הפוסל במומו פוסל - שטייניץ הקשקשן

 (צילום: iStock-Petmal)
iStock-Petmal

בהצעה לסדר במליאת הכנסת ב- 6 לנובמבר, יצאה חברת הכנסת מיקי חיימוביץ'  נגד הקמת שתי תחנות כוח המופעלות בגז במרכז הארץ, ובעד הקמת תחנות כוח סולאריות.

בין השאר, ציטטה חיימוביץ' את דברי שר האנרגיה יובל שטייניץ כאשר הציג, ב-9 באוקטובר 2018, את התכנית להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת: "זוהי תכנית להצלת עם ישראל, שאם לא תיושם, אנחנו עומדים בפני קטסטרופה. מדובר בבריאות של כולנו, ואסור לעכב אותה. על-פי נתוני ה- OECD, בשנת 2015 נהרגו בישראל כ-2,200 בני-אדם מזיהום האוויר, פי 7 ממספר ההרוגים בתאונות הדרכים. עם הגידול באוכלוסייה עלול המספר הזה לצמוח לכ-3,500 הרוגים בשנה. בקיצור: מקצתנו נפטרים – כולנו נפגעים!". את דבריה של חיימוביץ אפשר לראות ולשמוע באתר הכנסת.

"…על-פי נתוני ה- OECD, בשנת 2015 נהרגו בישראל כ-2,200 בני-אדם מזיהום האוויר, פי 7 ממספר ההרוגים בתאונות הדרכים. עם הגידול באוכלוסייה עלול המספר הזה לצמוח לכ-3,500 הרוגים"

נראה שמיקי חיימוביץ פגעה בדבריה בנקודות רגישות, ושר האנרגיה יובל שטייניץ, שראה בדבריה "הסתה כל כך פרועה וחסרת יסוד", נכנס לדבריו ל"סערת נפש", והגיב לדבריה. בין השאר הוא כינה את חיימוביץ "קשקשנית" שצריכה ללמוד את העובדות, שזה לא רציני. מאוחר יותר הוא התנצל על הביטוי "קשקוש"

שטייניץ בתגובתו התגלה כילד מוכה המבקש ליטוף, שיעשו לו 'פוצילה מוצילה', כדבריו: "אני מצפה מאנשים רציניים….שקודם כול, אבל קודם כול שיציינו את הדבר המדהים הזה שקרה פעם ראשונה בתולדות ישראל בשנים האחרונות, שזיהום האוויר במשק האנרגיה ירד למרות שמשק האנרגיה גדל".

מעבר לדברים אלו השר לא ענה לעניין, השתמש בחצאי אמת אם לא גרוע מזה.

לשטייניץ יש זכויות בתחום האנרגיה, בהקמת ועדת ששינסקי הראשונה, ובהחלטות על צמצום פעילות תחנות הכוח הפחמיות, סגירה בעתיד של חלק מהן, ובהתקנת סולקנים שהורידו את הפליטות מתחנות הכוח הפחמיות. אבל לצד דברים חיוביים אלו שטייניץ מתגלה יותר ויותר כמכור ומסומם ע"י הגז.

נראה שמיקי חיימוביץ פגעה בדבריה בנקודות רגישות, ושר האנרגיה יובל שטייניץ, שראה בדבריה "הסתה כל כך פרועה וחסרת יסוד", נכנס לדבריו ל"סערת נפש", והגיב לדבריה. בין השאר הוא כינה את חיימוביץ "קשקשנית"

כך אנו שומעים מפיו את החידוש העולמי, שגז אינו מזהם או מזהם בשיעור אפסי, כדבריו "מאחר שתחנות כוח בגז לא מזהמות או מזהמות זיהום אפסי". אבל הגז מזהם, אמנם פחות מפחם וסולר ומזוט, אבל מזהם.

לדוגמה, בשנת 2018 פלטו תחנות הכוח הגזיות, חגית וגזר השורפות גז במחזור משולב, חומר חלקיקי עדין מרחף שקוטר חלקיקיו קטן מ- 10 מיקרומטר,  פחמן חד-חמצני, פחמן דו-חמצני, ותחמוצות חנקן בהיקף ניכר. (הנתונים מדו"ח מפל"ס 2018 המשרד להגנת הסביבה)

השר מתפאר ומבטיח: "לפי התכניות שלנו, המשך המעבר לגז טבעי ואנרגיה סולארית […] אנחנו נגיע גם לירידה כמעט טוטאלית, נוריד כמעט את כל זיהום האוויר."

כך אנו שומעים מפיו את החידוש העולמי, שגז אינו מזהם או מזהם בשיעור אפסי, כדבריו "מאחר שתחנות כוח בגז לא מזהמות או מזהמות זיהום אפסי". אבל הגז מזהם, אמנם פחות מפחם וסולר ומזוט, אבל מזהם

ירידה כזו ברמות זיהום האויר אפשרית רק אם כל או הרוב המכריע של ייצור החשמל יהיה מאנרגיות מתחדשות, אבל התוכניות של שטייניץ היא בכיוון ההפוך – להמשיך וליצר את רוב החשמל בישראל מגז.

התוכנית של שטייניץ קוראת להוספת כושר ייצור חשמל מתחנות כוח חדשות השורפות גז, שתגדיל את זיהום האוויר באופן משמעותי, בעוד שייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ישאר בהיקף קטן.

שטייניץ מבטל את אפשרות אגירת החשמל בסוללות, לדבריו, "שמענו על הבטריות. אין בשום מקום בעולם עדיין, הלוואי שיהיה, יכולת אגירה- למדינה שלמה לשבוע. אין דבר כזה בעולם". הפילוסוף מתגלה כדמגוג. שטייניץ ממציא בעיה וקובע שצריך אגירת חשמל למדינה שלמה לשבוע. שטייניץ צריך ללמוד את העובדות.

ירידה כזו ברמות זיהום האויר אפשרית רק אם כל או הרוב המכריע של ייצור החשמל יהיה מאנרגיות מתחדשות, אבל התוכניות של שטייניץ היא בכיוון ההפוך – להמשיך וליצר את רוב החשמל בישראל מגז

אין צורך באגירת חשמל למדינה שלמה לשבוע, אלא אם נעבור ל- 100% ייצור חשמל סולארי. אבל אפשר וצריך כבר היום להתקין תחנות כוח סולאריות לייצור חשמל עד היקף של 30%-40% מסך ייצור החשמל בלי בעיות מיוחדות ובלי אגירת חשמל בסוללות.

מבחינה כלכלית, אגירת חשמל בסוללות בזכות עצמה כדאית יותר כבר היום מהקמת תחנות כוח פיקריות השורפות גז, כמו אלו שהמשרד של שטייניץ מתכנן לעשות, ואשמח לשמוע שתוכניות אלו בוטלו.

ולבסוף, שטייניץ טוען שזקוקים לתחנות הכוח השורפות גז כדי לספק חשמל לאוכלוסייה הגדלה גם בעוד חמש ועשר שנים. הוא טועה ומטעה.

כיום יש בישראל תחנות כוח בכושר ייצור עודף של כ- 30%, יותר מהרזרבה הנדרשת שהיא 20% משיא הביקוש לחשמל. וכיום יש בישראל תחנות כוח גזיות שיכולות לספק, לפי נתוני משרד האנרגיה, את כל היקף החשמל הצפוי בשנת 2030.  יתרה מזאת, תחנות כוח סולאריות יכולות לספק את הגידול השנתי בצריכת החשמל ואין צורך בתחנות כוח חדשות השורפות גז.

שטייניץ טוען שזקוקים לתחנות הכוח השורפות גז כדי לספק חשמל לאוכלוסייה הגדלה גם בעוד חמש ועשר שנים. הוא טועה ומטעה. כיום יש בישראל תחנות כוח בכושר ייצור עודף של כ- 30%

כדאי שהשר שטייניץ יחזור ויתקן את התוכנית של משרד האנרגיה להצלת ישראל מאנרגיה מזהמת, מלפני שנה, בה היעד הוא "גמילה מלאה ומוחלטת מדלקים מזהמים במהלך תריסר השנים הבאות", כאשר היעד בתחום החשמל ל- 2030  הוא 80% גז טבעי ורק כ- 20% מאנרגיות מתחדשות, תוך סגירה סופית של התחנות הפחמיות בחדרה ובאשקלון. אלא ש- 80% מייצור חשמל מגז אינו גמילה מלאה ומוחלטת מדלקים מזהמים, להיפך, זו התמכרות הרסנית לגז.

צריך להפוך את היעד. צריך ואפשר לעבור לשימוש מסיבי באנרגיות מתחדשות. היעד בתחום החשמל צריך להיות לפחות 80% אנרגיות מתחדשות ורק כ- 20% או פחות גז.

צריך להפוך את היעד. צריך ואפשר לעבור לשימוש מסיבי באנרגיות מתחדשות. היעד בתחום החשמל צריך להיות לפחות 80% אנרגיות מתחדשות ורק כ- 20% או פחות גז

המעבר לאנרגיות מתחדשות אפשרי וכדאי, וצריך לפעול מיידית ובקפיצת מדרגה, כפרויקט לאומי.  כבר היום ניתן להגיע ל-30% עד 40% מאנרגיה סולארית, כאשר הפחם ירד ל-0, ומעבר ל- 100% רכבים חשמליים עד 2030, בלי שינויים מהותיים אחרים במערכת. וכדי לעשות זאת צריך להתחיל מיידית, כי את ההחלטות ל- 2030 מקבלים היום.

היעד שלנו צריך להיות 80% – 100% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות ואפס פליטות עד 2050, וזה אפשרי.

 

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
ניכר היטב מדבריו של שטייניץ שהוא שבוי בקונספט מוטעה לחלוטין ובמקביל אינו נותן לעובדות לבלבל אותו. משכך המסקנה ברורה, מי שלוחש באזנו של השר הם לא הגופים המקצועיים ומדעני משרדו אלא שליחה... המשך קריאה

ניכר היטב מדבריו של שטייניץ שהוא שבוי בקונספט מוטעה לחלוטין ובמקביל אינו נותן לעובדות לבלבל אותו. משכך המסקנה ברורה, מי שלוחש באזנו של השר הם לא הגופים המקצועיים ומדעני משרדו אלא שליחהם של קומץ אינטרסנטים עסקיים. איני יודע מה המוטיבציה שלו לפעול כך, אני מאוד רוצה להאמין שמדובר באדם שהוטעה והובל, שאם לא כך המסקנות הופכות לקשות הרבה יותר, ובכל מקרה ראוי שיתפטר מתפקידו בטרם תמומש תוכניתו אשר תביא את ישראל אל פי תהום

עוד 922 מילים ו-6 תגובות
סגירה