מעברי ארז וכרם שלום ייפתחו הבוקר

שבוע אחרי הפסקת האש, ייכנסו לרצועה דלקים, סחורות ו-30 מיליון דולר מקטאר ● בשלב הבא עשויה להתקיים עסקת חילופי שבויים ● דריכות במערכת הביטחון על רקע המתיחות בין ארה"ב לאיראן

מעבר ארז (צילום: אדי ישראל / פלאש 90)
אדי ישראל / פלאש 90
מעבר ארז

יותר משבוע אחרי ההסלמה בעזה, מעברי כרם שלום וארז ייפתחו הבוקר. בימים הקרובים צפויים להיכנס דלקים וסחורות לעזה, יוגדל מרחב הדיג, וכן 30 מיליון דולר מתוך מענק של 480 מיליון דולר שהובטחו לעזה מקטאר.

ביום רביעי הקרוב יתקיימו ברצועה הפגנות לציון יום הנכבה, ויהוו מבחן ראשון לקיום הרגיעה בין ישראל לרצועה. בשבוע הבא יגיעו לרצועה שליח האו"ם ושליח מקטאר, כדי לנסות לקדם את השלבים הבאים שאחרי הפסקת האש, בהם אפשרות לעסקת חילופי שבויים ובניית נמל מעזה.

יו"ר הרשות הפלשתינית אבו-מאזן, דוחה את הניסיון למה שהוא מכנה "שלום כלכלי עם ישראל" והפיכת הבעיה הפלשתינית לבעיה כלכלית והומניטרית. לדבריו, לא יקבל את עסקת השלום של טראמפ אם זו תתבסס על היבטים כלכליים בלבד בלי שבצידם יהיה תהליך פוליטי. השליח האמריקאי למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, אמר כי "עסקת המאה" שיזם הנשיא טראמפ, לשלום בין ישראל לפלשתינים, צפויה להתפרסם אחרי חגי הרמדאן ושבועות, בתנאי שעד אז תורכב ממשלה ישראלית.

במערכת הביטחון עוקבים בדריכות אחרי הזירה הדרומית והצפונית, על רקע המתיחות הגוברת בין ארה"ב לאיראן במפרץ הפרסי. איראן רוצה להתחיל להעשיר אורניום לאחר שארה"ב נסוגה מהסכם הגרעין. זאת, מאחר שאיראן היא המממנת של הג'יהאד האיסלאמי בעזה וכן של חיזבאללה בלבנון. לאיראן יש גם נוכחות צבאית בסוריה, שאותה תקפה ישראל במהלך השנה האחרונה.

ארה"ב הניעה למפרץ הפרסי את נושאת המטוסים לינקולן, לצד סוללת טילי פטריוט. עם זאת, האלוף במילואים עמוס ידלין העריך הבוקר בראיון לכאן ב', כי עימות צבאי בין ארה"ב לאיראן עדיין רחוק: "נושאת מטוסים אחת, מפציץ B52 וסוללת פטריוט לא מספיקים לכך. האמריקאים רוצים לשדר לאיראנים, 'גילינו מה אתם רוצים לעשות ויש לכך מחיר'." ארה"ב החריפה לאחרונה את הסנקציות על יצוא נפט ומתכות מאיראן, וזאת על רקע הנסיגה האמריקאית מהסכם הגרעין עם איראן.

עוד 268 מילים
סגירה