הידיעה שהתקשורת השמאלנית לא תספר לכם עליה!

ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, צילום מסך מוואלה
ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית, צילום מסך מוואלה

ארגון עובדי הפרקליטות שבתו היום במשך מספר שעות כמחאה על ההסתה כנגד עובדות הפרקליטות, עו"ד ליאת בן ארי ועו"ד קרן בר מנחם.

השביתה הגיעה לאחר שפוזר כנס של לשכת עורכי הדין בנושא גזענות כלפי הקהילה האתיופית, שם הוטחו האשמות כנגד עו"ד קרן בר מנחם על רקע פרשת סלמון טקה. בין אם ההסתה כנגד בר מנחם מוצדקת ובין אם לאו, המניע לה ברור: פרשת סלמון טקה. אולם מדוע מתגברת ההסתה כנגד ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית?

מבחן טיורינג של השמאלנים

נעשה ניסוי מחשבתי קטן: שמעתם על פרשת התצהיר הכוזב שהגישה ליאת בן ארי? אם לא, כנראה שאתם שמאלנים. זו לא בדיחה: תחפשו בגוגל "ליאת בן ארי תצהיר כוזב", ותראו מספר ידיעות חדשותיות שעוסקות בסיפור הבא: ליאת בן ארי (הפרקליטה המובילה בתיקי ראש הממשלה) הגישה תצהיר כוזב לבית הדין לעבודה, בתביעה שהוגשה נגדה על ידי עובדת לשעבר בפרקליטות, שהתלוננה נגדה, וטוענת שליאת בן ארי איימה עליה.

נעשה ניסוי מחשבתי קטן: שמעתם על פרשת התצהיר הכוזב שהגישה ליאת בן ארי? אם לא, כנראה שאתם שמאלנים. זו לא בדיחה: תחפשו בגוגל "ליאת בן ארי תצהיר כוזב", ותראו מספר ידיעות חדשותיות שעוסקות בסיפור

בהנחה שאתם מתעדכנים באקטואליה באופן סביר, עליכם לשאול, איך לא שמעתם על הסיפור הזה? יתכן שהתשובה טמונה בעובדה הבאה: הסיפור נחשף באתר news1, ומאז מסוקר רק שם ובישראל היום, ערוץ 7, "כיפה" וכדומה. בשום אתר חדשות גדול לא היה אזכור לכך.

אם מדובר בסיפור חדשותי, מדוע הוא מופיע רק באתרים של הימין? אפשרות אחת היא שהתקשורת פשוט שמאלנית, ורוצה להגן על אנשיה בדיפ-סטייט כמו ליאת בן ארי, שהוצבה שם כדי להרשיע את נתניהו על לא עוול בכפו. הסאבטקסט הזה, הוא בדיוק מה שאתרים "מטעם" כמו news1 וישראל היום רוצים שתפנימו, אף על פי שהם אינם אומרים זאת מפורשות.

עם זאת, ישנה אפשרות שנייה: פשוט לא מדובר בסיפור חדשותי אמיתי: אמצעי התקשורת מפרסמים רק ידיעות בעלות חשיבות, וכן רק לאחר בדיקה.

מדוע שסיפור חדשותי יופיע רק באתרי הימין? אפשרות אחת: התקשורת שמאלנית, ורוצה להגן על אנשיה בדיפ-סטייט, וליאת בן ארי הוצבה כדי להרשיע את נתניהו על לא עוול בכפו. אפשרות שניה: לא מדובר בסיפור חדשותי אמיתי

האם תצהיר כוזב של המשנה לפרקליטת המדינה מהווה ידיעה בעלת חשיבות? כנראה שכן. עם זאת, לא בטוח בכלל שהוא בכלל התרחש! כל הסיפור, הוא שהוגשה תלונה על כך למשנה ליועץ המשפטי לממשלה. לא נעשה שום אימות מעבר לכך! אין שום קביעה פוזיטיבית של בית המשפט שליאת בן ארי שיקרה בתצהיר!

מדוע מפורסמות ידיעות לא מבוססות?

נתניהו מאשים את מערכת המשפט השכם והערב ברדיפה אישית נגדו. מסע ציד מתוזמר. תומכיו הפנימו את המסר, ומחפשים כל דופי במערכת החוק והמשפט, כדי לקעקע את אמינותה. אם המערכת עצמה מושחתת, אז אולי הדופי שהיא מטילה בנתניהו באמת נובע רק מרדיפה. לכן תומכיו של נתניהו דואגים לנפח כל שבב של ידיעה המטילה ספק באמינות המערכת, ומתנפלים עליה כמוצאי שלל רב.

אם המערכת עצמה מושחתת, אז אולי הדופי שהיא מטילה בנתניהו באמת נובע רק מרדיפה. לכן תומכיו של נתניהו דואגים לנפח כל שבב של ידיעה המטילה ספק באמינות המערכת

כך היה עם עדותו של תנ"צ גיא ניר בפני ועדת הכנסת, שאמר ש"לגל הירש תפרו תיק". כך מבקשים לחקור את פשיטת הרגל של חברת "המימד החמישי" של בני גנץ, שהיעדר החקירה בעניין היא כביכול עדות לאפליה של המערכת.

הפרקטיקה הזאת נקראת בעברית "גמגוגיה" (Whataboutism): מטיחים נגד נתניהו שהוא מושחת? "רגע, אבל מה עם גנץ?! מה עם איתן כבל?!". הטיעונים כאלו בעצם מוציאים את העוקץ מכל ביקורת שלטונית: בעצם, אף אחד לא מושלם, ואם אף אחד לא מושלם, אז מה זה משנה אם פלוני חטא. כולם חוטאים, ואם כולם חוטאים, אז אין משמעות לחטאים.

במקרה של עו"ד ליאת בן ארי, שלא רק שהעזה לטוס לכמה ימים לאפריקה בזמן קיום השימוע (על גרירת הרגליים של נתניהו בשימוע, אפילו על העיכובים בלקיחת החומרים מן הפרקליטות, שמענו פחות ביקורת), אלא גם "שיקרה בתצהיר" – אני אומר לכם: ממה שפורסם, ועד לקביעה עובדתית שליאת בן ארי שיקרה בתצהיר, עוברת דרך ארוכה. שביל ישראל ממש.

אולי גאון העיתונאי אלי ציפורי מאתר news1, והוא הביא סיפור מדהים מגובה במקורות והוא יחשוף את הראיות שיש לו בעתיד. נחיה ונראה. אני מהמר, שכמו כל רסיסי הסיפורים ששמענו לאורך השנים, לא יהיה כלום כי אין כלום

אולי גאון העיתונאי אלי ציפורי מאתר news1, והוא הביא סיפור מדהים מגובה במקורות והוא יחשוף את הראיות שיש לו בעתיד. נחיה ונראה. אני מהמר, שכמו כל רסיסי הסיפורים ששמענו לאורך השנים, לא יהיה כלום כי אין כלום.

עומר כהן הוא משפטן וכותב תוכן מראשון לציון. מנהל את הבלוג ״תשובת השמאל״.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 685 מילים
סגירה