קיוו שאם לפיד וחבריו ביש עתיד ימלאו את פיהם מים, אפשר יהיה להקים ממשלה עם החרדים שבה ישמש לפיד כשר חוץ שלא מעורב בעניינים פנימיים

כאמור, גם גורמים במפלגתו של לפיד תקפו גם את יו"ר יש עתיד על המערכה שבה פתח נגד החרדים. במהלך קמפיין הבחירות אמר יו"ר המפלגה בני גנץ כי יעניק לחרדים דף פתוח, ימלא שליש ויותיר שני שליש לחרדים, כדי שימלאו אותו בדרישות שלהם, ולפיד לא הגיב. בכחול-לבן קיוו שאם לפיד וחבריו ימלאו את פיהם מים, אפשר יהיה להקים ממשלה עם החרדים שבה ישמש לפיד כשר חוץ שלא מעורב בעניינים פנימיים. זה לא עמד למבחן, כידוע.

"עכשיו הכל מתפרץ מחדש ואנחנו לא מבינים, למה?", אמר מקור בכחול-לבן. "חוק הגיוס עוד לא הגיע לקריאה שנייה והוא כבר תוקף. מה יש לו? אולי יש לנו כאן הזדמנות לברית עם החרדים. הרי בלעדיהם לא נגיע לשום מקום, והבחירות האחרונות הוכיחו את זה".

האם מסתמן כאן הקרע הראשון בין לפיד ויש עתיד ובין המפלגות האחרות בכחול-לבן? ייתכן מאד.

יאיר לפיד סירב להגיב, בטענה שהוא אינו מתייחס לאמירות אנונימיות.

עוד 547 מילים ו-1 תגובות
סגירה