גיבור-העל של אנשים רבים בארץ הפך לדמות הרעה בסרט והם לא מצליחים להשתחרר מהערצתם אליו. הם כנראה זקוקים לגיבור-על חדש כדי לשחרר את תלותם בקודם.
* * *
בילדותנו, רובנו הערצנו גיבורי-על ודמויות על-אנושיות. כשהתבגרנו, הבנו שאינם קיימים במציאות. ואף על פי כן, אנחנו עדיין נהנים לצפות בסרטים אלה, להזדהות עם גיבורי-העל, ולשנוא את הדמויות הרעות.
בילדותנו, רובנו הערצנו גיבורי-על ודמויות על-אנושיות. כשהתבגרנו, הבנו שאינם קיימים במציאות. ואף על פי כן, אנחנו עדיין נהנים לצפות בסרטים אלה, להזדהות עם גיבורי-העל, ולשנוא את הדמויות הרעות
גיבור-העל בסרטים הוא בדרך כלל מחוץ לכל קנה מידה אנושי. יש לו מראה אידיאלי, יכולות עילאיות, אביזרים ולבוש מיוחדים וחוש מוסרי נעלה. לעומתו, הרשע מוצג ככזה שפועל בניגוד לטובת הכלל, בעל כוחות עוצמתיים ונפש אפלה, המטילה צל על כל הנמצאים תחת שליטתו.
הרשע מאופיין במערכת ערכים והתנהגות מעוותות, המנוגדות לטובת העיר, המדינה, האנושות או היקום כולו. לפעמים קורה שגיבור-העל עובר תהליך של היפוך, והופך לרשע.
לרשעים כוחות עצומים וחזקים יותר מאלה של הגיבורים – הם ניחנו בכוחות על-טבעיים. לצדם עומדת טכנולוגיה מתקדמת או יכולות מיוחדות המעצימות אותם מעבר ליכולות האנושיות הרגילות.
הם חסרי אנושיות ורגישות ומתוארים כקרים, חסרי רחמים ונעדרי כל רגש אנושי. המניעים לפעולותיהם נובעים מתוך שאיפה לשלטון, הרס או סיפוק אגו בלבד. הם בעלי סטייה מוסרית עמוקה ופועלים לפי ערכים מעוותים המנוגדים לטובת הכלל, גם אם מבחינתם הם מוצדקים.
הם מוכנים להקריב את האנושות כולה למען מטרותיהם האישיות. הם בעלי אסתטיקה חשוכה ומאיימת והמראה החיצוני שלהם, לבושם, מושבם ותנועותיהם מדגישים את היעדר האנושיות והאפלה שבהם.
הרשעים בסרטים נעדרי אנושיות ורגישות ומתוארים כקרים וחסרי רחמים. מניעיהם נובעים משאיפה לשלטון, הרס או סיפוק אגו. הם בעלי סטייה מוסרית עמוקה ופועלים לפי ערכים מעוותים, המנוגדים לטובת הכלל
לגיבורי-העל לעומתם יש יכולות על-אנושיות מוגבלות. אמנם יש להם כוחות מיוחדים, אך הם עדיין מוגבלים בהשוואה לרשעים. הם מוצגים כבעלי רגשות אנושיים, דילמות מוסריות ומניעים שאינם רק אישיים.
הם דוגלים בערכים מוסריים וחיוביים ומונעים מערכי צדק, הגנה על החלשים והמוחלשים, ואהבת הטוב. והם בעלי מראה חיצוני חיובי ומעורר השראה, המדגיש את היופי, האצילות והאינטליגנציה שלהם.
הניגוד בין הרשעים לגיבורים בסרטים מדגיש את המאבק בין הכוחות החשוכים והמעוותים לבין הכוחות האידיאליים והמיטיבים. זהו הבסיס לעלילה הדרמטית והמותחת.
בתהליך המאבק בין הגיבורים לרשע, חלק מגיבורי-העל אכן ישלמו מחיר יקר, וייתכן שלא כולם יצליחו לשרוד. אך בסופו של דבר, הטוב ינצח את הרוע, שכן הרשע נחשב לסכנה אמיתית לאנושות.
גיבור אמיתי יגן על האנשים הפשוטים שמתחתיו, ולא ינצל אותם לטובת מטרותיו האישיות. הוא אף יהיה מוכן לוותר על כבוד, יוקרה, השפעה וכוח אם זה ישרת את הטוב הכללי. אבל רק הטוב הזה יביס את הרוע, כי יותר מכל חושש הרוע מן הטוב.
בסרטים, רק האיחוד של גיבורי-העל יכול להביס סופית את הרשע המאיים. רק הכוח המשותף של הגיבורים, אותם אנו כה מעריצים, יכול להצליח להשמיד את הרוע המתפשט. לעיתים, אפילו ציר של גיבורי-על מתוחכמים ואמיצים אינו מספיק, ונדרש איחוד של צבא גיבורי-על חזק במיוחד כדי להביס את הרשע.
גיבור אמיתי יגן על האנשים הפשוטים מתחתיו, ולא ינצלם למטרותיו האישיות. הוא יוותר על כבוד, יוקרה, השפעה וכוח אם זה ישרת את הטוב הכללי. אבל רק הטוב הזה יביס את הרוע, כי יותר מכל חושש הרוע מן הטוב
במשך כמעט 30 שנה בנימין נתניהו נחשב בעיני רבים בארץ ובעולם לגיבור-על. אמנם חלק משמעותי מגבורתו נגזר מקרבת המשפחה לאחיו יוני גיבור אנטבה, אך חלקים אחרים הושפעו מהופעתו הנאה, היכולת הרטורית המרשימה שלו, קול הבריטון, האנגלית המצוחצחת, הידע הנרחב בתחומים רבים, והחוצפה שאפיינה אותו מהרגע הראשון. כל אלה הפכו אותו לדמות שרבים רצו להזדהות איתה, לחקות אותה, להיות כמוה.
נתניהו הבין את הכמיהה הזו והפך אותה לאמנות. אמנות השליטה על ציבורים רבים שזקוקים לגיבור-על. הוא השתמש בהערצה אליו, במוכנות לשרת אותו ובשנאה. הוא סימן כאויב רשע או טיפש את כל מי שאינו נתניהו, ועודד את השנאה אל האנשים או הגורמים הללו.
יש אנשים בארץ שעדיין לא הבינו שגיבור-העל שלהם הפך לדמות הרעה המרכזית בסרט. הם עדיין לא משיגים שהוא פועל בניגוד לאינטרסים של היקום, המדינה, העיר ונגד טובת הכלל.
הם עדיין אינם רואים בו את האפלה והאיום שבמראהו החיצוני, אלא רק את המראה האציל והמושך שהפגין בעבר. הם עדיין לא הבינו שהוא קר, חסר רחמים ונעדר כל רגש אנושי, וששאיפתו לשלטון ולהגדלת האגו היא המניע לפעולותיו.
הם עדיין לא הבינו שהוא אף מוכן להקריב את חיי החטופים ואת כלל אזרחים למען מטרותיו האישיות והמעוותות.
לעומת אותם אנשים שעדיין עיוורים לטבעו האמיתי של גיבור-העל המשתנה, יש גיבורי-על ואחרים שעדיין לא הבינו כי רק באיחוד ניתן להביס את הרוע המתפשט.
רק איחוד של כל גורמי הטוב – הכלכליים, הציבוריים, החברתיים, והמוסריים – המוכנים להקריב ולתרום למען הכלל, יוכל להביא את הרע להיכנע ולסגת. שכן הרוע חושש ביותר מהטוב האמיתי של אנשים המחויבים לרווחת הכלל ולא לאינטרסים אישיים.
רק איחוד של כל גורמי הטוב – הכלכליים, הציבוריים, החברתיים, והמוסריים – המוכנים להקריב ולתרום למען הכלל, יוכל לגרום לרע להיכנע ולסגת. שכן הרוע חושש מהטוב האמיתי של המחויבים לרווחת הכלל
יש אנשים שזקוקים לגיבורי-על ולהאמין בהם כדמויות על אנושיות המגוננות עליהם. אך גם כאשר ברור שגיבור-העל שלהם הופך להיות הדמות הרעה, הם לעיתים אינם מסוגלים להפסיק להעריץ אותו. בעיניהם, כל מה ששלילי בהתנהגותו נתפס כחיובי וצודק. אולי הם זקוקים לגיבור-על חדש כדי לשחרר את תלותם בקודם. יש אנשים שעדיין לא הבינו שהם עצמם יכולים להיות גיבורי-על, ושעליהם לצאת ולהוביל, לאחד כוחות ולהוביל את כולנו אל הטוב והאור.
ד"ר אורית יעל (Orit Yaal) חוקרת היסטוריה חברתית ומגדרית. היא משתמשת בתקשורת ההמונים של התקופה כמקור להבנת החברות הנחקרות. להנאתה לומדת כל החיים, לפרנסתה מרצה במכללה אקדמית כנרת, לשלמות נפשה מרצה אקטיביסטית במסגרות אזרחיות (פורום מיכל סלה, מכינות קד"צ), פובליציסטית בעיתונות החופשית ונואמת בכיכרות. בחייה הפרטיים קיבוצניקית, פמיניסטית נשואה ואם לארבעה. מאמינה בשוויון חברתי, כלכלי ופוליטי, כי רוב בני האדם טובים צריך רק ללתת להם את הכלים להראות את הטוב הזה.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
מלוכנים פשיסטים רוצים קיסר לסגוד לו.
אבל,
יש מושחתים פשיסטים שרוצים קלפטוקרטיה של גזל הקופה הציבורית ואיפשור העבריינות.
יש פונדמנטליסטים פשיסטים שרוצים שליטה לשם השתלטות על שטחים וכיבוש וטרנספר בשם האל היהודי.
יש אידיאולוגים פשיסטים שרוצים הפיכה ממסדית לשם שליטה ניאו יהודית קפיטליסטית ביריונית.
יש כת משתמשים בפשיזם להשתמטות וסחטנות ובטלנות ובורות.
יש שונאי האחר הפשיסטים שרק רוצים לנקום בקבוצות זהות ופוליטיקה ודתות אחרות.
ויש סתם אספסוף פשיסטי שמוצא בפופוליזם הכוחני מפלט מאי וודאות וקשיי יומיום ופחדים ביטחוניים ואחרים.
(גיבורי על זה נחמד. כרגע אין אפילו מנהיגות).
עצוב וכואב, אבל זו המציאות!
עוד "עיסקה" מופקרת תביא לרציחתם של עוד אזרחים, ולנפילתם של עוד חיילים!
ציטוטים מהעיתונות:
"שלום של אמיצים" היתה סיסמת ההונאה האהובה על יאסר ערפאת שהביאה ליותר מ-1500 "קורבנות שלום".
ב־2011 אחרי לחץ ציבורי כבד ומאורגן, הוחלט לבצע את עסקת שליט: חייל חטוף אחד עבור 1,027 רוצחים, כולל סינוואר, מתכנן שואת שמחת תורה.
כפוי הטובה נועם שליט, אביו של גלעד שליט:
לא ידוע לי שאחד המשוחררים בעיסקת בני, רצח את ברוך מזרחי.
לא אנחנו הרכבנו את רשימת הרוצחים ששוחררו".
"קורבנות השלום" הם נרצחי הפיגועים שבאו בעקבות הסכמי אוסלו.
מאות ממשוחררי עסקת ג'יבריל היוו את עמוד השדרה של המנהיגות של האינתיפדה,
ראש השב"כ לשעבר:
"שחרור האסירים בעסקת ג'יבריל הוא הגורם העיקרי שהוביל לאינתיפאדה הראשונה. המסה של האסירים ששוחררה אז בנתה מנהיגות חדשה קיצונית ואקטיביסטית. זה יחד עם התחושה שהצליחו לכופף את מדינת ישראל".
הרוח הגבית שנתנה ההתנתקות לטרור הפכה לסופת הוריקן קטלנית ששיאה היה במבצע צוק איתן.
תוך חודש מההתנתקות חזר צה"ל לרצועה עקב ירי בלתי פוסק על שדרות. תוך חצי שנה מההתנתקות התחילו לנחות גראדים באשקלון ותוך עשרה חודשים מההתנתקות חטפו את גלעד שליט משטח ישראל, וכתגובה פתח צה"ל במבצע "גשמי קיץ". בהמשך היה מבצע "אלוני בשן", ואחריו מבצע "פרי סחוט" ואחריו במבצע "ענני סתיו".
המסקנה הבלתי נמנעת ממחדל ההתנתקות היא ש
אין כל דרך למנוע את ההחמרה במצב הביטחוני של מדינת ישראל אלא באמצעות שליטה בשטח.
כישלון אמ"ן במתן התרעה על כוונת מצרים וסוריה לפתוח במלחמה נתפס ככישלון הגדול ביותר בתולדות קהילת המודיעין בישראל שעיצב את ההערכות המודיעינית למניעת הפתעה אסטראטגית בעתיד.
ההערכה של אמ"ן, שכונתה "הקונספציה", התבססה על ידיעות ברמה גבוהה שסופקו על ידי מקורות מודיעין שונים.
יש עוד הרבה…
האם באמת העיסקה לשיחרור החטופים תביא לשלום אזורי ועולמי?
עם כל הכאב האיום, וההשתתפות בצערם ובסיבלם הבלתי נתפסים של משפחות החטופים, האם העיסקה תועיל למשפחות החיילים שיפלו או האזרחים שיירצחו בעתיד הקרוב בגלל כניעתנו לאויבינו?