ליברמן לגנץ ונתניהו: מי שלא יתפשר, נתמוך בצד השני

כמו כן אמר יו"ר ישראל ביתנו כי לא יתמוך בבחירות ישירות ● שקד לאחר המינוי של בנט: "כל מפלגה נשארת עצמאית, שואפים להקים ממשלת ימין עם ליברמן" ● נתניהו ביקש מדרעי להתגמש בנושאי דת ומדינה למקרה שליברמן יתחרט ● יעלון: נתניהו מוכר את התפקיד הרגיש למתרפס התורן

נתניהו, ליברמן וגנץ (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
נתניהו, ליברמן וגנץ
12:05 עריכה

מחר צפויה הממשלה לאשר את מינויו של חבר הכנסת נפתלי בנט לתפקיד שר הביטחון. אתמול פורסם כי יושב ראש הימין החדש ימונה לתפקיד ויחליף את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמכהן כשר הביטחון בשנה האחרונה.

מאז החלה הממשלה השלושים וארבע לכהן כממשלת מעבר שורה של חברי כנסת מונו לשרי ממשלה – ללא אישור הכנסת:
– אמיר אוחנה מונה לשר המשפטים;
– בצלאל סמוטריץ' מונה לשר התחבורה;
– רפי פרץ מונה לשר החינוך;
– דוד אמסלם מונה לשר התקשורת;
– בנימין נתניהו מונה לשר התפוצות.

לפי פרשנות משפטית אפשרית, שפורסמה ב-ynet, מינוי בנט יזדקק לאישור הכנסת – שבה אין לנתניהו רוב. מינוי שר בממשלת מעבר לא נזקק לאישור הכנסת, אם מונה במקום "שר שחדל לכהן". אלא שבנט מחליף בתפקיד את נתניהו, שאינו חדל מלכהן כשר בממשלה.

לצד מינוי בנט לחבר בממשלה יפעלו הליכוד והימין החדש כסיעה משותפת בכנסת.

12:14 עריכה

מחר, י"ב בחשוון, יצוין יום הזיכרון ליצחק רבין, שנרצח לפני 24 שנים. בשעה שלוש בצוהריים ייערך טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין בחלקת גדולי האומה בהר הרצל. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו צפויים לשאת דברים.

בשעה חמש אחר הצוהריים תקיים הכנסת ישיבת זיכרון, שבה יישאו דברים ראש הממשלה נתניהו, יושב ראש כחול לבן בני גנץ ויושב ראש העבודה-גשר עמיר פרץ.

עצרת לזכר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, 2 בנובמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/Flash90)
העצרת השנתית לזכר רבין בשבוע שעבר בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
12:44 עריכה

השר צחי הנגבי התייחס למינויו הצפוי של חבר הכנסת נפתלי בנט לשר הביטחון ואמר שהמהלך נועד "למנוע התפוררות של גוש הימין". הנגבי אמר את הדברים בשבתרבות במועצה האזורית דרום השרון.

הנגבי גם התייחס לשאיפותיו הפוליטיות ואמר שלאחר כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה בכוונתו להתמודד בעצמו על התפקיד. הוא הגדיר את סיכוייו "סבירים".

13:34 עריכה

חברת הכנסת תמר זנדברג מהמחנה הדמוקרטי: "נתניהו לא בוחל בשום אמצעי כדי להמשיך את ממשלת השחיתות". זנדברג אמרה את הדברים בהתייחס למינוי בנט לשר ביטחון, בשבתרבות במועצה האזורית דרום השרון.

14:13 עריכה

חבר הכנסת אבי ניסנקורן מכחול לבן אמר בהתייחס למינויו הצפוי של נפתלי בנט לשר ביטחון כי "מי שחושב שהנושא הביטחוני הוא החשוב בישראל ומחליט לבחור בבנט כשמולו יש שלושה רמטכ"לים – זו לא אחריות לאומית". באירוע שבתרבות בחולון שב ניסנקורן והביע את התנגדותו ליוזמה לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה: "לא עושים שינויים חוקתיים כלאחר יד". דבריו של חבר הכנסת פורסמו בתאגיד השידור כאן.

15:44 עריכה

ח"כ יאיר על גולן (כחול לבן) על צירופם של בנט ושקד לליכוד: "הדבר מבהיר שפניהם למערכת בחירות נוספות". עוד אמר גולן כי "הקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית נראית כעת כאפשרות היחידה להציל את ישראל ממערכת בחירות שלישית ברצף".

17:37 עריכה

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, נפרד מנהריים – אי השלום – בירדן. "נתניהו בשנים האחרונות דרדר את היחסים עם ירדן", אמר הורוביץ. "לא ניצל את ההזדמנויות לשפר את היחסים והמחיר שמשלמים הוא כאן, באי השלום. מקום שהיה אמור להיות סמל לשלום בין המדינות ולמקום שמשרת את שתיהן".

18:09 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון (כחול לבן) ומי שכיהן כשר הביטחון, תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על מינויו של נפתלי בנט. "גם את תפקיד שר הביטחון, התפקיד הרגיש והמורכב כל כך, נתניהו מוכר בלי בעיה למתרפס התורן – בתמורה לעוד כמה ימי חסד".

18:42 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ב"חשיפה חדשה" בחשבון הטוויטר שלו – רופאו האישי של נתניהו מתראיין ואומר כי הוא מעולם לא פגש את אלוביץ'.

בתור מגיש המהדורה שלו עצמו, נתניהו אומר: "כשניר חפץ חתם על הסכם עד מדינה, הארץ רעשה, לא הפסיקו להגיד שמצאו את ראיית הזהב נגדי. בשבוע שעבר נחשף שאין כלום בעדות של חפץ". לטענת נתניהו, לגורמי השמאל זה לא מפריע. "הם מבינים שהעדות של חפץ הלכה להם, אז הם מחפשים את 'עד המפתח הבא' – אילן ישועה, מנכ"ל אתר וואלה".

בימים האחרונים התפרסמו בחדשות 12 קטעי תמלילים מתוך הקלטות של ישועה ואלוביץ'. "באחת ההקלטות, אלוביץ' אומר לישועה שהוא דיבר עם רופא המשפחה שלי, ד"ר ברקוביץ'. ד"ר ברקוביץ' אמר שאני אמרתי לו שאני 'מתאבד בשביל אלוביץ'. זה שקר מוחלט. המשטרה אפילו לא הזמינה את רופא המשפחה שלי כדי לברר איתו את הטענה הזו". בסרטון נראה ברקוביץ' כשהוא מסביר שהוא לא מעולם לא פגש את אלוביץ' ומעולם לא אמר את מה שהוא מייחס לו.

18:44 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מיו"ר ש"ס, אריה דרעי, לנסות להתגמש בענייני דת ומדינה למקרה שיו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן ישנה את דעתו וירצה להצטרף לממשלה. מדובר בפעם הראשונה שנתניהו מבקש מהשותפים החרדים להתגמש בסוגיות האלה. הדברים פורסמו בחדשות 12.

18:49 עריכה

מקורב לנתניהו הכחיש את הדיווח לפיו ביקש משר הפנים דרעי להתגמש בענייני דת ומדינה, כך על פי מעריב אונליין. "נתניהו וגם איש מטעמו לא פנו לשר דרעי בבקשה להתגמש בנושאי דת ומדינה", טען הגורם.

19:11 עריכה

נתניהו שוחח במהלך סוף השבוע עם שרים בליכוד והבהיר להם כי למינוי של בנט ואיחוד הסיעות, אין משמעות מבחינה כניסה עתידית לליכוד, אלא תקף רק לכנסת ה-22.

לפי וואלה!, נתניהו אמר לשרים כי המניע למהלך היה החשש מחבירה של בנט ושקד לכחול לבן והחיבור נועד רק כדי להפוך את הליכוד לסיעה הגדולה בכנסת.

"הם לא מצטרפים לליכוד, הם לא חלק מהליכוד ולא משוריינים בליכוד", אמר.

19:18 עריכה

ח"כ איילת שקד מבהירה כי בהסכם עם ראש הממשלה נתניהו, "אין מיזוג מפלגות. כל מפלגה נשארת עצמאית ואין השלכות על העתיד שכמו שאתם רואים, בפוליטיקה הוא לא ברור, והכל אפשרי".

עוד הוסיפה שקד, "אני חוזרת על עמדתי העקבית, הממשלה אותה אני שואפת שנקים היא ממשלת ימין עם ישראל ביתנו, אני עושה את כל מה שאני יכולה על מנת שזה יקרה".

19:35 עריכה

השר צחי הנגבי (הליכוד), התראיין הערב בתוכנית פגוש את העיתונות בחדשות 12, והתייחס תחילה לידיעה על כך שישנה התקדמות במגעים לעסקת שבויים עם החמאס. "ראיתי את הידיעה. היא שגויה. אין שום משלחת לקהיר. ההתקדמות איטית, אנחנו מחזיקים אצבעות".

הנגבי התייחס גם למינויו של בנט לשר הביטחון: "זה דבר שהיה מתחייב, מכיוון שזה היה יכול מאוד שנציג של כחול לבן היה יושב כאן ואומר שהם התאחדו עם בנט ושקד. אני אומר – היה משא ומתן שהוביל גנץ עם ימינה, במטרה לשבור את הגוש, ואנחנו לא פראיירים, ואם אנחנו רואים צעד מהסוג הזה, אנחנו פועלים מהר לסכל את המהלך הזה".

אתה לא מרגיש איזושהי אי נוחות מהעובדה שמשתמשים בתיק הביטחון כדי לקבל תמיכה פוליטית? 
"אני חושב שאין עוררין על כך שבנט מתאים לכהונת שר הביטחון. זה נכון שהעמדות שלו לא היו תואמות לאורך השנים בקבינט, אבל ראינו שגם בדעות שלו חל ריאליזם. בסך הכל, המהלך הוא פוליטי, המטרה שלו היא פוליטית, לחזק את הגוש שלנו, למנוע מהצד השני להקים ממשלת שמאל שיהיה אסון למדינת ישראל".

על הנאום של שר המשפטים אמיר אוחנה, במהלכו הפר צו איסור פרסום על החקירות בתיק 4000, אמר הנגבי, "אני מעריך שהוא לא הפר צו, אוחנה הוא אדם מתוחכם. הסגנון שלי הוא כמובן שונה, אבל הדברים שאוחנה אמר בנאום שלו, הם דברים שמשקפים את מה שכולנו בימין חושבים".

19:54 עריכה

סקר שפורסם בחדשות 12 ונערך על ידי מכון מנו גבע מראה כי 54% מהציבור רוצים שבני גנץ, יו"ר כחול לבן, יצליח להקים ממשלה בזמן שנותר לו – 11 ימים. 30% לא מעוניינים בכך ו-15% לא יודעים מה הם רוצים. 

נתון נוסף שהוצג, ענה לשאלה איזו ממשלה היית רוצה שתהיה, בהנחה שגנץ יצליח להרכיב ממשלה. 29% רוצים ממשלה עם גנץ, הליכוד, נתניהו והחרדים, 20% עם הליכוד, ללא נתניהו וללא החרדים, 19% מעוניינים בממשלת מרכז-שמאל, עם ליברמן, הנתמכת על ידי הרשימה המשותפת, 17% עם הליכוד, נתניהו וללא החרדים, 3% – עם הליכוד, ללא נתניהו ועם החרדים ו-10% מעוניינים במשהו אחר.

19:58 עריכה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התראיין הערב ב"פגוש העיתונות" בערוץ 12, והתייחס לאירוע הסוער של סוף השבוע, מינויו של בנט לשר הביטחון. "הוא לא התאים בכל החודשים האחרונים, אבל השבוע פתאום הוא התאים בול". 

להערכת טיבי, "בני גנץ לא יכול להיות ראש ממשלה בלי משא ומתן והסכם עם הרשימה המשותפת". כמו כן, אמר הח"כ כי לא היה משא ומתן רשמי עם כחול לבן. "הייתה פגישה עניינית עם גנץ. הוא שמע את הדרישות שלנו, גילה הבנה. כרגע, כאשר מדברים על אפשרות של הקמת ממשלה מדברים למשל על ביטול חוקיים גזעניים ועל תכנית למיגור הפשיעה במגזר הערבי. לא הוצעה לנו באופן רשמי, אפשרות של ממשלה צרה".

כמו כן הניח טיבי כי הסיכוי לבחירות גדול הרבה יותר מהאפשרות של הקמת ממשלה בזמן שנותר. 

בני גנץ במהלך פגישתו עם איימן עודה ואחמד טיבי, 31 באוקטובר 2019 (צילום: אופק אבשלום)
בני גנץ במהלך פגישתו עם איימן עודה ואחמד טיבי, 31 באוקטובר 2019 (צילום: אופק אבשלום)
20:01 עריכה

תחילה נתניהו הציע לבנט את תיק החוץ ולשקד את תיק התפוצות, אך בימין החדש סירבו, כך מדווח עמית סגל (חדשות 12). במפלגה מכחישים את הדיווח. לפי ההצעה שהועלתה, שר החוץ המכהן, ישראל כץ, היה אמור להתמנות לשר הביטחון.

20:03 עריכה

השרה מירי רגב התראיינה הערב במטה המרכזי, בחדשות 13, ואישרה את העובדה כי היו מגעים לאישור הבחירות הישירות. 

"ראש הממשלה עדכן אותי שדרעי היה אצלו", אמרה רגב. "דרעי אמר לו שהוא חושב שהוא יכול לקדם את הבחירות הישירות לראשות הממשלה. אנחנו מבינים שנתניהו ינצח בבחירות ישירות במאה אחוז".

20:17 עריכה

ליברמן: "נבקש מגנץ לקבל את מתווה הנשיא ומנתניהו לפרק את בלוק הימין. נתמוך בצד שיסכים להתפשר".

בראיון לחדשות סוף השבוע בערוץ 12, התייחס ליברמן לנושאים הבוערים. תחילה למינויו של בנט לשר הביטחון: "לא הופתעתי. אני מאחל לו בהצלחה, אבל האתגר האמיתי שעומד בפני מדינת ישראל, זה לא איך למנות שר כזה או אחר, אלא איך להקים ממשלת אחדות לאומית, איך לחסוך ממדינת ישראל מערכת בחירות שלישית".

"בואי נשים על השולחן מה מפריד בין בחירות סיבוב שלישי לבין הקמת ממשלת אחדות לאומית: החלטה אחת של גנץ – לקבל את מתווה הנשיא, כולל הנבצרות, והחלטה של נתניהו להיפגש מהגוש המשיחי שלו. אני מצפה ששניהם יקבלו החלטות נכונות", אמר ליברמן והוסיף: "אני מתכוון לפנות לשניהם מחר ולבקש פגישה עוד השבוע. מי שלא יתפשר – נתמוך בצד השני".

כמו כן, "קבר" הערב למעשה ליברמן את האפשרות לבחירות ישירות. "אני תומך נלהב לש הבחירה הישירה, אבל משום שזה לא עבד בעבר, צריך לעשות שינוי. לא משנים חוקי משחק תוך כדי משחק. אי אפשר ללכת כרגע על האפשרות הזאת, עם כל האהבה שלי לחוק הזה – זה דורש המון עבודה וכרגע אין שום סיכוי שנתמוך בזה".

20:24 עריכה

חקירות נתניהו. יומניו של ניר חפץ (עד המדינה בתיק 4000) מראים את השיחות שהתקיימו בשנת 2009 בין נוני מוזס לראש הממשלה בנימין נתניהו, ואת מעורבותה הניכרת של אשת ראש הממשלה, שרה, במשא ומתן ביניהם.

"ביום רביעי, שישה-עשר בדצמבר התקשרה אליי ואמרה שהיא מבינה שאני הולך לשליחות (לדבר עם נוני), עניתי לה שאני רוצה לדבר איתה קודם וקבענו", כך נכתב ביומנו – לפי הפרסום של אביעד גליקמן בחדשות 13.

עוד נכתב כי "אחר כך בצהריים התקשר ביבי ושאל אם הייתי בשליחות, אמרתי שלא כי קודם אני רוצה לדבר עם שרה. הוא אמר שקודם אעבור אצלו, אבל כשהגעתי ללשכה בשלוש וחצי הוא שלח אותי לבלפור לשרה. ישבתי איתה וקיבלתי הוראות מדוקדקות מה לומר לנוני. הסברתי לה שאני לא רוצה לשחק במגרש זה אבל אני כן מוכן ללכת בשליחות שלהם ולהעביר מסר ובלבד שהם רואים בי נאמן שלהם".

20:41 עריכה

בכירים בליכוד התייחסו לדברי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בחדשות 12: "הוא לא חידש דבר ובינתיים היחידי שלא מוותר על כלום זה איווט. נתניהו לא יפרד מגוש ה-55".

21:15 עריכה

חקירות נתניהו בתיק 4000 והפרת צו איסור הפרסום על ידי שר המשפטים. עורכת דינה של הדמות שעל פרטיה הוטל צו איסור פרסום בהקשר לחקירת ניר חפץ, עד המדינה בתיק, תבקש מבית המשפט להותיר את הצו על כנו בנוסחו הנוכחי, המורחב – ובאופן קבוע, כך פורסם בוואלה! לטענתה של עורכת הדין, שולי אשבול, "הפגיעה המזעזעת בדמות שאני מייצגת היא בלתי נתפסת".

היא הוסיפה כי מדובר בדמות ש"אין לה דבר עם חקירות נתניהו, נקלעה שלא בטובתה לתוך קמפיין חודרני, אכזרי ובלתי חוקי, מבלי שהייתה חשודה אי פעם במאומה. אין ולא היה לה שום קשר לתיקים הנחקרים".

21:23 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי) מגיב לדבריו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן ואומר כי הוא מבין שהוא הולך לשבת עם הרשימה המשותפת באותה ממשלה, "רק כדי לא לשבת עם הציבור הדתי".

סגירה