חד"פ עם הרוח רוב הישראלים בעד איסור מכירת כלי פלסטיק חד פעמיים

סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה בדק ומצא כי 58% מהישראלים מוכנים להיפרד לשלום מהכלים החד-פעמיים ● הנשאלים הערבים הביעו עמדות הרבה יותר מתקדמות בנוגע להגנת הסביבה ● החרדים מתקשים יותר לאמץ חקיקה ירוקה

כלי פלסטיק חד פעמיים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
כלי פלסטיק חד פעמיים. אילוסטרציה

רוב הישראלים (58%) תומכים בחוק שיאסור על מכירה של כלי פלסטיק חד פעמיים בארץ. כך עולה מ"מדד הקול הישראלי" של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שבודק מדי חודש את עמדות הציבור ביחס לנושאים הפוליטיים שבמרכז השיח התקשורתי והציבורי. בסקר שנערך בשבוע האחרון של אוקטובר, המדד בדק לראשונה גם את עמדות הציבור בנושאי איכות הסביבה.

מהתשובות עולה שיש פער גדול מאוד ביחס לסוגיית כלי הפלסטיק בין הקבוצות השונות באוכלוסייה: בעוד בקרב חילוניים 70% תומכים בחוק שיאסור שימוש בחד"פים ורק 22% מתנגדים, אצל החרדים המצב הפוך – 69% מתנגדים ו-27.5% תומכים. מותר לשער שהפער נובע מהרגלי הצריכה ומגודל המשפחה החרדית הממוצעת, שמקשה מאוד על שטיפת כלים.

את הנתון המפתיע מספקים הנשאלים הערביים: למרות הריבוי היחסי של ילדים במגזר הערבי, לא פחות מ-64% תומכים בחוק שיאסור על שימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים. לאור הממצאים, נראה שלהרכב הממשלה הבאה – עם חרדים או בלי – תהיה השפעה רבה על החקיקה ודרכי הטיפול של המדינה במגיפת הפלסטיק.

שאלה נוספת, בהשראת מחאת האקלים, עסקה בסדר העדיפויות של הממשלות. גם כאן הנשאלים הערבים הפגינו עמדות ירוקות מוצקות יותר מאשר היהודים: כמעט מחצית מהערבים (49.6%) השיבו שהטיפול בשינוי האקלים חייב לעמוד בראש סדר העדיפויות של הממשלות בעולם, לעומת 31.9% בלבד מהיהודים. רוב היהודים חשבו שהטיפול בבעיות הביטחון והיציבות הכלכלית דחוף יותר.

בשאלה הזו ניכר פער גדול בין קבוצות גיל שונות: ככל שהנשאלים צעירים יותר, כך הם מייחסים למשבר האקלים חשיבות גדולה. בין גילאי 18-24 סברו 45% ששינוי האקלים צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות, לעומת 18% מבני 55-64.

המסקנה: גם בישראל המחאה של גרטה תונברג כובשת בעיקר את לבבות הצעירים. פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, מחברי המדד, אומרים שבגילאים הצעירים אין הבדל משמעותי בין היהודים לערבים, מה שאומר ששינוי האקלים הוא בבחינת 'דאגה דורית' חוצת מגזרים.

עוד 271 מילים
סגירה