מאחורי הקלעים של מינוי נפתלי בנט לשר הביטחון

העסקה שנרקמה בין נתניהו לבנט נגעה אך ורק למאוויהם האישיים של שני אנשים ועל חשבונם של אחרים ● נפתלי בנט זכה להגשים את חלום חייו, ואילו בנימין נתניהו הצליח למנוע את חלום הבלהות שלו עצמו ● ואז בא ליברמן וגנב, שוב, את תשומת הלב הלאומית ● כך נרקמה הסערה הפוליטית של הסופ"שׁ

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-13 בנובמבר 2017 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-13 בנובמבר 2017

"יש לך שעתיים להחליט. צא לדרך", כך אמר בנימין נתניהו לנפתלי בנט בסיום פגישתם בלשכת ראש הממשלה ביום שישי בבוקר.

נתניהו נראה די לחוץ בפגישה הזו. המודיעין הפוליטי שלו עבד בשבוע האחרון שעות נוספות. האוזניים לא היו כרויות למו"מ העקר שמתנהל בין יורם טורבוביץ' והשרים יריב לוין וזאב אלקין בכפר המכבייה, אלא למגעים המתקדמים בין בני גנץ ונפתלי בנט.

"אני יודע הכול", אמר נתניהו לבנט. שר החינוך לשעבר לא היה צריך לחזור בפני ראש הממשלה על ההצעות המפתות שקיבל מיו"ר כחול-לבן ואנשיו – תיקים בכירים בממשלת פלוס מה שהוא מכנה "בנפיט אידאולוגי", כמו סיפוח בקעת הירדן.

שר החינוך לשעבר לא היה צריך לחזור בפני ראש הממשלה על ההצעות המפתות שקיבל מיו"ר כחול-לבן ואנשיו – תיקים בכירים בממשלת פלוס מה שהוא מכנה "בנפיט אידאולוגי", כמו סיפוח בקעת הירדן

נתניהו ידע גם שאם בנט ושותפתו איילת שקד מצטרפים לגנץ, הם נותנים לאביגדור ליברמן לגיטימציה ללכת בדרכם. בנט ושקד אמנם סירבו להצעות המפתות של כחול-לבן, אבל ראש הממשלה מעולם לא האמין להם. עכשיו הוא החליט לנהל עם בנט משא ומתן.

"קח שניים מבין שלושה תיקים: רווחה, חקלאות או תפוצות, או תיק אחד – ביטחון. תחזור אליי עם תשובה תוך שעתיים", אמר לבנט.

בנט יצא מהלשכה אחוז התרגשות. מעולם הוא לא היה כל כך קרוב לתיק שהיה ונשאר משאת חייו. בכל פעם שהתקרב לביטחון, נתניהו דחה אותו ברגל גסה. גם כאשר בנט ושקד איימו להתפטר מהממשלה וללכת לבחירות בנובמבר 2018, נתניהו לא התרגש והשניים התקפלו. במשך שנים התעמת בנט עם שרי ביטחון ועם הרמטכ"לים וספג קיתונות של בוז. עכשיו הוא עמד להגשים את החלום, אפילו לחודש-חודשיים.

נפתלי בנט ואיילת שקד בדרך לפגישה עם בנימין נתניהו ביום שאחרי הבחירות, ב-18 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
נפתלי בנט ואיילת שקד בדרך לפגישה עם בנימין נתניהו ביום שאחרי הבחירות, ב-18 בספטמבר 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

בנט הרים טלפון לשקד, שנמצאת בחופשה קצרה בלונדון. שקד רצתה את תיק הרווחה. הוא חזר אל נתניהו, אבל זה סירב. בשלב מסוים עלה הרעיון לתת לשניים את תיקי החוץ והרווחה, ולהזיז את שר החוץ ישראל כ"ץ למשרד הביטחון. בנט לא התלהב. הוא רצה רק תיק אחד.

"קח אתה את הביטחון, תמיד רצית", אמרה שקד לבנט. "בפעם שעבר אני לקחתי ראשונה את המשפטים ואת הקבינט. עכשיו תורך". זה מה שבנט רצה לשמוע. הוא חזר לנתניהו עם תשובה חיובית והמינוי השנוי במחלוקת שלו לשר הביטחון יאושר היום בישיבת הממשלה.

"קח אתה את הביטחון, תמיד רצית", אמרה שקד לבנט. "בפעם שעבר אני לקחתי ראשונה את המשפטים ואת הקבינט. עכשיו תורך". זה מה שבנט רצה לשמוע

מקורבי בנט הסבירו אמש כי משרד הביטחון קל לתפעול יותר מאשר משרדים אחרים, בגלל שיש שם כללי משחק קבועים ו"פחות חקיקה ומשפטיזציה". וכך, בנט, שהיה באפריל האחרון אזרח שלא עבר את אחוז החסימה, יישב מחר על כיסאם של דוד בן גוריון, משה דיין, אהוד ברק ומשה ארנס.

לנתניהו יש סיבות משלו להיות מרוצה. הוא סגר הרמטית את בלוק ה-55 והרחיב את סיעת הליכוד ל-35 מנדטים, ועכשיו הוא ראש הסיעה הגדולה ביותר בכנסת. נתניהו ניסה אמש להרגיע את עמיתיו הכועסים בליכוד, שלא רוצים לשריין את שקד ובנט ברשימה לכנסת הבאה והודיע כי הם לא מצטרפים לליכוד בשלב זה, וכי ההסכם עמם תקף רק לכנסת הנוכחית והמקרטעת.

הדברים לא ניחמו, כמובן, את המועמדים בליכוד למשרת שר הביטחון. יואב גלנט עשה את כל הדרך לפוליטיקה ולליכוד רק כדי לקבל את התפקיד. "זו מתנת יום ההולדת שלי", אמר באכזבה למקורביו במהלך סוף השבוע. "תיק הביטחון לבנט".

ואז הגיע ליברמן

בנט החזיק היטב את הכותרות, עד שליברמן הגיע אמש לאולפן ערוץ 12 והודיע כי ייפגש בימים הקרובים עם נתניהו וגנץ – ומי שלא יוותר, לא יזכה בתמיכתו.

סדר היום השתנה בבת אחת, אבל אסור להיות מופתעים. ליברמן תקע את עצמו, וגם היום אין לו הרבה ברירות. בשבועות הארוכים שבהן הוא מחזיק את המטוטלת, הבין ליברמן שלושה-ארבעה דברים, גם באמצעות סקרים.

ליברמן תקע את עצמו, וגם היום אין לו הרבה ברירות. בשבועות הארוכים שבהן הוא מחזיק את המטוטלת, הבין ליברמן שלושה-ארבעה דברים, גם באמצעות סקרים.

ראשית, רוב הציבור לא רוצה בחירות; שנית, אם יהיו בחירות, החילונים לא יצביעו עבורו שוב, גם בגלל שהוא אשם בבחירות סיבוב שלישי; שלישית, הציבור רוצה ממשלת אחדות ואם זה לא יקרה, הציבור מעדיף ממשלה כלשהי על פני בחירות נוספות. עם התובנות הללו הגיע אתמול ליברמן לאולפן של דנה ויס בחדשות 12, והודיע על קיום המכרז בין נתניהו וגנץ.

האמת היא שליברמן מנופף באקדח נטול כדורים. האופציה של ממשלת מיעוט בראשות גנץ ובתמיכת הרשימה המשותפת לא באמת קיימת מבחינת יו"ר ישראל ביתנו. ההערכה שאני חוזר עליה בזמן ישראל מאז תחילת המשבר הפוליטי היא שליברמן יחזור בסוף לביתו הטבעי בבלוק הימין. זו הסיבה שנתניהו מבקש כעת מהסיעות החרדיות לוותר קצת בנושאי חוק הגיוס, הגיור והמרכולים.

ליברמן ניהל בשבוע האחרון שיחות עם אנשים רבים בימין. איילת שקד הייתה אחד מהם. אולי כבר הכין את הטקסט ליום שבו הוא יחזור לכור מחצבתו.

"עשיתי את המקסימום למען הציבור ומנעתי בחירות חדשות", הוא יאמר, "השגתי ויתורים רבי משמעות מראשי הסיעות החרדיות, ואמשיך לפעול מבפנים למען ממשלת ליברלית. אני שמח גם שהאנשים שאותם הגדרתי משיחיים והזויים לא יכהנו בתפקידים הכי בכירים בממשלה החדשה".

עוד 749 מילים
סגירה