מחאה בדרום קוריאה נגד טראמפ ונסיגתו מהסכם האקלים, ספטמבר 2019 (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)
AP Photo/Ahn Young-joon

טראמפ שבר השבוע שיאים של בורות ויהירות, כאשר הודיע על פרישה מהסכם האקלים ● במקביל, אלפי מדענים פרסמו אזהרה משותפת מפני ההשלכות הקשות של משבר האקלים ● הבחירות הקרובות לנשיאות יהיו גורליות עבור עתיד האנושות - ולא רק עבור האמריקאים ● פרשנות

לא שדונלד טראמפ הצטייר אי-פעם כשגרירם של ההשכלה והידע האקדמי בבית הלבן, אבל הקרע בינו לבין העולם המדעי גדל השבוע לממדים מבהילים.

בעוד טראמפ מודיע לאו"ם על פרישת ארצות הברית מהסכם האקלים ש-200 מדינות חתמו עליו לפני 3 שנים, 11 אלף מדענים בכירים מ-153 מדינות פרסמו הצהרה לפיה "האנושות צפויה לסבל חסר תקדים בשל משבר האקלים".

המדענים גם הזהירו כי "כדור הארץ מתמודד עם מצב חירום אקלימי", וקבעו שכדי לצמצם את ממדי האסון "יש לשנות מידית את האופן שבו אנחנו חיים".

ובכן, אם היה סיכוי ששינוי דרמטי כזה יתרחש בשנים הקרובות, טראמפ כנראה קבר אותו השבוע. אם תחזיות המדענים יתגשמו וחייהם של מאות מליונים (במקרה הטוב) אכן יהפכו לגיהנום – לא יהיה להם קושי לדעת מי אשם בכך.

אין עוד תחום שבו הבורות התהומית וחוסר האחריות של טראמפ באות לידי ביטוי כמו משבר האקלים. סוגיות כמו מדיניות הגירה וניהול סכסוכים נתונות להשקפת עולם ושיקול דעת, שכדי להפעיל אותו דמוקרטיות בוחרות מנהיג.

משבר האקלים הוא לפני הכל עניין של מדע. ההתכחשות לקיומו משולה לכך שטראמפ יכריז מחר בבוקר שהשימוש באנטיביוטיקה לא חוקי או יקבע שהעישון בריא לאללה, ויחייב כל אזרח אמריקאי לעשן לפחות קופסה ביום

משבר האקלים, לעומת זאת, הוא לפני הכל עניין של מדע. ההתכחשות לקיומו משולה לכך שטראמפ יכריז בבוקר שהשימוש באנטיביוטיקה לא חוקי או יקבע שהעישון בריא לאללה, ויחייב כל אזרח אמריקאי לעשן לפחות קופסה ביום. אז מה אם המדע קבע אחרת? הרי הכל פייק ניוז וקונספירציה של דמוקרטים וסינים.

ד"ר סינייה נתניהו, לשעבר המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, כתבה בפייסבוק בתגובה להצהרת המדענים:

"11 אלף מדענים אולי חתמו על ההצהרה, אבל עשרות אלפי מדענים חתומים על אלפי מחקרים ודוחות של ארגונים מקומיים, אזוריים וגלובליים. המידע לא הוסתר, מקבלי ההחלטות ברמות השונות ידעו ויודעים אבל מתכחשים למצב בגלל היותם שבויים ותלויים באינטרסים ובמערכות הפיננסיות והכלכליות".

במקרה של טראמפ, נדמה שהסיפור עמוק יותר מהלובי של התעשייה. יותר מאשר טראמפ מייצג את האינטרסים של תאגידי הנפט והפחם (והוא בהחלט עושה את זה), הוא מייצג את שלטון הבורות ואבדן ההיררכיה של המידע.

אצל טראמפ, לציוץ יש יותר תוקף מאשר לתוצאות אלפי מחקרים. הטכנולוגיה שעל גבה עוברים המסרים שלו שייכת למאה ה-21 – המהות נטועה בימי הביניים.

אפקט הדומינו

הפרישה של ארצות הברית מההסכם דרמטית, לא רק בגלל העוצמה של הכלכלה האמריקאית, והעובדה שהיא ממוקמת בשפיץ של פליטת גזי החממה והזיהום.

הסכם פריז בוסס מלכתחילה על אמון שברירי בין המעצמות המתפתחות (כמו סין והודו) לבין המערב השבע, שעשה את עושרו על חשבון זיהום הפלנטה. זאת, לאחר שכל אחד מהצדדים השתכנע שהצד השני יתרום את חלקו למאמץ.

הניסיון לרסן את משבר האקלים חייב להיות מאמץ אנושי משותף, שבמסגרתו הגלובלי יגבר על הלוקלי. ברגע ששחקנית מרכזית כמו ארה"ב מראה לכל העולם אצבע משולשת, יש סיכוי ניכר ששאר האבנים בדומינו הזה יקרסו בשרשרת.

לתוהים מדוע טראמפ לא פרש כבר מזמן מההסכם, התשובה נעוצה בתנאי היציאה ממנו, כפי שנוסחו בעת החתימה עליו. השבוע חל המועד הראשון שבו ניתן להודיע על פרישה מההסכם, והאמריקאים לא חיכו אפילו דקה נוספת.

למעשה, גם עכשיו זו רק התראה על פרישה שתבוצע בפועל בעוד שנה – בדיוק אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב. מכאן, שהבחירות האלה יהיו אולי החשובות בתולדות המעצמה הזו. נשיא דמוקרטי יחזיר את ארצו למסלול המאבק בשינוי האקלים (כל המועמדים הדמוקרטים התחייבו לכך) ויפיח חיים בהסכם פריז.

טראמפ, מצדו, ימשיך להיות טראמפ – וזה כבר ממש לא מצחיק.

הם מ-פ-ח-ד-י-ם?

מעניין היה לעקוב השבוע אחרי התגובות הרפות בישראל לפרישה הדרמטית של ארצות הברית מהסכם האקלים. המעריץ של טראמפ בירושלים, בנימין נתניהו, לא פצה פה – כי הרי מה לו ולסוגיה פעוטה כמו משבר האקלים.

שר האנרגיה יובל שטייניץ, במפגן יחסי של תעוזה ועצמאות, הגדיר את הפרישה האמריקאית כ"מצערת", והצהיר שישראל תמשיך להיות מחויבת להסכם (אם כי צריך לומר שהיעדים הנוכחיים שעליהם ישראל התחייבה נמוכים באופן מביך).  שטייניץ אף הבטיח להגביר את המאמצים לצמצם פליטות.

מעניין היה לעקוב השבוע אחרי התגובות הרפות בישראל לפרישה הדרמטית של ארצות הברית מהסכם האקלים. המעריץ של טראמפ בירושלים, בנימין נתניהו, לא פצה פה – כי הרי מה לו ולסוגיה פעוטה כמו משבר האקלים

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, נמנע משימוש במילות תואר כמו "מצערת" כלפי הפטרון מאמריקה, אבל הבהיר אף הוא שהגישה של ישראל שונה לגמרי.

ואכן, במשרדי הממשלה מתנהלים בימים אלה דיונים על העלאת יעד השימוש באנרגיות המתחדשות לעשור הקרוב. כרגע, היעד הממשלתי עומד על 17% אנרגיות מתחדשות ב-2030. במשרד האנרגיה מבקשים להעלות את היעד ל-25%, ובמשרד להגנת הסביבה דורשים להציב רף יומרני יותר – 30%.

כך או כך, ברור שישראל הרשמית והמקצועית סבורה שלדונלד טראמפ אין מושג מה הוא עושה בכל מה שנוגע למשבר האקלים. מעניין מתי שטייניץ, אלקין ושות' יגיעו למסקנה הזו גם לגבי תחומים אחרים.

עוד 711 מילים
סגירה