אינדונזיה בעידן הנשיא פרובואו - הזדמנויות ואתגרים

נשיא אינדונזיה הנבחר בגיבושון קבינט באקדמיה הצבאית, נובמבר 2024 (צילום: AP Photo/Achmad Ibrahim)
AP Photo/Achmad Ibrahim
נשיא אינדונזיה הנבחר בגיבושון קבינט באקדמיה הצבאית, נובמבר 2024

ממשלתו החדשה של הנשיא השמיני של אינדונזיה פרובואו סוביאנטו (Prabowo Subianto), "קבינט אדום-לבן" (כצבעי הדגל האינדונזי), נכנסה לתפקידה לאחר טקס ההשבעה ב-20 באוקטובר 2024. הממשלה מורכבת מ-7 מתוך 8 המפלגות בפרלמנט, וכוללת 48 שרים – הממשלה הגדולה ביותר באינדונזיה עד כה.

לנשיא הנבחר היו כ-7 חודשי הכנה לאחר שזכה בבחירות בסיבוב הראשון בפברואר 2024 (ברוב משמעותי משני המועמדים האחרים – מעל 58%). בזמן זה הנשיא גיבש את הקואליציה שלו ואת התוכניות לממשלה החדשה, וביצע מספר פגישות עם ראשי מדינות ופורומים בינ"ל על מנת לייצר לו מעמד ונוכחות בינ"ל.  בהקשר זה ניתן לציין התבטאות ברורות ואמיצות של הנשיא לגבי המלחמה בעזה והצעה קונקרטית לתרום לקידום פתרון לסכסוך באזורנו.

לנשיא הנבחר היו כ-7 חודשי הכנה לאחר שזכה בבחירות בסיבוב הראשון בפברואר 2024 (ברוב משמעותי משני המועמדים האחרים – מעל 58%), ובזמן זה הוא גיבש את קואליציה התוכניות לממשלה החדשה

הממשלה החדשה נולדה ממספר אילוצים קואליציוניים (צורך לספק את דרישות כל מפלגות הקואליציה) ורצון לייצר המשכיות, יציבות ורציפות לממשל היוצא, ולהישגיו הבולטים בתחומים שונים (בהתאם להבטחת הבחירות).

לטובת יציבות זו ניתן לציין מינויים חשובים של שניים הממשיכים בתפקידם ומבטיחים רציפות והמשכיות, שרת האוצר ד"ר סרי מוליאני, ונגיד הבנק המרכזי פרי ווארג'יו – שנועדו לייצר יציבות כלכלית ומדיניות פיסקלית אחראית ותומכת צמיחה ולקבל אמון הקהילה הכלכלית הבינ"ל בממשל החדש. יש לציין כי אינדונזיה שואפת להגיע עד שנת 2045 למעמד של הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם. הפוטנציאל בהחלט קיים.

האתגרים העומדים בפני אינדונזיה הינם רבים וכוללים מגוון רחב של התמודדויות, בהן ניתן למנות:

  • שמירה על יציבות כלכלית ומעבר לצמיחה משמעותית.
  • המציאות הגאופוליטית-ביטחונית ואסלאם קיצוני.
  • שמירה על משטר דמוקרטי ועל עצמאות מערכת המשפט.
  • מנהל תקין ומלחמה בשחיתות, תוך שמירה על אמון ותמיכת הציבור.
  • חינוך, בריאות ומלחמה בעוני, צמצום פערים חברתיים ועוד.

המהלך הראשון לאחר ההכתרה היה יציאה ל"גיבושון" של כל שרי הממשלה במטוס צבאי לבסיס צבאי, שם עבדו על כישורי עבודת צוות ויישור קו – תחת הנהגתו הדומיננטית של הנשיא, גנרל בדימוס ושר ההגנה בממשלה היוצאת.

המהלך הראשון לאחר ההכתרה היה יציאה ל"גיבושון" שרי הממשלה במטוס צבאי לבסיס צבאי, שם עבדו על כישורי עבודת צוות ויישור קו – תחת הנהגתו הדומיננטית של הנשיא, גנרל בדימוס ושר ההגנה בממשלה היוצאת

ייאמר כי בסמכותו הבלעדית של הנשיא למנות ולפטר שרי ממשלה, ולפי מספר הערכות – לאחר תקופת הרצה של הממשלה יבצע הנשיא שינויים פרסונליים בתפקידי השרים. זה כולל אמירות על כניסתה הצפויה של המפלגה היחידה שעדיין לא נכנסה לקואליציה (המפלגה הגדולה ביותר P-PDIP). לפיכך, הצפי הינו שעוד כשנה הקואליציה תמנה 8 מפלגות, כלומר לא תהייה אופוזיציה.

כבר כעת ניתן לראות כי הנשיא נכנס לתפקידו ודורש משריו לפעול עם מוטיבציה גבוהה ותוכנית סדורה למימוש המדיניות שהכתיב. כמו כן, הנשיא הבהיר כי הוא מתכוון לנהל מספר תחומים באופן צמוד ביותר, ולהתערב ככל שיידרש בעבודת השרים בדגש על תחומי הביטחון, מדיניות החוץ והכלכלה. זאת בשונה מקודמו, אשר המעיט לעסוק בעצמו בחזית העשייה בתחומי מדיניות החוץ, הביטחון והכלכלה.

הנשיא פרובואו הציב מספר עקרונות לניהול הממשלה והם: "ממשל תקין, ביטחון תזונתי, אכיפת חוק חזקה".

והציב יעדים מתועדפים לפעילות הממשלה, בהם:

  • צמיחה של 8% עד סוף הכהונה הראשונה – 5 שנים, מאמץ זה יבוסס גם על הכנסת טכנולוגיות חדשות ושיפור התעשיה לטובת ניצול מיטבי של המשאבים הטבעיים של המדינה.
  • עידוד השקעות זרות, והמשך מדיניות Downsteareming (משיכת השקעות, תעשייה וידע לייצור ופיתוח מקומי באינדונזיה) שהוביל הנשיא היוצא, ג'וקובי.
  • ייעול מערכת המיסוי (שיפור טכנולוגי בשיטות הגבייה ולא העלאות מס).
  • צמצום תלות ביבוא (מוצרי נפט וסחורות נוספות).
  • ביטחון, כולל תחום החלל והגדלת תקציב הביטחון לעמידה באתגרים הגיאו-אסטרטגיים.
  • ביטחון תזונתי, הגדלת ייצור עצמי של מוצרי יסוד, מימוש מודל "Food estate" (אשר מבטא מאמץ ממשלתי לפיתוח אזורי חקלאות נרחבים למטרות ייצור עצמי של מוצרי מזון וצריכה ללא תלות במדינות זרות ובכך למקסם המשאבים העומדים ברשות אינדונזיה ואינם מנוצלים דיים).
  • בריאות: אחת מהבטחת הבחירות המרכזית של פרבואו הינה "Free Nutritious Meals" (מפעל תזונה עצום) עבור ילדים, בעלות של $B המהלך נועד להבטיח צמצום תחלואה בקרב ילדים ונשים בהריון וצמצום מחלות מעכבות התפתחות בילדים (Stunting).
    בדיקות סקר נרחבות לאיתור וטיפול במחלת רבות בהן השחפת, סכרת, מחלות לב ועוד.
    בתי חולים, ציוד רפואי ושרותי רפואה נגישים בפריסה רחבה.
  • תשתיות לאומיות, תחבורה והמשך השקעה בעיר הבירה החדשה -נוסנטרה (פרויקט דגל של הנשיא ג'וקובי להעברת עיר הבירה של אינדונזיה מג'קרטה באי ג'אבה לבליקפאפן באי קלימנטאן, הנמצא במרחק של כ-1400 ק"מ מג'קרטה).
  • חינוך, שיפור תשתיות בתי ספר.
  • תעסוקה לצעירים ומעמד הביניים הצרכני והמתפתח.
  • דיגיטליזציה רחבה – הממשלה שמה לה כיעד אסטרטגי לקדם את הדיגיטליזציה על ידי השקעה בתשתיות דיגיטליות, קידום חדשנות דיגיטלית, שימור ניהול ושיתוף ידע. תוך עבודה בשיתוף פעולה בין המשרדים השונים. לדוגמה, ניתן לראות את המינוי המשמעותי בתחום זה של מקורבו של הנשיא לוהוט בינסאר פנדג'איטן אשר שימש בתפקיד השר לתיאום הימייה וההשקעות בממשל ג'וקובי – לתפקיד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ואחראי על תחום הדיגיטליזציה.

לפי הערכות, הנשיא יערוך שינויים פרסונליים בתפקידי השרים. כולל כניסתה הצפויה של המפלגה היחידה שעדיין לא נכנסה לקואליציה. לפיכך, הצפי הוא שעוד כשנה הקואליציה תמנה 8 מפלגות – כלומר לא תהייה אופוזיציה

בראייה של הזדמנויות כלכליות-עסקיות, ניתן לנתח את התעדוף של הממשל החדש ולאתר את התחומים והיעדים בהם קיימות הזדמנויות עסקיות, אשר למולם חברות ומשקיעים יכולים לפעול.

אינדונזיה נמצאת בימים אלו בשלבים של תחילת מימוש והקצאת תקציבים של תכניות הממשלה והיעדים שנקבעו וההערכה הסבירה הינה כי יינתן קשב רב ותקציבים בהתאם מצד הממשלה להצלחת התוכנית הכלכלית ועמידה ביעדים.

*  *  *

לסיכום, מבחנה הגדול של הממשלה החדשה והגדולה המתחילה כהונה של 5 שנים הינה היכולת לפעול באופן יעיל וממוקד למול המטרות ולהוביל להישגים. היכולת לעבוד בשיתוף פעולה בין המשרדים הינו משמעותי למימוש היעדים, וזאת לצד הצורך לשלב זרועות של הממשלה על משרדיה, המגזר הפרטי המקומי והבינ"ל והחברה האזרחית.

הנשיא פרובואו נכנס לתפקידו באופן מפוקח ובטוח, עם ניסיון רב במערכת הצבאית-ביטחונית, הפוליטית והבינלאומית, ונראה כבר עכשיו כמי שמנהל ביד רמה את הקואליציה החדשה שהקים.

האתגרים הקיימים בפני אינדונזיה הם רבים ומגוונים, לצד אלו ההזדמנויות והפוטנציאל הינו ברור לכל. אינדונזיה מתחילה את צעדיה בימי פרובואו עם ציפייה לתוצאות ברורות ומהירות למימוש הפוטנציאל.

גל רונן הוא יועץ אסטרטגי בעל ניסיון של 24 שנים בתחומי מחקר ביטחוני. בעל תואר שני בממשל מאוניברסיטת רייכמן, התמחות בטרור וביטחון, חוקר את הזירה האינדונזית ופועל לפיתוח חיבורים עסקיים בין חברות מישראל לחברות באינדונזיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 921 מילים
סגירה