קולז' תמונות של "עולים" לכאורה, אשר הופיעו בפרסומים של משרד הקליטה והעליה ברשת

בלעדי למען קידום עליה, משרד הקליטה ממציא עולים חדשים

המשרד הקליטה והעליה נוהג, כנראה בשיטתיות, להשתמש בתמונות סטוק ולהמציא דמויות של עולים המספרים על חווית הקליטה המוצלחת שלהם ● משרד הקליטה והעליה בתגובה: תקלה של ספק חיצוני, אשר יזומן לבירור ● העדויות הוסרו מהרשת בעקבות פניית זמן ישראל

עד לפני שעות ספורות, עמוד הטוויטר הרשמי של משרד הקליטה והעליה הציג תמונות רבות של עולים חייכנים וסיפורם על קליטתם המוצלחת בישראל, למרות קשיי ההגירה.

הבעיה היחידה היא, שאלו לא עולים אמיתיים. לא רק שמדובר בתמונות סטוק – תמונות אילוסטרציה גנריות הניתנות לרכישה באינטרנט – אלא שאותם עולים והציטוטים מהם, לכאורה הומצאו גם כן.

ציוץ של משרד הקליטה מה-29 באוקטובר 2019, אשר נמחק בינתיים, המציג לכאורה עדות של עולה מאושר
ציוץ של משרד הקליטה מה-29 באוקטובר 2019, אשר נמחק בינתיים, המציג לכאורה עדות של עולה מאושר

זמן ישראל לא הצליח למצוא אף לא אדם אמיתי אחד מבין אותן דמויות שמופיעות בסיפורים שפורסמו על ידי משרד הקליטה והעליה בשנה האחרונה, והיחיד שהתגלה כאדם אמיתי – איננו עולה כלל.

בפניה הראשונה למשרד הקליטה והעליה, נמסר לזמן ישראל כי המשרד אינו יכול להגיב על הנושא, מאחר שהשיווק של המשרד ברשתות החברתיות בשפה האנגלית מופעל על ידי סוכנות פרסום חיצונית, וכי המשרד עדיין ממתין לתשובות ממנה. למרות זאת, המשרד מחק את הציוצים שהצגנו בפניו, זמן קצר אחרי פנייתנו.

משרד הקליטה והעליה מחזיק בתקציב של חצי מיליון ש"ח למטרות "קידום ועידוד עליה וקליטה", על פי התקציב הגלוי של המשרד. קמפיינים ברשתות החברתיות לרוב ממומנים מתקציב זה.

מאז תחילת 2019, המשרד פירסם לפחות 10 תמונות בעמודי הפייסבוק והטוויטר שלו אשר לכאורה מציגים עולים חדשים, עם שמם וציטוטים מפיהם על חוויית העליה והקליטה שלהם. הסטטוסים והציוצים הללו מלווים תמיד עם ההאשטג #AliaStory – "סיפור עליה". למעט במקרה אחד, כל התמונות הללו הן כאמור תמונות סטוק גנריות.

יוצא מהכלל היה סטטוס שפורסם באפריל, המציג תמונה שנלקחה ברשות מאינסטגרם. אולם, במקרה הזה, משרד הקליטה ציטט את הצלם, ליאור גולברי, כאומר: "באתי להגשים את החלום היהודי! לעשות עליה, לשרת בצבא ולחיות בלילינבלום – כל זה הפך אותי לאדם שאני היום. ישראל היא הבית שלי ותמיד תהיה".

ציוץ של משרד הקליטה עם התמונה של יליד ישראל ליאור גולברי וה
ציוץ של משרד הקליטה עם התמונה של יליד ישראל ליאור גולברי וה"סיפור" שלו על עלייתו לארץ

הבעיה היחידה היא, שגולברי מעולם לא התבטא כך, כפי שאישר היום לזמן ישראל. גולברי, קופירייטר במקצועו, אישר גם שלא עשה עליה אלא נולד ממש כאן, במרכז הארץ.

מומחים בתחום יחסי הציבור אמרו היום שהמצאת שמות וציטוטים באופן כה גורף אינה פרקטיקה מקובלת במקצוע, במיוחד בעידן הנוכחי של פייק ניוז ודרישה לשקיפות.

"אם זה הסיפור וזה חשבון רשמי של משרד ממשלתי, והתמונות והציטוטים פוברקו, זה לא פחות ממזעזע. להשתמש בתמונות סטוק לאילוסטרציה של כיתת בית ספר או פגישת עבודה זה דבר אחד, אבל בזמן שהאמינות של ישראל כל הזמן תחת התקפה ברשתות החברתיות, להמציא אנשים זה פשוט אדיוטי", אמר לזמן ישראל ג'ייסון פרלמן, דוברם לשעבר של הנשיא ראובן ריבלין ונפתלי בנט בעת שהיה שר התפוצות.

על פי עמוד הטוויטר של משרד הקליטה והעליה, בינואר השנה, טניה ליפוורת' משיקגו, ארה"ב, התמוגגה: "גדלתי בבית יהודי, הלכתי לבית ספר יהודי, אבל מעולם לא דמיינתי שאני אגשים את החלום הציוני. הבנתי אחרי שנה בישראל, שלעשות עליה זה משהו אפשרי".

אולם אין שום זכר לטניה ליפוורת' קודם לאותו ציוץ של משרד הקליטה והעליה, כמו גם שום זכר לטיילר צ'פלינסקי מברוקלין, שצוטט על ידי המשרד באוגוסט. שמות אחרים אמנם נמצאים בפייסבוק, אך אינם מתוגררים בישראל.

ציוץ של משרד הקליטה עם
ציוץ של משרד הקליטה עם "עדות" של טניה ליפוורת' משיקגו. היא לא קיימת.

למשל שמה של מרטין קפלן, אשר צוטטה בסטטוס בחודש אפריל, אכן קיים ברשתות החברתיות, אך היא איננה מתגוררת בישראל והיא לא מפרת', אוסטרליה, כפי שמצוין בסטטוס של משרד הקליטה. קפלן האמיתית היא מסומרוויל, מצ'סוסטס בארה"ב.

מספר עולים מצאו טעם לפגם בשימוש שמשרד הקליטה עושה באנשים מומצאים, במיוחד כשישנם "מיליונים של עולים אמיתיים, כולל אותי", כפי שהעיר משתמש בטוויטר.

"עבור רבים מאיתנו, שעשו את הצעד הקשה הזה, היגרו ובנו בית בישראל; עבור אלו שרחוקים מהמשפחות שלהם ועומדים בפני אתגרים יומיומיים להתמודד ולהסתגל, זה באמת מעליב", אמר פרלמן, בעצמו עולה שהיגר לישראל מאנגליה.

דיוויד אהרנסון, עולה בעצמו ולשעבר ראש הסגל של שגריר ישראל בארה"ב באותה עת, דני איילון, התלוצץ אף הוא בטוויטר על כך שמשרד הקליטה והעלייה כנראה התקשה למצוא מתנדבים שיספרו על חוויות העלייה, בהתחשב בתהליך המתסכל והקשה של ההגירה לישראל.

"אחרי כל השטויות הביורוקרטיות שהם העבירו אותנו כשעשינו עליה" אהרנסון כתב, "מה הפלא שאין עולים אמיתיים שירצו לעזור להם לפרסם את עצמם?"

תגובת משרד העליה והקליטה

"אנו מודים לכתב על הפניית תשומת הלב, מבירור ראשוני של הנושא עולה כי מדובר בתקלה של ספק חיצוני המעורב בניהול חלק מדפי הפייסבוק של המשרד בשפות הזרות. עם היוודע הנושא, ‏הוסרו כלל התמונות המדוברות והספק מזומן לברור ‏בפני הגורמים הרלוונטים במשרד.

"מתחילת השנה עלו לישראל למעלה מ-28 אלף עולים חדשים מכל רחבי תבל, זינוק ביחס לשנה שעברה. משרד העליה והקליטה פועל במלוא המרץ לסייע לעולים ולאפשר להם להתאקלם בארץ באופן מיטבי וראוי ומעביר להם מידע בשפתם באמצעות ספקים ורשתות חברתיות על מנת להפיץ מידע חיוני שמסייע למאות אלפי העולים ולזכאי העלייה לקבל את השירותים המגיעים להם".

עוד 675 מילים
סגירה