עם הזמן פיתחנו תלות גדולה במערכות ניווט לווייניות דוגמת הווייז שנוצרה בישראל. גם צבאות בכל העולם פיתחו תלות כזו. מאז המלחמה בין ישראל וחזבאללה בלבנון וחמאס בעזה, מערכות ה-GPS השתגעו.
לפי מומחים, השיבושים המכוונים של מערכות הניווט הלווייניות נעשו על ידי ישראל, כדי לשבש את המסלול של מערכות נשק מתוצרת איראן, שמופעלות על ידי חזבאללה.
אבל באזור בו מופעלות מערכות לשיבוש GPS זה משפיע כמובן גם על המערכות של צה"ל וכמובן שגם על המערכות שבשימוש התעופה האזרחית, למשל, ועל הנהגים.
זו, על פי מומחים, קריאת "השכמה" ברורה מאוד למשתמשים במערכות נשק מבוססות GPS.
באזור בו מופעלות מערכות לשיבוש GPS מושפעות גם המערכות של צה"ל, מערכות התעופה האזרחית, נהגים וכדומה. זו, על פי מומחים, קריאת "השכמה" ברורה למשתמשים במערכות נשק מבוססות GPS
בשנים האחרונות, אירועים של שיבוש מערכות ניווט לווייניות שנגרמו על ידי הכוחות הרוסיים בסוריה, האיצו את פיתוחן של מערכות שנועדו להפוך את המערכות הצבאיות הישראליות לחסינות מפני שיבושים מסוג זה. חלקן כבר בפעולה, בעוד אחרות נבדקות.
האלוף (במיל') גיורא איילנד אמר לי כי נפילת מערכות נשק מערביות מתקדמות, בעיקר מתוצרת ארה"ב, לידי מדינה כמו איראן – עלולה לגרום לבעיה.
"כשמדינה כמו איראן שמה את ידיה על מערכת נשק מתקדמת מתוצרת ארה"ב כמו פצצת JDAM זה יוצר סכנה של מציאת נקודות התורפה במערכת כזו. בדוגמה של JDAM, מערכת הניווט GPS יכולה להיות מושפעת מטכנולוגיות מתקדמות לשיבוש GPS, כמו אלה שפותחו על ידי רוסיה".
האלוף (במיל') פרופסור יצחק בן ישראל אמר לי, כי המשמעות האמיתית של העברה כזו של מערכות נשק לאיראן נעוצה בפרטים:
"במערכת שיבוש ה-GPS ומערכת החיסון מפני שיבוש כזה, השאלה היא איזה צד נמצא צעד אחד לפני השני. אם הרוסים הצליחו להיות צעד אחד קדימה, אז העברת הטכנולוגיה הזו היא בעלת משמעות".
מערכות נשק מתוצרת ישראלית, המשתמשות ב-GPS כחיישן הנחיה למטרה, נעזרות גם בשיטות אחרות כמו חיישנים אופטיים, החסינים מפני הפרעות.
על ידי ניתוח מערכות השיבוש הרוסיות שהופעלו בסוריה, בעיקר לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, ישראל נקטה צעדים מסוימים כדי להיות מוכנה יותר לשיבושי GPS אגרסיביים יותר.
על ידי ניתוח מערכות השיבוש הרוסיות שהופעלו בסוריה, בעיקר לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, ישראל נקטה צעדים מסוימים כדי להיות מוכנה יותר לשיבושי GPS אגרסיביים יותר
מקורות ביטחוניים ישראלים אמרו, כי לאיראן יש יכולת "מרשימה" בהנדסה לאחור – כלומר לקחת מערכת שמישהו אחר ייצר ולבנות חיקוי מקומי שלה. יכולת זו היא תוצאה של הסנקציות הבינלאומיות שחסמו מכירת מערכות נשק מתקדמות למדינה זו.
המקורות הצביעו על המל"ט האיראני Shahed-191, שמבוסס על התכנון של המל"ט RQ-170 Sentinel מתוצרת אמריקאית. מערכת בלתי מאוישת מתקדמת זו נפגעה על ידי מערכת נשק איראנית ב-2011, ונפלה כמעט שלמה בידי האיראנים.
ריבוי מערכות שיבוש ה-GPS מתוצרת רוסיה במזרח התיכון, האיצה את תהליך הצטיידות של מטוסי חיל האוויר הישראלי במערכות נגד שיבושים כאלה.
בשנת 2021, חיל האוויר חשף כי מערכות מתקדמות נגד חסימות שפותחו על ידי התעשייה האווירית, שולבו בפלטפורמות מתקדמות המשמשות את הטייסות השונות שלו.
המערכת מכונה ADA והיא מיועדת להגן על מערכות ניווט מבססות GPS מפני חסימה.
לפי התעשייה האווירית, המערכת שולבה בפלטפורמות מתקדמות בשימוש חיל האוויר, לרבות במטוסי F-16 וסוגים שונים של מל"טים. מערכת ADA הפגינה יכולת ונמצאת בשימוש על ידי מספר לקוחות בינלאומיים בפלטפורמות מוטסות, יבשתיות וימיות שונות.
ישראל סבלה לראשונה משיבושי GNSS כאשר הכוחות הרוסיים בסוריה הפעילו כמה מערכות חסימה חזקות. המלחמה באוקראינה יצרה גם אזור רחב שבו לא ניתן לסמוך על אותות ה-GPS.
המאמץ הישראלי לפיתוח מערכות נגד שיבוש GPS נמשך. לאחרונה, התעשייה האווירית חשפה את קומפקט ADA, דגם מוקטן וקל משקל אותו ניתן להתקין גם על פלטפורמות קטנות.
כמו שאמרו החוקרים – צבאות ימשיכו לעשות שימוש במערכות מבוססות GPS ובמקביל לשבש את אלו של האויב. המאמץ הנוכחי הוא להיות תמיד צעד אחד לפני היריב.
כמו שאמרו החוקרים – צבאות ימשיכו לעשות שימוש במערכות מבוססות GPS, ובמקביל לשבש את אלו של האויב. המאמץ הנוכחי הוא להיות תמיד צעד אחד לפני היריב
אנחנו הנהגים נצטרך להתרגל לכך שכל עוד נמשכת המלחמה – מערכת הניווט במכונית, בעת שאנחנו נוהגים למשל בנתיבי איילון, תראה שאנחנו נוהגים בפרברי ביירות.
אריה אגוזי הוא כתב לענייני ביטחון. עבד בעבר בידיעות אחרונות. מתמחה בדיווח על טכנולוגיות ביטחוניות ישראליות ועל האתגרים עימן צריכות טכנולוגיות להתמודד, בעיקר מול האיומים החדשים.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם