אביגדור ליברמן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90

אחרי חצי שנה שבה, כך נדמה, הכתיב ליברמן את סדר היום הפוליטי, הכניע יריבים משני הצדדים והתקבע כלשון המאזניים, יו״ר ישראל ביתנו הלך צעד רחוק מדי ● השבוע התהפכו היוצרות, ולראשונה מאז התפזרה הכנסת הקודמת בסוף מאי, ליברמן חשוף ופגיע ● ומי כמו נתניהו יודע לנצל את המצב ● פרשנות

במוצאי השבת האחרונים, מה שמרגיש כמו לפני נצח, הופיע אביגדור ליברמן בחדשות 12 וגנב את ההצגה. יו"ר ישראל ביתנו הגיש אולטימטום לשתי המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול-לבן. "אבדוק מי מסרב ללכת לממשלת אחדות, ואלך עם הצד השני", איים.

המערכת הפוליטית נכנסה לתזזית. שרים וחברי כנסת האמינו שזהו, אין בחירות שלישיות, כי ליברמן אמר. הם התייחסו ברצינות לבלוף שליברמן יחבור לכחול-לבן ויקים קואליציה יחד עם העבודה והמחנה הדמוקרטי, בתמיכה של הרשימה המשותפת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הסתער על ההזדמנות כמוצא שלל רב. "דברים רעים חותכים באיבם", הוא אוהב לומר. אדם המקורב מאד לליברמן סיפר לי כך: "ביום ראשון על הבוקר ראש הממשלה הלך לליברמן על הראש. הוא ירה בו בכל הכלים על כך שהוא הולך עם הערבים.

"נתניהו סימן לכל השרים ללכת בדרכיו ולהכות בליברמן. כולם נכנסו בו. אפילו דודי אמסלם, שהיה פעם החבר הכי טוב שלו. רק גילה גמליאל התייחסה אלינו בצורה חברית. ליברמן מאד נפגע. הוא לא ציפה לתגובה בעוצמה כזו בליכוד".

"נתניהו סימן לכל השרים ללכת בדרכיו ולהכות בליברמן. כולם נכנסו בו. אפילו אמסלם, שהיה פעם החבר הכי טוב שלו. ליברמן מאד נפגע. הוא לא ציפה לתגובה בעוצמה כזו בליכוד"

ליברמן ההמום ניסה להתאושש ולתקוף בחזרה. הוא עבר להתגורר באולפני הטלוויזיה ואתרי החדשות, ובזמנו הפנוי התראיין גם לרדיו, אבל רק הכשיל את עצמו והרס את כוח האיום שלו. ביום רביעי בערב הוא הגיע שוב לאולפן חדשות 12, ביתו השני. ליברמן היה חדור רוח קרב נוכח ההסלמה בעזה, והצהיר שוב כי המפלגות הערביות הן מבחינתו גיס חמישי.

זו הייתה הופעה מיותרת. ליברמן לא התכוון ללכת לממשלת מיעוט, אבל עד כה שמר על עמעום. עכשיו הוא הבהיר כי האופציה הזו לא קיימת מבחינתו. בעצם לא נותרו לו כדורים במחסנית. "ליברמן כרה בור ונפל בו", הודו מקורביו.

נתניהו קלט את התמונה במהירות והמשיך את המתקפה החזיתית על ליברמן. המלחמה בעזה רק סייעה לו לסכל גם סכנה פוליטית. ביום רביעי בבוקר הגיח נתניהו לכנסת, עלה לדוכן המליאה והתעמת באופן יזום עם חברי הכנסת הערבים, רק כדי להרוס אופציה של ממשלת מיעוט, אם היא בכלל הייתה קיימת.

ליברמן לא התכוון ללכת לממשלת מיעוט, אבל עד כה שמר על עמעום. עכשיו הוא הבהיר כי האופציה הזו לא קיימת מבחינתו. בעצם לא נותרו לו כדורים במחסנית. "ליברמן כרה בור ונפל בו", הודו מקורביו

ליברמן נאלץ להשיב מלחמה. הוא ביקש להראות שהוא גבר-גבר הרבה יותר מנתניהו. ליברמן סיפר שהוא היה הראשון שדרש לחסל את בהאא אבו אל-עטא, אבל דווקא נתניהו סירב. אחרי כן תקף את המדיניות בעזה ואת תוצאות המבצע.

נתניהו הבין שליברמן עומד מולו חסר כל והמשיך להתגרות בו. אתמול הוא תבע ממנו (שוב) להבהיר שלא ילך לממשלת מיעוט עם הסיעות הערביות וביטל את הפגישה שנקבעה עמו. אחר כך הוא קבע אותה מחדש ליום ראשון. ליברמן הזועם ניסה להתגונן ולהוכיח פעם ועוד פעם שהוא שונא ערבים גדול יותר מנתניהו.

"לאורך השנים אתה זה שניהלת מערכת יחסים קרובה עם אחמד טיבי, כולל הסכם וואי", זרק ליברמן לנתניהו בפייסבוק. "אתה ניסית באפריל 2019 אחרי הבחירות להקים ממשלה עם אבי גבאי בשיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת". ליברמן צירף לפוסט שפרסם גם תמונה של נתניהו נועד עם ראשי הסיעות הערביות, כאילו שמדובר בחבורה של מצורעים.

אדוני ראש הממשלה לפני שאתה דורש ממני התחייבויות, תתחייב אתה לעם ישראל שלא תיקח את מדינת ישראל למערכת בחירות שלישית תוך…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום חמישי, 14 בנובמבר 2019

גם המקורב של נתניהו נתן אשל נכנס לקו האש. הוא זעם על ליברמן שתובע מנתניהו לפרק את הבלוק הימני. "אם נתניהו ינטוש 22 מנדטים של החרדים והדתיים – אתה תביא לו שמונה במקומם? מה, אתה עושה צחוק מעצמך", כתב אמש בווטסאפ.

קרבות המקלדת הללו בין הצדדים נמשכו אתמול (חמישי) אל תוך הלילה. ליברמן נפגש, בינתיים, עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ועם יו"ר כחול-לבן בני גנץ והעלה דרישות שונות. אלה פגישות עקרות.

נתן אשל זעם על ליברמן שתובע מנתניהו לפרק את הבלוק הימני. "אם נתניהו ינטוש 22 מנדטים של החרדים והדתיים – אתה תביא לו 8 במקומם? מה, אתה עושה צחוק מעצמך"

עם גנץ, ליברמן לא יכול ללכת לשום מקום, כבר אמרנו. ממשלת אחדות הוא כבר לא יכול לכפות על אף אחד. בחירות הוא לא רוצה, כי החילונים שבחרו בו בהוד השרון וברעננה יגלגלו אותו מכל המדרגות ויאשימו אותו בכך שגרר את כולם לסיבוב שני ושלישי.

זו הסיבה שליברמן כל כך לחוץ בימים ובשעות הללו. אולי האיש הכי היסטרי בסביבה.

עוד 638 מילים
סגירה