שיטת המציאות המדומה של נתניהו

המאטריקס של בנימין נתניהו. אילוסטרציה (צילום: פלאש90/עיבוד מחשב)
פלאש90/עיבוד מחשב
המאטריקס של בנימין נתניהו. אילוסטרציה

בנימין נתניהו, יועציו והתומכים בו, משתמשים בשיטה שמטרתה ליצור 'מציאות מדומה'. כזו שנועדה לשרת את ראש הממשלה במאבקו המשפטי ולאפשר לו להמשיך לפעול במערכת הפוליטית כראש הממשלה, כאילו לא קרה דבר.

השיטה היא להקצין את המאבקים הפוליטיים ולהחריף את השיח הפוליטי.

השיטה היא לייצר ולהפיץ מידע כוזב, 'פייק ניוז', בכמויות אדירות ובאופן שוטף, תוך שימוש בטכנולוגיות החדשות ביותר. ליצור מצב בו לא ברור מה אמת ומה שקר, מה האמת שצריך לפעול לפיה, ומה אינו אלא מסך עשן שצריך להתעלם ממנו.

השיטה היא לייצר ולהפיץ מידע כוזב, 'פייק ניוז', בכמויות אדירות ובאופן שוטף, תוך שימוש בטכנולוגיות החדשות ביותר. ליצור מצב בו לא ברור מה אמת ומה שקר, מה האמת שצריך לפעול לפיה, ומה אינו אלא מסך עשן שצריך להתעלם ממנו

המטרה היא להטיל ספק גם בעובדות ברורות, לשלוט בסדר היום, להסיט הצידה חדשות אמת על עדויות וכתבי אישום שאינם נוחים לנתניהו ולשנות את התפישה של הציבור לכיוון הרצוי לנתניהו.

הבעיה היא שחלק מהציבור אינו יודע ואינו חושב שמדובר במידע זדוני כוזב. יש לו קושי לזהות ולהבין את המציאות לאשורה ולקבוע על בסיסה עמדות והחלטות נכונות.

הקושי נובע בין השאר ממאמצי ההשפעה המכוונים של נתניהו ויועציו, המשתמשים בטכנולוגיות ובפלטפורמות החברתיות החדשות לערעור האמון בתקשורת ובמוסדות השלטון. הקושי נובע, בין השאר, מרעיונות התומכים באמיתות רבות, ממנהיגים פופוליסטים, מתוצאות הגלובליזציה ומהשינויים בעולם ובאזור.

טרבור נואה, בתוכנית "הדיילי שואו" בארה"ב, תאר את השיטה בה נוקטים טראמפ וחבר מרעיו. אם התאור של נואה נראה לנו בישראל מוכר ונשמע תואם לשיטה בה נוקט נתניהו – יש לזה סיבות טובות. צריך רק להחליף את המילה 'טראמפ' ב'נתניהו'.

השיטה של נתניהו על פי טרבור נואה:

נתניהו, היועצים של נתניהו והתומכים בו הבינו שאי אפשר להגן עליו. שאחת מהדרכים הטובות ביותר להגן על נתניהו היא לא להגן עליו מפני ההאשמות עליהן הוא נחקר ומפני מעשיו האחרים, מפני שאי אפשר להגן עליו.

הם פיתחו והם שולטים בטקטיקה שמטרתה ליצור 'מציאות מדומה' שבה יראה כאילו אי אפשר לבטוח באף אחד, שאין אמת. שאין שום דבר בעולם שאפשר להראות שהוא אמת, ואין דבר שאפשר להאמין בו. ואם כך פני הדברים, אם זה המצב, מדוע לעשות משהו? זה מה שהם עושים בבסיסו של דבר.

כך אנו מגיעים למצב בו מופרחת הטענה כי אנשי צבא בכירים לשעבר כמו בני גנץ, משה (בוגי) יעלון, גבי אשכנזי, ויאיר גולן אינם פטריוטים ואסור לסמוך עליהם. כך אנו מגיעים למצב בו האנשים בשירות המדינה ששירתו תחת נתניהו, ואולמרט ואולי אפילו שרון,  כל האנשים האלה הם איכשהו חתרנים ושקרנים מושחתים.

או שישנה האפשרות שנתניהו לא אומר את האמת.

בתודה לחמי שלו.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 388 מילים ו-1 תגובות
סגירה