יאיר לפיד, בוגי יעלון וגבי אשכנזי, ב-19 בספטמבר 2019 (צילום: Avshalom Shoshoni/Flash90)
Avshalom Shoshoni/Flash90

לפני שיקים קואליציה, גנץ צריך להתמודד עם האופוזיציה בבית

אחרי נאום מוצלח ואווירת משילות באוויר, ניחתה על כחול-לבן תחושת ייאוש ● האפשרות לחדור את בלוק הבטון של הימין אינה קיימת כרגע ● ממשלת מיעוט לא נראית כאופציה ריאלית ● ועם ריח החזרת המנדט באוויר, מתחילות לנשב שוב רוחות הפילוג בכחול-לבן ● פרשנות

תחושה של ייאוש משתלטת לקראת סוף השבוע על כחול-לבן, דווקא בזמן שהיה אמור להיות החגיגי ביותר בתולדותיה הקצרות של המפלגה הזו. בני גנץ ואנשיו מבינים כי הם לא יכולים לממש את המנדט שהעניק להם נשיא המדינה ביום רביעי בערב. האפשרות לחדור את בלוק הבטון של הימין אינה קיימת ברגע זה, וראשי מפלגות בגוש המתנגד אפילו לא מוכנים להגיע למו"מ הקואליציוני.

גם האופציה של ממשלת מיעוט נראית דמיונית. אביגדור ליברמן מנסה לעורר חרדות אצל בנימין נתניהו ואולי מצליח, ולכן הוא לא פוסל את האפשרות הזו על הסף. ובכל זאת, בכחול-לבן לא רוצים להקים ממשלה בתמיכת הסיעות הערביות, שתהיה נתונה לחסדיו של ליברמן עצמו. כולם יודעים שממשלה כזו לא תקום, ואם כן – היא לא תחזיק מעמד יותר מכמה חודשים.

במצב שנוצר מתחילות לנשב שוב רוחות הפילוג בכחול-לבן. קשה להסתיר את הוויכוח הפנימי בין שלוש מרכיבי המפלגה הזו: חוסן לישראל (גנץ), יש עתיד (יאיר לפיד) ותלם (משה בוגי יעלון).

אילו הדבר היה תלוי רק בגנץ, הוא היה מקבל את מתווה הנשיא שהציע ראובן ריבלין והולך לממשלת אחדות עם נתניהו. האנשים בסביבה שלו אפילו משבחים את המתווה ואת היתרונות שגנץ יכול להפיק ממנו, גם, ואולי בגלל שנתניהו יהיה הראשון ברוטציה.

בני גנץ אחרי שקיבל את המנדט מהנשיא, ב-23 באוקטובר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
בני גנץ אחרי שקיבל את המנדט מהנשיא, ב-23 באוקטובר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

אבל לפיד מתנגד למתווה, ומה שיותר חשוב, יעלון ואשכנזי עומדים לצדו ומכריעים את הכף נגד. הרקע והסיבות הן גם אישיות. גנץ לא נוטר טינה לנתניהו, שהעניק לו את השנה הרביעית כאשר כיהן כרמטכ"ל. לפיד ויעלון פוטרו בגסות בידי נתניהו, ואשכנזי התייצב מולו כרמטכ"ל בעיקר בימים שבהם עלתה האפשרות להפציץ את מתקני הגרעין באיראן.

אילו הדבר היה תלוי רק בגנץ, הוא היה מקבל את מתווה הנשיא שהציע ריבלין והולך לממשלת אחדות עם נתניהו. אבל לפיד מתנגד למתווה, ומה שיותר חשוב, יעלון ואשכנזי עומדים לצדו ומכריעים את הכף נגד

אשכנזי גם זוכר היטב לנתניהו כי הוא עמד נגדו, ולצדו של ברק, בפרשת הרפז. נתניהו גם תמך במינוי לרמטכ"ל של יואב גלנט, יריבו ושנוא נפשו של אשכנזי.

"זה או פיצול בכחול-לבן, או בחירות", אומרים לי בכירים בחוסן לישראל. קשה שלא לזהות אצלם את האכזבה מהעמדות של לפיד, ואת התקווה שמשהו עוד ישתנה ויעלון ואשכנזי יעברו צד.

בחדרי חדרים שוב עולה הביקורת נגד לפיד, והטענות כי הוא רוצה ממשלת מיעוט או בחירות חדשות שלא יהרגו לו את רעיון הרוטציה. המתח והחשדנות כלפי לפיד ויד ימינו עפר שלח, וגם בכיוון ההפוך, תמיד היו בשטח, בעקבות אירועים וחיכוכים בהזדמנויות קודמות. עכשיו העסק רק עלול להחריף.

עפר שלח ויאיר לפיד בישיבת סיעה של יש עתיד בנובמבר 2016. ארכיון (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
עפר שלח ויאיר לפיד בישיבת סיעה של יש עתיד בנובמבר 2016. ארכיון (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

אגב, יו"ר ש"ס אריה דרעי, שהוא אחד הפוליטיקאים החריפים בשטח, ניסה אתמול להיכנס לתוך הקרע הפוטנציאלי הזה בכחול-לבן. "אנחנו מציעים לגנץ חלוקה שווה בממשלה ובקבינט, גם אם הוא יבוא בלי לפיד", אמר דרעי בראיון למשה גלסנר בקול ברמה פלוס. "אני מאמין שצעד כזה יכול לקרות רק אם בוגי יעלון ואשכנזי יתמכו בו".

מה יקרה עכשיו? גנץ התנהל בבית הנשיא בצורה ממלכתית וקיבל גם לגיטימציה ומנדט ציבורי. בשבועות הקרובים הוא עלול לאבד את האשראי אם ירדוף אחרי כוחות הסירוב בגוש הימין, שלא רוצים אפילו להגיע לפגישה עמו, ויתבזה בהצעות ופיתויים נוספים שירעיף עליהם. טוב היה עושה גנץ אילו החזיר את המנדט לנשיא ולא נכנס לתוך עולם העסקאות האפלות האלה, שלא ייצא מהן דבר.

טוב היה עושה גנץ אילו החזיר את המנדט לנשיא ולא נכנס לתוך עולם העסקאות האפלות האלה, שלא ייצא מהן דבר

אבל גנץ דווקא מתכוון למשוך עד הסוף את 28 הימים שקיבל מהנשיא. גנץ לא בונה על הליכוד, ש"ס ויהדות התורה. הוא בונה על היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט שאולי יפתיע ויגיש כתב אישום נגד נתניהו עד ה-21 בנובמבר – מה שעשוי לשנות לחלוטין את הסיטואציה הפוליטית.

עוד 541 מילים
סגירה