פתאום נזכרים לקדש דוקא את זכויות העציר עתיר הכוח

אמיר אוחנה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90
אמיר אוחנה

מובן מאליו שתרגילי חקירה לגיטימיים אינם יכולים לטמון בחובם סחיטה באיומים. הודאת חשוד חייבת להינתן באופן חופשי ומרצון, כפי שדורשת פקודת הראיות.

עינויים, לחץ גופני, מניעת שינה, סחיטה באיומים, איומים או פיתויים כוזבים ("תודה בעבירה ואז תשוחרר") אינם יכולים להניב הודאה חופשית ומרצון. הודאה שהושגה באמצעותם, עלולה להיפסל בידי בית המשפט

עינויים, לחץ גופני, מניעת שינה, סחיטה באיומים, איומים או פיתויים כוזבים ("תודה בעבירה ואז תשוחרר") אינם יכולים להניב הודאה חופשית ומרצון. הודאה שהושגה בעקבות אחד מאלה, עלולה להיפסל בידי בית המשפט.

כמה נורא שמי שמופקדים על מערכת השליטה הצבאית בגדה – זו ששוללת זכויות אדם ואזרח ממיליונים – נזכרים בזכויות חשודים רק כשמדובר במסית המתבצר בבלפור.

כמה נורא שמי שמתעלמים מטענות קשות מטעם חשודים פלסטינים שנכלאים בלא משפט (מעצר מנהלי), מתלוננים על עינויים ונשפטים בבתי משפט צבאיים ובלתי דמוקרטיים, נזכרים לפתע להגן על זכויות החשוד הבכיר מקיסריה וחבר יועציו.

כמה נורא שמי שמופקדים על מערכת השליטה הצבאית בגדה – זו ששוללת זכויות אדם ואזרח ממיליונים – נזכרים בזכויות חשודים רק כשמדובר במסית המתבצר בבלפור

כמה נורא שאלו שמתעלמים בקביעות מטענות להפרת זכויות חשודים ישראלים רגילים (לרבות כאלו שמגיעים מקבוצות מוחלשות: אזרחים ערבים, אזרחים ממוצא אתיופי ועוד), נזכרים לפתע לקדש את זכויות החשוד הבכיר ועתיר הכוח, תוך שהם משלבים בין ביקורת לגיטימית וחשובה על משטרת ישראל ופרקליטות המדינה, לבין טענות סרק בדיוניות בדבר רדיפה פוליטית, הכפשות אישיות מהסוג הכי ירוד ומסוכן ויצירת ספינים כוזבים שגרועים משקר:

חצי אמת או רבע אמת או עשירית אמת או מאית אמת, כפי שידוע לכולנו, גרועות לעתים משקר מוחלט.

ובכל זאת, יש להעיר מספר הערות דחופות על הפרת צו איסור הפרסום בדבר נושא שמתמקד בצנעת הפרט של ניר חפץ, בידי בובת שר המשפטים אמיר אוחנה, שמונתה בידי נתניהו לא כדי לשרת את הציבור הישראלי אלא את…נכון, בנימין נתניהו.

כמה נורא שהמתעלמים בקביעות מטענות להפרת זכויות חשודים ישראלים רגילים (לרבות המגיעים מקבוצות מוחלשות: אזרחים ערבים, אזרחים ממוצא אתיופי ועוד), נזכרים לפתע לקדש את זכויות החשוד עתיר הכוח

ואלו ההערות הדחופות:

1

אם הפר אוחנה ביודעין צו איסור פרסום, ברור שחסינותו הפרלמנטרית לא אמורה לעמוד לו. מדובר בעבירה פלילית. עם זאת, מומלץ להימנע מנקיטת צעד פלילי בהקשרים אלו, למעט במקרים נדירים. אם ייחקר אוחנה תחת אזהרת חשוד, ברור שטענות פוטנציאליות מפי הקוזק הנגזל בדבר רדיפה פוליטית, כמובן, יעלו עד לב השמיים. ועל אף שמדובר כנראה בהפרה בוטה של צו שיפוטי, ראוי להעניק עדיפות לחופש הביטוי בהקשר זה (ובהקשרים רבים אחרים).

2

טענת אוחנה בדבר סחיטת עד המדינה ניר חפץ בידי חוקרי משטרת ישראל איננה פועל יוצא של עבודת מחקר יוצאת דופן מטעם השר.

ברור שאוחנה לא נבר בערימת מסמכים עצומה אלא ציטט מתוך כתב הטענות שהגישו סנגוריו המצוינים של נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה בתום השימוע

בדומה לחשיפת הטענות נגד אמינות ניר חפץ כעד מדינה (חשיפתו של עמית סגל בחברת החדשות), ברור שאוחנה לא נבר בערימת מסמכים עצומה אלא ציטט מתוך כתב הטענות שהגישו סנגוריו המצוינים של נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה בתום השימוע.

3

טענת הסחיטה היא טענה שיש לבדוק ברצינות ולעומק. עם זאת, כדאי לזכור שאוחנה חשף פרט ספציפי בצורה מגמתית מתוך מכלול חקירה שלם שטרם נחשפנו אליו. אם אכן נסחט חפץ בידי מי מחוקריו, זה חמור ומחייב נקיטת צעדים. אך זה עדיין לא אומר שמכלול עדותו של חפץ נגד נתניהו, פסולה. רחוק מכך.

4

אוחנה אינו מבקר בצורה הגונה את משטרת ישראל ופרקליטות המדינה, כפי שראוי לעשות במדינה דמוקרטית. הוא מתנפל עליהן מטעם שולחו סגול השיער. הוא תומך בדיקטטורה צבאית בגדה, מכהן בממשלה שמקדמת מדיניות אפרטהייד בגדה (2 מערכות חוק שונות בהתאם למוצא אתני שונה), אינו משמיע הגה מול הפרת זכויות האדם העצומה של מיליוני פלסטינים (מפני שהוא תומך בה), אינו פוצה פה מול מעצרים מנהליים, הפרת זכויות חשודים וענישה קולקטיבית כלפי חפים בגדה (מפני שהוא תומך בה) ואינו מצפצף מול טענות קשות בדבר הפרת זכויות חשוד של אזרחים ישראלים רגילים לרבות אלימות משטרתית כלפי ערבים, ישראלים ממוצא אתיופי, מפגיני כיכר גורן נגד השחיתות ועוד.

הוא ממוקד אך ורק בהשבעת רצון אדונו ולכן מתנפל על ראשי הפרקליטות בצורה מחרידה. הוא יגלה כמובן שברגע שבו נתניהו לא יזדקק לו עוד, הוא יושלך ככלי אין חפץ בו

הוא ממוקד אך ורק בהשבעת רצון אדונו ולכן מתנפל על ראשי הפרקליטות בצורה מחרידה. הוא יגלה כמובן שברגע שבו נתניהו לא יזדקק לו עוד, הוא יושלך ככלי אין חפץ בו.

5

אפרופו כלי אין חפץ בו: ניר חפץ טען בלהט בעת שכיהן בתפקיד הנורא של דובר משפחת המלוכה בעיני עצמה, כי החלטת הגשת כתב האישום נגד שרה נתניהו היא רדיפה פוליטית וכי מני נפתלי הוא עד מדינה עבריין. איך שגלגל מסתובב לו: חפץ הודה בפה מלא שהוא עצמו עבריין של ממש ו…חתם על הסכם עד מדינה.

6

ונתניהו? ממשיך להחריב את אמון הציבור במערכת המשפט. ממשיך להתקרבן ולהתבכיין. כמו דרעי. כמו קצב. כמו אולמרט. רק בצורה הרסנית הרבה יותר. הוא עושה כן בגיבוי מחפיר של גוש ה-55 שכולל את החשודים בעבירות חמורות, דרעי וליצמן (דרעי הוא גם עבריין מורשע ששב לזירת הפשע באדיבות נתניהו). ראינו כיצד זה נגמר אצל דרעי, קצב ואולמרט. הבכי והכזבים לא עזרו. כולם נשלחו לכלא.

ניר חפץ טען בלהט כשכיהן כדובר משפחת המלוכה בעיני עצמה, כי החלטת הגשת כתב האישום נגד שרה נתניהו היא רדיפה פוליטית וכי מני נפתלי הוא עד מדינה עבריין. איך שגלגל מסתובב לו

וזה מה שמפחיד את נתניהו. זה מה שמבעת אותו. כדי לנסות למנוע זאת, הוא מוכן לשרוף את המועדון. לבדו ובאמצעות שליחיו עלי אדמות. לרבות שר המשפטים הזמני, אמיר אוחנה.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 831 מילים
סגירה