דמוקרטיה של שליט יחיד

בנימין ושרה נתניהו (צילום: AP-Photo-Ariel-Schalit)
AP-Photo-Ariel-Schalit
בנימין ושרה נתניהו

הדמוקרטיה הישראלית בסוף 2019 היא דמוקרטיה פגיעה, חלשה הנמצאת במתקפה תמידית.

מעולם לא קמה בישראל ממשלה הרסנית כל כך, שיוצאת נגד הגופים שהיא אמונה עליהם ואמורה לייצג אותם ולשרתם. זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שבחסות ראש ממשלה שנגדו תלויים ועומדים שלושה תיקים פליליים חמורים, כל חברי הממשלה ללא יוצא מן הכלל יוצאים למלחמה נגד הגופים שהם מייצגים, נגד הדמוקרטיה. הכול בשם ההגנה על נתניהו.

ממשלה שתוקפת את הגופים שהיא אמונה עליהם ואמורה לייצג ולשרת אותם היא ממשלה ששכחה את תפקידה ומטרותיה, ושכחה שהיא באה לשרת את הציבור באופן זמני בלבד. ממשלה כזאת איבדה את דרכה המוסרית והערכית וצריכה לעבור מן העולם, ויפה שעה אחת קודם.

ממשלה שתוקפת את הגופים שהיא אמונה עליהם ואמורה לייצג ולשרת אותם היא ממשלה ששכחה את תפקידה ומטרותיה, ושכחה שהיא באה לשרת את הציבור באופן זמני בלבד

שרת התרבות והספורט תוקפת את התרבות בגסות ובאלימות מילולית לא מתורבתת. את הספורט היא שכחה לייצג אז בכלל לא מזכירה אותו. שר המשפטים יוצא נגד מערכות השלטון והחוק – הפרקליטות ומייצגיה – רק כדי להציל את עורו המשחית של ראש ממשלה אחד. שר התקשורת לא מבין את תפקידו ומשרת את אדונו במקום את התקשורת החופשית והעצמאית. שר החינוך מתנגד להשכלה הגבוהה ויוצא נגד מערכת החינוך ונציגיה. וכן הלאה.

ממשלה שלמה משועבדת לצרכיו הפליליים, החולניים והאנוכיים של אדם אחד, ממשלה שלמה משרתת אדם משחית אחד. לא היה כדבר הזה בישראל.

נתניהו הצליח להטיל בהם אימה, מורא ופחד. ופחד, כידוע, משתק. הם מבועתים כל כך מהיום שבו נתניהו כבר לא יהיה ראש הממשלה, שהם איבדו כל רסן, היגיון, מוסר ובושה. הם משוכנעים עד עומקי נשמתם שללא נתניהו לא תהיה מדינה.

לנגד עיניהם עומדת משימה אחת בלבד: להציל את אדונם מבית המשפט, ולמען המשימה המטורפת הזאת הם מוכנים להתאבד מוחשית או מטפורית, לאבד את ערכיהם ולשכוח שיש כאן מדינה, אזרחים ודמוקרטיה. למען המשימה הלא שפויה הזאת הם יעשו הכול, הכול כולל הכול, לרבות לעבור על החוק, להסית, להשניא ולהוביל מסע הכפשות מכוער ומתוזמר היטב תוך עשיית דה־לגיטימציה לאוכלוסיות שלמות.

לפנינו מכונה. הם פועלים כרובוטים לא אנושיים, חסרי חשיבה עצמאית וחופשית. מכונות. האדם ששולט על המכונה הפך אותה למכונת הסתה משומנת ומתוזמנת הפועלת לפי צרכיו והנחיותיו בדיוק רב

ובמילים אחרות: לפנינו מכונה. הם פועלים כרובוטים לא אנושיים, חסרי חשיבה עצמאית וחופשית. מכונות. האדם ששולט על המכונה הפך אותה למכונת הסתה משומנת ומתוזמנת הפועלת לפי צרכיו והנחיותיו בדיוק רב.

אלה תסמינים של כת. בכת יש מנהיג, גורו, "מלך", וכל חברי הכת סרים למרותו ומצייתים לו בכניעה מוחלטת. אלא שכאן יש הרבה יותר מכת רגילה, יש כאן (לכאורה) התנהלות המאפיינת ארגון פשע, מַפיה, ובראשה עומד ראש משפחת פשע.

כן, גבירותיי ורבותיי, הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן ולומר אותם כפי שהם, כהווייתם, ללא כחל וסרק: נתניהו עומד בראש משפחת פשע ושמה משפחת נתניהו. למשפחת הפשע הזאת יש "חיילים" (כך הם נקראים במשפחות פשע) המשרתים את המשפחה ונאמנים לה נאמנות מוחלטת בכל תנאי עד עולם. אותם "חיילים" יעשו הכול למען אדונם, חייהם־שלהם אינם חשובים כלל, רק חייו של ראש המשפחה יקרים ורק לו צריך לדאוג. למען האדון שלהם הם אף יקריבו את חייהם.

אלה תסמיני כת, שיש בה מנהיג, גורו, "מלך", וחברי הכת סרים למרותו בכניעה מוחלטת. אלא שכאן יש הרבה יותר מכת רגילה, יש כאן (לכאורה) התנהלות המאפיינת ארגון פשע, מַפיה, ובראשה עומד ראש משפחת פשע

יבוא הקורא ויאמר: הגזמת הגזמה פראית. שהרי במשפחות פשע ובמַפיה מחסלים אנשים ברחוב ורוצחים גם חפים מפשע, וברור שכאן אין זה המצב. ובכל זאת, ההתנהלות מזכירה בצורה מעוררת חלחלה התנהלות מַפיונרית של משפחת פשע.

כדי להשיג את מטרותיו הנלוזות נתניהו לא בוחל בשום אמצעי. הכול כשר מבחינתו להגיע למטרה, גם לעבור על החוק – וכולנו ראינו שאין לנתניהו כל בעיה לעבור על חוק הבחירות ואף שנחסם מלפעול כך, מצא דרכים עקיפות ועבר על חוק הבחירות באופן גס ובוטה יותר מפעם אחת.

בבחירות האחרונות שהוא כפה עלינו הוא אף התרעם על כך שלא מאפשרים לו לעבור על חוק הבחירות, ודרש שייתנו לו קנס ולא יחסמו אותו בפייסבוק. ללמדך: ראש ממשלת ישראל אומר בפה מלא שאפשר (ואולי אף רצוי) לעבור על החוק, לכל היותר תקבלו קנס. לא נעים – לא נורא.

בבחירות האחרונות שהוא כפה עלינו הוא אף התרעם על כך שלא מאפשרים לו לעבור על חוק הבחירות, ודרש שייתנו לו קנס ולא יחסמו אותו בפייסבוק

נורא ואיום! ראש ממשלה כזה לא ראוי להישאר בתפקידו אף לא יום אחד נוסף. ראש ממשלה שנותן לגיטימציה לעבֵרה על החוק ומשמש דוגמה אישית רעה בהקשר זה חייב לפנות את מקומו מיידית.

כולנו גם האזַנו להקלטות בין נתניהו למוזס, ושמענו איומים, הפחדות, הצעה למתן שוחד – דיבורים של מַפיונר, ראש ארגון פשע.

אומרים שלא מפילים ראש ממשלה מכהן. מכך יוצא שמפילים ראש ממשלה לא מכהן. תזכירו לי, מתי בפעם האחרונה הופל ראש ממשלה לא מכהן?

ברור לכל בר־דעת שבמדינה דמוקרטית לא "מפילים" ראש ממשלה מכהן אלא מחליפים ממשלה או ראש ממשלה שלא מרוצים מתפקודם. זו מהות הדמוקרטיה וזו מהות הבחירות. שאם לא כן לא תהיה דמוקרטיה. רק בדיקטטורות מפילים את המשטר, בדמוקרטיה בריאה, חזקה ואמיתית מחליפים שלטון וראש ממשלה.

אומרים שלא מפילים ראש ממשלה מכהן. מכך יוצא שמפילים ראש ממשלה לא מכהן. תזכירו לי, מתי בפעם האחרונה הופל רה"מ לא מכהן?

וכבר ידענו בעבר ראשי ממשלה ש"נפלו" בעודם מכהנים. ראש ממשלה מכהן אחד הופל פשוטו כמשמעו בעודו מכהן – רוצח מתועב התנקש בחייו לאחר הסתה פרועה וחסרת רסן מצד ימין של המפה הפוליטית, לרבות הסתה של ראש הממשלה היוצא נתניהו. בהקשר אחר ולא רלוונטי כלל דיבר נתניהו על "פיגוע בדמוקרטיה", חברים, הפיגוע בדמוקרטיה בוצע ב־4 בנובמבר 1995 כשמתנקש רצח את רבין הי"ד. ההתנקשות הזאת היא ה־פיגוע בדמוקרטיה בה"א הידיעה.

אותו ראש ממשלה שהתנקשו בחייו בעודו מכהן "הופל" שנים קודם לכן כשנאלץ להתפטר מתפקידו בעקבות תחקיר עיתונאי. ראש ממשלה אחר "הופל" בחקירות שנפתחו נגדו ובעטיין הוא התפטר. לא חסרות דוגמות נוספות לכך.

כל המינוח שגוי מעיקרו בהקשר זה, מינוח שמתאים לדיקטטורה או למלוכה, לא לדמוקרטיה.

וכבר ידענו בעבר ראשי ממשלה ש"נפלו" בעודם מכהנים. ראש ממשלה מכהן אחד הופל פשוטו כמשמעו בעודו מכהן – רוצח מתועב התנקש בחייו לאחר הסתה פרועה וחסרת רסן

רוצה לומר, אין דבר כזה להפיל ראש ממשלה בעודו מכהן. אין חיה כזאת. ראש ממשלה מחליפים בכל דרך דמוקרטית וחוקית: במחאות, בהפגנות, בחקירות על מעשים פליליים־לכאורה שביצע וכן – גם בבחירות. אבל בשום אופן לא רק בבחירות (בקלפי).

צחוק הגורל: רק אתמול (שלישי) התפטר ראש ממשלת לבנון בעקבות המחאה ההמונית שהייתה נגדו בשבועיים האחרונים. לפי הימין הוא "הופל" בעודו מכהן. בישראל יש מחאה והפגנות כבר שנים נגד נתניהו וממשלתו (מחאה שהחלה עוד בשנת 2011), והאיש לא חושב בכלל לפרוש. אולי כדאי לו ללמוד מראש ממשלת לבנון.

ובכלל, נדמה שנתניהו מתעקש לייסד כאן שלטון מלוכני ובו יש משפחת מלוכה לכל דבר ועניין ממש כמו בבריטניה. משפחת מלוכה שעל כולנו לשרת, להעריץ, להזכיר ולדבר עליה בכל הזדמנות שנקרית (ובמסגרת זו בנו השני השתתף בעבר בחידון התנ"ך העולמי לנוער ובימים אלו השתתף בשעשועון הטלוויזיה "המרדף", כאן 11). מישהו צריך להעיר את נתניהו ולהזכיר לו שמשפחתו אינה משפחת מלוכה והוא איננו מלך.

ובכלל, נדמה שנתניהו מתעקש לייסד כאן שלטון מלוכני ובו יש משפחת מלוכה לכל דבר ועניין ממש כמו בבריטניה. משפחת מלוכה שעל כולנו לשרת, להעריץ, להזכיר ולדבר עליה בכל הזדמנות שנקרית

סיכומו של דבר: במדינה דמוקרטית מחליפים שלטון מדי פעם בפעם, לא בריא לה לדמוקרטיה שאותו אדם עומד בראשה זמן רב מדי אף אם מפלגתו נשארת בשלטון. ובעיקר: במדינה דמוקרטית הממשלה לא נלחמת באזרחיה, בשלטון החוק ובגורמי האכיפה, אלא מודעת לזמניותהּ ומתוקף כך משרתת את האזרחים ולא את ראש הממשלה. מדינה דמוקרטית לא משעבדת את אזרחיה ולא משתעבדת לאדם אחד בלבד, גם אם הוא עומד בראשות הממשלה.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כמה נכון וכמה אמיתי אתמול היה שידור על גורו שקורא לעצמו המשיח אחד לאחד נתניהו המשיח הגורו לקח כספים הרס מישפחות רמס כול מי שהלך איתו ובסופו של דבר כמה תאבדו בשבילו כי הוא ביקש פירסמת... המשך קריאה

כמה נכון וכמה אמיתי אתמול היה שידור על גורו שקורא לעצמו המשיח אחד לאחד נתניהו המשיח הגורו לקח כספים הרס מישפחות רמס כול מי שהלך איתו ובסופו של דבר כמה תאבדו בשבילו כי הוא ביקש
פירסמתי את זה בפייס לנד

עוד 1,171 מילים ו-1 תגובות
סגירה