המזל״ט שאריאל העביר לרוסים עדיין מושבת

שלוש שנים אחרי ששר החקלאות היוצא נתן מזל"ט מתקדם לראש ממשלת רוסיה, באופן ספונטני ובניגוד לנהלים, הרחפן עדיין מושבת ● משרד החקלאות עמד בהבטחתו ורכש מזל"ט חדש למכון וולקני ● אבל העובדים מסרבים להעביר לרוסיה את מערכת ההפעלה שלו

אורי אריאל, שר החקלאות לשעבר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
אורי אריאל, שר החקלאות לשעבר

שלוש שנים עברו מאז "פרשת הרחפן" – והמזל"ט של מכון וולקני, ששר החקלאות המתפטר אורי אריאל העביר במתנה לראש ממשלה רוסיה, דמיטרי מדבדב, עדיין לא הופעל. הסיבה: חלק ממערכת ההפעלה של המזל"ט נשאר בארץ ולא עבר לידי ממשלת רוסיה. כך נודע לזמן ישראל.

עוד עולה מבדיקת זמן ישראל כי משרד החקלאות קיים את הבטחתו ורכש למכון וולקני מזל"ט חדש במקום זה שנמסר לרוסים.

מקור ביטחוני המעורה בפרשה אומר כי המזל"ט של מכון וולקני, ששר החקלאות היוצא, העניק לממשלת רוסיה מושבת עד עכשיו ואינו פועל. זאת, מכיוון שעובדי המכון לא העבירו לרוסים את השלט שמפעיל את המזל"ט.

לדברי אותו מקור: "אחרי שהשר אריאל העביר לרוסים את הרחפן במתנה, עובדים במכון וולקני החליטו לא לתת לרוסים את השלט שמפעיל אותו. בהתחלה הם אמרו שייתנו את השלט אחרי שהמכון יקנה רחפן חדש במימון משרד החקלאות, אבל מאז נרכש כבר רחפן חדש, ובכל זאת השלט לא הועבר. וזה מזל גדול, כי אם הרחפן היה עובד היה נוצר משבר חמור מאוד מול ארצות הברית".

אורי אריאל מארח את ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדבמ במכון וולקני בראשון לציון. בנובמבר 2016 (צילום: Flash90)
אורי אריאל מארח את ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדבמ במכון וולקני בראשון לציון. בנובמבר 2016 (צילום: Flash90)

בא לך לקחת את הרחפן הנחמד הזה במתנה?

ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, הגיע לביקור במכון וולקני ב-2016 כדי לבחון חידושים בחקלאות לרגל ההסכם החקלאי שנחתם בין המדינות. במהלך הסיור נתקלו אריאל ומדבדב במזל"ט. אריאל ביקש באופן ספונטני ממנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, לתת למדבדב את המזל"ט, ואליהו השיב שכן.

שלמה בן אליהו (צילום: Flash 90)
שלמה בן אליהו (צילום: Flash 90)

בעבר פורסם כי המזל"ט הוא מתוצרת החברה הספרדית אלפא, המייצרת כלי טיס בלתי מאוישים. המזל"ט נועד לקדם עבודה חקלאית מדויקת ולהקטין את הוצאות החקלאים באמצעות שימוש במצלמות מיוחדות שבוחנות את השדות. מחירו של המזל"ט 200 אלף שקל והוא יכול לשאת מצלמות במשקל של 2.5 ק"ג ולשהות שעתיים באוויר.

גורם במשרד החקלאות אמר לעיתון "כלכליסט" אחרי התקרית: "ההחלטה למסור את המזל"ט התקבלה באופן די שרירותי. שני גברים מהמשלחת הרוסית פשוט הגיעו ולקחו את המזל"ט יחד עם ציוד המחקר שהיה עליו והטכנולוגיות הייחודיות שמפתחים במכון ואביזרים שונים. הכול עלה על המטוס הרוסי עם מדבדב ולמעשה שיתק את המחקר כאן בארץ בנושא זה".

בעקבות הפרשה, פורסם כי העברת המזל"ט עוררה תגובות נזעמות של פקידי ממשל אמריקאיים והעלתה חשש מפני משבר ביחסים עם ארה"ב וכן עם ספרד שייצרה את המזל"ט.

בעקבות התקרית, הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי אריאל פעל בניגוד לדין כאשר העניק למדבדב את המזל"ט בזמן ביקורו. מנדלבליט אף הודיע כי הוא ממליץ לראש הממשלה לנזוף בשר אריאל.

במקביל פנה מנדלבליט לנציב שירות המדינה כדי לשקול פתיחה בחקירה משמעתית של מנכ"ל המשרד. במכתב תגובה ששלח היועמ"ש מנדלבליט לעמותה למינהל תקין כתב כי לאחר שבחן את הדברים "הוא רואה בחומרה את ההתנהלות שבמסגרתה נמסר, בניגוד לדין, בלא קבלת האישורים הנדרשים ובלא בחינת משמעויות הדבר, המסוק לראש ממשלת רוסיה".

אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש)
אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש)

למרות כל זאת, ככל הידוע לא נפתחה חקירה כלשהי של התנהלות השר אריאל.

בעקבות הפרשה, השר אריאל צייץ בטוויטר כי "אפשר להוריד להבות גם עם הרחפן: לא זדון ולא פשע, אלא עניין משמעתי. נפיק לקחים ונמשיך לקדם את מעבר וולקני לצפון ואת העצמת החקלאות הישראלית בעולם".

המנכ"ל בן אליהו צוטט כאומר ש"השר הציע את הרחפן בבדיחות הדעת וכך גם הוא אישר את מסירתו בבדיחות הדעת, אולם בצד הרוסי התייחסו לכך ברצינות גמורה". במשרד החקלאות הבטיחו לקנות מזל"ט חדש במקום זה שהוענק לרוסים, ובהמשך, כאמור קיימו את ההבטחה.

יו"ר ועד עובדי מכון וולקני, אבי צדקה, מסר לזמן ישראל: "פרטי המקרה אינם מוכרים לי". מהנהלת מכון וולקני לא נמסרה תגובה. במשרד החקלאות ביקשו לבקש את התגובה מיועצו האישי של שר החקלאות היוצא, וזה לא מסר עד כה תגובה. 

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הסיפור ממש נחמד, אבל אין לו שום אחיזה במציאות. מדובר בכלי תעופה בלתי מאוייש שהוא למעשה הליקופטר קטן מתוצרת חברת ALPHA הספרדית. כלי אזרחי שמערכת ההפעלה שלו אינה בגדר סוד צבאי כמוס. https... המשך קריאה

הסיפור ממש נחמד, אבל אין לו שום אחיזה במציאות. מדובר בכלי תעופה בלתי מאוייש שהוא למעשה הליקופטר קטן מתוצרת חברת ALPHA הספרדית. כלי אזרחי שמערכת ההפעלה שלו אינה בגדר סוד צבאי כמוס. https://alphaunmannedsystems.com/ יש אפשרות שהיו תוכנות נלוות של מכון וולקני שעשו שימוש וניתוח של החוזי הנרכש ע"י ההליקופטר הזה שבאופן טבעי לא רצו להעביר. יש גם שאלה לגבי החיישנים שעל ההליקופטר, שעשויים להיות יקרים מהכתב"ם עצמו שעולה כמה עשרות אלפי דולרים. אם הרוסים היו רוצים להטיס אותו, הם היו מטיסים אותו, אלא שאין בו שום דבר שהם לא מכירים. אורי אריאל קפץ ונתן מתנה שאיש לא ביקש, ולדעתי איש גם לא היה צריך. זה כל הסיפור.

עוד 528 מילים ו-2 תגובות
סגירה