המשימה של גנץ: 28 ימים לבניית שלד ממשלתי

כמו חברת מדף בורסאית, בני גנץ יכול להקים ממשלה צרה שהיא רק שלב ראשון בתהליך מתמשך, אשר לאורכו היא ממשיכה להתעצב בהתאם להתפתחויות הפוליטיות ● בניגוד לנטען, ממשלה כזו לא תופל מהר כל כך: על פי חוק יסוד הממשלה, אשר שונה לפני חמש שנים, הפלת ממשלה אפשרית רק אם מוצעת ממשלה חלופית מוכנה בתמיכת 61 חברי כנסת ● פרשנות

בני גנץ (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty
בני גנץ

באמריקאית היו אומרים על יו"ר כחול-לבן בני גנץ שהוא נראה "נשיאותי". שנה אחרי שקפץ למים הפוליטיים, הוא נשא אמש נאום ראשון מוצלח כראש ממשלה מיועד, בטקס קבלת המנדט להרכבת הממשלה בבית הנשיא. זה היה נאום ממלכתי ומכליל, שאותו ניצל גנץ כדי להפנות מסר של אחדות לכל השבטים בחברה הישראלית, חרדים כערבים ודרוזים, דתיים-לאומיים כחילונים.

את המסרים המפייסים תיבל גנץ בעקיצות לעבר ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו. "אני לא מחפש רק שותפים פוליטיים", אמר, "אלא שותפים לדרך של אמת, לעבודת צוות, למנהיגות אמיצה ואפס ספינים ריקים וחלולים. מי שינסה לגרור את ישראל לבחירות נוספות יוקע וייזרק מהמערכת הפוליטית. אזרחי ישראל לא יסלחו למי שיעדיף את ענייניו האישיים על פני האינטרס הלאומי".

בני גנץ מקבל את המנדט מהנשיא ראובן ריבלין. 23 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
בני גנץ מקבל את המנדט מהנשיא ראובן ריבלין. 23 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

השאלה הראשונה שמולה ניצב גנץ בימים הקרובים היא שאלת ניהול הזמן. האם להקדיש חלק ניכר מ-28 הימים העומדים לרשותו לניסיונות בעלי סיכוי נמוך להקים ממשלת אחדות עם נתניהו, או שמא עליו לסיים במהירות את המגעים המתחייבים עם הליכוד, כדי להותיר מספיק זמן למשימה המורכבת של הקמת ממשלה צרה?

התשובה לשאלה הזאת תסייע להבין לאן פניו של גנץ מועדות. גורם פוליטי העריך אתמול שגנץ מוכן להתגמש עם נתניהו יותר מעמיתיו לצמרת כחול-לבן, וכי הוא פחות פתוח לאפשרות של ממשלה צרה, אך גנץ סיפק אמש דווקא את טיעוני הנגד. לצד הביקורת על נתניהו הוא הזכיר את תיקיו הפליליים, והדגיש שכחול-לבן היא שניצחה בבחירות האחרונות.

בכחול-לבן אמרו אתמול כי בעוד שמו"מ עם הליכוד אכן עלול להתברר כבזבוז זמן, הוא "אינו בהכרח חסר סיכוי ותלוי בדינמיקה של התהליך". זאת למרות שנתניהו אינו צפוי להסכים לפחות ממתווה הנשיא ריבלין, בגרסה שבה הוא יוצא לנבצרות רק עם פתיחת משפטו. דרך האמצע שתיבחר, אפשר להניח, היא מו"מ בלב פתוח ונפש חפצה לימים ספורים בלבד.

גורם פוליטי העריך אתמול שגנץ מוכן להתגמש עם נתניהו יותר מעמיתיו לצמרת כחול-לבן, וכי הוא פחות פתוח לאפשרות של ממשלה צרה, אך גנץ סיפק אמש דווקא את טיעוני הנגד

קושי נוסף בהקמת ממשלת אחדות שאותה מוביל נתניהו, הוא הסירוב המוחלט של מפלגת העבודה ושל המחנה הדמוקרטי להצטרף לממשלה כזאת, מה שיהפוך אותה לממשלת ימין עמוק. עמיר פרץ הבהיר זאת לגנץ בפגישה שקיימו לפני שבועות אחדים, כך שבפגישתם המתוכננת הקרובה יוכל להתקיים ביניהם שיח מעשי רק על תרחיש הממשלה הצרה.

הקרקע לממשלה צרה בשלה גם ברשימה המשותפת, שראשיה חוזרים ואומרים כי ישמחו לתמוך בה אם דרישותיהם, בעיקר בנושאים האזרחיים, ייענו. אל איימן עודה ואחמד טיבי הצטרף אתמול גם יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, שאמר: "היום, בזכות המשותפת, לפיד וגנץ מועמדים להרכיב ממשלה. גם ליברמן עבר דרך ארוכה, היום הוא מבין, ראית שהוא הפנה את האש לחרדים ולא לערבים".

ואכן, גם השבוע ממשיכים חברי ישראל ביתנו לסרב לפסול את התרחיש הזה על הסף. בראיון בחדשות 12 ניסה אתמול עמית סגל לדחוק פעם אחר פעם את ח"כ עודד פורר אל הפינה, אך האחרון הצליח לחמוק. ליברמן, בראיון בכאן ב', מצא להתחמקות נימוק מקורי, הלקוח היישר מגן חובה: נתניהו סירב לדון איתנו על קווי יסוד, ולכן אנחנו לא מתייחסים לשום טענה שלו.

אביגדור ליברמן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אביגדור ליברמן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

היתרון הגדול בממשלה צרה, המהווה פיתוי גדול להקים כזאת, נובע מהיותה מעין "שלד ממשלתי", אם לעשות פראפרזה על המונח המתייחס לחברות מדף בורסאיות. בשנת 2014 שונה חוק יסוד הממשלה, כך שהפלת ממשלה בהצעת אי אמון אפשרית רק אם מוצעת ממשלה חלופית מוכנה בתמיכת 61 חברי כנסת.

בשל העובדה הזאת, האיום של נתניהו למרר את חייה של הממשלה כיו"ר אופוזיציה ולהביא להפלתה, הוא כמעט בוודאות איום סרק. העוינות כלפיו בכנסת גבוהה מדי, גם בתוך גוש ה-55. לכן, הקמה של ממשלה צרה היא רק שלב ראשון בתהליך מתמשך, שלאורכו היא ממשיכה להתעצב בהתאם להתפתחויות הפוליטיות. בשלב מסוים, למשל, היא יכולה לצרף את הליכוד תאבת השלטון לאחר עידן נתניהו.

כדי להמשיך להיות נשיאותי, בני גנץ אכן נדרש לבחור בימים ובשבועות הקרובים – כפי שהתחייב בנאומו – בין כמה החלטות קשות. החלטה אפשרית אחת היא להיכנס למו"מ עם גוש הימין בהובלת נתניהו, שממנו אין לו סיכוי לצאת עם הסכם ללא מתן אפשרות לנתניהו לכהן עד פתיחת משפטו.

הקמה של ממשלה צרה היא רק שלב ראשון בתהליך מתמשך, שלאורכו היא ממשיכה להתעצב בהתאם להתפתחויות הפוליטיות. בשלב מסוים, למשל, היא יכולה לצרף את הליכוד תאבת השלטון לאחר עידן נתניהו

החלטה קשה אחרת היא ללכת לממשלה צרה בתמיכת הרשימה המשותפת, נגד חלק מחברי סיעתו ונגד חלקים גדולים בדעת הקהל. החלטה קשה שלישית עשויה להיות אי החלטה, כלומר כשלון ידוע מראש בהרכבת ממשלה, מתוך הימור על 21 הימים האחרונים שלפני פיזור הכנסת, או על סבב הבחירות הבא.

סימני הנחישות שהפגין אתמול גנץ, וההיגיון הבריא של מי שרואה לפניו את הארץ המובטחת, מצביעים על מפץ פוליטי אפשרי כבר בשבועות הקרובים. וגר איימן עם ליברמן, ופורר עם טיבי ירבץ.

עוד 709 מילים
סגירה