למה אני מגיש מועמדות למשרת הרב הראשי לישראל

הסנהדרין בלשכת הגזית בבית המקדש. איור: Ken Kaneki, פינטרסט
הסנהדרין בלשכת הגזית בבית המקדש. Ken Kaneki, פינטרסט

אני שוקל להתמודד למשרתו של הרב הראשי לישראל. אני מאמין שרוב אזרחי ישראל היו מאושרים מכל הלב במועמדותי. כמובן שאצטרך להסביר להם מדוע זה לטובתם, ולטובת מדינת ישראל, שאני אהיה הרב הראשי.

לחיות במדינת ישראל עבור יהודי זו בבירור זכות ושמחה. מצד שני, ישנן בעיות קיומיות קשות ומורכבות ביותר בחברה הישראלית. בעיות אלה, ברמה מסוימת, מהוות איום על עצם קיומה של המדינה. ככאלה הן מהוות מקור למחלוקת, תוקפנות וחרדה לכל אזרחיה.

עבור הדת העיקרית של המדינה, היהדות, ראש הכמורה הוא משרד הרבנות הראשית. למרות שהיהדות כוללת מגוון רחב של פרשנויות להלכה היהודית, הרבנות הראשית אינה משקפת את הטווח הזה

לאלה שעוקבים אחר התרחשויות בחברה הישראלית, בעיות אלה ידועות היטב: מערכת היחסים עם הפלסטינים, איומי ביטחון מצד שכנים ואיראן, אחת הרמות הגבוהות ביותר של אי שוויון בהכנסה במדינות מפותחות, כישלון גובר של מערכת החינוך, והבעיה שבה אתמקד: הקשר בין דת למדינה.

למדינת ישראל אין הפרדה חוקית של דת ומדינה. משרד הדתות הוא משרד ממשלתי עם שר משלו בקבינט. לכל דת המוכרת על ידי המדינה יש מחלקה משלה במשרד, עם אנשי דת ועובדי ממשלה משלה. עבור הדת העיקרית של המדינה, היהדות, ראש הכמורה הוא משרד הרבנות הראשית.

למרות שהיהדות כפי שהיא קיימת כיום כוללת מגוון רחב של פרשנויות להלכה היהודית, הרבנות הראשית אינה משקפת את הטווח הזה. הסיבה היא שגישות שונות בדת מיוצגות על ידי מפלגות פוליטיות שונות. ולכן פרשנויות מסוימות של הרבנים במפלגות השלטון הפכו להיות הפרשנות ההגמונית של הרבנות הראשית.

גישות שונות בדת מיוצגות על ידי מפלגות פוליטיות שונות. לכן פרשנויות מסוימות של הרבנים ממפלגות השלטון הפכו להיות הפרשנות ההגמונית והבלעדית של הרבנות הראשית

בנוסף לכוח הממשלתי ולמימון הרשמי, קבוצות לא ממשלתיות רבות התגבשו במטרה ליישם רעיונות ומנהגים דתיים יהודיים שונים מן הרבנות בחברה הישראלית. אלה קבוצות מכל הקשת של הגישות השונות ביהדות בזמן המודרני, אבל כיוון שאין לאוכלוסיות אלו ייצוג מפלגתי, אין גישתם מופיעה בין זרמי ה"יהדות של המדינה".  

בצד שני קיימות קבוצות קיצוניות שמרניות שכן מופיעות בייצוג המפלגתי של הדת היהודית המבקשות לבנות מחדש את המקדש בירושלים ולהשיב את הקורבנות שנקבעו בתנ"ך, יחד עם השליטה הכהנית; קבוצות המבקשות להקים את ההלכה כחוק ארץ ישראל, וקבוצות המבקשות להחזיר את הסנהדרין שתהיה מערכת המשפט הראשית של ישראל.

לכל הקבוצות הללו יש ייצוג נרחב בחלקים מסוימים של החברה היהודית הישראלית, והם, במידה רבה, ממומנים היטב. נראה שיש גם תיאום בין הקבוצות הללו לרבנות הראשית הרשמית של המדינה.

בצד שני קיימות קבוצות קיצוניות שמרניות שכן מופיעות בייצוג המפלגתי של הדת היהודית המבקשות לבנות מחדש את המקדש בירושלים ולהשיב את הקורבנות שנקבעו בתנ"ך, יחד עם השליטה הכהנית

אין ספק שאם קבוצות אלה ישיגו את מטרותיהן, תסתיים ישראל כמדינה דמוקרטית עם מערכת משפט, המבוססת על מודלים של מדינות דמוקרטיות מודרניות בעולם המערבי. ישראל תהפוך לתיאוקרטיה, וכל האזרחים ישפטו על פי מידת ההקפדה על ההלכה בפירושו המחמיר ביותר שלה, השולל את חופש הפרט כזכות בסיסית של אזרח על פי המודל הידוע בעולם היום.

תחזית קשה זו מבוססת על ההנחה כי הקבוצות הנוכחיות בשלטון ברבנות הראשית, יחד עם הקבוצות הלא ממשלתיות שהוזכרו לעיל, ישיגו את יעדיהם.

הנקודה העיקרית שיש לזכור היא שההלכה, ההלכה היהודית, היא רחבה ורב-קולית. לכן הדבר היחיד שקובע הוא כיצד תתפרש ההלכה. ליתר דיוק, מיהם מפרשי ההלכה, ומהם הסטנדרטים והערכים שבאמצעותם הם מפרשים את ההלכה.

אין ספק שאם קבוצות אלה ישיגו את מטרותיהן, תסתיים ישראל כמדינה דמוקרטית עם מערכת משפט, המבוססת על מודלים של מדינות דמוקרטיות מודרניות בעולם המערבי

אם הרבנים ושופטי בתי דין רבניים שנמצאים בשלטון כרגע ימשיכו להחזיק באותן עמדות כוח לאחר שהמדינה תוכרז כמדינת הלכה – הרי שעל פי פרשנותם, יתכן שיהודי שמחלל שבת בפרהסיה יעמוד לדיני נפשות על ידי יהודים הרואים אותו במעשה חילול השבת.

דוגמא נוספת: על פי פרשנותם, יהודים, כולל רופאים, אינם צריכים לחלל את השבת כדי להציל את חייו של לא יהודי. אכן, רופאים ואחיות יהודים עשויים לא לקבל אישור לסייע לגויים בלידה.

דינים אלה נמצאים בהלכה. לכן יתכן שמי שמפרש אותם כפשוטם, ורואה בהם קדושים, רק מכיוון שהם נמצאים בהלכה, עלול בהחלט לנסות לחוקק אותם כחוקי המדינה.

על פי פרשנותם, יהודים, כולל רופאים, אינם צריכים לחלל את השבת כדי להציל את חייו של לא יהודי. אכן, רופאים ואחיות יהודים עשויים לא לקבל אישור לסייע לגויים בלידה

אני ורבנים אחרים הכרזנו על חוקים אלה כבטלים בפועל בתקופתנו. זה בעקבות הדוגמא במשנה סוטה ט"ז, ט כי חוקי טקס סוטה וטקס עגלה ערופה הוכרזו בטלים ומבוטלים ולא אמורים ליישם אותם על ידי רבני המשנה.

בהיעדר מודעות ציבורית, שיח צבורי, או פעולה רצינית בנושא המחלוקת האפשרית בעם על  מקומה של ההלכה כמשפט הדתי היהודי במדינה, נראה לי מובן מאליו כי כל אזרח שאינו מעוניין שההלכות האלו יוחקקו לחוק, יבחר בי, או ברבנים דומים אחרים, לעמוד בראש הרבנות הראשית, ואז כל זה לא יוכל להתרחש.

כל אזרח שאינו מעוניין שההלכות האלו יוחקקו לחוק, יבחר בי, או ברבנים דומים אחרים, לעמוד בראש הרבנות הראשית, ואז כל זה לא יוכל להתרחש

אני מאמין שהגישה הטובה ביותר היא לפזר את משרד הדתות כמשרד ממשלתי, תוך שמירה רק על הבירוקרטיה לצורך ניהול מימון מוסדות דת ופעילויות. אולי במסגרת משרד האוצר. אני מקבל לחלוטין את ההצעה המוצעת לחקיקה של  ארגון "נאמני תורה ועבודה" למסגרת החוקית לדת במדינה בישראל.

ההצעה כאן היא המצע שלי, ואם אבחר לרב הראשי אני מבטיח להמשיך בזה.

הרב מיכאל גרץ שימש כעוזר לעורך הראשי של אנציקלופדיה יודאיקה, וכתב מאמרים לאנציקלופדיה על מחשבת ישראל בעת המודרנית. הוא היה בין המקימים של התנועה המסורתית בישראל ושימש כמנכ"ל הראשון של התנועה בזמן הקמתה. הוא היה הרב של קהילת מגן אברהם בעומר 32 שנים. היה בין המקימים של בית המדרש לרבנים במכון שכטר בירושלים, ושימש כמרצה שם בתחילתה. היה במשך כ-20 שנה מרצה בכיר למחשבת ישראל ומקרא במכללת קיי בבאר שבע, ופרסם מאמרים רבים. הוא גם היה רץ מרתונים וגמר כ-16 מהם בארץ ובחו"ל. רוב העבודה הציבורית שלו מוקדשת לקשר בין ערכים במסורת היהודית ובין הציבור בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 806 מילים
סגירה