אמיר אוחנה (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

מאז נכנס למשרד המשפטים, אוחנה הוא הנכס הכי משמעותי בנבחרת של נתניהו ● הוא תוקפני, חסר גבולות, מצפצף על החוק, אבל האוהדים ביציע הליכוד משתוללים ואין מי שיראה לו את הכרטיס האדום ● "אם יש פריימריז, אמיר בחמישייה הפותחת" ● פרשנות

אם ישראל את שר המשפטים אמיר אוחנה מה הוא רוצה עכשיו יותר מכל, הוא יענה: "פריימריז בליכוד". שתי ההתקפות האחרונות שלו נגד פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל הפכו אותו לגיבור השעה של מפלגת השלטון.

הסמארטפון של אוחנה עמוס בהודעות תמיכה ועידוד. "אם יש פריימריז, אמיר בחמישייה הפותחת", אומר מקורב של השר. במקרה כזה, הוא לא יצטרך את חסדיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו או של בנו יאיר כדי להתמנות שוב לשר המשפטים – אם יהיו בחירות ונתניהו ינצח בהן. אוחנה, להזכיר, נשלף לפני חמישה חודשים מהמקום ה-21 ברשימת הליכוד לתפקיד שר המשפטים היוקרתי, שהוא גם חבר בקבינט.

לא ברור אם האיבה של אוחנה לרשויות החוק היא תהליך שנרכש במהלך 15 השנים שבהן שימש כעורך דין פלילי מחוץ לחיים הפוליטיים, או רק בתקופה האחרונה, כאשר החלו החקירות נגד נתניהו ואוחנה כבר היה חבר כנסת.

בכל הזדמנות, אוחנה טוען שהוא מכיר היטב את עבודת המשטרה, ועכשיו הוא מתוודע מקרוב גם לעבודת היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות. סביר להניח כי הקרבה לנתניהו והמחויבות שקיבל לנהל את מלחמתם של בני המשפחה החריפה את היחס כלפי רשויות החוק. בשלב מוקדם של חקירות נתניהו, אוחנה כינה את המשטרה, בשיחה איתי, "ארגון שפועל בשיטות מאפיוזיות". לא פחות.

במשרד המשפטים אוחנה הפך כבר לחייל מגויס וממושמע של נתניהו. הימים והלילות שבהם הוא מסתובב במסדרונות משרד המשפטים ברחוב צלאח א-דין בירושלים, במחיצתם של אביחי מנדלבליט ושי ניצן, שכנעו אותו סופית שיש חונטה משפטית-שמאלנית שהולכת וסוגרת על ראש הממשלה.

מכאן נולדה האמירה על "הפרקליטות בתוך הפרקליטות" ועל "כת קטנה שנתמכת על ידי כתבי חצר". המדינה סערה, אבל התגובות התומכות שאוחנה קיבל מפעילי הליכוד רק דירבנו אותו להחריף את הקו. האמירות שלו בימים האחרונים הפכו בוטות יותר ויותר והשפה שלו כבר משדרת שנאה של ממש.

אוחנה החליט שהוא נלחם בהדלפות מהפרקליטות. הוא משוכנע שהפרוטוקולים של חדרי החקירות מגיעים משם ולא מעורכי הדין הפרטיים, כי אלו, לשיטתו, הרי ירצו למסור לעיתונאים טקסטים שמביכים את נתניהו ובני משפחתו. אוחנה טוען בשיחות פרטיות כי אנשי הפרקליטות יזמו או ניצלו הפסקות במהלך השימוע האחרון בתיקי שרה נתניהו כדי להדליף אייטמים מגמתיים לחברים בתקשורת. "הסנגורים ראו את הכותרות במסדרון", האשים אוחנה.

אוחנה טוען בשיחות פרטיות כי אנשי הפרקליטות ניצלו הפסקות במהלך השימוע בתיקי שרה נתניהו כדי להדליף אייטמים מגמתיים לחברים בתקשורת. "הסנגורים ראו את הכותרות במסדרון", האשים אוחנה

פרשת ניר חפץ עשתה לאוחנה את היום והשתלבה היטב עם הקמפיין נגד הפרקליטות. אוחנה, כמו נתניהו וכל שרי הליכוד, נהנה לשמוע את הגילויים של עמית סגל בחדשות 12 על דרכי החקירה הנלוזות של עד המדינה חפץ. הסיפור השתלב היטב בטענות הקשות שיש לו ממילא על המשטרה. למקורביו הוא סיפר על הניסיונות שלו עם רוצחים וארגוני פשע. "תמיד יש לחץ על עדי מדינה, אבל לא ככה, בלי גבולות", טען.

ובכל זאת, מה הניע את אוחנה להפר את צו איסור הפרסום, ולחשוף את כל הפרטים בנאום בכנסת, שיירשם כאחד הקשים והבעייתיים בתולדות המדינה?

ראשית, אוחנה כעס על צו איסור הפרסום שהוציאה יחידת להב 433 בעצת הפרקליטות נגד ערוץ 12. בשיחות עם המקורבים הוא כינה את המהלך "שערורייה שאין כדוגמתה. רצון להסתיר את המהלכים שהביאו לכתב חשדות בתיק 4000 המפוברק הזה".

שנית, אוחנה העריך שמנדלבליט לא יעשה דבר עם המידע שהתגלה על תרגילי החקירה הפסולים לכאורה שנעשו כדי להפוך את חפץ לעד מדינה. מבחינת אוחנה ושרים אחרים בליכוד, מנדלבליט הוא יועץ שנלקח בשבי השמאל, ואין הרבה סיכוי שהוא יסגור או יעכב את התיקים, גם אחרי שנודעו לו כל הפרטים החדשים.

מבחינת אוחנה ושרים אחרים בליכוד, מנדלבליט הוא יועץ שנלקח בשבי השמאל, ואין הרבה סיכוי שהוא יסגור או יעכב את התיקים, גם אחרי שנודעו לו כל הפרטים החדשים

זו הסיבה, ככל הנראה, שאוחנה החליט להטיל על מנדלבליט והפרקליטות פצצה, בדומה לזו שהוטלה על חפץ. לשיטתו, אולי זו תהיה הדרך להזיז את הספינה לכיוון של נתניהו, גם במחיר של הפרת צווים של בתי משפט בישראל.

עוד 587 מילים
סגירה