תסריט דמיוני או בעצם לא כל כך. המודיעין הישראלי מגלה שמטוס מטען איראני נוסף המריא לכיוון ביירות כשהוא עמוס בנשק עבור ארגון חזבאללה. הצעד הראשון שננקט הוא הוראה לטייס לשוב לאיראן. אם הטייס לא נענה יש שתי אפשרויות – להפיל את המטוס, שלכל הדעות הוא ברגע זה מטוס צבאי עוין, או לחילופין להפציץ את מסלול הנחיתה בנמל התעופה של ביירות. דילמות כאלה יצטרכו בקרוב לקבל תשובות מהירות, שכן טהרן החלה ברכבת אווירית כדי לצייד מחדש את מה שנותר מאירגון חזבאללה.
האם להפיל מטוס עם נשק לחזבאללה, או לחילופין להפציץ את מסלול הנחיתה בנמל התעופה של ביירות – דילמות כאלה יתעוררו בקרוב כי טהרן פתחה רכבת אווירית לציוד מחדש של מה שנותר מחזבאללה
הרשמו עכשיו לניוזלטר היומי
ד"ר יוסי מנשרוף, חוקר של איראן, חזבאללה ומיליציות שיעיות במכון משגב לביטחון לאומי ואסטרטגיה ציונית, כותב באתר של מרכז עלמא כי חברת התעופה האיראנית מהאן אייר, הידועה בקשריה עם משמרות המהפכה ועם רשת ההברחות של כוח קודס, הפעילה טיסות תכופות באמצע דצמבר 2024 לביירות דרך טורקיה.
לפי מערכות ניטור טיסות, בין ה-13 בדצמבר 2024 לסוף דצמבר 2024, חברת התעופה מהאן אייר ביצעה 11 טיסות לנמל התעופה הבינלאומי רפיק חרירי בביירות דרך המרחב האווירי של טורקיה.
טיסות אלו נמשכו לאורך כל חודש ינואר 2025 והן מעוררות חשד כבד כי טהרן מצאה נתיב חדש להברחת נשק עבור חזבאללה, לאחר שאיבדה, לפי שעה, את הגישה הפיזית לאזור הגיאוגרפי הסורי. חסימת המסלול היא אינטרס ישראלי ואמריקאי מובהק.
כבר ב-2011 כללה ארה"ב את מהאן אייר ברשימת הסנקציות שלה, בשל שיתוף הפעולה ההדוק שלה עם כוח קודס והסיוע שהעניקה לפעילות הטרור של הארגון. משרד האוצר האמריקאי קבע כי החברה מקיימת שיתוף פעולה הדוק עם כוח קודס.
כחלק מפעילותה סיפקה מהאן אייר שירותי הובלה לאנשי כוח קודס בין איראן לסוריה, במסגרתם העבירה בחשאי פעילים, נשק וכסף בטיסותיה, לצורך אימונים צבאיים. בנוסף, החברה הסיעה קציני כוח קודס לעיראק וממנה, ותרמה לסיוע האדיר של כוח קודס למיליציות שיעיות בעיראק במהלך מלחמת עיראק (2003-2011).
מהאן אייר סיפקה שירותי הובלה לאנשי כוח קודס בין איראן לסוריה, במסגרתם העבירה בחשאי פעילים, נשק וכסף בטיסותיה, לצורך אימונים צבאיים. בנוסף, הסיעה החברה קציני כוח קודס לעיראק וממנה
מכוני מחקר רבים בישראל ובארה"ב (כולל מכון עלמא) הדגישו במחקרם את הקשר ההדוק של מהאן אייר עם כוח קודס ומשמרות המהפכה. כתוצאה מכך, החברה מוכרת כאחת הספקיות העיקריות של שירותי הברחה, פיננסים ופעילי טרור בדרך האוויר עבור כוח קודס ושלוחותיה של איראן.
ד" מנשרוף מציין כי בנוסף למהאן אייר, ישנן חברות תעופה איראניות נוספות המשתפות פעולה עם רשת ההברחות האיראנית, ביניהן איראן אייר, מיראז' אייר, קשם אייר וכספיאן אייר. מאהן אייר ממשיכה להפעיל טיסות למדינות מחוץ למזרח התיכון, כמו סין, למרות הסנקציות, אולם נאסר עליה להיכנס לארצות הברית, סעודיה, קנדה, יפן, גרמניה וצרפת.
על פי הדיווחים, מהאן אייר גם הקלה על הברחת אמצעי לחימה המיועדים לארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה, כאשר באוגוסט-ספטמבר 2012 היא הבריחה נשק לסודאן.
אלו העובדות המוכרות לכל גוף מודיעיני המגלה עניין באיראן ובפעילות הטרור הנרחבת שלה. אז ברור שאחרי שציר ההברחה היבשתי ללבנון נחסם, טהרן מגבירה את קצב העברת הנשק ללבנון.
הרכבת האווירית הזו היא בעיה גדולה עבור ישראל. כאשר איראן העבירה ללבנון משלוחי נשק דרך סוריה, חיל האוויר הישראלי הפציץ מאות שיירות כאלה כשהיו בשטח סוריה. עכשיו טהרן עברה למשלוחים מסיביים בדרך האוויר. בחודשים האחרונים הורתה ישראל לטייסים של כמה טיסות מטען כאלה לשוב לטהרן. הם צייתו.
אבל אין ספק שהלחץ לבנות מחדש את חזבאללה יביא לכך שהטייסים יקבלו הוראה להתעלם מהאזהרות הישראליות שהם מקבלים במערכת הקשר של המטוס. וכאן נוצרת הדילמה – מה עושים כאשר יודעים שמטוס מטען עמוס בנשק מתקדם עושה את דרכו ללבנון, ישירות או דרך מדינה שלישית.
אז הזכרתי את האופציות, אבל מישהו צריך יהיה לקבל החלטות בזמן אמת. ישראל לא תוכל לאפשר את העברת הנשק האיראני בדרך האוויר ללבנון.
אין ספק שהלחץ לבנות מחדש את חזבאללה יביא לכך שהטייסים יקבלו הוראה להתעלם מהאזהרות הישראליות שהם מקבלים במערכת הקשר של המטוס. וכאן נוצרת הדילמה – מה עושים
נראה כי הצעד הקיצוני, אבל זה שיתקבל אולי בעולם בהבנה מסוימת, הוא להפציץ את נמל התעופה שהוא יעדו של מטוס המטען. מדובר בהפצצת מסלול ראשי של נמל תעופה בינלאומי, אבל לא תהיה ברירה. אם זה לא ייעשה – מחסני חזבאללה אלו שלא הושמדו יתמלאו מהר מאוד בנשק איראני מתוחכם.
יש רק לקוות שממש בימים אלה יושב צוות חשיבה כדי להחליט על הנוהל שיבוצע, שכן ההחלטות במקרה הזה חייבות יהיו להתקבל ממש בזמן אמת.
אריה אגוזי הוא כתב לענייני ביטחון. עבד בעבר בידיעות אחרונות. מתמחה בדיווח על טכנולוגיות ביטחוניות ישראליות ועל האתגרים עימן צריכות טכנולוגיות להתמודד, בעיקר מול האיומים החדשים.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
סידרת פיצוצים מסתורית שתשמיד את צי המטוסים על הקרקע תסגור את הסיפור הזה לחלוטין ובזול.
וללא יכולת לרכוש מטוסים חדשים המכה תהיה אנושה.
מטוס מטען זו מטרה רכה מאוד מאוד, ומאוד קשה להחביא אותם…
קדימה, לעבודה.
אין דילמה. יש עוד שלב בתעופה בינלאומית שדילגת עליו. לא מתייחס להנחייה בקשר, ניצמדים אליו לקוקפיט, מנופפים בכנפיים ומורידים גלגלים. על המטוס החשוד להענות לסימן זה שפרושו בוא אחרי לנחיתה אצלי. לא יענה אזיי צרור מול האף ובשלב הבא ירי לקצה כנף. הפלה בשלב ראשון בלי ההליכים הללו נחשבת בחוק הבינלאומי לפירטיות