בכחול-לבן מחכים ל-17 בנובמבר, בליכוד ל-17 במרץ

במערכת הפוליטית מאמינים שהיועמ״ש יציג את החלטתו בתיקי נתניהו ב-17 בנובמבר, מה שעלול להציל את סיכויי כחול-לבן להקים ממשלה לפני החזרת המנדט לנשיא ● בליכוד, לעומת זאת, החלו ההכנות לבחירות וקולות ראשונים נשמעים נגד ממשלת אחדות ● בינתיים, גנץ עשה אתמול צעד היסטורי ללא השלכות מיידיות, וגוברים הסימנים שליברמן יחזור בסוף לחיק הימין ● פרשנות

בנימין נתניהו, אביחי מנדלבליט, בני גנץ (צילום: פלאש90)
פלאש90
בנימין נתניהו, אביחי מנדלבליט, בני גנץ

1

שמעון פרס הכריז ב-1993, "תזכרו את ה-3 בנובמבר". פרס התכוון ליום שבו הוא טס לירדן בחשאי וסיכם על עיקרי הסכם השלום עם חוסיין מלך ירדן, מהלך היסטורי שהיה לי הכבוד לחשוף בשעתו במעריב. גם היום יש מי שמבקשים לזכור את נובמבר, ליתר דיוק את ה-17 בנובמבר, היום שבו, לדבריהם, יציג היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את ההחלטה שלו להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלי לעשות לו הנחות מיוחדות.

קשה להתחייב שכך אכן יהיה. גם אם בפרקליטות מכוונים ל-17 בחודש, יש תמיד עיכובים, השלמות דיונים ודחיות של הרגע האחרון. כך היה בתיקי אהוד אולמרט, משה קצב ובמקרים אחרים. מה שברור הוא, שתאריך היעד הגיע גם לאזניהם של בכירי הליכוד מקורבי נתניהו, ומכאן המתקפה הגדולה, המתוזמנת והממוקדת על היועץ המשפטי והפרקליטות. המטרה, מודים בליכוד, היא להרוס להם את הלגיטימציה ולערער מראש את כשרות ההחלטה שתתקבל.

תאריך היעד הגיע גם לאזניהם של בכירי הליכוד מקורבי נתניהו, ומכאן המתקפה הגדולה, המתוזמנת והממוקדת על היועמ"ש והפרקליטות. המטרה, מודים בליכוד, היא להרוס להם את הלגיטימציה ולערער מראש את כשרות ההחלטה שתתקבל

את המלאכה עושים מי שמכונים בליכוד ה"לה פמיליה" של ראש הממשלה: השרים המקורבים אמיר אוחנה, שכינס את מסיבת העיתונאים שלשום ודיבר על "הפרקליטות בתוך הפרקליטות", יריב לוין ומירי רגב.

במעגל גם גלעד ארדן, שמתייצב בזמן האחרון לצדו של נתניהו למרות היחסים העכורים ביניהם; וכן השר יואב גלנט ויואב קיש. כולם ממשיכים במסע נגד רשויות החוק על פי הקו שמתווים בנימין ויאיר נתניהו. בסוף השבוע יצטרפו למתקפה שרים וחברי כנסת נוספים, ביניהם שר התקשורת דוד אמסלם. כולם יבנו קמפיין נגטיבי שיימשך עד יום הבחירות, כנראה במרץ הקרוב.

2

נתניהו הפיץ אתמול עוד סרטון שבו הוא קורא לבני גנץ להקים עמו ממשלת אחדות. כל אחד מוזמן להיות תמים ולהאמין לו, אבל אתמול שמעתי לראשונה שר בכיר המקורב לראש הממשלה מדבר נגד ממשלת אחדות ומייחל לבחירות חדשות.

"ממשלת אחדות היא הפתרון הגרוע ביותר", אמר לי השר. "אם תקום ממשלה כזו, השיתוק הלאומי יהיה הרבה יותר חמור ממה שקורה עכשיו במדינה. תחשוב מה זו ממשלת אחדות: הליכוד אומר א', כחול-לבן אומרים ב'. אנחנו אומרים כן. הם אומרים לא. איך אפשר לקדם משהו? עדיף ממשלה שתעבוד, אפילו ממשלה של השמאל, אבל הם לא יכולים להקים כזו".

"תחשוב מה זו ממשלת אחדות: הליכוד אומר א', כחול-לבן אומרים ב'. אנחנו אומרים כן. הם אומרים לא. איך אפשר לקדם משהו? עדיף ממשלה שתעבוד, אפילו ממשלה של השמאל, אבל הם לא יכולים להקים כזו"

ההערכה בצמרת הליכוד היא שאם ראש הממשלה יואשם במרמה והפרת אמונים – כלומר, סעיפי השוחד יימחקו מכתב החשדות – הוא ילך על הטיקט הזה לבחירות. את הקמפיין הזניק, כאמור, השר אוחנה. אם נתניהו יואשם בשוחד, ויש מי שסבור שזו תהיה ההחלטה בתיק 4000, נתניהו ינסה לסגור עסקת טיעון מהירה כל עוד הוא מכהן כראש הממשלה. עם תיק שוחד על הגב הוא לא יוכל לרוץ לבחירות, גם אם ירצה.

3

גם בקוקפיט של כחול-לבן ערים להתפתחויות בפרקליטות המדינה. אתמול הגיעו בני גנץ ויאיר לפיד לישיבת צוותי המו"מ של כחול-לבן והליכוד בכפר המכבייה, ושהו בחדר הדיונים כמה דקות. שניהם יודעים היטב כי ממשלת אחדות לא תצא מהמו"מ הזה, והמשחק שמתנהל היום ועד ה-21 בנובמבר – מועד פקיעת המנדט של גנץ – הוא של גימיקים והאשמות הדדיות.

גנץ הוא איש רציני והגון, עושה רושם, ואולי היה מחזיר כבר את המנדט לנשיא ומונע מהלכי סרק ובזבוזי זמן. בכנס כחול-לבן אתמול הוא פסל עוד אופציה. גנץ הודיע שהוא לא רוצה להיות "סרח עודף של בלוק הימין", וכך בעצם חיסל את האפשרות שיפרק את כחול-לבן ויצטרף לנתניהו. גם התסריט הזה פעם בא בחשבון.

הסיבה היחידה שגנץ מושך זמן היא ההחלטה של מנדלבליט, שאולי תתקבל בשעה שהוא מחזיק במנדט להקים את הממשלה. גנץ ולפיד מקווים כי החלטה כזו תשנה את כל הסיטואציה, והדרמה הגדולה תיצור אפשרויות חדשות.

לפני הכנס של כחול-לבן בתל אביב, נפגש גנץ עם איימן עודה ואחמד טיבי מהרשימה המשותפת. לפגישה הזו אין משמעות פוליטית, כי ממשלת מיעוט לא עומדת על הפרק. אבל לתמונה שהופצה מהפגישה, של גנץ עם עודה וטיבי, יש חשיבות דקלרטיבית רבה.

דוד בן גוריון אמר, "בלי חירות ומק"י". ממשיכיו בעבודה נהגו באותה דרך, חוץ מיצחק רבין שממשלתו נשענה על המפלגות הערביות. ממשלות הימין לא ספרו מעולם את הערבים. גנץ, מועמד לראשות הממשלה, מנהל מו"מ רשמי וגלוי עם ראשי הרשימה המשותפת – וזו בהחלט אמירה חדשה ויוצאת דופן.

4

אביגדור ליברמן סגר אתמול את האופציה של ממשלת מיעוט בתמיכת הסיעות הערביות. כך הוא איבד עוד קלף מיקוח והוכיח שהוא בסך הכול די תקוע. מי שגרר את המדינה לבחירות והשיג שמונה מנדטים לא יכול לעשות איתם הרבה. ממשלת אחדות הוא אינו יכול לכפות, למרות כל האיומים שלו. ממשלת מרכז-שמאל-המפלגות הערביות אינה באזימוט שלו.

איילת שקד, שנחשבת מקורבת לליברמן, אמרה אתמול בערב, ובצדק, כי האפשרות הפוליטית היחידה שנותרה לליברמן היא לחזור לגוש הימין, אחרי שגם החרדים יתפשרו על חוק הגיוס ועל חוקים אזרחיים נוספים. זו גם הדרך היחידה למנוע בחירות.

אם זה יקרה בסוף, אזי מדובר בהתקפלות המאה. ליברמן יחזור לכור מחצבתו ויישב עם "אנשי שלטון ההלכה" ועם "המשיחיים" שנגדם ניהל קמפיין קשוח וזכה במנדטים רבים. האם זה ייתכן? בהחלט. אצל ליברמן, הציניקן הגדול של הפוליטיקה הישראלית, הכול אפשרי.

עוד 789 מילים
סגירה