"ההסתה שבגללה רבין נרצח מרימה ראש"

עוד אמר גנץ במהלך העצרת: "השנאה הפכה שוב לנשק מסוכן בידיי פוליטיקאים חסרי גבולות" ● סער תקף את נתניהו על התגובה לירי הרקטות לעבר רצועת עז ● בנט הבהיר כי הוא פוטר את נתניהו ממחויבות כלפיו על מנת שתקום ממשלה במהירות

  • עצרת לזכר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, 2 בנובמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/Flash90)
    מרים אלסטר/Flash90
  • עצרת לזכר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, 2 בנובמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/Flash90)
    מרים אלסטר/Flash90
  • עצרת לזכר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, 2 בנובמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/Flash90)
    מרים אלסטר/Flash90
08:42 עריכה

הערב תיערך בתל אביב עצרת במלאת 24 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין. הנואם המרכזי באירוע יהיה יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, המחזיק במנדט להרכבת הממשלה.

לצד גנץ יישאו דברים שמעון שבס, ששימש מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו של רבין, ובמאי ירון זילברמן, שקטעים מסרטו "ימים נוראים" יוקרנו בעצרת. את האירוע תנחה קורין גדעון.

אתמול הודיע הזמר מאור אדרי, שאמור היה להופיע בעצרת, על ביטול השתתפותו. "כאשר התברר לי שייתכן שמדובר בעצרת פוליטית החלטתי לקחת צעד גדול אחורה ולבטל את השתתפותי", כתב הזמר בעמוד הפייסבוק שלו. בהודעתו הזכיר אדרי שבמערכת הבחירות האחרונה הופיע בקמפיין הבחירות של הליכוד. קודם לביטול תקף הצל – יואב אליאסי – את אדרי על השתתפותו באירוע.

הכרזה לעצרת במלאת 24 שנים לרצח רבין (צילום: חוזרים לכיכר)
הכרזה לעצרת במלאת 24 שנים לרצח רבין (צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של האירוע)

בעצרת שתישא את המסר "כן לשלום, לא לאלימות", יופיעו הזמרים אביב גפן, אחינועם ניני, שמעון בוסקילה, רותם כהן, לואי עלי ולהקת צעירי תל אביב.

לראשונה ביקשו מארגני העצרת, המתקראים "חוזרים לכיכר", מהציבור להשתתף במימון האירוע.

09:01 עריכה

מחר תיערך הפגישה השלישית בין צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד. בפגישה האחרונה בין הצדדים, שהתקיימה שלשום, הצטרפו בני גנץ ויאיר לפיד לישיבה. בליכוד תקפו את המהלך וטענו שמדובר בתרגיל שנועד ליחסי ציבור בלבד.

פגישת משא ומתן בין צוותי כחול לבן והליכוד (צילום: דוברות כחול לבן)
גנץ ולפיד בפגישת משא ומתן בין צוותי כחול לבן והליכוד, שלשום (צילום: דוברות כחול לבן)

מחר גם ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי הסיעות המרכיבות את הבלוק המפלגתי שגיבש – בלוק ה-55 – המורכב מהליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי – האיחוד הלאומי והימין החדש. אתמול פרסם עמית סגל בחדשות 12, שנתניהו שוקל למנות את נפתלי בנט לשר בממשלתו במטרה לחזק את מחויבותו של יושב ראש הימין החדש לבלוק.

11:09 עריכה

"החמאס ועוד יותר ממנו בכירי הג'יהאד האיסלאמי צריכים לדעת שישלמו בחייהם על כל התקפה על אזרחים ישראלים", כתב יאיר לפיד בחשבון הפייסבוק שלו. "על טרור צריך להגיב בכוח, לא במזוודות עם דולרים. מדיניות הפיוס של נתניהו פשטה את הרגל. תפיסת הבטחון מול עזה צריכה להשתנות. צה"ל צריך להפעיל ארגז כלים רחב בהרבה, כולל חזרה למדיניות הסיכולים".

11:13 עריכה

חברת הכנסת מרב מיכאלי מהעבודה-גשר מותחת ביקורת על כחול לבן ובני גנץ שלא הזכירו במודעתם על נאומו הערב של גנץ את שמו של רבין ואת העובדה שנרצח.

11:29 עריכה

הירי אמש מרצועת עזה הוא "תוצאה ישירה של מדיניות הכניעה של הממשלה לארגוני הטרור בעזה. המהומות על הגדר הפכו דבר שבשגרה, כשאפילו התקשורת לא מסקרת כבר. מי שמכיל התפרעויות והפרות סדר בשישי בצוהריים מקבל רקטות בשישי בערב", כתב אביגדור ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו.

יושב ראש ישראל ביתנו הוסיף בארסיות: "לא לדאוג, תגובת ראש הממשלה בדרך. כבר בסוף השבוע הבא יועברו שוב עשרות מיליוני דולרים במזומן לידי ראשי החמאס". לדבריו, "השחיקה בכוח ההרתעה הישראלית בדרום מעודדת את אוייבנו בצפון ובאיראן".

13:25 עריכה

מגיש ערוץ 20, בועז גולן, לעג לשיתוף הפעולה בין בני גנץ לאחמד טיבי, כמו גם למבטא הערבי של יושב ראש תע"ל. חברת הכנסת לשעבר נאוה בוקר מצאה את דבריו משעשעים. טיבי לא נשאר חייב.

14:01 עריכה

אל הביקורת שמתחו היום חברי כנסת מכחול לבן ומישראל ביתנו הצטרף חבר הכנסת עמר בר-לב מהעבודה-גשר. "צריך לתת אולטימטום גלוי לחמאס ולג'יהאד בעזה. אפשרות אחת – אנחנו נאפשר מהלכים הומניטריים נרחבים , כולל בניית נמל עמוק מים ברצועת עזה. וכמובן שההתניה היא להחזיר את השבויים ואת גופות החיילים. אם אתם לא לא מקבלים את זה – אנחנו ניאלץ, בפעם הבאה שקורה מה שקרה אתמול, אנחנו ניאלץ להיכנס למהלך צבאי נרחב

14:06 עריכה

יושבת הראש לשעבר של מרצ זהבה גלאון: נתניהו לא רצח את רבין, אבל "הוא אחראי לשדים ששוחררו מהבקבוק".

14:15 עריכה

הרשימה המשותפת וועדת המעקב העליונה לציבור הערבי בישראל יקימו מחר אוהל בירושלים וישהו בו במשך שלושה ימים במחאה על הטיפול החסר של המדינה באלימות בחברה הערבית. כך דווח בחדשות 13.

14:41 עריכה

במהלך הלילה קיים ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו הערכת מצב ביטחונית בקריה בהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ יורם כהן, יושב ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת ובכירים בצה"ל.

17:46 עריכה

יו"ר כחול לבן, ני גנץ: "ממשלה בראשותי לא תסבול איום על תושבי הדרום ולא תקבל שום פגיעה בריבונותה". את הדברים אומר גנץ על רקע מטח הרקטות אמש על יישובי עוטף עזה. "נחזיר את ההרתעה בכל מחיר, גם אם נצטרך לפגוע אישית במי שמובילים את הסלמה".

17:53 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון (כחול לבן) על רקע ירי הרקטות מרצועת עזה: "ההפקרות הביטחונית נמשכת". יעלון תקף את ראש הממשלה: "לנתניהו אכפת רק מעצמו, הוא מתבצר ומתמגן מכתבי האישום בבלפור – ואתם תרוצו לחפש מחסה מעוד רקטה כי אתם פשוט לא מעניינים אותו. משבר מנהיגות כזה מסכן את ביטחון ישראל, לא רק מול החמאס והג'יהאד אלא גם מול איראן וחיזבאללה".

18:28 עריכה

עם צאת השבת, שורת תגובות של פוליטיקאים להתחממות בדרום. 

ח"כ יועז הנדל (כחול לבן): "גם הערב לא מוכן לקבל שאזרחים שלנו יחיו תחת איום רקטי".

ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן): "השחיקה בהרתעה משפיעה לא רק על הטרור בדרום, אלא גם על המוטיבציה של אויבנו לפגוע בנו". הגיע הזמן לשנות מדיניות".

נפתלי בנט מגוש הימין, מקשר את המצב הבטחוני למשא ומתן התקוע: "לא ניתן יהיה לדחות לאורך זמן את טיפול השורש הנדרש בעזה…כל כולם, נתניהו וגנץ כאחד, להתפקשר ולהקים ממשלה בהקדם".

18:57 עריכה

ישיבת ראשי סיעות גוש הימין-חרדים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שתוכננה למחר נדחתה למועד לא ידוע. מפגש נוסף בין צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן שתוכנן למחר, יתקיים ביום שני.

19:30 עריכה

ח"כ גדעון סער נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "התגובה על הירי על שדרות ותושביה צריכה להיות חריפה בהרבה מזו שננקטה". עוד הוסיף סער: "זו אחת הסיבות המשמעותיות מדוע נדרש לסייע בהקדם את המשבר הפוליטי ולהקים ממשלת אחדות לאומית רחבה".

19:49 עריכה

ח"כ נפתלי בנט בראיון לרינה מצליח ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 12 התייחס למצב הבטחוני ולירי הרקטות מעזה: "אני לא אתפלא אם אירן היא זו שמעודדת את הארגונים בעזה. איראן במשימה לאומית להקיף את כל מדינת ישראל, מלבנון, דרך סוריה, עיראק וגם בעזה, במאות אלפי רקטות וטילים מדויקים כדי לחנוק אותנו. הם תפסו תעוזה. אנחנו באירוע חירום לאומי".

על הדיווח אמש, לפיו נתניהו שוקל למנות את אותו לשר, אמר: "רק במוצאי שבת קראתי על זה, לא שמעתי על כזה דבר. אם הוא יציע, נצטרך לראות".

בנט התייחס בנוסף למשא ומתן להקמת ממשלה: "אני מדבר עם שני הצדדים, והאמת היא ששניהם צריכים לרדת מהעץ ולדעת להתפשר. אני גם מוכן, שאם אני מהווה מכשול להקמת ממשלה, אז אני פוטר את נתניהו מכל מחויבות כלפיי. אני גם מוכן להיות באופוזיציה, העיקר שתקום ממשלה כמה שיותר מהר. אם גנץ לא יקים ממשלה בשבועיים הקרובים – אנחנו הולכים לבחירות נוספות". 

על דבריו של ד"ר קידר, על כך שיגאל עמיר הוא לא זה שרצח את יצחק רבין, אמר בנט: "אני מעריך אותו, אבל אלה כמובן דברי הבל".

19:56 עריכה

על רקע חילופי האש בדרום הארץ, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר בצהריים לישיבה.

20:16 עריכה

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, נאם הערב בעצרת הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. "מדינת ישראל לעולם לא תיכנע לשנאה. אני לא אתן לשנאה לנצח, אתם לא תתנו לשנאה לנצח – ישראל תנצח את השונאים ואת השינה".

גנץ אמנם לא מזכיר את שמו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפורשות, אך נדמה כי הוא פונה אליו: "24 שנים אחרי הרצח, רבין כבר לא איתנו, אבל לצערנו ההסתה מרימה שוב את ראשה המכוער, והשנאה הפכה שוב לנשק מסוכן בידיי פוליטיקאים חסרי גבולות".

20:26 עריכה

בהמשך נאומו של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, על במת העצרת לזכר רבין, הבטיח לעמוד בשנה הבאה על אותה הבמה כראש ממשלה ו"להביא מסר של תקווה ופיוס פנימי".

גנץ הוסיף והתייחס למשא ומתן המתקיים בימים אלה: "לפני 10 ימים קיבלתי מנדט להרכיב ממשלה. הממשלה שאותה אני רוצה להקים תייצג את כלל העם אלה שבחרו בי ואלה שטרם עשו זאת. ממשלת אחדות ליברלית שמקבלת כל אחד וכל אחת. אני פוגש כל יום אנשי ליכוד שמאסו בפילוג ואזרחים חרדים שרוצים שיתוף פעולה ואזרחים ערבים שהחליטו להיות חלק מהמרקם החברתי בישראל".

"לא אאפשר הפקרות בה שופטים ועיתונאים צריכים להסתובב עם מאבטחים", אמר גנץ. "אצלי אגן גם על יריביי הפוליטים". עוד הוסיף כי יפעל להפוך את העצרת לממלכתית.

יו"ר כחול לבן גם התייחס למצב הביטחוני: "רבין הוביל את צה"ל בקרב אבל היה לו אומץ לחתום על הסכמי שלום עם אויבינו המרים ביותר. בממשלה שנקים נחזיר את ההרתעה ולהילחם אבל גם נחזיר את התקווה. אני וחברי לא נהסס להכות כל אויב אך באותה מידה לא נהסס ללחוץ את ידו אויבינו שיחליטו לראות בנו שותפים".

22:17 עריכה

רם בן ברק (כחול לבן) על עצרת רבין: "הצוואה מאותו הלילה שבו רבין נרצח זה לזכור ולא לשכוח! לזכור את הההסתה והפילוג שהביאו אותנו לתהומות השפל של הדמוקרטיה, ולא לשכוח כי המרחק בין מילים למעשים קצר".

22:26 עריכה

ובינתיים: גדעון סער בהופעה של מינימל קומפקט

22:32 עריכה

כחול לבן העבירה לבנט ושקד הצעה באפיק לא רשמי: "בואו לממשלת 55 עם ליברמן והשמאל, וקחו שני תיקים לבחירתכם", כך דיווח הערב עקיבא נוביק בחדשות 13.

אמש פרסם עמית סגל בחדשות 12, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל למנות את ח"כ נפתלי בנט לשר.  בימין החדש טוענים שזה לא רלוונטי, ובכחול לבן מסרו בתגובה: "פועלים להקמת ממשלת אחדות בראשות גנץ עם שתי המפלגות הגדולות. כיסאולוגיה לא תקדם לאידיאולוגיה, ולא הוצעו תפקידים לאף מפלגה, בוודאי לא למפלגות קטנות".

 

22:38 עריכה

עצרת הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. כתבנו עומר שרביט מדווח מהאירוע.

"איזה מאה אלף? על מה היא (קורין גדעון, מנחת האירוע) מדברת? מנותקת. היו בקושי עשרת אלפים", אמרה אחת הנוכחות ביציאה מעצרת הזיכרון לרצח רבין. כמו תמיד, גם הפעם העצרת שיקפה את האלקטורט של המרכז שמאל, ובקושי אפשר היה לאתר כמה חובשי כיפות בקהל, בטח שלא חרדים או ערבים.

אלא שהפעם, בצל הקונספירציה שהצית ד"ר מוטי קידר מבר אילן, (לטענתו המאבטח מהשב"כ רצח את רבין, בשליחות פוליטיקאים, אולי פרס), מי שהגיע לעצרת בא כדי להגיד את המובן מאליו, (יגאל עמיר הוא הרוצח, בנימין נתניהו היה שותף להסתה).

הנואם המרכזי, בני גנץ, דיבר על כך שבעוד שנה הוא מתכוון לבוא לעצרת שתציין חצי יובל, בתור ראש הממשלה, והוא יזמין את ראש האופוזיציה לעמוד לצדו. "אהפוך את העצרת לממלכתית ומשותפת לכל החברה, זיכרון לרצח שכולם יוכלו להתאבל עליו".

גנץ דיבר נגד ההסתה, השיסוי והפלגנות שלדבריו, היא לא גאונות פוליטית אלא מעידה על חולשה ועליבות. יו"ר כחול-לבן ניסה להתמנף על האמירה והביוגרפיה הצבאית של רבין, ("אני מספר אישי כך וכך, יוצא למאבק החשוב ביותר, על שלום הבית"), והוסיף שהוא מתכוון להרכיב ממשלה של שלום ולהמשיך את דרכו של ראש הממשלה שנרצח ב-95.

ליאור שליין, המגיש של גב האומה, אמר שהוא לא השתכנע, "בכלל", כי "גנץ מתחנף לכולם, וזו הבעיה"… אדם אחר, שהחזיק שלט הקורא לממשלה עם הח"כים הערבים, אמר שהפעם יש סיכוי לממשלת מיעוט, וליברמן לא יתנגד לה, כי הוא לא יוכל לעמוד בהאשמה שיהיו כאן בחירות שלישיות בגללו.

מי שגנב את ההצגה הוא כנראה עמיר פרץ. יו"ר העבודה-גשר מחל על כבודו הפוליטי, ומכיוון שהודר מהעצרת המרכזית, בחר לנאום לפני תחילתה בקצה הדרום-מערבי של הכיכר, עם רמקול ומיקרופון של אנשי תנועת המכינות "החלוץ".

פרץ קרא לממשלת הסדר מדיני ושינוי חברתי, בהמשך למורשתו של רבין. "ממשלה שלו רק מחליפה את האיש (נתניהו) אלא גם את מורשתו", כלשונו. "אם רבין היה שומע את דברי ההבל שאין פרטנר לשלום הוא היה מבטל אותם. אני קורא לגנץ, בוא נאזור אומץ ונלך בדרכו של רבין, הוא התחבר לכל מי שרוצה שינוי, אנחנו לא מפחדים מממשלת מיעוט עם חרדים וערבים", הוסיף פרץ.

"הוא קיבל את זה כמו גבר ונתן פה בראש", אמר בחור צעיר שהקשיב לדבריו של פרץ והתרשם מכך שהוא היה מוכן לנאום בקצה הככר ולא על הבמה המרכזית. "הרי העצרת הזו היתה צולעת מבחינה פוליטית", סיכם אותו בחור.

סגירה