גם במדינה בה שערוריות הן חלק מהיום יום שלנו – השערורייה הזו זוכה לדירוג גבוה. אלפי ישראלים נתקעו בחו"ל והמדינה לא עושה דבר כדי לחלצם.
במדינה נורמלית, בה יש ממשלה מתפקדת, ובמקרה הזה – שרת תחבורה מתפקדת, היו מנכ"לי שלוש חברות התעופה הישראליות נקראים ללשכת ראש הממשלה והיו מקבלים הצעה שלא ניתן לסרב לה: בצעו מבצע חילוץ משני מוקדים בהם נתקעו ישראלים – יוון וקפריסין.
במדינה נורמלית עם ממשלה מתפקדת, ובמקרה זה – שרת תחבורה מתפקדת, היו מנכ"לי שלוש חברות התעופה הישראליות נקראים ללשכת רה"מ ונדרשים לבצע חילוץ מהמוקדים בהם נתקעו ישראלים בחו"ל
חברת אל על הייתה ודאי טוענת מייד כי היא אינה טסה בשבת, אך במדינת הישראבלוף החברה הפעילה במשך שנים טיסות בשבת תחת מותג חברת הבת "סאן דור". הסידור הזה הופסק עם רכישת החברה על ידי הבעלים הנוכחיים, אבל לדעת מקורות בעולם התעופה – ניתן היה להשתמש בסידור הזה גם עכשיו במלחמה. גם זה לא נעשה.
ראש הממשלה וגם שרת התחבורה היו מזכירים לראשי אל על כי כאשר החברה הופרטה, בידי הממשלה נותרה "מנית זהב". מנית הזהב אמנם לא מתייחסת למצב כמו היום בו ישראלים תקועים בחו"ל, אבל זה בכל זאת נותן לממשלה יכולת להשפיע על מהלכי החברה.
ראש הממשלה ושרת התחבורה היו גם מזכירים לאל על, כי המדינה משתתפת בהוצאות הביטחון של החברה – אנשי הביטחון על הקרקע ובאוויר ומערכות נגד טילי כתף המותקנות במטוסים.
יש להזכיר, אמצעי הביטחון הננקטים בחברות התעופה הישראליות משכנעים הרבה ישראלים וזרים לטוס דווקא בחברות אלו.
אבל את ראש הממשלה ואת שרת התחבורה הנושא לא מעניין.
היחסים עם המפלגות הדתיות חשובים להם מכל דבר אחר.
וזאת למרות שיש לקחת בחשבון נקודה חשובה נוספת הקשורה לנושא התקעות הישראלים בחו"ל – בימים אלה ריכוז של ישראלים במקומות מסוימים בחו"ל הוא סכנה ביטחונית. אבל גם זה לא עלה בשום דיון, אם בכלל התקיים כזה.
במדינה נורמלית, רה"מ ושרת התחבורה היו גם מזכירים לאל על, כי המדינה משתתפת בהוצאות הביטחון של החברה – אנשי הביטחון על הקרקע ובאוויר ומערכות נגד טילי כתף המותקנות במטוסים
גם החברות הישראליות האחרות – ארקיע וישראיייר, היו במצב הזה נקראות לקחת חלק בביצוע רכבת אווירית ליעדים הקרובים בהם נתקעו ישראלים בחו"ל.
אבל שום דבר מזה לא נעשה. זו ההפקרות אדירה מצד ממשלה לא מתפקדת. זה מצב חרום של ממש, אבל איש – ובעיקר לא ראש הממשלה ושרת התחבורה – לא דאג לקחת יוזמה ולהפעיל את מנופי הלחץ על חברות התעופה הישראליות.
חברות התעופה הזרות לא ישובו לישראל עוד תקופה ארוכה. לא כל ישראלי שתקוע בחו"ל יכול לארגן טיסה של מטוס מנהלים, אשר תמורת כמה אלפי דולרים יחזיר אותו משהייה מאולצת במלון או בטרמינל בחו"ל.
אז כפי שכבר כתבתי – גם במדינה שטובעת בשערוריות וכשלים זה בולט מאוד. את החטופים טרם השיבו, ועכשיו גם לא עושים דבר כדי לחלץ אלפי ישראלים שהצליחו להגיע למרחק של לא יותר משתי שעות טיסה מישראל, אך נשארו תקועים שם כשהם תחת סכנה ביטחונית של ממש.
ועוד בהקשר הזה – גם היעדר תחבורה ציבורית במהלך החג ובשבתות פוגע באלפי אנשי מילואים, שמנסים להגיע ליעדם בפקודת צו שמונה, או מנסים לצאת לכמה שעות ריענון בבית.
אותן שתי דמויות – ראש הממשלה ושרת התחבורה – מעורבים גם במחדל הזה. אבל שוב – זה פשוט לא מעניין אותם. מלחמה, לא מלחמה – ללקק למפלגות הדתיות והחרדיות חשוב מהכל.
כאשר ברור כי המצב לא ישתנה בשבועות ואולי בחודשים הקרובים – נדרש בדחיפות מישהו שיעשה משהו כדי להוכיח שאכפת לו מישראלים לובשי מדים וגם מאלה שלא.
גם במדינה שטובעת בשערוריות וכשלים זה בולט: את החטופים טרם השיבו, ועכשיו גם לא עושים דבר לחילוץ אלפי ישראלים שהצליחו להגיע למרחק שעתיים טיסה מישראל, אך תקועים שם תחת סכנה ביטחונית
יש דרכים זמינות לפתור את הבעיה, אלא שמישהו בקרב מקבלי ההחלטות צריך להוציא את הראש ממדמנת הקואליציה ולהבין, שיש לו אחריות גם כלפי תושבי ישראל, בטח במצב של מלחמה שסופה לא נראה.
אריה אגוזי הוא כתב לענייני ביטחון. עבד בעבר בידיעות אחרונות. מתמחה בדיווח על טכנולוגיות ביטחוניות ישראליות ועל האתגרים עימן צריכות טכנולוגיות להתמודד, בעיקר מול האיומים החדשים.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
בעניין תחבורה ציבורית בשבת, אני מסכימה לחלוטין. אנו זקוקים לה גם בימים כתיקונם, ועל אחת כמה וכמה בימי מלחמה. ברור גם לחלוטין שחלה חובה על המדינה לדאוג ולממן את הסעת חיילי המילואים למקומות היעד שלהם.
אבל באשר לטיסות החילוץ של ישראלים השוהים בחו"ל? צר לי. אני לחלוטין לא מסכימה איתך.
מילא, אם היה מדובר בימים הראשונים של המלחמה. היא הרי נפלה כרעם ביום בהיר על כולנו, ומי ששהה באותם ימים בחו"ל לא יכול היה לדעת כשנסע שהוא עלול להתקע שם.
אבל היום? שנה אחרי? כל מי שבחר לצאת מכאן ידע, או שהיה צריך לדעת, שהוא עלול למצוא את עצמו במצב בעייתי. למה המדינה צריכה להתערב בעניין? ולמה היא צריכה לממן להם את החזרה ארצה? גם אני רוצה שיממנו לי טיול בחו"ל. יש סיכוי שהמדינה תקח את זה על עצמה?
הרעיון שלך מקומם במיוחד כשאנחנו יודעים מי הנפגעים העיקריים מהמלחמה. אלה הם חיילי המילואים שמתגייסים ומשרתים כאשר עסקיהם קורסים והם ומשפחותיהם משלמים מחיר כלכלי כבד. הם אלה שהמדינה צריכה לעטוף ולפנק ולמלא את כל צרכיהם, לא מי שבחוסר אחריות נסע לבלות בחו"ל ועכשיו מצפה לטיפול אח"מ מטעם המדינה.
ואם המדינה תחליט בכל זאת לטפל בהשבת המטיילים ארצה, המימון צריך להיות על חשבונם באופן מלא. אנחנו, אלה שנשארנו פה, לא אמורים לממן טיולים של אחרים.
כשממנים מנכ"ל עם ניסיון דל, ללא צוות מוביל עם ניסיון ויכולת לעבוד כמטה שחושב על פתרונות, מקבלים את חוסר התפקוד המינימלי הזה. הייתי שולח נציג עם מזומן שיארגן משט חילוץ..מעבורות לא חסרות באזור..