גנץ נפגש עם ריבלין: "אעשה הכל כדי למנוע עוד בחירות"

נתניהו: ממשלה שתלויה במפלגות הערביות היא סכנה קיומית ומיידית לביטחון ישראל ● איילת שקד: מינוי בנט לשר הביטחון הוא היסטרי. לצערי, אנחנו שועטים לבחירות ● ליברמן: כל בר דעת מבין שבין הליכוד לכחול לבן אין פערים אידיאולוגיים אלא חשבונות אישיים

גנץ וריבלין בבית הנשיא (צילום: מרק ניימן, לע"מ)
מרק ניימן, לע"מ
גנץ וריבלין בבית הנשיא
07:14 עריכה

צה"ל זיהה שני שיגורים שבוצעו מרצועת עזה לישראל. סמוך לשעה 02:00 לפנות בוקר הופעלה אזעקה באזור באר שבע. הייתה זו הפעם הראשונה מתחילת הסבב הנוכחי שנשמעה התרעה באזור זה. לוחמי כיפת ברזל יירטו את שני השיגורים. ארבעה בני אדם נחבלו קלות כשרצו למרחב המוגן וחמישה נוספים לקו בחרדה – כך נמסר ממגן דוד אדום.

בעקבות ירי הרקטות תקף צה"ל, סמוך לשעה 05:00 בבוקר, יעדים של ארגון חמאס. מתחילת מבצע חגורה שחורה נמנעה ישראל מלתקוף יעדים של הארגון והתמקדה במאבק מול הג'יהאד האסלאמי.

07:18 עריכה

יושב ראש כחול לבן בני גנץ ייפגש הערב עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. הפגישה תיערך לבקשתו של הראשון. ביום רביעי הקרוב יסתיימו 28 הימים שעמדו לרשותו של גנץ כדי לנסות להקים ממשלה.

בני גנץ מקבל את המנדט מהנשיא ראובן ריבלין. 23 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
גנץ מקבל מהנשיא ריבלין את המנדט להרכיב ממשלה, 23 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

בשבוע הבא צפוי ריבלין להיפגש עם יושב ראש ש"ס אריה דרעי, עם ראשי יהדות התורה, יעקב ליצמן ומשה גפני, ועם ראשי הרשימה המשותפת. הפגישות ייערכו לבקשתם של חברי הכנסת.

07:36 עריכה

אחרי תקיפת יעדי חמאס הבוקר פרסם דובר צה"ל את ההודעה הבאה:

במהלך הלילה תקפו מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל מספר יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה.

בין יעדי הטרור הותקפו מחנה צבאי ומתחם צבאי ששימש את הכוח הימי של ארגון הטרור. כמו כן, הותקפה תשתית תת-קרקע.

התקיפה בוצעה בתגובה לירי הרקטות ששוגרו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל במהלך הלילה.

ארגון הטרור חמאס אחראי לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה והוא שיישא בהשלכות לפעולות הטרור המופעלות נגד אזרחי ישראל.

צה"ל רואה בחומרה רבה את הירי ונמצא במוכנות גבוהה לכל תרחיש.

10:23 עריכה

נציגים של חמאס והג'יהאד האסלאמי נועדו אתמול בעזה ודנו במאבק מול ישראל – כך דווח בעיתון הלבנוני אל-אחבאר. במהלך המפגש היו חילופי האשמות הדדיים בין הצדדים. לפי הדיווח, ברצועה מעריכים שהרגיעה ששוררת בין עזה לישראל תקרוס בקרוב.

לפני ירי הרקטות אמש לאזור באר שבע מנהיג חמאס איסמעיל הנייה התקשר למזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה והביע את תנחומיו על מותם של אנשי הארגון בלחימה מול ישראל. השניים סיכמו להגביר את שיתוף הפעולה בין ארגוניהם.

11:50 עריכה

במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס הוא שעומד מאחורי ירי שתי הרקטות ששוגרו אמש מרצועת עזה לאזור ישראל. לאחר הירי תקף חיל האוויר יעדים של הארגון. אם חמאס אכן הוא זה ששיגר רקטות לישראל, הדבר מלמד – שבניגוד לטענות שנשמעו בישראל – הארגון אינו מורתע, או לכל הפחות לא מורתע במידה כזו שתמנע ממנו לתקוף את ישראל.

12:03 עריכה

דובר חמאס פאוזי ברהום אמר כי הכיבוש הישראלי נושא באחריות לתוקפנות המתמשכת נגד רצועת עזה. ברהום אמר כי חמאס לא יאפשר לישראל לבחור את המיקום והמועד של המערכות בין הצדדים, והפלגים הפלסטינים הם שיקבעו בשאלות אלה.

12:07 עריכה

עיתונאית חדשות 12 דפנה ליאל מדווחת על "לחץ אטומי בליכוד".

12:17 עריכה

יושב ראש העבודה-גשר עמיר פרץ מותח ביקורת על מדיניותו של ראש הממשלה נתניהו כלפי עזה.

14:21 עריכה

צוות המשא ומתן של כחול לבן ייפגש מחר עם נציגי ישראל ביתנו והעבודה-גשר בניסיון להגיע להסכמות לפני תום המנדט של בני גנץ.

14:23 עריכה

במערכת הביטחון סבורים שהירי אמש מרצועת עזה לאזור באר שבע לא נעשה על דעתה של הנהגת חמאס.

14:38 עריכה

חבר הכנסת אלכס קושניר מישראל ביתנו מספר בשבתרבות בראשון לציון על הצעת החוק שתקל על פיצול סיעות בכנסת.

16:07 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך שיחת חירום עם חברי הכנסת של הליכוד. הכתבת הפוליטית של חדשות 12, דפנה ליאל מדווחת כי נתניהו אמר שנודע לו כי כחול לבן החליטה להקים ממשלת מיעוט וביקש להתגייס לסיכול היוזמה.
לדברי נתניהו, "בחירות זה אסון, אבל ממשלת מיעוט שמסתמכת על הרשימה המשותפת היא אפשרות גרועה עוד יותר".

17:50 עריכה

ח"כ דודי אמסלם (ליכוד) על דבריו של איימן עודה, הקורא לעם הפלסטיני להתנגד לכיבוש: "זה האיש שבני גנץ, רמטכ"ל לשעבר, יושב איתו כדי להקים ממשלת מיעוט הבאה עם יועצו של ערפאת, אחמד טיבי והתנועה האסלאמית. אוי לאותה בושה".

18:08 עריכה

בזירה הפוליטית מגיבים לשיחת החירום שקיים ראש הממשלה עם הח"כים של הליכוד ולהתבטאויותיו מהיממה האחרונה. בישיבת החירום אמר נתניהו על הקמת ממשלה צרה: "זו תהיה ממשלה שלויה בתומכי הג'יהאד האסלאמי והחמאס. ליברמן לפי כל הסימנים סיכם איתם. אף אחד מהם לא מכחיש".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "ההיסטריה של נתניהו היא בדיוק הסיבה למה צריך להקים ממשלה צרה שבליבה מרכז-שמאל-ערבים".

משה יעלון (כחול לבן): "נתניהו שורד מיום ליום על זמן שאול. הוא מוכן לשרוף הכל כדי להימלט מספסל הנאשמים. נתניהו, די! ישראל חשובה ממך, הגיע הזמן למנהיגות אחרת".

יאיר גולן (כחול לבן) "תהיו מופתעים: נתניהו מסית ומשקר במאמץ לשלול לגיטימציה לממשלת מרכז שמאל צרה".

18:24 עריכה

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן): "ראש ממשלה במדינה דמוקרטית אינו יכול להגיד לאנשיו 'להבעיר את הכל'. ביבי שוב מסית לאלימות ושוב יגיד אחר כך 'לא לזה התכוונתי'.

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, הגיב ללפיד ואמר: "אבא שלך ז"ל היה אמנם איש שמאל קיצוני, אך אפילו הוא היה מתכחש לך ומתבייש בך אם היה יודע שתקים ממשלה שאחמד טיבי והתנועה האסלאמית מחזיקים לה את השאלטר".

18:26 עריכה

ח"כ ניר ברקת (ליכוד) מגיב ליאיר לפיד ואומר: "המילה להבעיר לא נאמרה. השיחה הייתה על החשש הכבד שאתה ושותפיך בכחול לבן מתכוונים להקים. עם יד הלב, גם אתה יודע שזה מסוכן למדינה".

18:31 עריכה

השר וחבר הקבינט המדיני-בטחוני יובל שטייניץ התייחס למבצע האחרון בעזה. "הוא היה מוצלח בצורה בלתי רגילה. תושבי עוטף עזה עומדים במערכה לא קלה והם עומדים בה בצורה מעוררת התפעלות. פתרון מלא לבעיית עזה, לעשרות שנים קדימה, אני לא מכיר. מי שיש לו פתרון כזה – משלה את עצמו ואת הציבור"

בראיון לרינה מצליח בפגוש את העיתונות בערוץ 12, התייחס שטייניץ גם למשבר הפוליטי. "העם זקוק לממשלת פיוס לאומית רחבה ולא לממשלת פילוג. הסכמנו למתווה הנשיא ולנבצרות, דבר שלא היה פשוט".

כמו כן, אמר שטייניץ כי כחול לבן לא מנהלים משא ומתן עם הליכוד כבר עשרה ימים. "אף אחד לא מתכחש לכך שהם מתכננים להקים ממשלה צרה. גם לי יש חברים בכחול לבן שאומרים לי, שאכן, בלחץ של לפיד וכמה גורמים אחרים, התקבלה החלטה ללכת בכיוון הזה. אני קורא לגנץ ולליברמן – למרות השאה וההסתה נגד נתניהו – אל תקימו ממשלת פילוג".

18:33 עריכה

צוותי המשא ומתן של כחול לבן יקיימו מחר פגישות נוספות עם הצוותים של ישראל ביתנו והעבודה-גשר.

18:34 עריכה

יו"ר הרשימה המשותפת: "נתניהו הוא פוליטיקאי ציני שהפסיד שתי בחירות ברצף וישאיר רק אדמה חרוכה בניסיון נואש להישאר בתפקידו. יא קוסם, הגיע הזמן להיעלם. האזרחים הערבים והיהודים יותר חשובים ממך".

18:48 עריכה

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הדמוקרטי): "ראש הממשלה שאין לו רוב בציבור קורא לחבריו 'להבעיר את הכל'. תסתכלו על האיש הזה ותשאלו את עצמכם שאלה פשוטה: האיש הזה יכול לקבל החלטה בטחונית בלי שהשיקולים האישיים והפוליטיים שלו יזהמו אותה? אתם בטוחים?".

https://twitter.com/StavShaffir/status/1195743996204789760

18:50 עריכה

בדקות אלה נכנס יו"ר כחול לבן בני גנץ לבית הנשיא, על מנת לקיים פגישה עם הנשיא ראובן ריבלין.

19:07 עריכה

נדמה כי ההתקפות הדו צדדיות בין גנץ ונתניהו עולות דרגה. גנץ בתגובה לכינוס החירום של ראש הממשלה עם בכירי הליכוד: "מצב חירום זה מאות טילים על אזרחי מדינת ישראל. תפנים, אעשה הכל כדי למנוע ממך לגרור את אזרחי ישראל למערכת בחירות בפעם השלישית".

19:08 עריכה

גם השרה מירי רגב מכחישה את העובדה כי במהלך השיחה עם בכירי הליכוד נאמר שיש "להבעיר את הכל". לטענתה, רגב הייתה על קו הטלפון בעת ששיחה זו התנהלה, ודבר זה לא נאמר במהלכה.

 

19:35 עריכה

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן: "כל בר דעת מבין שבין הליכוד לכחול לבן אין פערים אידיאולוגיים אלא חשבונות אישיים"

"הגענו לרגע שבו שעון החול עומד לסיים את מסלול ואיתו הספינים, השקרים והמניפולציות", כתב ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו. "עם גנץ נפגשנו, אך נדמה היה שאצלו בבית הדברים לא הדוקים וסגורים. רק דבר אחד ברור, העם אמר א דברו הקלפי – הרוב המכריע רוצה אחדות בין הליכוד לכחול לבן".

ליברמן פנה ישירות לגנץ ונתניהו: "אתם לא זקוקים לא למתווכים ולא למפלגות נוספות על מנת לגבש קווי יסוד ולהקים ממשלת אחדות, עוד היום. ישראל ביתנו תתמוך בממשלת אחדות, אפילו מבחוץ, רק שתקום. אני מקווה שהשכל הישר יגבר על האגו".

19:56 עריכה

יו"ר מפלגת ימינה, איילת שקד, התראיינה הערב בפגוש העיתונות בערוץ 12 והתייחסה בהרחבה למשבר הפוליטי. "לצערי אנחנו שועטים לבחירות", אמרה חברת הכנסת. "המנהיגים צריכים להתעשת. כל אחד רוצה להכריע אחד על השני – נדרשים ויתורים מכל הצדדים. אני חושבת בוודאי שממשלת מיעוט זה דבר נורא ואיום ואני לא מאמינה שליברמן יילך לשם".

לטענת שקד, על יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לחזור לגוש הימין ולשבת יחד עם דרעי על מנת "להציל את מדינת ישראל". עוד הוסיפה: "אני לא נכנסת למשא ומתן בין נתניהו לגנץ, אני רואה שזה לא הולך. אני כן חושבת שאפשר להקים ממשלה טובה ויציבה, כזאת שתביא הישגים גדולים לציבור שליברמן מייצג".

מה יקרה אם נתניהו יקבל כתב אישום?
"כפי שאנחנו יודעים, החוק במדינת ישראל הוא מאוד ברור – ראש ממשלה ראשי לכהן עד פסק דין חלוט. אני שומעת קולות גם ממשפטנים וגם מפוליטיקאים שקוראים לבג"ץ להתערב. בג"ץ לא יכול לדרוס חוק יסוד. אם בג"ץ יעשה את זה, זו רעידת אדמה משטרתית. הסמכות הזאת נתונה בידיי חברי הכנסת". 

ראש הממשלה לא מדבר איתך. למה את שותקת?
"כשאנחנו יושבים ומנהלים ישיבות, הוא כן מדבר איתי, באופן אישי לא. אני חושבת שיש לשאול את השאלה הזאת אותו. אני מסתדרת עם כל סיטואציה במערכת הפוליטית שאיתה אני צריכה להתמודד. לי, מה יש לי להגיד, אני אומרת".

איילת שקד (צילום: פלאש90)
איילת שקד (צילום: פלאש90)
20:00 עריכה

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "כחול לבן לא פנו אלינו, ובכל אופן אנחנו לא נוכל לחבור לאף מפלגה שעושה דה-לגיטמציה לאזרחים הערבים". 

כסיף התייחס לאמירתה של חברת מפלגתו, עאידה תומא סולימאן, שקראה לחיסול המחבל אבו אל עטא "רצח", ואמר: אני מתחבר לאמירה. אדם, פושע, גם אם אנחנו לא מתחברים לדעה שלו, ישן עם משפחתו בבית והורגים אותו – זה רצח".

את הדברים אמר כסיף באולפן פגוש את העיתונות בחדשות 12, כשלצידו ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) שמיהר להגיב: "טוב שהציבור יידע איזו סכנה בטחונית מצפה לו באם תקום ממשלת מיעוט". כסיף השיב: "הסכנה הבטחונית היא ראש ממשלה מושחת ופושע".

20:02 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שב ותוקף את יו"ר כחול לבן בני גנץ. "הוא כבר לא מסתיר את כוונתו להקים ממשלה עם תומכי טרור כמו אחמד טיבי וחבריו. ממשלת מיעוט שתלויה במפלגות הערביות היא איום קיומי למדינת ישראל".

20:03 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ ונשיא המדינה ראובן ריבלין נועדים בשעה זו בבית הנשיא. הפגישה היא תוצאה של בקשה של גנץ להיפגש עם הנשיא.

20:15 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך בבליץ המסרים לערב זה ונדמה כי מדובר ביריית פתיחה לתעמולה לבחירות הבאות.

"יש פה טלפון אדום. ערב-ערב הוא מצלצל. אומרים לי: ראש הממשלה, צריך לתקוף כאן. צריך לתקוף שם. ומה אני אגיד, רק רגע, אני צריך לבדוק עם איימן עודה? אני צריך לבדוק עם אחמד טיבי?", דבריו של נתניהו.

ראש הממשלה קרא לגבי אשכנזי ולבוגי יעלון: "אתם הייתם רמטכ"לים. דברו עם בני גנץ שגם הוא היה רמטכ"ל ותזכירו לו שאלה שאתם רוצים שיהיו שותפים שלכם, שהממשלה שלכם תהיה תלויה בהם, הם רצו להעמיד אתכם – כמו את שאר חיילי צה"ל – לדין כפושעי מלחמה! יצאתם מדעתכם? יש זמן לעצור את הטירוף הזה".

20:19 עריכה

השר יואב גלנט על ההצבעה נגד מינוי נפתלי בנט לשר הביטחון: "מותר לי להצביע לפי צו מצפוני ומיטב שיפוטי. חשבתי שזה לא תורם לביטחון המדינה. אני מאחל לו ולממשלת ישראל בהצלחה".

20:23 עריכה

ח"כ גדעון סער (ליכוד): "ממשלת מיעוט שתוקם תוך השענות על מתנגדי הציונות היא רעיון רע. ממשלה כזאת לא תוכל להתמודד עם האתגרים הבטחוניים".

20:29 עריכה

הסתיימה פגישתם של נשיא המדינה ראובן  ריבלין ויו"ר כחול לבן, בני גנץ. גנץ עדכן את הנשיא על סטטוס המו"מ הקואליציוני ודן עימו על מרכיבי מתווה הנשיא מתוך מגמה למנוע בחירות נוספות. השניים קבעו כי ימשיכו לעמוד בקשר בהמשך.

21:09 עריכה

בימין תוקפים מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד. סמוטריץ': "אז הוא מעדיף את טיבי על פני ליצמן ואת כסיף פני סמוטריץ'. אמור לי מה הם חבריך ואומר לי מי אתה".

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד): "לפיד רוקם מהלך פוליטי לא רע בכלל (תוך סיכון ביטחון המדינה שלא מעניין אותו). אם הוא מצליח להקים ממשלת מיעוט, הוא מחסל במכה אחת שלושה יריבים פוליטיים בדרך לראשות הממשלה. גנץ וליברמן ייזכרו כמי שהקימו ממשלה עם הרשימה הערבית ונתניהו לא יהיה ראש הממשלה".

21:40 עריכה

ניר חפץ מאיים על הפרשן הפוליטי של גל"צ יעקב ברדוגו בתביעה, כך חושף הערב העיתונאי בן כספית.

22:19 עריכה

"כחול לבן לא עושה גוש חוסם עם המפלגות הערביות. פשוט לא. בלי 'אולי', בלי 'אבל', פשוט לא". נתניהו, שביממה האחרונה הפיץ לכל עבר את המסר שזה מה שעתיד לקרות, הגיב בעוקצנות: "קרה לו ממשהו ללפיד".

22:48 עריכה

סגן שר הביטחון, אבי דיכטר: "אני קורא לך אביגדור ליברמן ולך עמיר פרץ, שניכם שרי ביטחון לשעבר, עצרו את הטירוף הזה".

בהתייחסו לאפשרות של הקמת ממשלת מיעוט, אמר דיכטר: "הבהירו לגנץ שממשלה כזו היא בכלל לא אופציה. ממשלת מיעוט מטורפת כזו תסיט אותנו מהמסילה הלאומית. עצרו את רכבת ההרים הזו רגע לפני שתצא לדרכה".

סגירה