מסתמן: זילברשלג ימסור את המכתב ליד ושם ללא תמורה - אבל עם תנאים

פרסום ראשון מחזיק מכתב הילדה רחל מינץ החליט להעביר את המכתב למוזיאון יד ושם, ובתנאי שמשפחתה של מינץ תצהיר כי לא תדרוש מהמוזיאון להעבירו לבעלותה ● נציגת המשפחה, אדוה לוטן: "מעולם לא ביקשנו שהמכתב יהיה בידינו"

דודי זילברשלג בביתו בחיפה. 30 באוקטובר 2019 (צילום: אמיר בן-דוד)
אמיר בן-דוד
דודי זילברשלג בביתו בחיפה. 30 באוקטובר 2019

מסתמן פתרון למחלוקת סביב מכתבה של הילדה רחל מינץ: מחזיק המכתב דודי זילברשלג הודיע כי הוא ימסור אותו למוזיאון יד ושם ללא תמורה כספית, ובתנאי שבני משפחתה של מינץ יודיעו בפומבי כי הם לא דורשים שהמוזיאון יעביר את המכתב לרשותם. בנוסף, זילברשלג דורש כי המשפחה תתנצל בפני יד ושם לאחר שלטענתו, המשפחה האשימה את המוזיאון בסחר בשואה.

אתמול (ראשון) בבוקר חזרו בני משפחתה של מינץ לבית המשפט, וביקשו מהשופט הארכה, מאחר שלטענתם לא הצליחו ליצור קשר עם זילברשלג. באותו זמן, התייעץ זילברשלג עם ידידו הקרוב, רב מגדל העמק וחתן פרס ישראל הרב יצחק דוד גרוסמן, וגיבש יחד איתו את עמדתו המעודכנת בסיפור.

מכתבה של רחל מינץ ז"ל (צילום: באדיבות אדווה לוטן)
מכתבה של רחל מינץ ז"ל

"הצעתי את הפרטים כתרומה", אומר זילברשלג, "בתנאי שעל המכתב המסויים הזה תהיה הגנה מפני מסירה למשפחה, כי בתחילת התהליך הם דרשו זאת לעצמם. רק אחרי המעורבות של עורכי הדין הגיעה הדרישה המתוקנת למסור ליד ושם.

"אחרי התייעצות עם מנהל הארכיון ביד ושם נעניתי, שאין להם דרך להתחייב על כך, אלא רק בתיאום עם המשפחה. ולעת עתה אין שום קשר איתם. לטעמי, לא בכדי מנעה עורכת הדין כל שיחה שלי עם המשפחה, ייתכן שהיא מעדיפה את המשך המאבק המשפטי".

כלומר, אם המשפחה תודיע שהיא מוכנה שהמכתב יישאר לתמיד ביד ושם, אתה מוכן לתרום את המכתב?

"חיובי".

עם זאת, זילברשלג הוסיף עוד: "בדעתי לדרוש מהמשפחה לפרסם התנצלות בפני יד ושם, כי בראיונות הם קשרו את המוסד למסחר בפרטי שואה וכנראה הסבו נזק לא קטן. אני על כבודי מחלתי".

בעקבות דבריו של זילברשלג, פנה זמן ישראל אל אדוה לוטן, נציגת משפחת מינץ, בשאלה האם המשפחה מוכנה להתחייב שלא תדרוש את המכתב לחזקתה. לוטן מסרה בתגובה, בשם המשפחה:

"אנחנו שמחים שדוד זילברשלג החליט למסור את מכתבה של רחל מינץ למוזיאון יד ושם, כפי שביקשנו לכל אורך הדרך. זהו המקום הנאות לשימור המכתב, לקיום מחקר של התקופה ולהנצחתה של בת משפחתנו היקרה שנספתה בשואה. אנחנו מקווים שהפרשה תביא את רשויות המדינה להסדרת אופן שימורם של מסמכים וחפצים בעלי חשיבות רגשית והיסטורית כמו מכתבה של רחל".

לוטן הדגישה עוד בפני זמן ישראל כי "מעולם לא ביקשנו שהמכתב יהיה בידינו. אנחנו רק רוצים שהמכתב יהיה פיזית ביד ושם, או בכל מוזיאון אחר".

יש לציין כי בדיקת זמן ישראל לא העלתה אמירות של המשפחה נגד יד ושם, וכי הביקורת שהושמעה הופנתה נגד זילברשלג עצמו, על רקע העובדה כי הינו גם אספן וסוחר עתיקות – וגם חבר מועצת יד ושם.

עוד 363 מילים
סגירה